Bouwverslag Ximango

Na het lezen van het draadje Ximango (Zweefvliegen) heb ik de Ximango bestelt bij Robert Schweißgut in Oostenrijk en zal hier een bouwverslag maken met foto's. Dit is het 2e vliegtuig dat ik bouw. Het eerste vliegtuig was een Mimi dlg. Hierdoor ben ik zo enthousiast geworden van het bouwen dat ik deze X in elkaar ga zetten.

Ik ben begonnen met de romp
P9170008.jpg

P9170009.jpg

Daarna een begin gemaakt met het inlijmen van de versteviging van de vleugels. De vleugels zijn van massief balsa. De vleugels worden nog ca. 20 cm verlengd.

P9170010.jpg

Wordt vervolgd

Leuk; ik heb een abootje.

Overigens heeft het wel voordelen als je wat kleinere foto's uploadt... 600 pixels breed is plenty en dat belast het forum wat minder... ze worden wel verkleind in de Forum-layout, maar pas nadat ze fullsize zijn opgehaald dus ergens staat een pc zich voor niks rot te werken...

Ximango

JJ,

mooi, ga ik volgen.

Onderussen ben ik bezig met de vleugel v.d. EON.
Succes
P

De spanten zijn geplakt en de beide rompdelen zijn aan elkaar gezet.

P9170011.jpg

In de vleugel wordt tussen de versterkinglatten een messing bus met 5 minuten epoxy gelijmd. Voordat de messing bus wordt aangebracht moet deze eerst geschuurd worden. De beide vleugeldelen worden tegen elkaar aangelegd en onder de vleugeldelen wordt een blokje hout van 15 mm gelegd voor de juiste V stelling
P9190012.jpg

Ondertussen is het motorspant aangebracht en zijn de beide rompdelen aan de achterzijde met witte houtlijm aan elkaar gezet

P9190013.jpg

De onderzijde van de romp loopt rond. Deze is tijdens het lijmen vastgezet met spelden

P9190014.jpg

Aan de rompzijde zijn 3 kant hoeklijsten geplakt voor het plakken van de onderzijde. Tussen de spanten en de hoeklijsten zat ruimte. Dit is opgevuld met 10x1mm plat vuren

P9190015.jpg

De voorzijde met motorspant

P9190016.jpg

Aan het uiteinde van de vleugels (1m) komt nog ca.25 cm extra. De lijmranden zijn alvast afgeplakt met tape tegen de lijmresten

P9190017.jpg

De vleugeldelen worden met tape aan de onderzijde tegen elkaar geplakt, uit elkaar gebogen en voorzien van een dikke dot lijm. Op voorhand zijn de kopse kanten al voorzien van lijm tegen het zuigen van het hout

P9190018.jpg

Bij het weer terug buigen puilt de lijm er aan alle kanten uit ten teken dat er overal lijmt zit (is nog wel gecontroleerd, ;))

P9190019.jpg

Na het drogen van de onderzijde van de romp heb ik het restant van de bodem weggesneden en glad geschuurd.

P9190020.jpg

Romp voor zover klaar

P9190021.jpg

Had de vleugel eigenlijk niet in profiel geschuurd moeten worden voordat je de tippen erop lijmt? Het lijkt me dat je bij die knik nu slecht kan schuren.

Ik ben zelf geen fan van witte houtlijm... dat is meer iets van mijn opa van 50 jaar geleden, vind ik. Maar ik weet dat er hier mensen zijn die erbij zweren. Geef mij maar epoxy, CA en PUR... En UHU Hart natuurlijk, die gebruikte ik zelf ook 50 jaar geleden al.

Er zit niet een knik in de vleugel. De hele vleugel is recht en ca. 1,25m lang. Aan de voorzijde komt nog een neuslijst en aan de achterzijde komt de achterflap die zorgt voor het jedelsky profiel. Daarna komen de roerbladen. Het profiel wordt door RS al aangebracht.

Mij is geleerd dat je hout moet lijmen met houtlijm (droogtijd is tegenwoordig ca. 5 minuten). CA gebruik ik alleen als het (snel) moet en dan vooral bij kunststof. Epoxy bij alle materialen als het sterk moet zijn.
Met UHU ben ik niet bekend.

Er zit niet een knik in de vleugel.
Onee dat is ook zo, sorry! Die las zit er alleen omdat balsahout nooit langer is dan een meter :D (dat zijn hele kleine boompjes!)

Epoxy bij alle materialen als het sterk moet zijn. Met UHU ben ik niet bekend.
Ik wil graag dat alle verbindingen aan mijn modellen sterk zijn...;)
Uhu Hart is al minstens 50 jaar de standaard Duitse modelbouwlijm. Niet heel goedkoop, maar best wel goed; nog steeds te koop in iedere modelbouwwinkel. Mij jeugdvriend en ik gaven mekaar vroeger altijd een tube voor elkaars verjaardag; was heel handig, we waren ook maar een paar dagen na elkaar jarig...

Hout lijmen met houtlijm is ook sterk. Ik wil maar aangeven dat indien verschillende materialen met elkaar moeten worden verlijmd dan lijkt me epoxy de meest geschikte. Als je hout wilt lijmen met UHU hart dan is deze verbinding waarschijnlijk net zo sterk.
Stel dat je 2 delen hout stomp op elkaar wilt lijmen, zowel met UHU als houtlijm zal de verbinding het houden en als er zoveel krachten op komen dan breekt het ..... juist naast de lijmnaad!

Mij jeugdvriend en ik gaven mekaar vroeger altijd een tube voor elkaars verjaardag; was heel handig, we waren ook maar een paar dagen na elkaar jarig...

Weet je zeker dat je niet je eigen tube UH-hart terug gekregen hebt...............?;)

Gr Harry

Hier wordt de achterzijde van de vleugel aangebracht zodat een Jedelsky profiel ontstaat

P9210001.jpg

De vleugels zijn afgeplakt met schilderstape zodat er zo min mogelijk lijm
op de vleugels komt
P9210002.jpg

Hier is het Jedelsky profiel goed te zien

P9210003.jpg

Aan deze uiteinden moeten de rolroeren worden aangebracht. De hele vleugel is 1,25m. De rolroeren bestaan ook uit 2 stukken (eindlijsten), dwz 1m en 0,25m. Is het beter om deze aan elkaar te plakken zodat een rolroer ontstaat van 1,25m of zou ik de laatste 25cm gewoon stomp eraan vastplakken en dus niet mee beweegt

Ik heb eens in dat andere Ximango draadje zitten kijken...
ximango-2
Als ik het goed zie is daar juist het binnenste stuk vast aan de trailing edge gelijmd en is het buitenste stuk beweegbaar. Is ook wel logisch, een rolroer wil je zo ver mogelijk naar buiten hebben.
Maar hoe Schweissgut het heeft bedacht weet ik niet... dat zal toch wel in je bau-anleitung staan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Middenstuk en tipstuk van de rolroeren worden stomp aan elkaar gelijmd: het geheel is een groot doorlopend rolroer.
Als je alleen de tippen als rolroer maakt; dan zijn ze te klein en omdat het tevens hoogte is, helemaal te klein.
Schweissgut geeft nadrukkelijk het advies om hoogte en rol niet te splitsen!

Dit is de foto die ik zag in het verslag van Kees, met het binnenste deel vast:

IMG_1713_2.jpg

Maar, ik zou er zowiezo voor kiezen om het advies van Schweisgut te volgen.

Jep: hier had ik niet aan gedacht, maar de korte stukken horen volgens Schweissgut aan de tipzijde (maakt natuurlijk weinig uit), maar vooral: de roeren als een geheel: hij geeft hier ergens ook een uitgebreidere motivatie voor.

Aanvulling: inderdaad in de Konstruktionsbeschreibung pagina 2 onder het hoofd:
Aerodynamische Auslegung und Steuerung, staat:
Kombinierte Hohen-Querruder, die uber die gesamte Flugelhinterkante reichen, sind das hervorstechendste Merkmal des XIMANGO...
en dan volgt verder nog een uitleg en argumentatie.

Project heeft even een poosje stil gelegen in verband met het bouwen van een indoorkistje en het opstarten van een Paragon en een New Match.

De Axi motor 2217/20 heb ik nu ook binnen gekregen. Hij past ook maar net. Ik denk dat ik aan beide zijden ongeveer 1mm ruimte heb.
PB130028.jpg

PB130029.jpg

PB130030.jpg

Dit zijn de servo's die erin komen

PB130031.jpg

De vleugels zijn nu bijna klaar. De servo's moeten nog (in)opgebouwd worden en dus de servokabels nog verlengen. Ik heb geen hekel aan solderen en het gaat mij prima af, maar zou het niet makkelijker zijn als daar persverbinders voor gebruikt worden. In mijn werk wordt in de elektrotechniek bijna niets anders gebruikt.

PB130032.jpg

Op de grond de staartvin.

Hebben jullie dat ook wel eens? Denk je zo goed als klaar te zijn met de romp en wil je de vleugels passen: kwam ik erachter dat ik het schotje die met epoxy vastgelijmd moest worden te ver naar voren had vastgelijmd.
Ik had daarvoor een potloodstreepje op de romp gezet en ja hoor het schotje aan de verkeerde kant van het streepje gelijmd.

Begint er nu echt op te lijken! En tja, niets menselijks is ons vreemd. Heb zelf al (meerdere malen) mijn stalen liniaal vervloekt. Deze loopt tot 30,5 cm en dan kan jij raden waarom ik soms wat millimeters er naast zit.

Jacob

Back