Ik heb ca. 3 jaar geleden een goede 2de hands NT-1 2008 gekocht.
Deze begint nu toch steeds meer tekenen van slijtage te tonen.
Omdat ik steeds onderdelen moest vervangen om speling te verwijderen,
werd het tijd voor een nieuwe.
De keus is weer op een NT-1 gevallen omdat ik nog aardig wat reserve onderdelen heb
en nu toch wel redelijk bekend met deze wagen ben.
Mijn oude NT-1 is een mengelmoes van diverse versies.
Dus nu ga ik voor een pure 2014.
Het verschil met het assembleren van de diff's t.o.v. mijn oude wagen, is dat aan de hand van gewicht wordt gekeken of er genoeg olie in de diff's zit.
Ik heb besloten dit ook te proberen.
Het verschil tussen deze diff's en mijn oude zijn de lightweight outdrives.
Deze remmen ben ik niet zo'n fan van. Bij een lekkende voorste lager van de motor, krijgen deze remmen alle olie en brandstof te verduren. Hierdoor zogen deze "papieren"remmen zich vol en was er van remmen geen sprake meer.
De vervangers zijn al onder weg, maar voor dit verslag gaan ze er even in.
Nu verder met het monteren van de rear suspension.
Hier komen de eerste oranje onderdelen aan.
Hier is de volledige achter ophanging (behalve shocks) gemonteerd.
De versnellingsbak is nu aan de beurt.
De verandering hier is dat de carrier 2nd gear kleiner is geworden.
Uiteraard ook de versnellingsbakschoenen.
Links oud model en rechts de 2014 model.
Nu de front suspension.
De veranderingen hier zijn de keuze die je kan maken om te kiezen voor de oude blad stabi of voor de nieuwe draad stabi.
De handleiding geeft aan welke je het best kan gebruiken op welk type circuit.
Ik heb hier gekozen om voor de blad stabi te gaan.
Nog een verandering is de keuze van de positie van de onderste draag arm.
Meer naar voren of meer naar achteren.
Let op de positie van de oranje shim
Met uiteraard de voor en nadelen.
Front transmission is nu aan de beurt.
Dit zou ik zelf eerst doen voordat ik de voortse diff zou plaatsen i.v.m. afstellen van de snaar.
Mocht nu de spanning niet goed wezen, moet het diff. weer worden losgemaakt.
De shaftholder is ook veranderd.
Deze is kleiner geworden en dient ook als mounting voor de uitlaat draad.
Dit is gedaan i.v.m. de flex mogelijkheden van de radioplaat.
Bij de vorige versie zat de mounting vast aan de radioplaat.
Een foutje in de handleiding. Hier geeft men aan dat aan beide kanten van de as een pulley met komen van 19 tands.
1 is 19 tands en de andere moet 25 of 26 tands wezen (ligt aan je voorkeur)
Nog wat klein spul gemonteerd, zoals snaarspanner en radioplaatsteunen.
Steering/servosaver ook gemonteerd.
Nu is de radioplaat en elektronica aan de beurt.
Bij gebruik van een LIPO of in mij geval een LIFE accupakket, is het mogelijk om de tank lager te monteren door gebruik van 3mm shims tussen de tank en de radioplaat.
Dit omdat de LIPO/LIFE ontvanger accupakketen over het algemeen kleiner zijn dan de NIC/MH pakketen.
Van de servo's had ik de kabels al op lengte gemaakt.
Dit om gewicht te besparen en het is minder proppen in de ontvangerbox.
Dankzij deze handige AMP-tang kan ik kabeltjes met de juiste lengte voorzien van de wel bekende connectoren.
Ik gebruikt het liefst connectoren om de wagen elektrisch uit te zetten i.p.v. een schakelaar.
en hatsekidee...
De veranderingen aan de nieuwe radioplaat zijn o.a.
de mogelijkheid om met flex te rijden (foto met zwarte bushing),
of met een vaste radioplaat (foto met oranje bushing).
Nog een verandering is de center body mount. Hier is op de radioplaat speciaal plaats voor gemaakt.
Hier had ik bij mijn oude NT-1 zelf al iets voor gemaakt.
De koppeling is ook anders. Ik ga deze ook monteren en even kijken of het wat is.
Deze lijkt wel een stuk groter en laat ook wat meer schoen zien.
De schokdempers zijn helemaal veranderd.
Waar Xray op de 2013 versie korte shocks had geplaatst, is men met de 2014 terug gegaan naar de lange versie.
Toch verschillen deze van de "oude" lange shocks.
Waar je bij de oude ook nog je kon kiezen tussen vaste zuigers met 1,2,3 of 4 gaten of verstelbare zuigers, zijn de keuzes hier 2 of 3 gaten met diameters van 1.0, 1.1 of 1.2mm.
even de lucht uit de olie halen.
Het blijft een geklier om 4 dempers precies gelijk te krijgen.
Ik ben benieuwd naar de methodes die andere gebruiken.
Shocks voorzien van de standaard veren die met de kit komen.
Dit is de wagen bijna compleet.
Nu is de set -up aan de beurt.
Op een paar dingen na is alles hetzelfde gebleven.
De afstelmogelijkheden die met de 2014 versie komen, doe ik volgens de basis set-up.
Eerst de downstops voor en achter.
Rijhoogte
Breedte van de wagen
Camber / Toe in/out
Even de set-up wielen eronder om de eventuele tweak aan te pakken.
Ik heb ook een tweakboard van huddy, zo vind ik het toch fijner.
Nou volgend weekend even kijken wat de wagen op de baan doet.
Het is de bedoeling dat ik hier de 3 uren van Heemstede mee ga rijden.
Dus vrijdag en zaterdag even spelen en hoogswaarschijnlijk wat veranderingen in de
set-up.
Ik krijg net van mijn teammaat van "Team Lelystad", de foto's van de kappen die hij voor ons heeft gemaakt.
Dus hier de primeur.
Mijn vervangende remschoenen zijn binnen.
Meteen maar even installeren.
De wagen met de kap voor de "3 uren van Heemstede".
Deze begint nu toch steeds meer tekenen van slijtage te tonen.
Omdat ik steeds onderdelen moest vervangen om speling te verwijderen,
werd het tijd voor een nieuwe.
De keus is weer op een NT-1 gevallen omdat ik nog aardig wat reserve onderdelen heb
en nu toch wel redelijk bekend met deze wagen ben.
Mijn oude NT-1 is een mengelmoes van diverse versies.
Dus nu ga ik voor een pure 2014.
Het verschil met het assembleren van de diff's t.o.v. mijn oude wagen, is dat aan de hand van gewicht wordt gekeken of er genoeg olie in de diff's zit.
Ik heb besloten dit ook te proberen.
Het verschil tussen deze diff's en mijn oude zijn de lightweight outdrives.
Deze remmen ben ik niet zo'n fan van. Bij een lekkende voorste lager van de motor, krijgen deze remmen alle olie en brandstof te verduren. Hierdoor zogen deze "papieren"remmen zich vol en was er van remmen geen sprake meer.
De vervangers zijn al onder weg, maar voor dit verslag gaan ze er even in.
Nu verder met het monteren van de rear suspension.
Hier komen de eerste oranje onderdelen aan.
Hier is de volledige achter ophanging (behalve shocks) gemonteerd.
De versnellingsbak is nu aan de beurt.
De verandering hier is dat de carrier 2nd gear kleiner is geworden.
Uiteraard ook de versnellingsbakschoenen.
Links oud model en rechts de 2014 model.
Nu de front suspension.
De veranderingen hier zijn de keuze die je kan maken om te kiezen voor de oude blad stabi of voor de nieuwe draad stabi.
De handleiding geeft aan welke je het best kan gebruiken op welk type circuit.
Ik heb hier gekozen om voor de blad stabi te gaan.
Nog een verandering is de keuze van de positie van de onderste draag arm.
Meer naar voren of meer naar achteren.
Let op de positie van de oranje shim
Met uiteraard de voor en nadelen.
Front transmission is nu aan de beurt.
Dit zou ik zelf eerst doen voordat ik de voortse diff zou plaatsen i.v.m. afstellen van de snaar.
Mocht nu de spanning niet goed wezen, moet het diff. weer worden losgemaakt.
De shaftholder is ook veranderd.
Deze is kleiner geworden en dient ook als mounting voor de uitlaat draad.
Dit is gedaan i.v.m. de flex mogelijkheden van de radioplaat.
Bij de vorige versie zat de mounting vast aan de radioplaat.
Een foutje in de handleiding. Hier geeft men aan dat aan beide kanten van de as een pulley met komen van 19 tands.
1 is 19 tands en de andere moet 25 of 26 tands wezen (ligt aan je voorkeur)
Nog wat klein spul gemonteerd, zoals snaarspanner en radioplaatsteunen.
Steering/servosaver ook gemonteerd.
Nu is de radioplaat en elektronica aan de beurt.
Bij gebruik van een LIPO of in mij geval een LIFE accupakket, is het mogelijk om de tank lager te monteren door gebruik van 3mm shims tussen de tank en de radioplaat.
Dit omdat de LIPO/LIFE ontvanger accupakketen over het algemeen kleiner zijn dan de NIC/MH pakketen.
Van de servo's had ik de kabels al op lengte gemaakt.
Dit om gewicht te besparen en het is minder proppen in de ontvangerbox.
Dankzij deze handige AMP-tang kan ik kabeltjes met de juiste lengte voorzien van de wel bekende connectoren.
Ik gebruikt het liefst connectoren om de wagen elektrisch uit te zetten i.p.v. een schakelaar.
en hatsekidee...
De veranderingen aan de nieuwe radioplaat zijn o.a.
de mogelijkheid om met flex te rijden (foto met zwarte bushing),
of met een vaste radioplaat (foto met oranje bushing).
Nog een verandering is de center body mount. Hier is op de radioplaat speciaal plaats voor gemaakt.
Hier had ik bij mijn oude NT-1 zelf al iets voor gemaakt.
De koppeling is ook anders. Ik ga deze ook monteren en even kijken of het wat is.
Deze lijkt wel een stuk groter en laat ook wat meer schoen zien.
De schokdempers zijn helemaal veranderd.
Waar Xray op de 2013 versie korte shocks had geplaatst, is men met de 2014 terug gegaan naar de lange versie.
Toch verschillen deze van de "oude" lange shocks.
Waar je bij de oude ook nog je kon kiezen tussen vaste zuigers met 1,2,3 of 4 gaten of verstelbare zuigers, zijn de keuzes hier 2 of 3 gaten met diameters van 1.0, 1.1 of 1.2mm.
even de lucht uit de olie halen.
Het blijft een geklier om 4 dempers precies gelijk te krijgen.
Ik ben benieuwd naar de methodes die andere gebruiken.
Shocks voorzien van de standaard veren die met de kit komen.
Dit is de wagen bijna compleet.
Nu is de set -up aan de beurt.
Op een paar dingen na is alles hetzelfde gebleven.
De afstelmogelijkheden die met de 2014 versie komen, doe ik volgens de basis set-up.
Eerst de downstops voor en achter.
Rijhoogte
Breedte van de wagen
Camber / Toe in/out
Even de set-up wielen eronder om de eventuele tweak aan te pakken.
Ik heb ook een tweakboard van huddy, zo vind ik het toch fijner.
Nou volgend weekend even kijken wat de wagen op de baan doet.
Het is de bedoeling dat ik hier de 3 uren van Heemstede mee ga rijden.
Dus vrijdag en zaterdag even spelen en hoogswaarschijnlijk wat veranderingen in de
set-up.
Ik krijg net van mijn teammaat van "Team Lelystad", de foto's van de kappen die hij voor ons heeft gemaakt.
Dus hier de primeur.
Mijn vervangende remschoenen zijn binnen.
Meteen maar even installeren.
De wagen met de kap voor de "3 uren van Heemstede".
Laatst bewerkt door een moderator: