Bouwverslag Xray NT-1 2014

Ik heb ca. 3 jaar geleden een goede 2de hands NT-1 2008 gekocht.
Deze begint nu toch steeds meer tekenen van slijtage te tonen.
Omdat ik steeds onderdelen moest vervangen om speling te verwijderen,
werd het tijd voor een nieuwe.
De keus is weer op een NT-1 gevallen omdat ik nog aardig wat reserve onderdelen heb
en nu toch wel redelijk bekend met deze wagen ben.

Mijn oude NT-1 is een mengelmoes van diverse versies.
Dus nu ga ik voor een pure 2014.

full

full

full

Het verschil met het assembleren van de diff's t.o.v. mijn oude wagen, is dat aan de hand van gewicht wordt gekeken of er genoeg olie in de diff's zit.
Ik heb besloten dit ook te proberen.

full

full

full

Het verschil tussen deze diff's en mijn oude zijn de lightweight outdrives.

Deze remmen ben ik niet zo'n fan van. Bij een lekkende voorste lager van de motor, krijgen deze remmen alle olie en brandstof te verduren. Hierdoor zogen deze "papieren"remmen zich vol en was er van remmen geen sprake meer.
De vervangers zijn al onder weg, maar voor dit verslag gaan ze er even in.

full

Nu verder met het monteren van de rear suspension.

full

full

full

Hier komen de eerste oranje onderdelen aan.

Hier is de volledige achter ophanging (behalve shocks) gemonteerd.

full

full

De versnellingsbak is nu aan de beurt.

full

De verandering hier is dat de carrier 2nd gear kleiner is geworden.
Uiteraard ook de versnellingsbakschoenen.
Links oud model en rechts de 2014 model.

full

full

Nu de front suspension.

De veranderingen hier zijn de keuze die je kan maken om te kiezen voor de oude blad stabi of voor de nieuwe draad stabi.
De handleiding geeft aan welke je het best kan gebruiken op welk type circuit.
Ik heb hier gekozen om voor de blad stabi te gaan.
Nog een verandering is de keuze van de positie van de onderste draag arm.
Meer naar voren of meer naar achteren.
Let op de positie van de oranje shim
Met uiteraard de voor en nadelen.

full

full

full

Front transmission is nu aan de beurt.
Dit zou ik zelf eerst doen voordat ik de voortse diff zou plaatsen i.v.m. afstellen van de snaar.
Mocht nu de spanning niet goed wezen, moet het diff. weer worden losgemaakt.

full

De shaftholder is ook veranderd.
Deze is kleiner geworden en dient ook als mounting voor de uitlaat draad.
Dit is gedaan i.v.m. de flex mogelijkheden van de radioplaat.
Bij de vorige versie zat de mounting vast aan de radioplaat.

full

Een foutje in de handleiding. Hier geeft men aan dat aan beide kanten van de as een pulley met komen van 19 tands.
1 is 19 tands en de andere moet 25 of 26 tands wezen (ligt aan je voorkeur)

full

full

Nog wat klein spul gemonteerd, zoals snaarspanner en radioplaatsteunen.

full

Steering/servosaver ook gemonteerd.

full

Nu is de radioplaat en elektronica aan de beurt.

full

Bij gebruik van een LIPO of in mij geval een LIFE accupakket, is het mogelijk om de tank lager te monteren door gebruik van 3mm shims tussen de tank en de radioplaat.
Dit omdat de LIPO/LIFE ontvanger accupakketen over het algemeen kleiner zijn dan de NIC/MH pakketen.

full

Van de servo's had ik de kabels al op lengte gemaakt.
Dit om gewicht te besparen en het is minder proppen in de ontvangerbox.

full

Dankzij deze handige AMP-tang kan ik kabeltjes met de juiste lengte voorzien van de wel bekende connectoren.
Ik gebruikt het liefst connectoren om de wagen elektrisch uit te zetten i.p.v. een schakelaar.

full

en hatsekidee...

full

full

De veranderingen aan de nieuwe radioplaat zijn o.a.
de mogelijkheid om met flex te rijden (foto met zwarte bushing),
of met een vaste radioplaat (foto met oranje bushing).

full

full

Nog een verandering is de center body mount. Hier is op de radioplaat speciaal plaats voor gemaakt.
Hier had ik bij mijn oude NT-1 zelf al iets voor gemaakt.

full

full

De koppeling is ook anders. Ik ga deze ook monteren en even kijken of het wat is.

full

Deze lijkt wel een stuk groter en laat ook wat meer schoen zien.

full

full

De schokdempers zijn helemaal veranderd.
Waar Xray op de 2013 versie korte shocks had geplaatst, is men met de 2014 terug gegaan naar de lange versie.
Toch verschillen deze van de "oude" lange shocks.
Waar je bij de oude ook nog je kon kiezen tussen vaste zuigers met 1,2,3 of 4 gaten of verstelbare zuigers, zijn de keuzes hier 2 of 3 gaten met diameters van 1.0, 1.1 of 1.2mm.

full

even de lucht uit de olie halen.

full

Het blijft een geklier om 4 dempers precies gelijk te krijgen.
Ik ben benieuwd naar de methodes die andere gebruiken.
Shocks voorzien van de standaard veren die met de kit komen.

full

Dit is de wagen bijna compleet.

full

Nu is de set -up aan de beurt.
Op een paar dingen na is alles hetzelfde gebleven.
De afstelmogelijkheden die met de 2014 versie komen, doe ik volgens de basis set-up.

Eerst de downstops voor en achter.

full

full

Rijhoogte

full

Breedte van de wagen

full

Camber / Toe in/out

full

Even de set-up wielen eronder om de eventuele tweak aan te pakken.
Ik heb ook een tweakboard van huddy, zo vind ik het toch fijner.

full

Nou volgend weekend even kijken wat de wagen op de baan doet.
Het is de bedoeling dat ik hier de 3 uren van Heemstede mee ga rijden.
Dus vrijdag en zaterdag even spelen en hoogswaarschijnlijk wat veranderingen in de
set-up.

Ik krijg net van mijn teammaat van "Team Lelystad", de foto's van de kappen die hij voor ons heeft gemaakt.
Dus hier de primeur.

full

full

Mijn vervangende remschoenen zijn binnen.
Meteen maar even installeren.

full

full

De wagen met de kap voor de "3 uren van Heemstede".

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook deze gaan we volgen!
Mooie auto, en inderdaad een interessante manier van diffs vullen, maar wel meer precies dan " net boven het stangetje " :)

Gaaf!
Waar heb je de kit vandaan & wat kostte hij? Is namelijk over het algemeen geen goedkoop kitje.

Mooie wagen! Ben benieuwd naar de vervolg foto's

Ik heb hier gekozen om voor de blad stabi te gaan.

Het blijft een geklier om 4 dempers precies gelijk te krijgen.
Ik ben benieuwd naar de methodes die andere gebruiken.
Shocks voorzien van de standaard veren die met de kit komen.

Blad stabie eruit Bert, gewoon de draad stabie, je hebt veel sneller verschil L/R met die rare blad stabie. Ik mis ook tijdens de setup na het doen van de downstops, het testen of er tweak verschil is met de stabie voor en achter.
Bedoel dus als je bv. alleen voor kijkt, of je verschil voelt in stabie stijfheid L/R, dit kan je testen door bv. L ophanging met de hand op de downstop te houden en de R ophanging te bewegen. Je voelt dan de weerstand van de stabie, die moet L en R gelijk zijn. Doe dit ook bij de achterkant.

Voor de dempers doe het volgende:
- Demper vullen en ontluchten, nog zonder membraam en top cover
- Duw de demper in met aan de onderkant een spacer van 4 mm tussen onderkant demperhuis en ballcup, je hebt hier speciale tooltjes voor in u-vorm, deze kan je zo over je zuigerstang schuiven, houd deze positie
- duw het membraam aan de bovenkant in zijn plek, zorg met een schroevendraaier dat hij goed aan ligt door in het midden van membraan zachtjes te duwen
- plaats de kunststof top cover op zijn plaats, houd deze met je wijsvinger licht aangedrukt
- plaats de bovenste schroefdraadhuis, je draait nu voorzichtig met de 4mm afstand tussen ball cupp en demperhuis, met je wijsvinger op de kunststof topcover, de bovenste schroefdraadhuis dicht

Je dempers zijn nu allemaal hetzelfde, wil je minder rebound, dan maak je de 4mm spacer/tool kleiner.

Blad stabie eruit Bert, gewoon de draad stabie, je hebt veel sneller verschil L/R met die rare blad stabie. Ik mis ook tijdens de setup na het doen van de downstops, het testen of er tweak verschil is met de stabie voor en achter.
Bedoel dus als je bv. alleen voor kijkt, of je verschil voelt in stabie stijfheid L/R, dit kan je testen door bv. L ophanging met de hand op de downstop te houden en de R ophanging te bewegen. Je voelt dan de weerstand van de stabie, die moet L en R gelijk zijn. Doe dit ook bij de achterkant.

Voor de dempers doe het volgende:
- Demper vullen en ontluchten, nog zonder membraam en top cover
- Duw de demper in met aan de onderkant een spacer van 4 mm tussen onderkant demperhuis en ballcup, je hebt hier speciale tooltjes voor in u-vorm, deze kan je zo over je zuigerstang schuiven, houd deze positie
- duw het membraam aan de bovenkant in zijn plek, zorg met een schroevendraaier dat hij goed aan ligt door in het midden van membraan zachtjes te duwen
- plaats de kunststof top cover op zijn plaats, houd deze met je wijsvinger licht aangedrukt
- plaats de bovenste schroefdraadhuis, je draait nu voorzichtig met de 4mm afstand tussen ball cupp en demperhuis, met je wijsvinger op de kunststof topcover, de bovenste schroefdraadhuis dicht

Je dempers zijn nu allemaal hetzelfde, wil je minder rebound, dan maak je de 4mm spacer/tool kleiner.

Roy bedankt,

Ik heb de tweak bekeken na het afstellen van de downstops alleen geen foto's van gemaakt.
Zal de draad stabie eens installeren en vrijdag even testen.
4mm spacer heb ik voor mijn shocks, maar zal de rest van jouw tips even proberen.
Bedankt en zie je Zaterdag/Zondag.

Back