Bouwverslag: zelfbouw flight controler op basis van Arduino Uno

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door JoopB, 31 jan 2014.

  1. Pascal van Veen

    Pascal van Veen

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    14
    Nog heel even wezen spelen. Beloof dat ik nu weer verder ga met programmeren. Het is gewoon zo leuk joh...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. DKHDKH

    DKHDKH

    Lid geworden:
    15 mei 2014
    Berichten:
    46
    Joop: Ik heb je aankondiging gemist maar heb inmiddels de video's gevonden. Gelijk geabonneerd. Wat heb jij het goed voorelkaar. Ik ben zelf bezig met een regelaar voor een boot en heb zojuist door jouw video's weer het een en ander geleerd om het ontvanger signaal beter uit te lezen en te produceren. Wie weet bouw ik ook nog eens zelf een flightcontroller. Vliegen doe ik wel maar dan met NAZA V2.
    Joop ga zo door je doet er mij maar zeker meer mensen een groot plezier mee. Je laatste video net 6 uur geplaatst en nu al 52 kijker gehad. Overigens wel lef hebben om in huis te vliegen. Maar je hebt er goed vertrouwen in wat erg belangrijk is. Je videowerk is heel goed vast ook een hobby van je. Nogmaals dank.
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2015
  3. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor je compliment! Ik heb vanuit hier nog geen koppeling gemaakt omdat ik met het nieuwe forum niet zo goed uit de voeten kan. Het is op zijn minst even wennen. En helaas ontbreken alle foto's uit dit draadje :-(

    Maar om toch even in te gaan op je reactie, hierbij de link naar de videoserie waar ik op dit moment aan werk:


    Het slaat inderdaad erg goed aan en ik heb al veel leuke reacties gekregen.
     
    MikeMohawk, Qwerc en evharten vinden dit leuk.
  4. evharten

    evharten

    Lid geworden:
    5 aug 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Capelle a/d Ijssel
    Nog mijn complimenten voor je mooie filmserie, ik heb ze allemaal bekeken ;)
    Heb nu iig Motor controle en RC Input goed voor elkaar, en voltage, ga nu verder nog met de berekeningen en PID's en als ik deze Uno Quad af heb ga ik mn eigen Bouwverslag draadje weer oppakken :)
    Ik had nogal ruzie met de RC Input en de PID's maar die zijn me nu tenminste ook weer duidelijk ;)
     
  5. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    uit leg is top
     
  6. DKHDKH

    DKHDKH

    Lid geworden:
    15 mei 2014
    Berichten:
    46
    Joop, Je video's zijn geweldig. Heb er al veel aan gehad. Vind het altijd leuk om iets bij te leren. Bedankt en houdt ons op de hoogte als je meer dingen gemaakt hebt. Altijd interessant.
     
  7. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Bedank voor de complimenten allemaal. Ik ben op dit moment weer bezig met mijn eigen controller en ben er na lang zoeken achter gekomen dat ik wat voedingsproblemen had. Erg veel ruis op het 5V signaal :(

    Ik moet nog wat aanpassingen doen en dan hoop ik snel weer een update te kunnen geven aan dit draadje. Het ligt al veel te lang stil :)
     
    Tasz vindt dit leuk.
  8. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Hierbij een korte update van het project. Gezien de voedingsproblemen met de mijn huidige printplaat heb ik ervoor gekozen om een nieuwe printplaat te ontwikkelen.

    De huidige printplaat is enkelzijdig en de nieuwe is dubbelzijdig met een flinke groundplane aan de onderkant. Daarnaast ben ik van through-hole naar smd over gestapt. Hieronder is een voorbeeld te zien van de uiteindelijke print (bovenkant) die ik eind volgende week hoop te ontvangen.

    [​IMG]
     
  9. evharten

    evharten

    Lid geworden:
    5 aug 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Capelle a/d Ijssel
    Waarom meerdere ISP connectors (kost meer gewicht), je kan ook gewoon een dipswitchje pakken of een jumper waarmee je de reset pin naar elke chip zet, zo heb je maar 1 header nodig voor de ISP.

    + uiteraard dat je dan sneller de chips achter elkaar kan programmeren ;)

    Mis btw ook nog de cap's voor de kristallen (waarom heb je daar niet voor een smd variant gekozen ?) net als C17 ook, en als IC4 een lineare regulator is die heb je ook in SMD variant, overgens zou ik een buck converter doen (stepdown) hogere efficientie, scheelt weer vermogen op je accu.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2015
  10. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb gekozen voor meerdere ISP connectoren om de groundplane aan de achterkant zo min mogelijk te benutten en daarmee de 'noise' zo laag mogelijk te houden. Daarnaast zitten de ISP connectoren voor de SBus en de PWM er als luxe. Uit ervaring weet ik dat ik deze maar een keer of 3 per jaar hoef te programmeren. Dan kan ik ze ook hiermee programmeren:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27195__Atmel_Atmega_Socket_Firmware_Flashing_Tool.html
    Maar ik had de ruimte dus heb ik losse isp poorten er bij gezet.

    Ik heb deze versie puur gemaakt om in de zomer weer verder te kunnen met het testen van de software. En ik kan deze print voor meerdere dingen inzetten. Zoals bijvoorbeeld een hand held camera gimbal of zoiets. Dat wil ik ook nog eens proberen...... Ach, ik wil nog zoveel nieuwe dingen uitzoeken en proberen :)

    De condensatoren voor de kristallen zitten aan de achterkant. Deze hebben een verbinding met de groundplane nodig en dat was voor mij de meest logische locatie. Ik heb gekozen voor through hole kristallen omdat ik deze nog had liggen en het formaat maar een fractie groter is dan de smd versie.

    C17 is een 330uF / 35V low esr condensator. Ook in de smd versie is dit een 'potje' en dan ben ik toch een voorstander van through hole voor de stevigheid.

    IC4 lijkt een lineaire regulator te zijn maar wordt een schakelende regulator:
    http://nl.farnell.com/recom-power/r-785-0-1-0/converter-dc-to-dc-1-5v-to-5-5v/dp/1793143?ost=1793143
    Vandaar ook de extra ruimte tussen IC4 en C18. Als het goed is moet het precies passen ;)
     
  11. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Zo, de printen zijn binnen en alle componenten zijn gemonteerd. Alles lijkt tot op heden goed te werken en ik ben dik tevreden over het resultaat. Omdat ik wat in- en outputs veranderd heb moet ik nog even de software door om dit aan te passen. Hopelijk kan ik dan eindelijk weer verder met het afmaken van de software (en natuurlijk het testvliegen).

    [​IMG]
     
    evharten vindt dit leuk.
  12. DKHDKH

    DKHDKH

    Lid geworden:
    15 mei 2014
    Berichten:
    46
    Ziet er heel netjes uit.
     
  13. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Er zijn weer leuke vorderingen te melden! In de afgelopen weken heb ik rustig doorgewerkt om de flight controller aan de praat te krijgen. Uiteraard waren er weer genoeg problemen die de nodige tijd en energie opeisten. Daarnaast heb ik de software verder geoptimaliseerd en extra functies toegevoegd. Eén en ander heb ik in een video samen gevat:

     
    DKHDKH en QuadRon vinden dit leuk.
  14. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Ding vliegt wel super strak!
    Echt vet om een eigen flightcontroller te maken dat zo gelocked is ;)
     
  15. DKHDKH

    DKHDKH

    Lid geworden:
    15 mei 2014
    Berichten:
    46
    Joop,
    Dat ziet er weer super uit. Ben jaloers. Leuk dat je ons weer op de hoogte houdt.
    Gr,
    Dirk.
     
  16. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    En het is alweer veel te lang stil op dit draadje. Tijd voor een update..... of upgrade.... Recentelijk heb ik een Stepcraft 420 cnc router aangeschaft om carbon mee te frezen. En warempel, het lukt heel erg goed! Dus is het tijd om het houten frame van de octocopter te vervangen door carbon. Dit alles heb ik kort samengevat in een filmpje:



    De octocopter in het kort:
    Gewicht van het complete frame: 1210gr
    Inclusief 2 x 3S/3800mAh/20C lipo's: 1830gr
    Vliegtijd (hover zonder wind): 23 minuten
    Motor diagonaal: 70cm

    En nog even een mooi plaatje dat ik op een koude maar zeer mooie dag heb kunnen maken:
    [​IMG]
     
  17. DKHDKH

    DKHDKH

    Lid geworden:
    15 mei 2014
    Berichten:
    46
    Joop ik val in herhaling maar ook dit ziet er weer super uit. Leuk dat je het zo aan ons wil laten zien. Ben een grote fan van je YouTube kanaal. Ga zo door je doet mij er in ieder geval een groot plezier mee.
     
  18. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    DKHDKH, bedankt voor je compliment! Ik ga zeker door.... veel te leuk om mee te stoppen :thumbsup:
     
  19. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Keurig Joop :) zelf je eigen pdb gemaakt, netjes hoor !!
     
  20. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt Schiksie! Altijd leuk om te lezen dat mensen nog steeds mijn verhaal volgen. Hou ik dit verslag in ieder geval niet voor niets bij ;)
     
    donderss2 en Schiksie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina