Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RonaldK, 13 okt 2011.

  1. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Ha ha die tekeningen bedoel je? Mijn zoon had een creatieve bui... Hij had een filmpje van hitler vs darth fader gezien.
     
  2. andre

    andre

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Wijnaldum
    Of zijn dit nog de naweeen van de stuka????? Goed bezig, Ronald.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    een mooi model.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  4. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Oei, enkele weken niet op MBF, zie ik hier een P-38 verschijnen die ik ook aan het bouwen ben. Maar Ronald heeft ofwel veel tijd (of ik zeer weinig) of 1000x meer ervaring.

    BTW - ik ben ook zinnens die DLE55 toe te passen.
    Welke Fowler flaps ga jij inbouwen?

    Hierbij nog een link naar een P-38 bouwer, misschien ken je hem ...
    G-Pete's Ziroli P-38J Lightning build

    Succes met de bouw, en je bouwt echt als een TGV
     
  5. razor

    razor Guest

    ja, ken je dat niet? heet airglue, moet je in een potje bewaren, en staat tegen het plafond het spul is lichter dan lucht, werkt niet echt prettig want als je teveel gebruikt dan zweeft het balsa er mee van de tafel.

    maar als je echt lekker goed in sopt kun je er flink wat gewicht mee winnen.

    ik smeer het altijd flink om de servo's heen, daar worden ze lekker ligt van.. en ook rondom de motor, om het zwaartepunt goed te krijgen.

    de vorige kisten van Ronald, Stuka en mustang heeft hij er ook mee gedaan, wel eens een stuka met een span van 2.4 mtr zien vliegen die maar 4 kg woog?

    jaloezie komt in vele vormen
     
  6. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Veel? Valt wel mee. Constructief zet ik alles goed vast. Beter een paar gram lijm teveel dan een model dat snel kapot gaat. Die paar gram lijm maken op deze grote kist niet zo veel uit.
     
  7. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Moet nog wat experimenteren met de fowlers. Ga eerst de bovenkant van de vleugels indekken. Heb wel wat tijd maar ik bouw ook snel :) op dit moment wel minder tijd dan anders omdat we naast de internet hosting ook een nieuwe bv zijn gestart in zonnepanelen. Redasolar.nl
    de p38 van g-pete had ik ook al gevonden. Het vreemde is dat ik bij de videos op youtube de fowler flaps niet zie. Hij komt ook heel erg hard binnen voor de landing. Met mooi gemaakt die p38m.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2011
  8. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Pur of bruislijm werkt ook verlichtend. Heb jij nog een buis zweeflijm staan? Ik ben er doorheen. Heb inmiddels zo'n 20 liter in de kist gepompt en hij is nu gewichtsloos.
     
  9. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Ha ha misschien wel. Jasper snapt ook niet dat ik de kist heb verkocht, maar mijn voorkeur gaat gewoon uit naar engelse of amerikaanse wwii kisten. Dat zijn gewoonweg de mooiste kisten die er zijn voor mij. Nou ja ieder zijn ding toch? Gelukkig maar anders vlogen we allemaal met hetzelfde.
     
  10. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    nou ben even met de vleugels verder gegaan en het beplanken van de neus. Heb zulk hard en vooral zwaar balsa binnengekregen van hobby in. Zitten plankjes bij van 2,5mm die meer dan 76gr per stuk wegen!! De goede plankjes wegen maar iets van 35 a 40 gram. Kan er dus een aantal weggooien. Ze zijn ook bijna niet te buigen. knapt gewoon. fucxxxg duur ook. balen... waarschijnlijk hebben ze een eik gepakt i.p.v.een balsa boom.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. andre

    andre

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Wijnaldum
    Maar goed dat het hard waait. Je hebt de wind er goed onder! Einde jaar invliegen????
     
  12. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Dat is bij mij noch te zwaar!
    Plankjes van 10x100mm mogen bij mij maar 10 gram per mm wegen.
    Dus plankjes van 2,5mm maar 25 mm, maar ik gebruik zelden 2,5mm, meestal 2mm, dus van 20 gram. Ga ze altijd zelf uitzoeken en neem dan ook een brievenweger mee.

    groetjes,
    Jan
     
  13. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Dus een soortelijk gewicht van -20kg/liter?

    Sorry, ik heb enkel de -5kg/liter staan ... :lying:
     
  14. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    als het een beetje meezit heb ik deze kist begin 2012 klaar.

    jTrouwens Jij moet 2012 wel weer naar Spelle komen!

    @jan yep ga wel even naar Hangar in Kampen is dichtbij. Neem mijn weegschaal mee.
     
  15. razor

    razor Guest

    alco heeft ook nog een voorraad balsa liggen.

    je kan die dikke zware planken trouwens ook even instrijken met air glue, scheelt nogal in gewicht..
     
  16. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest


    Damn.
    Jij gaat wel heel snel, snuif jij die bruislijm of zo :wink: trouwens ik heb pas mooi weer besteld tegen het eind van april :D

    Bouw ze.
    Ger.
     
  17. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Zolang je dat zware balsa voor het CG gebruikt is het toch geen probleem?
    Of je nu lood of balsa gebruikt is om het even.
    Of hoeft er geen lood in de P-38 van Zirolli?
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2011
  18. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Robke.

    Er gaan 2 staarten zitten in een P38 :wink: en de motoren gaan vrij dicht tegen de vleugelneuslijst aan te zitten, dus hééél licht bouwen naar achter en als het echt niet anders kan een stukkie lood, beter nog zwaardere accu's, in de voorpunt van de nacelle.

    Amerikaans balsa is volgens mij heel ander balsa wat wij 'on the continent' gewend zijn.

    Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2011
  19. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Wat daar Balsa heet noemen ze hier Eiken :)
    Af en toe snap ik die Amerikanen niet, is de "nothing beats cubis inches" mentaliteit denk ik. Moeilijk om dat eruit te fokken.
    Mooi balsa is schaars en duur.
     
  20. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Niet zo heel erg veel gedaan de laatste week. Moest ook mijn spitfire nog reviseren. Toch nog een paar foto's...
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina