Bouwverslag: Zuiderzee Botter 1912 1:35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door ktieman, 3 apr 2015.

  1. ktieman

    ktieman

    Lid geworden:
    3 apr 2015
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Zaanstad
    Hoi, ik ben begonnen met een Zuiderzee Botter van Artesania Latina met een recente versie van deze modebouw kit. Wil uiteindelijk de Prins Willem van m'n opa afbouwen maar wil eerst wat ervaring op doen. Dit is m'n tweede schip, heb hiervoor een kleiner schip gebouwd.

    De kwaliteit van het hout is erg goed en de instructies redelijk, de foto's zaten er niet bij en de fabrikant heeft deze per pdf alsnog toegestuurd.

    De grootste uitdaging zit er intussen al op, namelijk de beplanking. Ben nu bezig met de tweede huid. Er zitten wat foutjes in maar ik geloof dat ik alles best aardig heb opgelost. Heb op het moment ook geen vragen maar wil dit graag delen, commentaar is uiteraard welkom.

    Foto's:

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Ziet er goed uit!

    Ik heb zelf (nog) geen ervaring met zelf maken van een romp. Dus daar kan ik weinig over zeggen. Zo op het eerste gezicht werk je netjes, dus dat moet goedkomen.

    Succes er mee! Ik ga je volgen!

    Groeten Chris
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo te zien mag het resultaat er best wezen.
    Wel eerst goed vlak schuren voor je verder gaat.
    Laat best de nageltjes achterwege bij de 2de laag, geeft een veel mooiere indruk.
    vgr Marc
     
  4. slash platinum

    slash platinum

    Lid geworden:
    27 feb 2013
    Berichten:
    12
    Hallo,
    Ook ik ben net begonnen aan de bouw van dit bootje.
    Ik ben erg benieuw naar het beplanken van de tweede laag.
    Heb je hier toevallig al foto's van en hoe maak je deze dunne latjes op maat in de lange weg zonder dat ze gaan splijten?
    Mvrgr,
    Edwin
     
  5. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Mooi dat jij deze ook aan het bouwen bent. Ik heb dit bootje namelijk ook besteld en hier heb ik dus heel veel aan. Ik ga je dus ook zeker volgen!
     
  6. Welf

    Welf

    Lid geworden:
    26 okt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Dronten
    Ben afgelopen week begonnen met bouwen aan deze botter als absolute leek in dit vak. Bovenstaand verslag is voor mij dus heel helpend. Jammer dat het na januari niet verder gaat. Zou heel graag het verdere verloop volgen.
    Ps: ik sta regelmatig voor vraagtekens over hoe ik verder moet of wat de bedoeling van iets is (hoe moet het er uit gaan zien). Waar zou ik met deze vragen terecht kunnen?
    Ps: ik ben dus splinternieuw op dit forum. Net lid geworden. Heb (nog) niet veel te brengen. Maar ben tot nu toe erg enthousiast aan het werk.
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Kijk ook even onder bouwverslahen historische schepen. Daar staat een heel verslag van paulb over de botter.
     
  8. george kahn

    george kahn

    Lid geworden:
    29 okt 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    spanje
    Ik ben een vernaat in 3D printen. Nu hebben wij vroeger zelf een botter gehad. Ik ben op zoek naar tekeningen die ik wil gebruiken oom een 1:10 model te bouwen. Is er iemand die tekeningen heeft
     

Deel Deze Pagina