Bouwverslag zwarte zee #592 billing boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dennist, 16 jan 2014.

  1. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Goedenavond scheepsbouwers,

    Ik ben Dennis uit Eindhoven, 31 jaar en ga beginnen aan een zwarte zee.

    Nu heb ik de boot van billing boats al een jaar op de kast staan want ik dacht laat ik me maar eens inlezen. ( heb heel vroeger een robbe dolfin gebouwd, die werkt nog steeds)

    Nu eindelijk de knoop doorgehakt om te beginnen aan een sleper.

    Nu komen de eerste vragen: (door de vele verslagen die ik gelezen heb ben ik de kluts al een beetje kwijt voor ik begin)

    1 als ik het goed heb kan ik beter de originele schroef en as wegdoen en een raboesch kopen?

    2 de romp is van kunststof en de opbouw van hout nu heb ik verschillende verslagen gezien waar de opbouw ook van styreen wordt gemaakt. Is dit beter of makkelijker werken? Heb ergens gelezen dat de zz nogal last kan hebben van een te hoog zwaarte punt. Dan lijkt dat styreen lichter. ( werkt misschien ook mooier af?)

    3 nu mijn grootste vraagstuk: ik wil dus alles erop en eraan gaan maken: lampjes radar eventueel een draaiende kraan en wie weet wat ik nog meer verzin of lees hier :D
    Om dit alles te kunnen fixen was ik een boodschappen lijst aan het maken.

    Ik heb nog een 40mhz robbe f14 zender van de dolfin liggen. Nu was ik aan het kijken voor die modules die erin kunnen. Om meerdere functies te maken. Hier op het forum dat draadje gelezen van cheeta.

    Maar nu blijkt heb ik de oude 7 kanaals zender en passen/werken zijn modules niet.

    De modules van robbe zijn zo duur dat ik nu twijfel wat te doen upgraden van de f14 of gaan voor een nieuwe computer zender 2,4ghz met de mogelijkheden voor meerdere toekomstige modellen.

    Lang verhaal kort wat zouden jullie doen en welke zender raden jullie dan eventueel aan.

    Vriendelijke groet,

    Dennis
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2014
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Dennist,

    Van harte welkom hier op het forum. Heb zelf ook de Zwarte Zee gebouwd wat me veel plezier heeft bezorgd. Je geeft aan dat ie van BB is dus is het de schaal 1:90. Hierdoor wordt het een relatief klein schip wat gelijk inhoudt dat je er niet al teveel extra's in kunt bouwen, simpel omdat ze dan te zwaar wordt en niet op haar waterlijn ligt maar dieper. Eén en ander hangt natuurlijk af van bijv. het gewicht van je batterij. Wat betreft het gebruik van de in het pakket geleverde hout, belabberd, dus je suggestie van styreen juich ik toe, Ben zelf al een aantal modellen verder en werk ook heel veel met styreen. Lekker licht, makkelijk te verwerken, goed te verlijmen en superstrak. geen vervelende houtfineerstrepen die eindeloos plamuren, schuren, plamuren enz. vergen maar gelijk mooi en strak.Wat betreft de schroef en de schroefas, de bijgeleverde in de Kliko ( de schroef kun je overigens gebruiken om op het voordek te plaatsen) mikken, heb zelf een nieuwe schroefas gemaakt. Raboesch levert ook goede schroefassen. Verlichting maken is leuk werk en geeft haar echt iets extra's zonder dat ze echt zwaarder wordt. Doen dus, mijn voorkeur gaat altijd uit naar Leds. Wat betreft je zender, een 4 kanaals is ruim voldoende voor de Zwarte Zee. Zoals ik al aangaf gaan extra functies ten koste van haar totaalgewicht. Mijn advies, niet doen. Ben hier zelf met de Happy Hunter ook de fout in gegaan en deze mag echt iets meer gewicht hebben maar dat terzijde. Een werkende kraan is leuk maar geeft aan de waterkant in mijn beleving geen toegevoegde waarde. Mocht je in onze mooie hobby verdergaan en een andere zender willen kopen is een F14(nieuwe type), F16 of F18 zeker aan te bevelen. Deze kunnen de decoders en multiswitches van Cheeta wel hebben. Zelf heb ik een gebruikte F18 welke ik heb voorzien van en een 40Mhz en een 2,4 GHz moduul. Middels een schakelaar op de zender kan ik deze omschakelen. Hoop je hiermee enigszins op weg te hebben geholpen.
    Groet
    Sjoerd
     
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Sjoerd,

    Bedankt voor je info. dan ga ik denk ik toch opzoek naar een nieuwe (andere) zender. dit is toch handig als ik meerdere modellen ga maken. (heb tenslotte mijn zeilboot al dus ik vind de aanschaf gerechtvaardigd :D

    Verder ga ik dan maar over op de lichten mooi uitvoeren en in een volgend model misschien meerdere functies inbouwen. Voor wat betreft het styreen met welke lijm lijmen jullie dat, zodat het goed vastzit? Ik gebruik voor de kappen van mijn rc auto's bison rubberrepair maar dat is meer omdat dat de lak niet aantast het klapt er nog wel eens uit.
     
  4. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Bouw anders de kraan, of 1 van de kranen, eerst als statisch model en monteer deze zo dat hij evt. verwijderd kan worden en vervangen door een werkende. Dan kun je je nu richten op het maken van een mooi model dat goed vaart, en later als je de moed hebt bouw je een werkende versie van die kraan. En als je die moed niet hebt, of je bent druk met andere boten of bezigheden, dan staat er toch een mooi model waar je trots op kunt zijn en lekker mee kunt varen.

    VrGr,

    Theo
     
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat is misschien ook nog niet zo'n slecht idee. In mijn hoofd is dat allemaal leuk maar misschien inderdaad onhaalbaar op dit model.
    Ik heb dit model gekozen omdat ik dit gewoon mooie lijnen vind hebben en verder niet nagedacht of het allemaal wel haalbaar is.
    Maar dat gaan we allemaal wel zien. Ik ga van de week eens shoppen voor de schroef en as en lijm en dergelijke. En dan gewoon beginnen.

    Ik hoop dat het allemaal mooi wordt, maar met geduld moet dat goed komen. ( zal wel niet zo mooi en gedetailleerd worden als sommige modellen hier op het forum maar die zijn inderdaad vaak in schaal 1:50 en dat is natuurlijk iets "makkelijker" werken.

    Voor wat betreft het styreen ipv hout zou ik wel de tekeningen of de houten onderdelen kunnen gebruiken om die zeg maar over te trekken op het styreen of kloppen dan de maten niet ( ivm verschil in dikte)

    En welke dikte styreen raden jullie aan om te gebruiken?
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Dennist,
    Styreen kun je oa lijmen met thinner. Simpel 2 delen op elkaar zetten, kwastje met thinner erlangs, even vasthouden en het is gelijmd. Ik gebruik dit zelf steeds minder sinds ik Revell contacta gebruik. Je hebt verschillende uitvoeringen hiervan. Ik gebruik het flesje met als uitgang een naald. Hiermee kun je heel gedoseerd de lijm aanbrengen. Voordeel hiervan vind ik dat je gelijk "kleefkracht" hebt. Styreen heb je in verschillende diktes. Voor de opbouw zou ik 1 mm aanraden. Omdat BB triplex gebruikt moet je natuurlijk wel uitkijken met de maatvoering. Je kunt dus niet zondermeer de omtrekken van de houtdelen gebruiken. Kwestie van goed kijken en zelf uitmeten en tekenen. Styreen laat zich overigens heel goed snijden, vijlen en schuren. Succes.

    Groet
    Sjoerd
     
  7. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    ik ga je ook volgen heb er ook een op de kast staan.
     
  8. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    hallo,

    jeej, weer een zwarte zee!!

    wat betreft het kantelen. dat valt bij de twee rompen die ik nu heb heel goed mee!!
    ik heb 0.7mm styreen gebruikt. 1mm kan ook, maar hoe dunner, hoe makkelijker te snijden en hoe lichter.

    de radar werkend maken is redelijk moeilijk omdat alles dun moet worden gemaakt voor een beetje mooi te ogen.

    gr Brecht en succes, ik volg je!!
     
  9. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Leuk dat jullie mij gaan volgen.

    Zoals gezegd ga ik van de week langs de lhs om even inkopen te doen en dan zal het een bouwverslag worden. (Als ik het goed heb kan ik dit topic laten verplaatsen naar de bouwverslagen)

    Zal van de week ook even foto's gaan maken en hier neerzetten, nog niet echt interessant want heb alleen de doos nog maar is meer om het verslag compleet te houden.

    En dan hoop ik dat het allemaal een mooi gaat worden. Ik kan geloof ik nooit tippen aan sommige bouwers hier zoals p brughoorn enz maar ik ga mijn best doen :mad:
     
  10. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Motor gevonden

    Na een aantal verslagen hier gelezen te hebben ben ik op zoek gegaan naar een motor.

    Ik ben op de volgende uitgekomen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb ook nog gekeken naar andere een speed 500 en 600 alleen sommige waren niet meer verkrijgbaar en een 600 die ze hadden vond ik wat klein omdat je schroef niet groter mag zijn dan de diameter van de motor? En die draaide iets van 140000 toeren deze is veel laagtoeriger.

    Nu nog een regelaar. Welke regelaar is goed? De lhs heeft een graupner r40 liggen. Kan dat? Is dit een goeie regelaar?
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    De motor is prima. Daar kun je een behoorlijke schroef aan hangen, waarmee je kracht kunt ontwikkelen. Inderdaad: diameter schroef < diameter motor.
    m.b.t. de regelaar: je motor mag maximaal 8A trekken.
    Als je regelaar dat aankan (en de door jou aangegeven regelaar kan dat op z'n sloffen) is het goed.
    Maar... aangezien je op het gewicht moet letten, kun je ook een kleinere regelaar aanschaffen.
    Qua te leveren vermogen hoeft dat weinig uit te maken, maar het scheelt in ruimte en gewicht. Zoals deze:

    THOR 15HC-S Vaar-Rijregelaar 18A vooruit/stop/achteruit

    Met deze webshop is het overigens prima zeken doen: snelle levering, prima service.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dennis,

    De Thor regelaar van CTI genereert in deellast wél een fluittoon in de motorwikkelingen; als je dat hinderlijk vindt (op een meter of vijf afstand hoor je het door omgevingslawaai bijna niet meer) én je kunt solderen, neem dan dit kitje, dat schakelt geruisloos:
    Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC - Modellbau-Regler.de Shop

    Groeten, Jan.
     
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dan ga ik me hier nog eens een beetje in verdiepen. Ik vind die 40r of zo wel veel vetter eruit zien alleen inderdaad voor het gewicht zou zoiets beter zijn.

    Solderen kan ik wel een beetje maar alles moet je oefenen toch. Denk alleen wel dat ik volgende week ff langs de lhs ga om te kijken of die nog een andere regelaar hebben. Ik vind het altijd wel fijn om het spul eens in mijn handen gehad te hebben voor ik het koop en het bespaart weer verzendkosten. Dus prijs maakt mekaar niet zoveel dan.

    Met een beetje geluk heb ik van het weekend tijd om eens een beetje te gaan beginnen met bouwen.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dennis,

    Als het uiterlijk van de regelaar belangrijker is dan wat 'ie presteert...

    De 40R is een autoregelaar met een vertraging vóór 'ie achteruit schakelt.
    Dit is iets waar de meeste vaarders niet blij mee zijn, vooral als je de achteruit 'nu, direct', nodig hebt om een aanvaring te voorkomen.

    Er zijn beter geschikte regelaars.

    Groeten, Jan.
     
  15. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    hoi Jan was ook een beetje als gein bedoeld ik vond hem er wel mooi uitzien daar niet van maar ga toch op jullie aanbevelingen af jullie hebben immers de ervaring.
    Ik zal van de week eens gaan kijken of ze bij de LHS ook zo'n kleine regelaar hebben en anders klinkt die regelaar die u aan hebt bevolen ook niet slecht als ik de specs op die site zo eens lees.

    maar er gaat nog wat gegoogled worden deze week.

    Ik heb nog eens zitten kijken. Dat zelf solderen van de regelaar lijkt me toch wat hooggegrepen Ik ken wel iemand die dat weer kan maar hij is ook weer redelijk zwaar.)

    Hoe zou deze staan in verhouding tot die cti regelaar?
    http://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=70

    Ik weet namelijk niet of een fluittoon lastig/hinderlijk is. Klinkt dat ongeveer hetzelfde als bij een 1:10 auto?
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2014
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dennis,

    De AS12/15RW is een prima regelaar, ik heb er vorig jaar 11 stuks van ingebouwd om modelskûtsjes van 120 cm mee aan te drijven, de motor was hier een forse Bühler, de prop een 60 mm tweeblad speedschroef.

    Hoe hinderlijk het fluiten van de CTI regelaar zal zijn, hangt af van de gebruikte motor en de opstelling in de boot.
    In mijn 60 cm slepertje regelt de Thor een 5 pool 550 motor, de fluittoon is bij stil weer tot op een meter of twintig te horen.

    De soldeer kit van Modellbauregler gebruikt volgens mij dezelfde chip in de aansturing, maar heeft relais voor het ompolen van de motor, mijn ervaring is, dat 'ie stiller is, maar dat kan ook komen omdat ik alle drie de regelaars nog nooit aan dezelfde motor heb geprobeerd, als ze eenmaal ingebouwd zijn, kun je ze vergeten, ze zijn erg betrouwbaar.

    Groeten, Jan.
     
  17. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi jan,

    Dan wordt het denk ik die as12 regelaar maar eerst even kijken of ik verder nog iets nodig heb om de verzendkosten een beetje te drukken.

    Heb ik nog een vraagje: (voor iedereen die meeleest) om dit te verplaatsen naar de bouwverslagen moest ik toch op het verkeersbord met uitroepteken klikken? Dacht ik ergens gelezen te hebben. Alleen als ik daar op klik staat er kwalijk bericht rapporteren.

    Hoe kan ik dit nu laten verplaatsen naar de bouwverslagen?

    Ik ben namelijk begonnen. Ik heb de rand weggesneden moet het nog een beetje netjes veilen en foto's maken maar het begin is er. Dus het wordt tijd voor het bouwverslag.

    Gelijk nog een vraag: voor de opbouw ga ik styreen gebruiken maar nu vroeg ik me af is het ook beter om dit voor de dekken ook te gebruiken. Of zou ik die gewoon van hout laten. De spanten en dergelijke laat ik wel hout maar voor de dekken twijfel ik.

    Alvast bedankt en groeten Dennis
     
  18. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    De rand is voor het grootste gedeelte weggesneden nu nog een beetje veilen om het netjes te krijgen. En de overstaande rand van de boeg moet nog weg.

    [​IMG]

    Een overzichtsfoto

    [​IMG]

    [​IMG]

    Enkele close upjes

    [​IMG]

    En de rand die nog weg moet.
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als je hem gaat veilen geef ik er een tientje voor
     
  20. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Goed opgemerkt. Dat is de autocorrect op de ipad die soms zelf woorden verandert laatste post heeft ie hetzelfde gedaan. Maar hij is niet te koop, ik ben hem nog niet beu.

    Eerst maat eens netjes gaan vijlen misschien brengt ie dan meer op ;)
     

Deel Deze Pagina