Bouwverslag zwarte zee #592 billing boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dennist, 16 jan 2014.

  1. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
    oke gezien de achtermast bedankt
     
  2. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    [​IMG]
    [​IMG]
    Mastje is ook weer geverfd. Heb ook eens geprobeerd van zwart een wash te maken om de mast een beetje te bevuilen. Hij staat immers achter de schoorsteen. Ik vind het best aardig gelukt. Niet te erg maar net van het strak geverfd af.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  3. Mike Brink

    Mike Brink

    Lid geworden:
    28 okt 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Wilp (Gld)
    Heren ,
    kijk eens op het internet naar "De eerste reis van de Zwarte Zee 4" op scheepspraat.nl.daar staan veel foto's bij. Kan nu helaas niet de pdf bij voegen. Vergeet vooral het heklicht niet ,dat op het achter mast gemonteerd is aan het platform ( zie foto op de in de pdf) .
    Succes verder met bouwen.
    Groetjes Mike Brink
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2017
  4. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb al die foto's niet en heb naar dichterlijke vrijheid het heklicht aan de achtermast gemaakt ipv aan het platform. (In de beschrijving staat niet eens een heklicht beschreven)
     
  5. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
    goeden morgen Dennis
    Je heb het over pdf file's maar zie ze niet staan kan je deze nogmaals op de forum site zetten. vanavond zal ik de boot van mij met wat foto's erop zetten.
    Ik vind dat er heel veel bouw info ontbreekt in de bouwtekeningen van de ZZ. dus vaak moet je via foto's en andere info gaan zoeken hoe het precies moet zitten. Maar gelukkig zijn er veel modelbouwers die je de juiste tips of foto's sturen om je verder te helpen.
    Dat is weer een geluk dan het knoeien en andere ergernis.
    Piet
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    http://www.scheepspraat.nl/zwartezee1963.htm

    Hier de link naar het verhaal. Op de 8e foto zie je het heklicht midden aan het platform in de achtermast. Verderop nog wat detailfoto's waarop je het beter kunt zien.Gr. Klaas.
     
  7. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    @piet koppers de pdf files zijn van Mike brink. Ik heb die niet. Ik bouw ook ongeveer volgens de handleiding ik weet dat die niet geheel klopt maar als het maar een leuke boot wordt. Ik heb dus wel een heklicht gemaakt maar dan aan de achtermast ipv aan het platform. Dit had ik al klaar en ga dat ook niet meer veranderen.

    En inderdaad de beschrijving laat ruimte voor wat dichterlijke vrijheid zullen we maar zeggen. Ik denk dat billing boats een leuke bouwdoos wilde maken en geen 100% natuurgetrouw schaalmodel.
     
  8. piet koppers

    piet koppers

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    62
    Locatie:
    sint maartensvlotbrug
    In tegenstelling met de Rotterdam zit daar wel weer goed alleen zijn er drie verschillende model gemaakt ik heb nu twee verschillende types op de plank staan.
    moet echt uit kijken als ik daar aan ga beginnen en de tekeningen niet door de war gooi.
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ha Dennis,
    Ik zag dat ook jij het stof van de ZZ verwijdert hebt.
    Ik ben na 4 jaar ook weer verder gegaan, tussendoor andere projectjes gedaan.

    Ik weet niet hoe het jou is ervaren maar ik moest er weer even inkomen en kwam toch een paar foutjes tegen die ik eerst moet herstellen.
    Ik schat heel grof in dat we niet veel verschillen in de voortgang, grootste verschil is dat jij al heel wat kleur hebt aangebracht. Daar moet ik nog aan beginnen.
    Mijn kleurstelling wordt overigens wel zoals ze van de werf is gekomen.

    Succes met de verdere bouw, ik gluur met je mee.

    Groet,
    Mathieu
     
    Dennist vindt dit leuk.
  10. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja ik bouw rustig door. En ik volg de handleiding niet echt ik doe meer waar ik op dat moment zin in heb. De accommodatie is nu bijna helemaal af. Alles staat in de kleur, nog een keer blanke lak erop en dan de ramen in de onderste en alles op elkaar lijmen.

    Daarna maar weer eens gaan denken over de elektra. ( niet echt mijn favoriet, vind het wel leuk maar weinig verstand van en als het fout zit en je komt er te laat achter is het jammer maar helaas)

    Ik ben momenteel ook nog begonnen aan een rc tank die ik had staan. Gewoon om weer een beetje afwisseling te hebben :yes:. En dan ook nog wel een beetje gebrek aan tijd met twee kleine kids en je bent zo een paar jaar verder.:rolleyes:

    Een beetje jammer bij mij is dat ik de stuurhut nog heb geverfd met de kwast en de rest met een airbrush ben gaan doen. Dat verschil zie je wel, maar dat zie ik maar door de vingers. Het is toch mijn eerste grote model.
     
  11. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Tja en dan kom je erachter dat photoemmer al je links op zwart zet vanwege 3rd party viewing. Ik ga de komende weken kijken of ik alle fotos kan herplaatsen via imgur. Ook wel jammer dat de fotoupload van het forum niet meer werkt. @Robert kan dat weer ingesteld worden?
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, Je kunt toch gewoon een album aanmaken met media toevoegen. Uit die albums kun je plaatjes in het verhaal zetten. Even pielen en je hebt het voor elkaar, opdat wij je vorderingen kunnen zien. Gr. Klaas.
     
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Aha ok dat kan ik ook nog doen. Waren dat niet weinig plaatjes wat je er in kwijt kon? Hmm zal van de week eens kijken en eens gaan zoeken of ik de foto's nog heb. Nouja die heb ik zeker nog de vraag is alleen waar. En welke foto op welke plek moest staan. Ach komen we wel weer uit.
     
  14. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Het heeft weer eens wat langer geduurd als gedacht maar ik heb al een aantal foto's teruggevonden en op de juiste plek staan. Zal nog wel weer even duren voor ik ze allemaal heb want ik moet weer bedenken welke foto waar hoort en dan ook nog eens de foto's vinden. Vooral dat laatste is lastig, ik heb dat niet zo goed geordend op de computer. Naast dit verslag ben ik dat ook bij andere verslagen weer goed aan het zetten.
     
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik heb dat bij mij opgelost door alle bijwerkingen in mijn verslagen steeds (1 op 1 via ctrl/c - ctrl/v) naar een Word bestand te kopiƫren.
    Daarna eventueel nog wat overige rommel of ballast wegpoetsen en je hebt voor jezelf een prima samenvatting / backup voor als er ooit iets met het forum zou gebeuren. Moet je dan toch eens een keer iets terugzetten kan je precies zien welke foto's of tekst je destijds gebruikt hebt ;).
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2017
    Dennist vindt dit leuk.
  16. Laatsteronde

    Laatsteronde

    Lid geworden:
    17 apr 2014
    Berichten:
    15
    Ff een ander vraagje. Hoe kan je het beste de gaatjes voor de patrijspoorten in romp maken? Ik heb al ff lopen zoeken maar kan niet zo snel iets vinden.
     
  17. Laatsteronde

    Laatsteronde

    Lid geworden:
    17 apr 2014
    Berichten:
    15
    Ps gelukkig ben ik niet de enige die er vele jaren over doet. :beer:
     
    Dennist vindt dit leuk.
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha, het blijft een hobby he.
    Ik neem aan dat je wel weet hoe je in het algemeen een gat maakt :D.

    Bij mij heb ik een mal gemaakt van een reep papier, de positie van de patrijspoorten heb ik van de grote tekening overgenomen.
    Het hart van de patrijspoorten heb ik vervolgens een gaatje geprikt en de mal op de romp uitgelijnd.
    Kies daar een mooi referentie punt voor.
    Dan potloodpuntjes gezet in de gaatjes en boren maar.

    Daar de onderlinge afstand niet overal gelijk is zou je 2 mallen moeten maken, maar eenvoudiger is om van dezelfde mal de achterkant te gebruiken.
    Lees: andere zijde tegen de romp, je hebt de gaatjes er toch al in de mal zitten.
    Misschien heb ik hem nog liggen, dan zal ik een foto maken voor het idee.

    Succes.

    Groet,
    Mathieu
     
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb gewoon een lijn op de romp getekend en dan elke patrijspoort apart uitgemeten. En dan eerst met een kleine boor vooorboren en dan steeds een stapje groter tot ik op de diameter van de patrijspoort zat.

    Ik hoop binnenkort weer eens tijd te maken voor de zwarte zee. Staat al weer veel te lang stof te vergaren. :(
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatsteronde, Heb er erg in dat in de rij patrijspoorten de zeeg van het schip kan zitten. En dan werkt de methode van Watergeus het best. Ik zou de gaatjes eerst voorboren met 1,5 mm en dan kijken of ze nog op lijn zitten. Daarna naar de juiste maat. Mocht er dan iets onbedoeld scheef gaan is er de mogelijkheid om in de boorfase nog te corrigeren. Is denk ik makkelijker dan het gat dichtlijmen en opnieuw boren. Succes ermee! gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina