Bouwverslag zwarte zee #592 billing boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dennist, 16 jan 2014.

  1. Laatsteronde

    Laatsteronde

    Lid geworden:
    17 apr 2014
    Berichten:
    15
    Tjemig wat een snelle reacties. Thanks.
    Hopelijk zitten de gaatjes er volgend jaar in :D
     
    Dennist vindt dit leuk.
  2. Laatsteronde

    Laatsteronde

    Lid geworden:
    17 apr 2014
    Berichten:
    15
    Het heeft me ff van de straat gehouden maar de gaatjes zitten erin. Nu zit ik alleen met de gaten voor de ankers in de boeg. Als ik een gaatje boor is deze rond. Maar als ik buisje dan schuin omhoog laat lopen moet ik deze afschuinen en ontstaat een ovaal. Hoe hebben jullie dit mooi opgelost?
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaatjes in het dek en in de romp boren. Dan met een dun rattenstaartje (vijl) het gat in het juiste model en op maat vijlen. Daarna een pijpje erin lijmen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Ter extra aanvulling op Klaas zijn reactie, kijk even bij dit topic en dan vervolgens even door scrollen naar post 80 en daar het eerste deel van.
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2018
  5. Laatsteronde

    Laatsteronde

    Lid geworden:
    17 apr 2014
    Berichten:
    15
    Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik was hier al een beetje bang voor. Dus dat wordt weer ff pielen. Ps mooie boot Bert
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op Bert zijn plaatjes goed te zien en wat ik vergat te vermelden. Laat zowel onder als boven de pijp een stukje door de romp en het dek steken. Een kluisgat heeft meestal een verdikte ring, zowel onder als boven. Kan ook worden gesimuleerd door een ovaal stukje rond (koperdraad) langs het gat te lijmen. Geeft gelijk een heel ander cachet aan het geheel. En wat is bij modelbouw nou niet pielen. Zelf vind ik dat net het mooist eraan. En dan blijkt dat je met eenvoudige middelen een heel realistisch beeld kunt vormen. Dus veel foto's van het echte schip (in aanbouw) bestuderen. En dan is er nog de kunst van het weglaten. Niet elke schaal is geschikt voor heel kleine details. En helemaal niet als het een vaarmodel wordt. Maar ach, als je een heel schip kunt bouwen, dan mogen reparaties ook geen probleem zijn. Gr. Klaas.
     
  7. Laatsteronde

    Laatsteronde

    Lid geworden:
    17 apr 2014
    Berichten:
    15
    Nou dat is gelukt. :banana:

    Maar nu het volgende. Onder op de romp moet twee strips. Op tekening staat de positie van deze strip alleen in lengte richting maar niet in breedte richting. Heeft iemand een idee hoe ik deze het beste kan aftekenen / lijmen.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kun je ook aangeven hoe deze strips worden genoemd? Waarschijnlijk rolling chock, Schlingerkiel, of kimkiel. Onderdeel no 19. Als die het zijn zitten ze meestal in de overgang tussen zijkant en bodem. Als ze in de lengterichting zijn aangegeven, dan kun je op de tekening toch de afstand tussen waterlijn en de door jou genoemde strip meten? Dat doe je op verschillende lengtes en projecteert dan de hechtpunten op de romp. Let op dat je verticaal meet en dat punt horizontaal op de romp overzet. Dus niet langs de rond verlopende huid meten. Hoop dat het zo duidelijk is. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2018
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zal vanavond een foto maken en hier plaatsen van de kimkielen op mijn ZZ.

    Dan heb je een idee waar ze moeten komen.

    Groet,
    Mathieu
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik had er nog bij de hand. 20180324_150345.jpg 20180324_150350.jpg 20180324_150403.jpg 20180324_150412.jpg

    Zo zitten ze bij mij er op.

    Groet,
    Mathieu
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Netjes Mathieu! Duidelijker voorbeeld is er niet. Maar ik zou, als er kunststof plaatmateriaal voor handen is, de kimkielen daar van maken. En vastlijmen met 2 C-lijm. Reden is dat je uitstekende randen gauw stoot en de verf beschadigt. Dan trekt er vocht in het hout en zwelt dat op. Een statisch model heeft daar geen last van, maar een varend model wel. Voor mijn Smit Finland heb ik ze pas nog gemaakt. Heeft het schip wel 9 jaar op moeten wachten. Vond bij het opruimen van de doos de oude houten exemplaren, die met schroefjes aan de romp moesten worden gezet. Leek me geen goed idee. Er lag nog wat RVS rond, waarvan een deel langs de buitenkant is gelijmd. Is het redelijk stoot en krasbestendig. Gr. Klaas.

    20180906_170758.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2018
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    De kimkielen staan inmiddels ook in de eerste 2 lagen G3 omdat voor te zijn ;).
    Nog 1 of 2 laagjes en dan moet het wel goed zijn voordat ik verder ga met grondverf en final coating.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    De randjes een beetje afronden Mathieu, dan blijft de G3 of lak beter zitten. Trekt zich op een scherp randje altijd terug en later wreekt zich dat. Niet dat het zoals in het echt gaat roesten, maar toch. Gr. Klaas.
     
  14. Laatsteronde

    Laatsteronde

    Lid geworden:
    17 apr 2014
    Berichten:
    15
    Bedankt voor de reacties, maar wat is G3?
     
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    G3 trekt er in waardoor het waterbestendig wordt.
    Ik heb even geprobeerd een linkje voor je te zoeken maar kan het zo snel niet vinden.
    Hier op het forum wordt er veel over geschreven en gebruikt maar bij 'G3' als zoekterm lukt bij mij niet hier.
    @klaas, jij weet het vast sneller te vinden als ik.

    Groet,
    Mathieu
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Helaas heb ik G3 zonder na te denken overgetypt. Nog even gezocht, maar ook niets kunnen vinden. G4 moet je zoeken bij Voss chemie. Zelf heb ik goede ervaringen met Diaglass, een polyurethaanlak van Frencken. Probeer wel bij één soort te blijven. En gebruik bij polyester en epoxy de noodzakelijke beschermingsmiddelen. Sommige mensen reageren allergisch op epoxy en zo het schijnt raak je zo'n allergie nooit meer kwijt. Gr. Klaas.
     
  17. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
    Een goede optie om advies te krijgen is natuurlijk een goede leverancier. Je kunt bijv terecht bij Polyservice in Nieuwerkerk. Daar zeg je wat je wil doen en dan zoeken zij een passende oplossing. En je krijgt info ivm verwerken, beluchten, veiligheidsmiddelen etc
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor mijn laatste scheepje heb ik daar glasweefsel en epoxy gekocht en prima advies gekregen. Ook van diverse forumleden. Dat is het voordeel van een bouwverslag posten. Gr. Klaas.
     
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ben bang dat ik inderdaad een cijfertje mis zat, vandaar dat ik er niets over kon vinden.
    Even googlen op "hechthars g4" en je vindt het zo.

    Groet,
    Mathieu
     
  20. Laatsteronde

    Laatsteronde

    Lid geworden:
    17 apr 2014
    Berichten:
    15
    De paint G4 extra gebruik je dus als een grondverf. En deze grondverf heeft als gunstige eigenschap dat het erg kras en slijtvast is.

    Na het aanbrengen van de G4 gaan jullie er met andere verf gewoon overheen.

    Gebruiken jullie dit ook voor de houtjes op het dek.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2018

Deel Deze Pagina