bouwveslag depron concorde. span 86cm lengte 205cm

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door maxio, 16 dec 2016.

  1. maxio

    maxio

    Lid geworden:
    12 mrt 2016
    Berichten:
    40
    Locatie:
    hillegom
    dat is een heel goed idee!
    het al geprinte object heeft ze nog niet omdat het een test onderdeel is maar komen er zeker in.
    en wat betreft oppakken: liever niet:D, maar er komen wel een paar verstevigde punten in. zoals glasmat of iets die kant op.\
     
  2. maxio

    maxio

    Lid geworden:
    12 mrt 2016
    Berichten:
    40
    Locatie:
    hillegom
    de ster zijn spanten, en is om het buigen van plastic tegen te gaan. P1160109.JPG
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, je moet een toestel altijd oppakken..
    auto in..
    op het veld zetten..
    van het veld..
    opslag
    trap op / af in huis

    je hebt wel een paar "harde" punten nodig...

    Over dat spant:
    vergis je niet in de constructie rond dat spant.
    Het spant als ding krijgt maar weinig duw/trekkrachten te verduren.
    De krachten die erop komen, die zouden kunnen zorgen voor wegknikken, worden teniet gedaan doordat het spant rondom verlijmt zit met de depron.
    daardoor KAN het spant niet wegknikken.

    Om het lijmoppervlak te vergroten (want dat is wel cruciaal, voldoende "vlees" hebben om op te hechten) kun je de buitenrand een tik dikker printen dan het midden.
    Stel, het ding scheurt oid, moet je hem vierkant een tikkie dikker printen. eerst testen.
    gewoon ff een testkoker maken met 2 of 3 spanten, stringers en depron erom, eens zien hoe het spul zich houdt bij belasting.
    gewoon rechte koker.. 3 dezelfde spanten..
    lekker simpel, snelle test.
     
  4. maxio

    maxio

    Lid geworden:
    12 mrt 2016
    Berichten:
    40
    Locatie:
    hillegom
    een cilinder met 4 spanten geprint, erg light 3 gram.
    maar wel flexibel, al denk ik dat dat niet heel erg als er depron over heen komt. wat veel constructie stevigheid geeft.
    goed idee, heeft alleen nog kleine aanpassingen.
    maar bedankt voor de tip!!

    P1160112.JPG P1160113.JPG P1160114.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bij heel veel constructies wordt er gebruik gemaakt van het feit dat iets niet zomaar van lengte kan veranderen zonder zware externe krachten.
    Een stukje depron bvb heeft veel meer kracht nodig om uit te rekken dan te buigen.
    Als je de lijstverbindingen respecteert kan iets met heel fijne onderdelen ontzettend sterk/star worden.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Depron geeft niet veel sterkte op compressie, het kan wel goed de trek tussen twee spanten opvangen.
    Het materiaal in de ring moet 90° verdraaid geprint worden, d.w.z. loodrecht op de romp/huid/depron. Denk hierbij aan de spanten van een (duik)boot.
    De 'spaken' voegen geen sterkte toe, in geen enkele richting, die kun je weglaten.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2017
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik denk dat je de Concorde prima van Depron kan vervaardigen. De vleugels hoeven al helemaal geen probleem te zijn. Hier en daar zou je kunnen verstevigen met carbon-staafjes (3 x 1 x 1000mm en daar een stukje van), maar dat is niet per se noodzakelijk.
     
  8. mannappie

    mannappie

    Lid geworden:
    15 okt 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Purmerend
    Excuus! Per ongeluk een post gemaakt. Mag dus verwijderd worden aangezien ik het niet kan.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    In principe, sterktetechnisch, is een schijf materiaal sterker dan de spaken die je nu hebt.
    Om voldoende vlees te maken voor lijm, kun je de buitenrand dik laten.

    Gewoon ff een testkoker maken, dat weet je naderhand welke optie je het beste voor je romp kunt gebruiken.
    Het verschil tussen "sterk genoeg" of "net niet sterk genoeg" zit hem in details :D

    Persoonlijk probeer ik altijd stevig wat ruimte in mijn toestellen te bouwen..
    Ik vlieg graag wat grof ;-)
    Ook een reden dat ik vaak wat zwaarder bouw, maar dan neem je een gewichtiger vlieggedrag voor lief ;-)
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Als je landingen ook 'wat grof' zijn kun je niet licht genoeg bouwen.
     
  11. maxio

    maxio

    Lid geworden:
    12 mrt 2016
    Berichten:
    40
    Locatie:
    hillegom
    helemaal mee eens
     

Deel Deze Pagina