Brand aan boord van de Old Lady en hoe nu verder?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bert V, 12 sep 2015.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Het begin van dit topic heeft zijn oorsprong in een ander topic gevormd n.l. “ Waarmee heb jij vandaag gevaren? ”

    Omdat het vervolg van dit verhaal hier te ver van af gaat dwalen heb ik – in het belang van topic vervuiling – besloten een nieuw topic over “hoe nu verder”- te starten.
    Voor degene die dit verhaal nog niet mee gekregen hadden, een korte uitleg en / of even het stukje in “ Waarmee heb jij vandaag gevaren? ” lezen.
    Het begon dus afgelopen vrijdag tijdens het varen met een aantal MBF mensen in het haventje van Maasdam.
    Mijn scheepje waar ik die dag o.a. mee wilde varen is de Old Lady, een Steamlaunch model van Krick Modelbouw wat decennia geleden door hun onder de naam Patricia op de markt gebracht is en uitgevoerd is met een ketel en machine van Wilesco.
    Na het opstoken van de ketel en de controle of alles goed is is de boot in het water gezet.
    Na enige tijd ………………….. brand aan boord! ………………………. Functies om terug naar de kant te komen vallen bij zo’n situatie door de wel bekende maar zelden geprezen wet van Murphy natuurlijk gelijk uit en daar sta je dan …………. Vol ongeloof en denkend van hoe kan dat nu?
    Gelukkig is het scheepje door het snel ingrijpen van Harm (Baggeraar) van een wisse zeemansgraf op de Binnenmaas gered en is elders in “ Waarmee heb jij vandaag gevaren? ” te lezen.

    Maar nu de reden van dit nieuwe topic:

    Er is behoorlijk wat schade en aan de Klico wil ik voorlopig nog niet denken.
    Er moet een plan van herstel komen en wil ik - waar nodig via vragen te stellen – dit zal zowel op het herstel van de (kunststof) romp als op het stoomgebied (de mogelijke oorzaak in een lekkage van de gastank) zijn en deze ervaringen in dit draadje als een verslag hier delen.

    Hier als voorbeeld van het scheepje een recent filmpje (op een andere plaats als afgelopen vrijdag!) waar zij haar charme nog in volle glorie toont.

    En hier enkele foto's van nu waarbij op de tweede en derde foto de machine en ketel inmiddels gedemonteerd zijn.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Deze is inderdaad te weinig beschadigd en te mooi om niet te herstellen.
    Mijn eerste gedacht, dek eraf , spanten er uit waar ze beschadigd zijn, langs de binnen zijde epoxy met doek ertegenaan zodat de gaten dicht zijn, buitenzijde plamuren en opnieuw schilderen, spantjes er opnieuw in ,dek er terug op, stoom er opnieuw in en volgend vaarseizoen opnieuw uitpakken met een prachtig model aan de waterkant.

    Een lek aan de gastank zou ik straf vinden, vermoedelijk ga je het eerder moeten zoeken bij een slechte koppeling.

    Maar ik was er niet bij en heb je prachtig schip nog niet live mogen bewonderen.
    Mogelijk zit ik er dus recht naast met mijn gedachten.

    Dit alles is mischien wel kort door de bocht geschreven maar al snel een winter werk.
    Persoonlijk vind ik het model dit meer dan waard.
    succes wat je beslissing ook is.
    vgr Marc
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Marc,
    Een lek in de gastoevoer wordt in dit geval toch best wel aannemelijk.
    Harm die erbij was ontdekte al vrij snel deze mogelijkheid.
    [​IMG]
    Op deze foto is te zien dat een verbindingsnaad (vermoedelijk een schroefdraad met een afdichtingsring?) het houten voetplaatje geschroeid en verbrand heeft. Het correspondeerd ook aardig met de plaats in het schip waar de temp. het hoogste is geweest.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook tussen de ketel en de machine is duidelijk te zien waar de brand het hevigste was.
    Heeft de lekkage van de tank het gas onder de ketel door geblazen en zodoende het onder schip in brand gezet?
    Of is de gastoevoer van de brander uit zichzelf hoger gegaan (iets wat volgens mij helemaal niet uit zichzelf kan!) en is daarna door de oplopende temperatuur de tank gaan lekken?
    Voor mij nog ???? genoeg maar omdat ik ook nog een andere steamlaunch aan het bouwen ben wil ik wel het naadje van de kous weten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Is er trouwens iemand die het gas-tankje met brander - behalve dan dat hij van Krick/Wilesco is - kent en weet hoe of deze in elkaar geschroefd zit met ringen of pakkingen?
    Aan de naad en de nokjes in de kop en kont kant lijkt het alsof deze open en dicht te schroeven moet zijn?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  5. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Zonde van zo'n mooi bootje, maar zo te horen (lezen) komt het uiteindelijk best goed.
    Sterkte met de restauratie.
     
  6. Marco..

    Marco.. Guest

  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is het zeker

    ""Der Hauptgrund für die Anbringung der Kupferplatte über dem Brennerkopf war, dass die Flamme dadurch wesentlich stabiler bei Wind brennt und folglich nicht mehr aus der Feuerung des Kessel heraus schlägt, was meines Wissens zu mehreren Totalverlusten von KRICK-Modellschiffen geführt hat.""""
     
  8. Marco..

    Marco.. Guest

    En dat was precies het interessante deel eraan o_O
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Zeker interessant ja en gelijk een aannemelijke verklaring van waarom er niet zoveel meer van deze type scheepjes zijn.
    Heb al uren zitten googlen en je kan er echt met moeite iets over vinden over de basis van dit scheepje.
    Ik hoop er ergens nog eens iets van een oude aankondiging toen hij uitgebracht werd te vinden en mogelijk een productbeschrijving in bijv. een oud modelbouw tijdschrift.
    Zoals eerder door mijn aangegeven weet ik nog steeds niet zeker of het een ABS rompje is. Ik denk eigenlijk van wel maar zou het graag ergens lezen en bevestigt zien.

    Als het hetzelfde materiaal als van mijn Victoria (in aanbouw) is - dus ABS - kan ik uit het snij-afval van deze romp misschien stukken gebruiken om als donor stukken nieuw in de verbrande en gesmolten huidwand te zetten. (zie foto onder).
    Ik heb de benodigde stukken reeds opgemeten - ik denk dezelfde dikte - en ze zouden er mooi uit kunnen.
    [​IMG]

    Omdat ik met de eerder door o.a. Brutus en Marco aangedragen reparatie opties met het maken van papjes e.d. (nog in het draadje “ Waarmee heb jij vandaag gevaren? ”) weinig of geen ervaring heb zal ik op wat afval materiaal eerst eens wat oefenen- en proefstukjes maken.
    Op de eerdere - bovenstaande - foto's nr. 3201 en 3197 is goed te zien dat er zowel links als rechts in het schip nieuwe stukken gezet moeten worden maar ik begin als eerste met de meest verwoeste kant en ben benieuwd of het lukt wat ik in mijn hoofd heb.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  10. Marco..

    Marco.. Guest

    De romp is van ABS, indertijd was er volgens mij in het tijdschrift Hobby Bulletin een verslag over de Patricia.
    Ik zag bij Cornwall de opmerking dat de romp van ABS is : http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/krick_steam_launches.html
    Zal nog even verder zoeken naar het artikel van toen.
    Misschien dat Roel van Essen er nog iets van weet ?

    Groet,
    Marco
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dit had ik al in diverse linkjes gezien en omdat mijn nieuwe Victoria op de bouwtekening ook nog met dezelfde Wilesco machine afgebeeld/getekend wordt mag dus aangenomen worden dat zowel de Patricia als de Alexandra als de Victoria uit hetzelfde tijdperk moeten zijn en mag dus ook aangenomen worden dat het om zelfde rompmaterialen gaat.
    Overigens best een beetje slordig van Krick dat ze hun tekeningen of bouwplan nooit aangepast op ge-update hebben want betreffende Wilesco machientje is een echt oudje en wordt volgens mij al heel lang niet meer gemaakt.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is er wat mislukt Bert, of gaat het forum nu de laatste foto's ook al niet meer weergeven?

    Ik zie alleen die regel en als ik er op klik een foutmelding.
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Harm,
    Ik heb even gekeken en gezien dat ik zelf een foutje gemaakt heb.
    Ik heb bij de laatste foto's gebruik gemaakt uit een mapje van de Victoria en die had ik blijkbaar nog op privacy staan.
    Deze heb ik nu aangepast en als het goed is moeten ze nu wel allemaal zichtbaar zijn.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Aladdin---Jasmin-aladdin-613149_1181_815.jpg

    Rompje is van ABS.
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Roel, nu ben ik voldoende overtuigt :) .
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2015
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De link werkte bij mij niet... verder dus ook niet uitgeplozen...
    ABS is een thermoplast. Dat heb je ruimschoots gemerkt.
    Recht kloppen zoals bij autoplaat... jammer dat dat niet lukt bij ABS.

    Overigens... dit soort rompen wordt zelden of nooit diep getrokken uit styreenplastic... zeg maar koffiebekertjes plastic. Het materiaal is te slap, minder UV bestendig, mechanisch flutmateriaal. etc.
    Laat zich prima verlijmen met CA, aceton etc.

    Verlijming van ABS is lastiger. CA hecht minder duurzaam aan ABS, helemaal naarmate er meer broom aan toe is gevoegd (brandveiligheid). Breukvlakken zijn slecht te repareren, ook al heb je een schone breuk. Kopse verbindingen... noem het maar lassen, houden slecht, je zal dan altijd met stukjes overlapping moeten werken op iets van sterkte te krijgen.
    Ik had een buts in de scheepshuid van mijn FL-8. Deze heb ik met een foliebout en soldeer-föhn weer iets terug kunnen drukken. Romp had behoorlijk wanddikte. De delen die ik niet verbogen wilde hebben, heb ik gemaskerd aan de verhittingskant en met keukenpapier kletsnat aan de andere kant, om te koelen. Dat ging maar om een klein deukje. EN dat lukte.

    Er is een lijm die wel heel goed hecht aan ABS. Heet Araldite. Araldite is de overkoepelende naam voor een aantal industrie kleefstoffen. Op ABS hecht een op Methylacrylaatlijm, een 2K lijm.
    Probleem... de tubes zijn onbetaalbaar. Speciaal spuitpistool, mengtuitjes. En de lijm is geopend nog maar kort houdbaar. Ook de levensduur van verse tubes is zeer beperkt.

    Hier een overzicht:
    https://polyestershoppen.nl/zoeken?ps_search[phrase]=abs

    Anders:
    https://www.google.nl/search?q=meth...r&ei=XiH4VdfdEobdUbuvqNgO#q=methacrylate+glue

    Over deze gelezen, maar nooit aangeschaft en getest.
    http://www.dx.com/p/302-two-component-acrylate-adhesive-5-minute-a-b-glue-6404#.VfgiP3sVhgI

    Autobumpers van ABS kunnen worden gelast op scheuren. Dan wordt er met een verhitte ABS lasdraad gelast. De scheur wordt opgeruimd, ontdaan van alle vuil. Ook dit met een soldeerföhn en speciaal tuitje. Ook dan is kunst en vaardigheid. Met zulke dunne plaat lukt je dat bijna niet. (uitzonderingen bevestigen de regel)

    Uitstukken kan met losse plaatjes. En dan aan de achterzijde een epoxy-glaslaag aanbrengen van dun geweven glasdoek. Geen glasmat. Dat is een verlijmde vezel, met een lijmstof die alleen in polyester oplost, niet in epoxy, en daarmee een broze reparatie achterlaat.

    Het is mij opgevallen dat epoxy slecht hecht aan ABS. Het is iets vettig. Komt ook door het rubberaandeel in de stof. Wat beter hecht is polyester. Polyester is styreen. Alleen blijft polyester altijd pikkerig en blijft het stinken. Maar het kleeft wel. Lost daarbij door de uitdampende styreen ook je ABS deels op. Heel erg opletten.

    Epoxy hecht gek genoeg stukken beter als je de ABS primed met CA lijm.
    De mix van CA en epoxy wordt gebruikt voor het repareren van slanke epoxy rompen.
    Met dbehulp van CA wordt eerst de boel gericht op de breukvlakken. Daarna worden op de reparatie-spots de glas of carbon weefsels aangebracht.

    Andere optie is een nieuwe romp aan te schaffen. Zal Krick vast uit kunnen leveren. Weg van de minste weerstand.
    Minder werk, wellicht ook minder kosten. Omdat de reparatie materialen ook zo hun prijs hebben. Kan het behoorlijk aantikken.

    Nog een optie is de romp zo te herstellen, dat je er 1 malig een matrijs van kan maken, daarmee een nieuwe romp te lamineren. Dat zal mogelijk de meeste tevredenheid gaan scheppen, het epoxy is stukken duurzamer dan het ABS...En bij fik... ook weer eenvoudiger te herstellen met reparatiestukken.

    Maak je het helemaal bont... dan bouw je de romp uit houtlaminaat... gelijk een FD (olympische zeilbootklasse). Dan heb je helemaal een lustobject op stoom :) Plasjes kwijl naast het vaarwater... emmer vol superlatieven.

    Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2015
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Bas.
    Bedankt voor je uitvoerige en goed onderbouwde uitleg over producten en mogelijkheden.

    Er is mij - binnen het redelijke - veel aangelegen om het scheepje - liefst in zijn originele staat - weer onder stoom en op het water te krijgen.
    Daarom lees ik alle advies, zowel van wat ik zelf google maar vooral van mensen met een waardevolle achtergrondkennis en ervaring (bijv. de mensen hier op MBF) met grote zorgvuldigheid en hoop hier op een gegeven moment - als het haalbaar is - mijn herstelwerkzaamheden uit te kunnen starten.

    Het scheepje staat nu schoongemaakt - en voor mij met een gevoel van "in coma-stand" - op de plank te wachten op wat haalbaar is om er verder mee te doen.
    Nog elke keer als ik hem zie staan baal ik van het idee; waarom nu juist met dit scheepje?

    Ik heb altijd een voorliefde voor bepaalde klassieke scheepslijnen gehad - dit is hier in huis op meerdere plaatsen goed te zien en zo had ik vele jaren een 1:1 klassieke S spant lang-kieler zeiljacht - en zo paste deze "Old Lady" - welke nog niet zo lang in mijn bezit was - daar precies bij.

    Goed; dit scheepje was met "open vuur" en ik was me daar ook bewust van; ik ben met open vuur altijd zeer voorzichtig /alert geweest en had na de aanschaf dit ook heel goed na gekeken.
    Op mijn 1:1 boot kookte en branden wij de kachel (een klassieke Taylor) op petroleum vergassers waarbij je eerste met een bakje spiritus de branders moest voorverwarmen, het druktankje op moet pompen om daarna op petroleum(vergassing) over te gaan.
    Dit ook tijdens zeegang en juist dan was het wel eens een zéér oplettende onderneming.
    Deze branders vroegen ook hun regelmatige onderhoud en weet uit die tijd dus ook heel goed de essentie van gevaar met open vuur.
    Maar dit terzijde en om maar aan te geven dat ik dit hier niet onderschat heb.

    Het mooiste voor mij zou, omdat daarbij het originele scheepje (waarvan er al zo weinig zijn) behouden blijft, een vrijwel smetteloos herstel zijn.
    Als dat niet haalbaar is, een vervangende en dezelfde (Krick Patricia) rompje zien te vinden.
    Als dat niet lukt, een nieuw scheepje om de machine heen bouwen.
    In alle gevallen wil en zal ik niet over één nacht ijs gaan en neem ik dus even de tijd om alle mogelijkheden goed uit te zoeken.

    Tot die tijd en met enige afwisseling bouw ik verder aan de Victoria en blijf ik open staan voor alle goede raad en adviezen en zal ik deze zeker met gepaste waarde lezen, bestuderen en dankbaar voor zijn.

    M.v.g. Bert
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag Bert, legitiem verhaal hoor. Heb zelf ook die conserverende insteek, en proberen te herstellen wat te herstellen valt. Ik kan het gewoonweg niet laten.
    Maar moderne kunststoffen hebben wel hun grenzen aan houdbaarheid. Ik merk het aan mijn 43 oude klassiekertje, hoewel veel plastics behoorlijk goed zijn gebleven. Bekijk je de plastics in bouwjaar '80... dan zie je dat het behoorlijk broos aan het worden is. Ik heb daar ook nog een exponent van gestald staan, wachtend op retouche.

    In de plastics zitten weekmakers, en die dampen langzaam uit. Wordt het materiaal broos. Vooral onder UV belasting gaat het spul snel achteruit. Veel modelvliegtuigrompen in de jaren 80 en 90 zijn uit ABS recepturen/mixen opgetrokken. Materiaal op leeftijd wordt dan broos en eigenlijk gevaarlijk om mee te vliegen. Vlieg je (vaar) rond de 5º Celsius wordt de romp broos, en is bij het minste of geringste tikje gebarsten. En heb je je model in het zonnetje staan, wordt de romp zeer flex, en bemerk je dat je trim in de hoela stand staat??? Scheepsrompje wordt natuurlijk gekoeld door water. Maar kan je ook maar beter onder een tentje hebben staan bij hoog zomerweer.

    Klassiek rompje uit ABS... klinkt als anachronisme, een Farao met een Ray-Ban op de snuit.

    Vrees wel... hoe je het bestaande rompje ook repareert... je zal het altijd blijven zien. Tenzij je het van binnen bekleed met betimmering. Zou ik het hier hebben staan, dan zou ik er voor kiezen... rompwissel, of nieuwe romp uit epoxy op trekken. Wel handen uit de mouwen, maar velen hebben de weg van zelfbouwrompen al gekozen... en verbluffende resultaten neer gezet.

    In de modelbouw wereld heet alles maakbaar te zijn.

    Rompvorm is meen ik een Pinasse of Barkasse? Bestaan wel kant en klare van het romptype? Zou je ook als uitgangspunt kunnen nemen. Kan het model op andere wijze als een Phoenix herrijzen :)

    https://www.google.nl/search?q=pina...416&bih=803#tbm=isch&q=dampfbarkasse+victoria

    Krick aanschrijven? Die rompen worden in een handomdraai diep getrokken.
    Vacuform.
    Ik weet dat de firma Coltec in Groningen kan vacumeren. Hebben daar een mooie machine voor. Maar dan moet er eerst een plug worden gefabriceerd. Ze werken ook veel voor beeldendkunstenaars. Kleinschalige opdrachten. Maar zal zeker een prijskaartje hebben.

    Ook is het zelf te doen. Maar de kostenspiraal maakt het niet lonend. Wel zal de voldoenings-index zeer hoog zijn. Kan je ook met PVC plaat prachtig dieptrekken, wat beter voorradig is dan het ABS. Ook beter te verwerken en na te bewerken dan ABS.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2015
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Je kan ook de originele romp als plug gebruiken om een polyester mal van te maken, en daaruit weer een glasvezel versterkt polyester of epoxy rompje trekken. Je kan dan die deuken in je originele rompje gewoon dichtplamuren zodat ze niet meer in je plug terug komen, heb je tegelijkertijd terug een mooi strakke romp én het brosse-kunststof-probleem dat Bas aandraagt opgelost.

    Wel een boel werk natuurlijk, aangezien je eigenlijk compleet overnieuw begint, maar je behoudt de oorspronkelijke lijnen en maatvoering.
     

Deel Deze Pagina