Brand door lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Frits37, 7 jan 2016.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Nunspeet
    Voor iedereen interessant die met lipo's werkt: hieronder een recent integraal brandweerverslag van de veiligheidsregio Limburg.

    _______________________________________________________________________________
    COLOFON: De Brandweer Limburg-Noord, onderdeel van de Veiligheidsregio Limburg-Noord, verricht onderzoek om te leren van incidenten. Dit levert informatie op over oorzaken van brand, brandverloop, menselijk gedrag bij brand, werking van brandpreventieve voorzieningen en het eigen operationele optreden. Dit document is daarom bedoeld als intern leerdocument en niets uit deze uitgave kan derhalve worden gebruikt om aansprakelijkheid vast te stellen of om de schuldvraag bij brand te beantwoorden òf mag openbaar worden gemaakt zonder schriftelijke toestemming van de Veiligheidsregio Limburg-Noord. De Veiligheidsregio Limburg-Noord kan geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade voortvloeiend uit deze publicatie. Vragen of opmerkingen kunt u mailen naar het Team Brandonderzoek (TBO): TBO-VRLN@vrln.nl


    Veiligheidsregio Limburg-Noord 5 augustus 2015 Nr . :1527


    De brand

    Op 5 augustus 2015 om 19.01 uur komt bij de MKB een melding van een brand in een vakantiewoning, gelegen op een recreatiepark, binnen.

    De brandweer wordt door de bedrijfshulpverlening opgevangen. De woning wordt op dat moment verhuurd aan een gezin bestaande uit twee volwassenen en drie kinderen. Vanwege het feit dat bij aankomst niet bekend is of bewoners nog in het pand aanwezig zijn, wordt opgeschaald naar middelbrand.

    Het pand bestaat uit twee geschakelde woningen waarvan het nr. 722 (brandadres) vol onder de rook staat. Bij de binnenverkenning treft men op de vloer van de woonkamer een nog smeulende vuurhaard aan. Er wordt verder niemand in het pand aangetroffen. Ondertussen zijn de buren van de aangrenzende woning gewaarschuwd en heeft de parkleiding de bewoners van het betreffende brandadres elders op het park getraceerd en gewaarschuwd. De woning wordt vervolgens geventileerd.

    Brandonderzoek

    Nog tijdens de band heeft de OVD het Team brandonderzoek (TBO) laten alarmeren. Naar aanleiding van het technisch onderzoek is de exacte ontstaansgebied te herleiden tot een plek van ongeveer 2 m2 in de woonkamer waar zich resten van twee verbrande koffers (met inhoud) en resten van twee, wat later blijkt, verbrande accupacks bevinden. Langs deze accupacks liggen twee verschillende laders. De bedrading van een lader is gesmolten.

    De bewoners verklaren dat de accupacks behoren tot een radiografisch bestuurbare powerboot die diezelfde dag was gebruikt. De accupacks zijn om circa 18.00 uur aangesloten aan de lader en zijn tegen of vlak langs de koffers op de vloer gelegd. Bij het laden is één acculader gebruikt. Deze is aangesloten op de wandcontactdoos in het ontstaansgebied. Om ongeveer 18.15 uur heeft het gezin de woning verlaten.


    Onderzoeksvraag

    Wat is de oorzaak van de brand?


    Oorzaak

    De brand is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan door de accupacks. Of deze zelf tot ontbranding zijn gekomen of zo heet zijn geworden dat door warmtegeleiding de koffer is gaan branden is niet verder onderzocht.


    Nadat het koffer (was dicht) is gaan branden, is de brand uitgebreid naar een tweede koffer. Hoewel vlak langs deze tweede koffer een kunststof bankstel stond, heeft het materiaal van dit bankstel amper bijgedragen aan de brand.

    Bij nader onderzoek van de accupacks en navraag bij de bewoner blijkt dat we in dit geval te maken hebben LIPO-accu.

    Het type LIPO accu is een moderne energiebron voor elektroaandrijving en worden gekenmerkt door een hoog piek vermogen met een heel lage inwendige weerstand. Dit is bepalend voor de prestaties zoals acceleratie en topsnelheid van elektromotoren die o.a. gebruikt worden in radiografisch bestuurbare auto’s, boten etc.

    Het laden van een LIPO accu moet op een speciale manier gebeuren. Daar waar de spanning van een NiMh tijdens het laden oploopt, en daarna bij het bereiken van de maximale laadtoestand weer daalt en de lader afslaat, blijft een LIPO in een LIPO accu tijdens het laden de spanning toenemen. Komt de spanning boven de 4.21 volt dan kan de cel kapot gaan of zelfs gaan branden. Voor het laden zijn speciale laders in de markt die in begin met een hoog amperage laden en waarbij, naarmate de maximale spanning per cel bereikt wordt, in amperage afnemen. Hierbij wordt niet alleen de totale spanning gecontroleerd maar wordt door een balancerfunctie de spanning per cel apart gemeten. Deze stand is bij sommige laders handmatig in te schakelen en wordt bij sommige laders automatisch ingeschakeld. LIPO-accu’s mogen nooit zonder balancerfunctie geladen worden.

    In ons geval hebben we te maken met twee accu’s van 125 A bij 11,1 V met drie cellen. De gebruikte lader heeft een automatische balancerfunctie en vertoond geen uitwendige gebreken.

    Mogelijke oorzaken van ontstaan zijn;

    - Defect aan acculader (balancerfunctie) waardoor oververhitting van de accupack of,

    - Sluiting in een van de accupacks zelf ( eventueel door mechanische inwerking) waardoor deze is gaan branden.


    Lessons to learn


    Brandveilig Leven:

    - Leg accupacks tijdens het laden niet in de buurt van brandbare materialen of maak gebruik van speciale LIPO-bag (brandwerende zak met klittenbandsluiting)
    - Het is strikt noodzakelijk om bij het laden de juiste lader met een z.g. balancerfunctie te gebruiken.
    - LIPO accu’s bevatten in een klein pakketje een enorme concentratie aan energie, ga daar bewust mee om.
    - Een mechanische belasting, beschadiging van een accupack kan leiden tot interne kortsluiting waardoor deze kan gaan branden of zelfs kan exploderen.


    Repressie:
    Beschadigde LIPO accupacks kunnen bij blussing met water of DLS exploderen.



    Voor nadere documentatie/filmpjes betreffende (gevaren) LIPO accu’s zie onderstaande links:


    http://www.pkracing.nl/lipoaccutechniek.jsp







     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Iedereen die LiPo's gebruikt moet dit inderdaad weten, maar dit is met lood accu's net zo denk ik?
    Als je een LiPo normaal behandeld, en hem niet te vol laad, door steekt, te ver ontlaad etc zal er niet zoveel mis gaan.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb geen idee hoe je daar bij komt.
    Een enkele keer hoor je wel eens dat er een loodaccu ontploft is. (eens per jaar of eens per twee jaar)
    Vaak komt dat dan doordat er aan geknoeid werd.
    Externe kortsluiting of met het losmaken/ plaatsen van de klemmen op de polen met een stuk gereedschap krotsluiting veroorzaken.
    Loodaccu's zijn in geen geval net zo gevaarlijk als jij nu vindt/ denkt, die zijn nagenoeg hufterproof.
    Ik heb ook nog nooit gehoord dat daarvoor aparte laders (nodig) zijn en al helemaal geen laadzakken.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... iedereen weet, dat je lipo's tijdens het laden niet allen zou laten,
    b.v. kan een ballancer-kabel gebroken zijn, wat als gevolg kan hebben,
    dat een of meerdere cellen overladen en exploderen,
    een cel die veel meer dan 4,21 volt krijgt explodeert of gaat branden, daar kom je niet omheen,

    ... en bij lood accu's is het de damp / de lucht die ontwijkt tijdens het laden,
    of die ontwijkt, als de accu opwarmt, deze damp is hoog explosief !
    b.v. bij lassen in een auto in de buurt van een lood accu met verwarming van accu,
    kwam het in het verleden vaak voor, dat de accu explodeerde.

    Groet
    Uwe
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Als je LiPo's normaal op ongeveer 1C laad, heb je ook geen laadzak nodig.
    Sterker nog, ik gebruik liever geen laadzak, dan kan ik niet zien wat er gebeurd en de accu niet zien.
    Naar mijn inzien gelden de redenen die u opnoemt ook voor LiPo accu's.
    Als je ze gewoon normaal behandel zal het niet zo snel mis gaan.
    LiPo's zijn nog relatief jong, Loodaccu's zullen denk ik ook niet direct hufterproof geweest zijn denk ik?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    En dat denk je verkeerd. Bij een loodaccu is de kans dat er wat fout gaat heel klen en als het fout gaat krijg je geen nare brand. Lipo daartegen kan altijd fout gaan, ook bij 1C en ook zelfs een paar uur na gebruik. Dat het laden op 1C geen laadzak vereist is onzin, altijd een laadzak gebruiken, zelfs met het opbergen van de accu's.
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Het voordeel van loodaccu's is altijd geweest dat ze bij ellende niet zo agressief reageren. Heb van heel dichtbij mogen meemaken wat er gebeurt wanneer je een nieuwe auto accu kortsluit. Dit geeft een forse klap waarbij de behuizing breekt en het accuzuur in het rond vliegt, heel vervelend maar dat is alles. Het overladen hiervan geeft bij goede omstandigheden een spannender effect, dit heeft een collega van mij mogen ervaren. Begin van de week de accu aan de lading gezet in het schuurtje en dan eind van de week herinneren dat er nog een accu stond te laden. Gelukkig eerst de deur opengezet en toen pas het licht aangedaan. Resultaat was toen een enorme klap,implosie, waarbij het raam inclusief kozijn de schuur INvlogen en lange tijd oorsuizingen.
     
  8. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik heb het op de harde manier geleerd dat je nooit een lipo aan de oplader moet laten als je er niet ben. Mijn complete bovenverdieping is uitgebrand en beneden flinke waterschade.
    Het huis was 6 maanden onbewoonbaar.

    De lipo (Turnigy 6s 5000mAh) was vrij nieuw ongeveer 10x gebruikt.
    Eigenlijk bijna zelfde verhaal als hier boven s'avonds rond 22:00 aangesloten op Lader ingesteld op 1,5A. Dat deed ik altijd om dat de fan dan niet aan slaat van de lader. s'morgens rond 5 uur is de boel in de fik gegaan.

    Enige verschil is dat ik niet weg was maar op bed lag.... hoe stom kun je zijn.

    Ik was door jaren gebruik te makkelijk geworden met de accu's.

    Ik weet dat het een stomme actie was, maar ik vertel het toch maar als waarschuwing. Er zullen vast meer mensen te makkelijk denken over het laden van de Lipo's ondanks alle waarschuwingen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2016
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb liever dat een LiPo in de brand vliegt op de stalen plaat waarop ik hem laad, en waar niets boven staat, dan dat het accuzuur mij om de oren vliegt?
    Ik zeg zeker niet dat Lipo's 100% veilig zijn, alleen soms word het wel erg groot gemaakt, in veel filmpjes zie je dat ze de accu's overladen, of doorsteken en dan ontploffen ze pas.
    Ik bewaar mijn LiPo's altijd in een munitie kistje met daarin nog een LiPo zak.
    Alleen met laden heb ik er geen zak om, want dan kan ik de LiPo niet zien?
    Als ik hem laad zonder zak kan ik de temperatuur in de gaten houden, en zien of hij op bolt, om te voorkomen dat hij in de brand vliegt.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het gaat er niet om dat het voor 99.99999% goed gaat maar om grote ongelukken te voorkomen als het bij die ene 0.000001% fout gaat. Je kunt wel proberen de temperatuur en de boling in de gaten te houden maar als je dat door hebt is het al te laat. En nogmaals, veel LiPo brandjes lieten zich niet zien aankomen.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Alle accu's bergen een potentieel gevaar in zich.
    (Natte) loodaccu's doordat ze bij overladen waterstofgas (heet niet voor niets "knalgas") produceren.
    Toen een jaar of 40 geleden gesinterde nicad's in de modelbouw in gebruik kwamen, explodeerde er ook regelmatig eentje.
    Nu, bij Lipo's gebeurde in het begin hetzelfde.
    Waarom?
    Meestal door onkunde, overmoed, geen kennis van zaken en de meest beruchte van allemaal: "even snelladen".

    De huidige gel-loodaccu's (en die gebruik ik regelmatig in mijn grote schepen) zijn behoorlijk veilig. Netjes opladen op 1/10 van de capaciteit, niet "tot de bodem toe ontladen" en niet kortsluiten zijn zo ongeveer de belangrijkste regeltjes.
    Lekker simpel. De dingen zijn bovendien redelijk robuust; weinig kans op schade door mechanische miskleunen, zoals laten vallen e.d.

    Nicads en Nimh zijn momenteel ook een stuk veiliger dan vroeger. Robuuster, betere kwaliteit van het soldeerwerk en... betere laders! (delta-peak heeft al aardig wat accu's behoed voor overladen.

    Lipo's... Het heeft een tijd geduurd voordat ik ze gebruikte. Ik had ze tot een aantal jaren geleden niet nodig. Mijn schepen voeren prima op lood of op nicad's en van al die brand-filmpjes werd ik wat huiverig.
    Tot ik statische plastic scheepjes begon om te bouwen voor RC.
    Die dingen zijn klein, licht, kunnen niet al teveel gewicht hebben en sommigen gaan bloedsnel. Ideaal om daar lipo's voor te gebruiken!
    Dat doe ik nu een jaar of 7.
    Belangrijkste bij lipo's is G.B.V. Gezond Boeren Verstand.

    En sommige lieden hebben dat blijkbaar bij de geboorte niet of nauwelijks meegekregen. Ik lees hier wel eens posts waaruit duidelijk blijkt dat iemand z'n lipo probeert te laden op de verkeerde stand van de lader, of met een lader die gewoon geen "lipo-stand" heeft. Vaak zijn dat gebruikers van RTR-spul. Waarom?
    Een 2S lipo heeft net iets meer volt dan een 6 cellen Nicad: 7,4 i.p.v. 7,2. Bovenden is hij lichter, dus gaat de auto/boot/vliegtuig sneller en blijft hij langer in beweging.
    De verleiding is dus groot om een lipo te plaatsen. Echter... Bij zo'n RTR-ding zit meestal een heel simpel en goedkoop Nicad-ladertje... En een goeie lader, die ook Lipo's aankan, is een stuk duurder. "Hé, accu's zijn toch gewoon accu's?" Niet dus. Verdiep je dus eerst in de materie. Bovenin het forum staan de FAQ's. Lees die.

    Verder zijn er ook van die lui die zo snel mogelijk de lipo weer in volgeladen toestand willen hebben en hem dus met zoveel mogelijk C laden. Dat bekort de levensduur van het ding en hoeveel tijd scheelt het nou? Dan kun je beter twee lipo's kopen. Dan kun je
    a) switchen van accu als er een leeg is;
    b) op normale wijze (bijv met 3C) laden, en blijven je accu's langer presteren

    Sommige mensen weigeren ook te investeren in een Lipo-save, zo'n ding wat door een lampje of geluidje aangeeft dat de lipo vrijwel z'n ondergrens heeft bereikt.

    Kortom: een lipo heeft wat meer aandacht nodig dan zo'n ouwe loodgelaccu.

    Mijn hobbyruimte heeft een hele simpele oplossing: een hoofdschakelaar.
    Mijn verlichting en apparatuur is aangesloten op één schakelaar met redelijk vermogen. Als ik de ruimte (uitpandige garage) verlaat gaat de hoofdschakelaar uit, en dus zijn álle gebruikers stroomloos: laders, licht, gereedschap, kachel, noem maar op. Kost een paar centen, maar het risico op brand heb ik geminimaliseerd.
    100% uitsluiten kun je echter nooit, dus check je spullen regelmatig, hou je werkplaats netjes en zorg voor een blusser met voldoende capaciteit op een goed bereikbare plaats.
    Als het dan een keer fout gaat, kun je de schade proberen te beperken...
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Waarom denk je dat de brandweer nu met een waarschuwing komt over lipo's en dat nooit heeft gedaan over loodaccu's? Niet omdat lipo's zo veilig zijn in de handen van nitwits hoor.

    Als je zo *** blijft doen over / met lipo's kom je jezelf echt wel een keer tegen.
     
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben het helemaal eens met Roel.

    Met alle respect, maar het zijn vaak beginners of mensen die de limieten opzoeken of te makkelijk worden waar het mis gaat.
    Maar een modelbouwwinkel raadde mij de zak juist af om de reden die ik al aangaf?
    Maar als het echt zoveel veiliger is, dan laad ik hem wel in een LiPo zak.
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    2010:

    men zegt, dat de 3s lipo in mijn Rexje niet elke keer gebalanceerd moet worden,
    laden met 1C, na rond 30 minuten explodeerde de lipo (ook nog in de heli),
    de heli was in 3 sec. weg, en in de vloerbedekking waas een diep gat.

    Niet zo'n grote schade als bij Erikjan ( @djjr: )
    maar toch boven de 1.000 € voor een balanceerkabel, dat niet aangesloten was,
    en overal in het huis zwaaaaaaaaaaaaaaart, zo als met olie gesmeerd !!!
    dat was voor mij de grootste schade !

    Dus opletten jongens,
    of @ruudxd: : "je hoeft het rad niet nog een keer uit te vinden, behalve je wild het ook maar live meemaken"

    Groet, Uwe
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gepikt van elders op het www, een verhaal over de binnenvaart.

    Lithium batterij brand.

    Steeds vaker is er melding van brand waarvan de oorzaak niet direct verklaarbaar is. Er is ook steeds vaker aanleiding om de oorzaak te zoeken in nieuwe superaccu's met Lithion ion technologie. Het nieuwe brandspook is een nachtmerrie voor de brandweer.

    Lithium is een van de alkalimetalen van het periodiek systeem der elementen. In de natuur komt het voor als mengsel van de isotopen Li-6 en Li-7. Het is het lichtste vaste metaal, het is zacht en zeer reactief, en heeft een laag smeltpunt. Veel van de fysisch/ chemische eigenschappen van lithium lijken meer op die van de aardalkalimetalen dan op die van de eigen groep in het periodiek systeem.

    De voornaamste industriële toepassing van lithium is in stearaatvorm, als smeerolie verdikker. Lithium verbindingen kennen een andere belangrijke toepassing bij pottenbakken, met name in porselein; daarnaast worden ze gebruikt als additief voor alkaline batterijen om ze langer en beter te doen werken, en bij verschillende laswerkzaamheden.

    Wanneer we naar de meest belangrijke eigenschappen van lithium kijken zien we, dat het een hoge soortelijke warmte heeft (calorische waarde), een hoog temperatuur interval in de vloeibare fase, een hoge thermische geleidbaarheid en een zeer lage dichtheid. In metaalvorm is lithium oplosbaar in korte ketens alifatische amines, zoals ethylamine. Het is onoplosbaar in koolwaterstoffen.

    Lithium neemt deel aan een groot aantal chemische reacties, met organische stoffen en anorganische stoffen. Het reageert met zuurstof tot monoxide en peroxide. Het is het enige alkalimetaal dat met stikstof reageert bij kamertemperatuur, zodat een zwarte substantie ontstaat..

    lithium is zeer licht ontvlambaar. Veel reacties kunnen brand of explosie veroorzaken. Stoot irriterende of giftige dampen (of gassen) uit bij brand. Explosie: risico van brand en explosie bij aanwezigheid van brandbare materialen en water.

    Chemische risico's: verhitting kan heftige ontbranding of explosie veroorzaken. De stof kan spontaan ontbranden bij contact met lucht wanneer het fijn is verdeeld. Bij verhitting vormen toxische dampen. Reageert heftig met sterke oxidatoren, zuren en veel andere verbindingen (koolwaterstoffen, halogenen, zand en asbest), zodat brand en explosies ontstaan. Reageert heftig met water, zodat zeer licht ontvlambaar waterstofgas ontstaat en corrosieve dampen lithium oxide.

    Ook in de scheepvaart komen steeds meer toepassingen van Lithion batterijen. De brandbestrijders geven aan niet voorbereid te zijn op Lithion branden. De industriële toepassing van dit soort batterijen in hybride omgevingen nemen nu in sneltreinvaart toe. Er varen nu al hybride veerboten volgestouwd met Lithion batterijen rond in Europa.

    Er is ook een verdachte bij onverklaarbare en toenemende woningbranden. De steeds dunner gefabriceerde smartphone heeft een hele dunne batterij met hoge capaciteit. De plus en min is gescheiden door een bijzonder dunne folie. Indien de folie beschadigd, krijg je kortsluiting tussen de plus en min, waardoor oververhitting ontstaat gevolgd door een chemische reactie met als gevolg een zeer heftige brand. Blus je het met water ontstaat er een enorme niet te blussen vlammenzee.

    Tijdens het laden worden deze batterijen zeer heet. Draait er ook nog een programma op de achtergrond kan de temperatuur zo oplopen dat de batterij spontaan ontbrand.

    Er zijn zeer grote en heftige branden bekend in industriële omgevingen. Alleen wordt hier niet zoveel over geschreven. Er zijn heel veel filmpjes op YouTube met telefoon en laptop batterijen.

    We willen niet stoken, maar als je kijkt naar wat er gebeurt als je brandend lithium met water mengt, zoals de meneer op slippers demonstreert, zie link onderin, dan kan je je voorstellen dat alle partijen er veel aan is gelegen om goed onderzoek te verrichten.
    Een simpele knoopcelbatterij verhitten en je hebt al een serieuze explosie.



     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Elke accu is een potentieel gevaar.
    Uiteindelijk is een accu een vat met energie. Hoe die energie eruitkomt is waar het gevaar zit.

    Nicd/Nimh cellen hebben ook diverse branden en explosies op hun geweten.
    En ik durf bijna te zeggen dat lood accu's 1 van de grootste oorzaken bij autobranden zijn! (niet voor niets dat auto's / voertuigen welke gestald worden altijd de lood accu's los gekoppelt of zelfs verwijderd worden.

    Uiteindelijk slaan we een hoop energie op in een klein pakketje. En energie is de oorzaak van de brand/explosie.
    Dat er verschil zit tussen de diverse accu's dat mag duidelijk zijn.
    Maar de hele hetze tegen Lithium als accu is me toch wel een groot raadsel... Hoevaak hoor je over een laptop accu die ontploft? Of een telefoon accu?
    En hoe vaak hoorde je dit voor de komst van li-ion. Die aantallen zijn praktisch ongewijzigd.

    Het verschil zit hem in het feit dat "wij" als modelbouwers meer risico nemen met onze accu's (overladen, diep ontladen etc etc) en niet bepaald volgens alle richtlijnen met de accu's overweg gaan.
    Richtlijn 1: accu laden mag alleen onder toezicht (hoeveel mensen gaan hier hun hand opsteken dat ze dit ook echt altijd doen??).

    Nee we zijn verre van een heilig boontje, maar elke accu is gevaarlijk en in 99,99999% van de gevallen ligt de oorzaak in menselijk falen.
     
  17. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Voorzichtig is zeker geboden. Maar wie blijft er nu naast de lader zitten wachten tot de accu geladen is?

    Idem voor andere toestellen met lithium accu's zoals laptops, smartphones, fietsen,....
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik blijf toch wel iedere keer in de buurt van m'n lader.
    In de winter staat de lader naast m'n computer en surf ik wat of kijk ik een filmpje.
    Ik sta er niet op te gapen natuurlijk en je gaat ook wel eens naar de koelkast maar in 98% van de gevallen zit ik er gewoon naast.
    Ik kan 4 lipo's terzelfdertijd laden met verschillende laders, dat houdt het een beetje menselijk qua tijd.

    In de zomer laad ik buiten op een tuintafel. Dan ben ik minder "in de buurt" maar wel in de tuin of garage bezig.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Toch hoor je met enige regelmaat over mobieltjes, laptops of soortgelijke apparatuur die "spontaan" in de fik vliegen. En ja dat is vaker dan "vroeger". Maar vergeet één ding niet, er zijn vreselijk veel meer van dat soort apparaten dan vroeger. Als er veel meer van die apparaten zijn zullen er ook meer kapot gaan maar als je gaat kijken hoeveel procent van het totaal fout gaat zal je zien dat het juist minder is geworden.

    Verder ben ik het volledig met Alwin eens dat in de overgrote meerderheid van de gevallen er een menselijke oorzaak aan te wijzen is. Ook bij die telefoon of laptop die zogenaamd spontaan in de fik vlogen. Uiteindelijk was er toch iets fout met het laadcircuit of werd de accu verkeerd geladen met een verkeerde lader bijvoorbeeld.
    Zo weet ik van een geval van een telefoon die van één hoog op straat gevallen was. Hij lag in een aantal onderdelen op straat maar tot ieders verbazing bleek hij nog gewoon te werken toen hij weer in elkaar was gezet. Zelfs het schermpje was nog heel!
    Helaas toen de accu leeg was en de telefoon aan de lader werd gekoppeld ging het na een uurtje mis. Er kwam rook uit en het begon te stinken. Gelukkig kon de lader op tijd losgemaakt worden en ontstond er nog geen fik maar de batterijdeksel werd wel open gedrukt door de opzwellende accu. Snel de accu er uit en naar buiten gegooid waar hij na een paar minuten inderdaad met een steekvlam open plofte. Er was nog een reserve accu maar daarbij gebeurde precies hetzelfde. Uiteindelijk bleek door de val een onderdeel in het laadcircuit in de telefoon kapot te zijn geraakt waardoor de lader niet bij 4,2V stopt. De accu wordt dus overladen en dan kan er inderdaad makkelijk een fikkie ontstaan.

    Dat niemand naast de accu gaat zitten tijdens het laden klopt ook, dat doe ik ook niet. :rolleyes:
    Maar ik zal nooit een accu aan de lader hangen en het huis uit gaan of naar bed gaan. Dat geldt voor alle accu's, dus ook voor de Nikkel of lood accu's. Zelfs mijn mobieltje of mijn tablet laad ik alleen als ik in huis ben en ik niet slaap.
    Verder laad ik meestal op het aanrecht, daar kan weinig in de fik raken als er iets fout mocht gaan en het is dicht bij de deur zodat ik de zaak naar buiten kan keilen in het geval dat. Een schuur heb ik helaas niet dus moet ik het wel in huis doen. :(
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ken al 3 gevallen in mijn kennissenkring van een serieuze brand door een lipo. 2 daarvan waren tijdens laden, eentje zat gewoon opgeborgen in een tas en ging in de brand zonder dat er ook maar iemand in de buurt was.
    In alle gevallen was er enorme schade. In de hobbywinkel hoorde ik van iemand die thuis in de garage aan het laden was op de auto-accu.
    Resultaat : auto weg, garage verwoest en enorme roetschade aan woning.
    Ik hoor het net even te vaak.

    Ik laad ze zonder lipozak en blijf er altijd bij. Gewoon in de huiskamer zodat ik ze kan zien en voelen of ze warm worden. Bewaren doe ik ze in de lipozak op een plek die vrij is van spullen die brandbaar zijn.

    Laptops en mobieltjes zijn beveiligd tegen overladen en hun laders zijn niet instelbaar.
     

Deel Deze Pagina