Brand door lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Frits37, 7 jan 2016.

  1. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Baggeraar schreef: Geen enkele keer daarbij een ontplofte loodaccu gehad, niet door overladen/ kortsluiting/ lassen en slijpen en roken tijdens laden of wat dan ook.
    Niet in de werkplaats en ook niet bij klanten.

    Heb het tweemaal meegemaakt toen ik vroeger voor Bosch autoservice werkte. Een starter van een grote bestelwagen vervangen, ik onder de wagen en een collega zorgde dat de batterijen (was een 24 volt) afgekoppeld werden . Met een knal als een granaat vlogen de twee batterijen
    aan stukken en ik kreeg het batterijzuur over mijn lichaam . Geen kortsluiting gemaakt maar een miniem vonkje bij loskoppelen was al genoeg.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Overigens... vandaag effe 4 zakken radijzen bij de Aldi opgehaald... om op te knabbelen... goedkoper dan bij de AH!.... Stonden er best weer leuke gereedschapjes in de rekken Aldaar .... Leuke boordstands, elektische schroevendraaiertjes... ach... reeds voorzien in dat spul.... maar tegen gniffelprijzen.

    Zo ook... trof ik een brandwerende waardepapieren/acten koffer Honeywell voor zo rond de 33 euro! Direct op de kop getikt.
    Ik had al zo een soort -niet te tillen koffer- voor mijn lipo's van 'Robbe'. En die was bijna 2x zo duur. Daar heb ik altijd mijn pakketjes in bewaard. Baad het niet, schaad het niet.
    In m'n garagetje staan ook wel wat flesjes modelbrandstof en diverse oplosmiddelen, verfjes... daar leg ik de lipo's niet als lonten tussen.

    Mocht een lipo onbedacht aan 'combustione spontanea' gaan lijden, dan zal via de koffer slechts een dichte lithium-mist ontsnappen :) (Ik moet er niet aan denken)

    Onlangs wat iipo's via de mileustraat afgevoerd. Gewoon normaal zonder fratsen... ontladen, dan open knippen aan een puntje van de tasjes, en in een bak met zout water bij laten komen van de schrik. Kabels gedesoldeerd voor in de scratch-bak... en daarna afgevoerd.

    Laden gaat in een lipozak....

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2016
    Beginner vindt dit leuk.
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik gebruik munitiekistjes maat .50 kosten rond de € 20,- bij de dump.
     
  4. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    17€ bij de Dump:

    [​IMG]

    Kunnen heul veul LIPO's in zo'n munitie kistje :) Laden gebeurd op een aluminium plaat onder de rookmelder natuurlijk met een goed laadapparaat. Laden gaat bij mij tot 4C (staat wel op de LIPO vermeld wat de maximale laadcapaciteit is) en vergeet natuurlijk niet dat het ondertussen 2016 is en dat de techniek niet stil heeft gestaan de afgelopen 10 jaar, zowel wat laders als LIPO's betreft.

    Wat Roel ook al zei: gebruik je boeren verstand. Je slaat nitro ook niet op in een statiegeld fles en giet het in je model met een peuk in je mondhoek. En een loodaccu hang je niet aan 220 om hem snel te laden. Dus een LIPO laadt je niet met 10C en je gaat ook niet even gezellig bij de buren een biertje halen terwijl die laadt.
    Een spijker er doorheen slaan om te laten zien dat 'ie kan ontbranden is leuk voor een youtubefilmpje maar ook niet meer dan dat.
     
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    En daar komen dus al die YouTube video's vandaan, die men vervolgens aanhaalt om te laten zien hoe gevaarlijk lipo wel niet is ;)

    Grijns
     
  6. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Dit gebruik ik al geruime tijd.
    Na mijn lipo brandje heb ik toch maar besloten het iets veiliger te maken en niet meer binnen te laden.
    Ik heb 2 munitiekistjes gekocht bij de dump (€ 12,50 p/st) 1 voor het laden en 1 voor de opslag.
    Voor de evt. rookontwikkeling leg ik er nog een rookmelder op zodat ik gewaarschuwd wordt.
    Het kistje zet ik buiten in de serre op een stenen vloer.
    Zo heb ik het gevoel er alles aan gedaan te hebben.

    (met een lood accu er in kun je ook op het veld/ zaal laden of bij de auto)

    Groeten
    Ton

    Het laadkistje ziet er als volgt uit:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zijkant prepareren en beschermen voor de snoertjes

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Mooie oplossingen hierboven.
    En dan de vraag of je die oplossingen moet gebruiken. Naar mijn mening is het antwoord ja.
    Waarom ? Heel simpel het verkleint de kans op grote schade als het fout gaat.
    Kan het fout gaat ? Uit voorgaande berichten blijkt dat dat inderdaad kan.
    Reden dus om het zekere voor het onzekere te nemen.
    Is de kans groot ? Ik denk als je normaal met de lipo's omgaat dat de kans klein is.
    Maar kleine kansen zijn nog steeds kansen. Uit ervaring, meer dan 15 jaar alleen brandverzekeringen gedaan, weet ik dat accu's potentiële risico's zijn. In dit topic lees ik dat er ervaringen zijn over lange tijd dat alles goed gaat. Mijn ervaringen zijn anders met name met loodaccu's van heftrucks tijdens het laden de combinatie van vonkende opladers/aansluitingen en waterstofgas kan flink fout gaan.
    Ben wel van mening dat de kans op brand in je huis groter is door de wasdroger op zolder dan door verantwoord laden van lipo's.
    Dus kijk voor jezelf eens of je lipo's verantwoord laad en maak zeker zo af en toe die wasdroger een keer schoon.
    Je zult verbaast staan als je ziet wat daar aan stof uit komt.:eek:
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Helitony.... ja, netjes uitgewerk!
    Hmmm... Ziet er uit als verdachtpakketje :D
    Heb je dát weer...Whoeha!
    Gr Bas
     
  9. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Zeker in deze tijd ja.
    Ik zal ze schilderen.
     
  10. robbedoes

    robbedoes Guest

    Deze topic heeft me toch aan het denken gezet. Ik ben altijd heel voorzichtig met laden maar toch. Daarom ook maar 2 munitiekisten besteld en dan gaan de lipo's de schuur in!
     
  11. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Een juist besluit, zekerheid voor alles zo hebben we er alles aan gedaan.
    De verzekering heeft dan ook geen reden tot afwijzing.
    gr. Ton
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    vind het grappig, lipo's in stalen elektrisch geleidende munitie koffertjes met 0,2 mm verf als isolatiemateriaal..

    mijne is volledig bekleed langs binnen met brandwerende elektrisch isolerend doek..
     
  13. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    En druppelladers op (gel) loodaccu's dan?

    De electronica daar in die de laadstroon beperkt na volladen is dus in feite het enige dat gasvorming/verdere mogelijke gevolgen voorkomt?

    En de kwaliteit daarvan is haast niet te controleren voordat het een keer mis gaat.
     
  14. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Het is inderdaad verstandig de binnenkant van de stalen kist te isoleren. Dat kan met vanalles. Heb zelf gewoon stevig karton gebruik. Heb op de club zefs iemand gezien die er tegeltjes in heeft gesneden dan isoleer je zelfs eventuele hitte. Maar het is wel zwaar.
     
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Doe waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
    Mijn accu's zijn in mijn ogen vanuit de fabriek al voldoende geisoleerd.
    We streven allemaal, ieder op zijn eigen manier naar een grotere veiligheid en dat is belangrijk.
    Succes.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een van de functies is het smoren van de boel (brand). De fik in de koffer houden. Dat doen de documentkoffertjes ook. Na een fik, zijn die natuurlijk afgeschreven.
    Ik laad normaal gesproken in een zak, daarnaast een goede lader. Altijd kop erbij.

    Je kan de wanden van een koffetje extra bekleden met gips. Dat is brandwerend.
    En dat gezeul met alles... dat werd altijd het vliegen met brandstof verweten. Haha. Met elektro zeul ik meer mee. Overigens... de brandstoffers hebben ook lipo's aan boord... om een nest uitgehongerde digitale servo's te voeden.
    Ik hoor niet zo heel veel meer van lipobranden. Was vooral in het begin, toen men nog wel eens zat aan te kloten met laden, niet wist hoe het moest, en daarop toenemend de ladersoftware beter werd. Heb twee lipo's bol gekregen door er mee te vliegen op 1800 meter in Sud-Tirol.
    Zijn altijd bol blijven staan. Maar dan ook alleen dat. Performance werd er niet minder om...
    Ze zullen nu wel uitgedooft zijn. Vliegert heeft het op een dag zwaar te verduren gekregen, wacht op een revisie. Ooit :)
     
  17. Fransje

    Fransje

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    NL-Zoetermeer
    Hoi,
    Mooie verhalen allemaal. In potentie brengt het gevaar met zich mee en daarvoor zijn al genoeg middelen aangedragen.
    Ik ben me aan het voorbereiden om modelvliegen te gaan beoefenen.

    Nu zoek ik al het nodige op internet af, wat ik in deze discussie mis (of misschien bij mijn zoektocht op het forum nog niet tegen gekomen, bij voorbaat excuus dus) is de belangrijke schakel van de lader.
    Er zijn er zo veel te koop, ook nog neppers lees ik hier.

    Wat voor advies geven jullie als goede lader?


    (Toegevoegd)
    en ja hoor, 2 tellen later zie ik dit draadje
    Aanschaf nieuwe lader + graag uitleg over 12v- 28v voeding
    :banana:
    Groets,
    Frans
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina