Brandstof FG Marder

  • Topicstarter Topicstarter bonobo
  • Startdatum Startdatum
B

bonobo

Guest
Wat voor brandstof heb ik nu nodig voor de FG marder (23cc zenoah) Is dat euro 95 of mengsmering.. bv wat er ook voor brommers wordt gebruikt..
 
Nou, die vraag was volgens mij heel goed zelf te beantwoorden. Je hebt mengsmering nodig maar niet 1:50 (brommers), het moet 1:25 zijn. Dus in een jerrycan van 5 liter gooi je 0,2 liter tweetaktolie.
 
hahaha thanx... had al wel een vermoeden.. maar helemaal zeker weten deed ik het niet :)
 
FG modelsport zegt, 5 Liter Euro 95 of Euro 95 super en dan 125ML tweetakt olie.

Volgens mij niet: FG Modellsport RC Cars : Anleitungen : Tipps + Tricks Motoren

1. Kraftstoff
Für die Kraftstoff-Mischung empfehlen wir Super Plus und ein qualitativ hochwertiges 2-Taktöl z.B. Best.-Nr. 08559 FG Panolin Racing Öl zu benützen. Das Mischungsverhältnis des Kraftstoffes sollte etwa 1:25 betragen. Kraftstoff-Mischungen sollten nicht länger als 4-6 Wochen gelagert werden, danach zerfallen bestimmte Bestandteile in der Mischung, dadurch wird die Schmierwirkung herabgesetzt. Die Folgen sind höherer Verschleiß, weniger Leistung. Zuerst das Öl, dann das Benzin in den Kanister füllen.
Mischungsverhältnis 1:25: 1Liter Super Plus - 40ml Öl / 5Liter Super Plus - 200ml Öl
 
Ik geloof jullie best maar op de FG modelsport DVD die ik bij een pakketje van pkracing kreeg zeggen ze: voeg 125ML Panoniem kwaliteitsolie bij 5l. super of Superplus benzine.
Zeggen ze echt LETTERLIJK....
Maar jullie rijden in de BIGSCALE ik niet dus jullie zullen het wel weten :D
 
Waarom houd iedereen zich aan die mengverhouding?
Toen ik minimoto reed in competitie draaiden onze motortjes 17-18000 toeren per min.
Die motoren waren redelijk getuned en zagen zeker meer af t.o.v. rc voor hobbygebruik.We namen bijna allemaal een verhouding van 1/40.
Want hoe meer olie bij de benzine hoe minder vermogen.
Ik denk dat fg deze verhouding voorschrijft om "vastlopers" tegen te gaan omdat er wel altijd zijn die een slechte kwaliteit van olie gebruiken.
Voor en nadelen van teveel olie gebruik.
Voordeel: uw motor zal zeker niet vastlopen
Nadelen: Roetaanslag op bougie, verbrandinskamer
de uitlaat "slipt" dicht en eventueel slechte verbranding en er zijn er nog wel een paar.
Mijn mening is, neem een kwalitatief goede olie die 100% synthetisch is en dan nog liefst op estherbasis (racing olie) zoals denicol(rode verpakking), kart olie, motul 600 of 800, castrol tts, of de speciaal er voor ontworpen smeermiddelen die ze verkopen in de modelbouwwinkels.
Het is dan nog veel voordeliger ook, om een mengverhouding toe te passen van 1/40.
En qua levensduur van cill. of zuiger en zuigerveren zal het niet veel uitmaken.
1/40 is goed te doen met goede olie.
Maar altijd goed je motortje inrijden indien hij nieuw is, een goed ingereden motor heeft 50% minder kans van een vastloper te hebben.
 
Ik weet ook niet hoe dat zit, ik zit niet in de Bigscale wereld( nog niet ) maar ik kreeg die DVD en vind het altijd leuk en leerzaam omdat soort dingen te kijken en toen zag ik dat EN dit topic dus ik dacht ik meld het even verder geen bedoelingen mee, wil niet ''betwetterig'' overkomen hoor :D :)
 
Waarom houd iedereen zich aan die mengverhouding?
Omdat in de praktijk gebleken is dat deze mengverhouding een goede balans geeft tussen prestaties en levensduur. Onder wedstrijdrijders wordt er wel van afgeweken maar die nemen dan op de koop toe dat de levensduur sterk afneemt, dat moet je niet onderschatten.

Overigens hebben de meeste bigscales al meer dan genoeg vermogen en is het gewoon niet aantrekkelijk om die laatste 5% uit je blokje te peuteren. Het gaat dan veel meer om de juiste banden en goede afstelling van je wielgeometrie en vering/demping.

Zelf rij ik met een standaard 26cc blokje en een JetPro uitlaat en dat geeft vermogen zat om op de rechte stukken weg te rijden bij de rest. Het zijn alleen de bochten waarin ervaren rijders met een goed afgestelde auto en stuurmanskunst mij voorbij gaan. :)
 
Idd. Jazzy,

Voor de bobbyisten is die 1:25 de verhouding om aan te houden , met wat het belangrijkste de levensduur is natuurlijk.


Tytanfreak:
Ik begrijp dat je natuurlijk het maximale er uit wil gaan halen, ik ook... maar voor een hobbyist is het anders als voor een wedstrijdrijder die word gesponstert.
Ik ben ook hobbyist , heb nooit een wedstrijd gereden (hormann), maar ook ik probeerde altijd wel een paar dingen, ook de verhouding.Maar had dan ook altijd wel een blok op reserve voor mocht het mis gaan ... :-D

Het is maar net wat je wil besteden en wat je te besteden hebt.
Heb je meer te besteden dan kun je dingen gaan proberen.

die 1:25 is wat word aangegeven bij fabrikanten, houd dat maar gewoon aan , en geniet van de hobby.
 
17000,18000 toeren? haha
Hoorde laatst dat de echt getunde blokken waar wij mee rijden de 25000 toeren halen, belast...
Nou dan houd ik het toch liever bij 1:25... Vermogen genoeg en toch minder slijtage.
 
Ja ok als we zo gaan beginnen :tank:
Komaan heb je wel al eens een 2-takt horen draaien en belast wel te verstaan op circuit die rond de 17000rpm haalt?
Jij gaat me komen vertellen dat uw rc blokje 25000 haalt?
Ik kan je op de beste digitale toerenteller ook tonen dat mijn blok 28000 toeren p/min haalt ze.
Ik stel hem in op 4-takt en voila daar heb je ze.(2-takt krijgt iedere krukasomwenteling een arbeid(ontploffing), en 4-takt om de 2 toeren v-d krukas.
 
Ja ok mss hebben jullie wel gelijk van die mengverhouding.
Ons doel is gewoon om redelijk wat vermogen te hebben maar toch een lange levensduur v.d motor.
Maar 1/25 lijkt me toch wat veel. Doen jullie wat jullie willen maar ik denk van een mengverhouding van 1/30- 1/35 te gebruiken.
Mijn uitlaat spuwt veel onverbrandde olie uit en dat duidt toch op teveel dacht ik.
Groetjes en aan Corally no hard feelings maar je kletst uit je nek man
 
Back
Top