Brandstof FG Marder

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door bonobo, 5 apr 2008.

  1. bonobo

    bonobo Guest

    Wat voor brandstof heb ik nu nodig voor de FG marder (23cc zenoah) Is dat euro 95 of mengsmering.. bv wat er ook voor brommers wordt gebruikt..
     
  2. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    Nou, die vraag was volgens mij heel goed zelf te beantwoorden. Je hebt mengsmering nodig maar niet 1:50 (brommers), het moet 1:25 zijn. Dus in een jerrycan van 5 liter gooi je 0,2 liter tweetaktolie.
     
  3. bonobo

    bonobo Guest

    hahaha thanx... had al wel een vermoeden.. maar helemaal zeker weten deed ik het niet :)
     
  4. snelle jelle

    snelle jelle

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Houten
    FG modelsport zegt, 5 Liter Euro 95 of Euro 95 super en dan 125ML tweetakt olie.
     
  5. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    Volgens mij niet: FG Modellsport RC Cars : Anleitungen : Tipps + Tricks Motoren

     
  6. Henry

    Henry

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Emmen
    Jazzy zegt het goed!

    1:25!!
     
  7. snelle jelle

    snelle jelle

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Houten
    Ik geloof jullie best maar op de FG modelsport DVD die ik bij een pakketje van pkracing kreeg zeggen ze: voeg 125ML Panoniem kwaliteitsolie bij 5l. super of Superplus benzine.
    Zeggen ze echt LETTERLIJK....
    Maar jullie rijden in de BIGSCALE ik niet dus jullie zullen het wel weten :D
     
  8. Gert van Holten

    Gert van Holten

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Apeldoorn
    het is 5Liter Super Plus (euro 98 ) + 200ml olie, = gelijk aan 1:25.
     
  9. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    Dat is wat iedereen zegt. :) De vraag is alleen hoe dat zit met die FG DVD van Snelle Jelle.
     
  10. tytanfreak

    tytanfreak

    Lid geworden:
    14 mrt 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    belgium
    Waarom houd iedereen zich aan die mengverhouding?
    Toen ik minimoto reed in competitie draaiden onze motortjes 17-18000 toeren per min.
    Die motoren waren redelijk getuned en zagen zeker meer af t.o.v. rc voor hobbygebruik.We namen bijna allemaal een verhouding van 1/40.
    Want hoe meer olie bij de benzine hoe minder vermogen.
    Ik denk dat fg deze verhouding voorschrijft om "vastlopers" tegen te gaan omdat er wel altijd zijn die een slechte kwaliteit van olie gebruiken.
    Voor en nadelen van teveel olie gebruik.
    Voordeel: uw motor zal zeker niet vastlopen
    Nadelen: Roetaanslag op bougie, verbrandinskamer
    de uitlaat "slipt" dicht en eventueel slechte verbranding en er zijn er nog wel een paar.
    Mijn mening is, neem een kwalitatief goede olie die 100% synthetisch is en dan nog liefst op estherbasis (racing olie) zoals denicol(rode verpakking), kart olie, motul 600 of 800, castrol tts, of de speciaal er voor ontworpen smeermiddelen die ze verkopen in de modelbouwwinkels.
    Het is dan nog veel voordeliger ook, om een mengverhouding toe te passen van 1/40.
    En qua levensduur van cill. of zuiger en zuigerveren zal het niet veel uitmaken.
    1/40 is goed te doen met goede olie.
    Maar altijd goed je motortje inrijden indien hij nieuw is, een goed ingereden motor heeft 50% minder kans van een vastloper te hebben.
     
  11. snelle jelle

    snelle jelle

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Houten
    Ik weet ook niet hoe dat zit, ik zit niet in de Bigscale wereld( nog niet ) maar ik kreeg die DVD en vind het altijd leuk en leerzaam omdat soort dingen te kijken en toen zag ik dat EN dit topic dus ik dacht ik meld het even verder geen bedoelingen mee, wil niet ''betwetterig'' overkomen hoor :D :)
     
  12. tytanfreak

    tytanfreak

    Lid geworden:
    14 mrt 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    belgium
    lol weet ik wel hoor :D
     
  13. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    Omdat in de praktijk gebleken is dat deze mengverhouding een goede balans geeft tussen prestaties en levensduur. Onder wedstrijdrijders wordt er wel van afgeweken maar die nemen dan op de koop toe dat de levensduur sterk afneemt, dat moet je niet onderschatten.

    Overigens hebben de meeste bigscales al meer dan genoeg vermogen en is het gewoon niet aantrekkelijk om die laatste 5% uit je blokje te peuteren. Het gaat dan veel meer om de juiste banden en goede afstelling van je wielgeometrie en vering/demping.

    Zelf rij ik met een standaard 26cc blokje en een JetPro uitlaat en dat geeft vermogen zat om op de rechte stukken weg te rijden bij de rest. Het zijn alleen de bochten waarin ervaren rijders met een goed afgestelde auto en stuurmanskunst mij voorbij gaan. :)
     
  14. Henry

    Henry

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Emmen
    Idd. Jazzy,

    Voor de bobbyisten is die 1:25 de verhouding om aan te houden , met wat het belangrijkste de levensduur is natuurlijk.


    Tytanfreak:
    Ik begrijp dat je natuurlijk het maximale er uit wil gaan halen, ik ook... maar voor een hobbyist is het anders als voor een wedstrijdrijder die word gesponstert.
    Ik ben ook hobbyist , heb nooit een wedstrijd gereden (hormann), maar ook ik probeerde altijd wel een paar dingen, ook de verhouding.Maar had dan ook altijd wel een blok op reserve voor mocht het mis gaan ... :-D

    Het is maar net wat je wil besteden en wat je te besteden hebt.
    Heb je meer te besteden dan kun je dingen gaan proberen.

    die 1:25 is wat word aangegeven bij fabrikanten, houd dat maar gewoon aan , en geniet van de hobby.
     
  15. Corally

    Corally

    Lid geworden:
    16 jul 2005
    Berichten:
    1.084
    Locatie:
    Vlissingen
    17000,18000 toeren? haha
    Hoorde laatst dat de echt getunde blokken waar wij mee rijden de 25000 toeren halen, belast...
    Nou dan houd ik het toch liever bij 1:25... Vermogen genoeg en toch minder slijtage.
     
  16. T.h.o.m.a.s.

    T.h.o.m.a.s.

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    679
    haha
    dan kan ik je zo zeggen dat je ze je goed liggen hebben
    25.000 toeren haal je zelf nog niet met je wielen van de grond af
    haha
     
  17. bonobo

    bonobo Guest

    In ieder geval weet ik wat ik moet gebruiken.. thanx allen :)
     
  18. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    alleen de getunde pase blok haalt iets van 21000 rpm toch ? ( dit is onbelast neem ik aan ?)
     
  19. tytanfreak

    tytanfreak

    Lid geworden:
    14 mrt 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    belgium
    Ja ok als we zo gaan beginnen :tank:
    Komaan heb je wel al eens een 2-takt horen draaien en belast wel te verstaan op circuit die rond de 17000rpm haalt?
    Jij gaat me komen vertellen dat uw rc blokje 25000 haalt?
    Ik kan je op de beste digitale toerenteller ook tonen dat mijn blok 28000 toeren p/min haalt ze.
    Ik stel hem in op 4-takt en voila daar heb je ze.(2-takt krijgt iedere krukasomwenteling een arbeid(ontploffing), en 4-takt om de 2 toeren v-d krukas.
     
  20. tytanfreak

    tytanfreak

    Lid geworden:
    14 mrt 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    belgium
    Ja ok mss hebben jullie wel gelijk van die mengverhouding.
    Ons doel is gewoon om redelijk wat vermogen te hebben maar toch een lange levensduur v.d motor.
    Maar 1/25 lijkt me toch wat veel. Doen jullie wat jullie willen maar ik denk van een mengverhouding van 1/30- 1/35 te gebruiken.
    Mijn uitlaat spuwt veel onverbrandde olie uit en dat duidt toch op teveel dacht ik.
    Groetjes en aan Corally no hard feelings maar je kletst uit je nek man
     

Deel Deze Pagina