Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon überhaupt jammer dat al die andere merken (HB, HP, Irvine, Veco, Fuji, you name it) niet meer bestaan.

    Heel cru kun je nu kiezen uit OS, Saito en ASP, en in mindere mate EVO. alle nog resterende merken zoals Enya, Laser, Jett en dergelijke, zijn een soort van exoten geworden.

    Ik was geen fan van Webra, had er nooit veel geluk mee. Maar dit machientje loopt prachtig, en vooral: start als een zonnetje.
    Ideaal beginnersmotortje, jammer dat het voorlopig op de plank ligt....
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    OPS wordt nog gemaakt, Novarossi natuurlijk.
    Over Laser las ik onduidelijke berichten.
    Weston maakt droom motoren.
    En RCV is meen ik ook nog in de lucht.
    OS moet terug stappen naar de oude kwaliteit van SF... en met het betere aluminium. Dat is thans broos. Draad in carburateur hals draaide in korte tijd dol. Dat mag niet natuurlijk.


    Tekenend is de OS benzine reeks.
    22cc berucht... nu uit productie meen ik. Delen van zuigers die afbreken... etc. Vastlopers? Vraag je je af... waarom ontwerpt men zo...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze zijn er nog wel, maar het zijn allemaal motoren met een iniminie markt-aandeel, of een heel gespecialiseerd marktaandeel: NovaRossi vind je heel veel in de automodellen, OPS was heel groot in de raceboten, Laser veel in schaalmodellen, Weston en RCV motoren, ik heb er zelfs nog nooit een in levenden lijve gezien...

    Er is echt nog wel wat te krijgen, maar niet meer zoals vroeger, toen in de lokale winkel Webra, Enya, OS, HB, Veco en K&B gewoon naast elkaar in de vitrine lagen overal waar maar een modelbouwwinkel was....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    En kijk eens wat een keuze OS alleen al had in de jaren 80 op onderstaande poster:yes:


    Dat waren nog eens tijden!!

    Jan
     
    jef en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    En als we het toch over die goede oude tijd hebben een van de meest gebruikte diesels denk ik.
    Een Webra 1.5 cc Record.


    En natuurlijk even lawaai maken en lekker stinken;);)


    Jan
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik denk dat de 1,5 cc Webra Record in Amsterdam en omstreken tussen 1965 en 1970 de meest gebruikte motor was.
    Zulks doordat ramsj handelaar Loe Lap een heel grote partij (compleet met RTF LB trainer) op de kop had getikt en voor een vriendelijk prijsje (Fl. 13,95) doorverkocht.
    1966:
    [​IMG]
    Maar de motoren werden vervolgens nog lang in 'echte' modellen gebruikt >
    1967, mijn LB trainer met mijn (toen) enige motor:
    [​IMG]

    En zelfs mijn eerste kunstvlucht (nou, ja...)model, de Mini Suppi (1969), heeft er nog mee gevlogen.
    Hier uitgerust met een demper:
    [​IMG]
     
    Beton vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Binnenkort maakt het ben ik bang, niet meer uit, want dan zijn ALLE brandstofmotoren nostalgie.... :(

    SAVE THE GLOWPLUG ENGINE
    (ze lopen zo lekker op Benzine)
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En de diesels!
    Iedereen weet, als je weer thuiskomt, wat je gedaan hebt....:D
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2018
    Beton en jef vinden dit leuk.
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... dat soort line-ups kunnen we tegenwoordig eigenlijk alleen maar weemoedig naar kijken....
     
  12. PingPongMeister

    PingPongMeister

    Lid geworden:
    22 nov 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Valkenburg
    Het is niet mijn intentie om dit topic te kapen, maar ik zie dat er hier veel kennis zit m.b.t. brandstof motoren. Ik heb hier, nog uit mijn jeugd (>30jr geleden), een motortje uit een kleine speedboot: een os max 10 fp-m, watergekoeld. Ik heb hier altijd veel mee gevaren. Maar de afgelopen 15-20 jaar is hier helemaal niets mee gedaan. Bootje ziet er inmiddels ook 'gepensioneerd' uit. Het leek me leuk om hem weer in oude glorie te herstellen. Maar het motortje krijg ik met geen mogelijkheid meer aan de praat. Hij zat eerst helemaal vast. Met een fohn op milde temperatuur, kon ik hem vrij snel weer makkelijk ronddraaien. Nieuwe plug er in, nieuwe brandstof, maar helaas. De compressie is volgens mij ook slecht (=weinig). In het verleden is ie altijd met een electrische starter gestart. Misschien heeft hem dat wel genekt. Om nu te testen, heb ik er een kleine prop (7x5) op gezet. Maar er is geen enkele aanwijzing dat er nog leven in zit (een kleine pruttel o.i.d., niets van dat alles). Iemand adviees wat mijn volgende stappen zouden moeten zijn? Dank.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak eerst de sproeiernaald en buis maar eens goed schoon, en zorg er voor dat je brandstof hebt met 20% wonderolie er in, géén autootjes brandstof o.i.d., en géén synthetische olie.

    Je beschrijft verder niet of je hem probeert te handstarten, of electrisch.

    Die kleine motortjes starten niet altijd even makkelijk met de hand. Zeker niet als ze wat ouder en wat verder versleten zijn, maar electrisch gaat het meestal nog vrij aardig.

    Ik was er verbaasd van, hoeveel moeite ik 5 jaar geleden bleek te hebben met handstarten van motoren, omdat ik het zo lang niet meer gedaan had. Het is een beetje een slag die je weer te pakken moet krijgen.
     
  14. PingPongMeister

    PingPongMeister

    Lid geworden:
    22 nov 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Valkenburg
    Ik probeer hem met de hand te starten. Voor het schoonmaken van de naald, moet ik de carburetor er helemaal af halen? Ik zal er vanavond wel eens mee aan de gang gaan, en dan post ik mijn bevindingen wel. Bedankt voor het meedenken i.i.g.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor... naald er helemaal uit schroeven, en naald en het buisje waar hij uit komt schoonblazen met bijvoorbeeld remmenreiniger.
    Ook het kleine luchtopeningetje aan de voorkant van de carburateur (die met dat schroefje) goed doorblazen.

    Voor het starten zou je kunnen proberen een geschikt touwtje om die "moer" te wikkelen, en hem op die manier aan te trekken. Daar heb ik ook regelmatig succes mee gehad als het om oudere en onwillige motoren ging.
     
  16. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Kijk ook eens of de plug wel gloeit door er hem uit te halen. Nieuw is niet altijd goed en dan weet je ook of je start accu/batterij goed is.
    Kijk dan ook of het "nat" wordt boven de zuiger wanneer je brandstof aanzuigt (volgas en vinger op de carburateur) door de prop te draaien.
    Normaal kan je daarbij al aan het slangetje naar de carburateur zien of er brandstof wordt aangezogen.

    Jan
     
  17. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ondertussen weer is een viertakt laten lopen die duidelijk minder lawaai maakt dan voorgaande motoren.
    De OS Max FS-40 uit 1981 (ook al weer 37 jaar geleden!). Dus het eerste type 6.5 cc viertakt. Dus geen Surpass.



    En lopen doet hij ook.


    Loopt erg netjes. Het is geen krachtpatser maar in die tijd waren de viertakten nog vrij tam. De latere (Surpass versies) haden ook veel grotere inlaat en uitllaat kanalen.
    Bij ons op de clup werd deze motor veel op een Charter gebruikt. Prima combinatie.

    Jan
     
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  18. PingPongMeister

    PingPongMeister

    Lid geworden:
    22 nov 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Valkenburg
    Ik heb de naald er uit gehad en schoongemaakt. De inlaat heb ik doorgeblazen. Remmenreiniger heb ik niet op voorraad, dat zal ik later nog eens proberen. Ik heb er al meerdere plugjes in gehad. Allen gloeien, fel oranje. Ik heb een Rossi 3 en OS #8. Ook heb ik nu het vliegwiel er op gezet, zodat ik inderdaad met een touwtje een aantal compressieslagen kan maken, met meer kracht dan met de chickenstick. Op een bepaald moment, toen ik de uitlaat naar onder kantelde, kwam daar (bruinige) brandstof naar buiten lopen. Ik heb ook al eens 3-4 druppels in de cylinder laten lopen door de plug er uit te draaien. De sproeinaald draai ik 3 tot 3.5 slag vanuit gesloten toestand open.
    Resultaat tot nu toe: lekker bezig geweest, maar nog geen teken van leven :).
    [​IMG]
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    3,5 slagen is best wel veel....
    Begin maar eens met anderhalf tot twee....
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Loopt inderdaad erg netjes en verrukkelijk "plopperig".... En inderdaad, een uitstekende motor voor een Charter of vergelijkbaar (Snoopey, Westerley, Taxi etc etc).
    Heel mooi projectje voor benzine :D :D :D
     

Deel Deze Pagina