Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Gezien je ervaringen in het benzine ombouw draadje (wat ik altijd met veel plezier volg) zal je dat zeker lukken allen vraag ik mij af hoe je in dit geval de karakteristieken van de carburateur aanpast.
    Het is namelijk een carburateur met een air bleed screw. Dus niet 2 naalden maar wat meer of minder lek geven.
    Mijn ervaring is dat dit niet heel veel invloed heeft dus kan je dit dan wel aanpassen?

    Jan
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh.... daar is wel een mouw aan te passen, want vermoedelijk, gezien de gelijkenis, past de carburateur van de ASP .30 er 1:1 op, en díé is wél aan te passen (al is het een erg klein ding en komt het behoorlijk precies, maar het gaat wel)
     
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Maar een carburateur met air bleed screw kan je dus eigenlijk niets mee voor die toepassing.
    Je hebt echt een 2 naalden carburateur nodig.

    Jan
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... en dan ook nog per sé zo eentje waarbij het gastonnetje een stukje opzij schuift als je gas geeft.... (er is een hele serie OS carburateurs waarbij dit niet het geval is, en die dus niet te modificeren zijn, en ook niet voldoende stelbereik hebben om het op die manier op te vangen).

    Ik heb het geprobeerd met een airbleed maar het gaat niet.... Tenminste, niet op de manier waarop ik wil.... Je zou dan eindigen met een motor die met de gasklep half open stationair loopt, en eigenlijk alleen maar langzaam loopt omdat hij letterlijk smoort in de brandstof. Dat zint me niet, en heeft ook een paar practische nadelen, waarvan het onnodig hoge brandstofverbruik nog maar het kleinste is.

    Met wat ik doe, loopt de motor in principe over het hele gasbereik op een mengsel met een normaale brandstof/lucht verhouding, of tenminste, dat is de bedoeling...
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2018
    Beton vindt dit leuk.
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Nog een "oude" OS .40 4-takt , 't beste is eraf denk ik :rolleyes: :D


    Groeten Jef
     
    Beton vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo slecht loopt die toch niet? Al leek bij stationair de spinner wat te zwabberen....
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik vind het ook wel meevallen.
    Alleen zie ik wel een startmotor....
    Wilde hij niet met de hand aanslaan?

    Deze zou meer vermogen moeten hebben dan de oude 40.
    Van de oude FS-40 moest ik overigens eerst de timing afstellen.
    Degene die hem uit elkaar gehaald heeft werd blijk niet gehinderd door enige kennis van zaken want de nokkenas zat er verkeerd om in:hammer:
    Het afstel merkteken was dus niet een zichtbaar.
    Ik merkte het al voor het starten dat bij het op tuimelen staan van de kleppen de zuiger niet bovenin stond.

    Jan
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Scherpe blik... :D :D :D
     
    Beton vindt dit leuk.
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Mijn "gevoel" is het met Jef eens, het beste lijkt mij er ook af. Er zit een vreemde rammel in die motor en dat kan op versleten lagers duiden. Dat kan ook het zwabberen van de spinner verklaren.
    Wat ook heel goed mogelijk is en zelfs waarschijnlijk, is dat de spinner juist de oorzaak van dat rammelende geluid is. Spinners vind ik rotdingen want ze zijn bijna allemaal slecht gebalanceerd. De aluminium spinners zijn meestal behoorlijk goed maar vooral die goedkope plastic dingen zijn naadje. Zelf balanceren vind ik een rotklus, het is erg lastig om ze echt goed te krijgen.
    Hij loopt verder redelijk goed alleen accelereert hij nogal langzaam. Misschien moet er een één maatje kleinere (diameter) prop op.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lagers kun je vervangen, en spinners gebruik ik al heel lang niet meer: alleen nog die aluminium "dopmoeren".
    Die heel oude OS viertakten waren geen vermogens-wonderen...
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Topstukje!
    Echter... Schone nieuwe brandstofleidingen zonder meuk en siliconenresten die direct weer gaan verstoppen, schone nieuwe tank, wellicht nieuwe plug. Met permanent gloeien werkt de plug ook. Mits spiraal gebroken is. Maar met de jaren kan de platinum coating deels losgelaten hebben. En dan werkt het proces niet meer.

    Carb goed poetsen. Er af halen moet nimmer een probleem kunnen zijn, zeker geen rijstberg waar je je doorheen hoeft te vreten.
    Gewoon dat ding donders goed schoon maken. En doorblazen met perslucht. Anders in de aceton weken, maar dan gedemonteerd en de rubbers er af.
    Manuals tref je bijkans online over de carbafstelling. Bijkans is dat wat Brutus schrijft, 1 3/4 slag.
    Maar ik heb nog wel ergens info liggen, is wel op te snorren. Geen airbleed, dus een stationair sproeier? Maar... FP heeft altijd airbleed... en dan mist het stelschroefje op de zijkant? Valt er amper te starten vrees ik.

    Montage altijd met een weinig conserveringsolie. Rubbers en metalen deeltjes gesmeerd monteren.

    Opwarmen helpt de castor minder viscoos te maken. Je kan de motor goed spoelen in de eigen verse brandstof. Maakt niet uit of dat een syntheet of wonder is bij het poetsen.
    Motortje heeft stalen bus en gietijzeren zuiger. Dus zoals Brutus aangeeft... voor aan de loop een wonderolie only motortje. Oeps! Is ABC volgens OS datablad vol emotie der vergeten tijden. Maar wonder olie ruikt lekker....

    Mijn 26 FS is wel gevoelig op de airbleed. Vond de tor wel een vieze zuipschuit.
    Maar met de luiste prop, voldoende grote wielen met minder grasweerstand... rondjes getuft...
    Net an... eenmaal in de lucht... alleraardigst.

    Testfase met special plumming drainage ... stil dat ie was :) Maar niet heus...

    DSC_3253-LR.jpg


    Geslaagde remaiden... nog met de oude wieltjes en pootjes te ver naar achter...

    IMG_0971.jpg



    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2018
    brutus, blaauwen en jef vinden dit leuk.
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Omdat ik hem met het vingertje niet aan de praat kreeg , daarom startmotor ( inderdaad op het einde zie hem in 't gras liggen)
    en omdat er volgens mij , zeker stationair , een "schurend" geluid te horen is o_O:confused::eek:

    Groeten Jef
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Zeker weten dat dat de lagers zijn.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ie met het handje niet wil starten zegt niet veel: dat kan ook een plakkerige zuigerveer, of een wat minder goede klepafdichting zijn.
    Dat schurende geluid, ik denk dat Rhelie daar gelijk in heeft.

    Maar dat zijn allemaal dingen die te verhelpen zijn, en een zuigerveertje is nog wel te krijgen, hetzij origineel, hetzij aftermarket (Gavin Carter op e-bay bijvoorbeeld, of Bjorn Baal in de VS)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    De techniek en onderdelen is geen probleem maar TIJD :D komt er nog wel eens van om hem te opereren , eerst maar eens proberen mijn andere projecten af te werken waaronder de Mills 1.3

    53.JPG

    Groeten Jef
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, kijk... dat is toch duidelijk interessanter!
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jaaaaah Jef! Moooooi!

    OS 40 FS? La-ger-s, vast en zekers! Koffiemolens by proxy!
    Ook de stoterstiften op de nokkenas kunnen fors uitslijten. En ook die kogellagertjes van de nokkenassen roesten graag tot gruis. Meuhw... :-(

    Mijn 26 FS? Alleen carterdeksel, stoterstangen en krukas en kop zijn nog oorspronkelijk.
    De rest is fonkel nieuw... ook de nokkenas.
    De krukkast is ook nieuw. Daar de stoterstiften zwaar uitgelubberd waren en die dus kuis in het aluminium lageren. Bij Saito lagert dat in mooie bronzen busjes...

    Was bijna Douwe ende Egberts spaarsysteem voor de onderdelen... elke keer voor een schappelijk prijsje een onderdeeltje getroffen. Met zo een 6 jaar sparen de boel compleet.
    Had ik opeens een vers torretje!? Opgebouwd, liep als een zonnetje bij fijnafstellen, wat even duurde natuurlijk.
    Behoorlijk vlot aan de loop met een chicken-stick. Daar wordt je wel happy van geloof ik.

    Maaarehjah... 't valt in het niet bij de bouwsels van Jef :worship:

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2018
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vreemd is dat, he? terwijl Saito er geen enkel probleem in ziet, de drijfstang gewoon in zijn eigen aluminium af te lageren.
    Overigens is aluminium een prima lager materiaal: Talloze motorfietsen hebben de nokkenas rechtsstreeks in het aluminium van de kop draaien.

    Ik ben overigens nog geen uitgelubberde verrekijkers tegengekomen bij OS motoren (of bij mijn ASP gebakjes)
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... Ik heb ook nog een 40 FS staan. Ook een sjompie... ooit op de kop getikt. Exact hetzelfde probleem. Verrekijkers ovaal en loenzend, veel speling.
    Nu, daar had ik ook al alle onderdeeltjes voor gevonden, inclusief een nieuw huis en dan ook maar en nokkenasjes en de stiftjes bij verzameld. De kopjes blijven verrassend goed.
    Alles in de USA en Canada gevonden, nokkenas uit DE. Moet nog ineen een keer.

    Bij de revisie Saito's ook de oudste sjomp, geen slijtage daar op de bronzen verrekijkerbusjes. Die Saito's hebben overigens ook lagerbussen in de drijfstangen. De zuigerveren verliezen vaak elasticiteit met de jaren. Nieuwe en je kan weer verder.

    Aluminium is een prima lagermateriaal, mits smering. Dat weten 'we' ook van de twin-cam auto motoren...
    Bij de OS zit dat wellicht niet helemaal senang, geringe smering, of zijn er smeermiddelen gebruik geweest met mindere smering en of hebben de motoren overuren gemaakt, geringe looptijden en lange stilstand... vervuiling ontstaat.
    Zo een 26 FS is ook petititerig klein eigenlijk. (En een smalle vermogensband), maar het werkt! En het doet vliegen, en dat is alweer tof.
    Want ook deze tokkeltjes kunnen slijten... werden die flink gebruikt. Ik denk dat zo een 26 een niet eens zo heel lang leven heeft.

    Tweede hands gebruikte 4-taktjes ervaar ik inmiddels altijd als een risico. Echt te veel slechts in handen gekregen, heb wel paar dozen staan met meuk.
    Tuurlijk ook een aantal hele goede. Lukt het me nu ook om van drie Saito's 65 er weer twee werkend te krijgen. Hozee! Je weet wel, die gecrashte met gebroken kop.

    Maar liever toch nieuw in doos. Old stock is prima, dan is het in orde. Kijk ik naar m'n kast? Is het wel een beetje vol. Zucht!

    PS: ik ben ernstig op zoek naar OPS 10cc onderdelen! Headshim en koelkop... OPS-carb... (OS heb ik wel...)
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2018
  20. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    En weer een lawaai maker.

    Een Fox 15 R/C.


    Op zich niet heel bijzonder maar die schuine plug maakt het alweer aardig.
    Ook de carburateur (geen drossel maar meer een vlinderklep) en de daaraan verbonden uitlaatklep vind ik wat hebben.

    En lopen deed het ook nog.
    Was alleen mij oorbeschermers vergeten en die konden in dit geval geen kwaad...

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina