Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb er een bij Neita in Utrecht besteld. Het moest via een apparte bestelling want een 2RS lager van die afmeting staat niet op de site.
    Ik hoop dat de kwaliteit afdoende is...
    Ik kan ook nog naar de carterontluchting kijken.
    Er zit nu een vrij lange dunne slang aan en dat zal naar mijn idee ook niet helpen.
    En indien nodig kan een keering met wat kleine aanpassingen ook nog.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Nu we het toch over de 4-takt Webra's hebben
    Deze heb ik ook nog.
    De 40 versie. Dus 6.5 cc.
    Ook een erg mooi motortje!!
    De 10 cc heb ik nog niet.
    Hopelijk komt die nog een keer op mijn pad.

    Jan
     
    jef vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... schitterend!
     
  4. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Laatst bewerkt: 25 nov 2018
    jef, MicropropSport en ron van sommeren vinden dit leuk.
  5. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Na alle discusie over nitro tijd voor iets wat geen nitro nodig heeft.
    Een Letna .
    Afgelopen weekend op de kop getikt.
    Volgens het verhaal een 3.5 cc motor uit 1945.
    Met serienummer.
    Erg mooi vind ik:):)
    De carburateur zit aan de onderzijde.
    Mooi vind ik ook de contactpuntjes en de hendel voor de vervroeging.
    Wiet weet nog iets over dit type motor? Ik vind wel wat op internet maar het houdt niet over.
    Volgens mij is het echt hand gemaakt.
    En hoe werd vroeger de ontsteking exact geregeld? Heeft iemand daar nog ervaring mee of heeft daar informatie over?
    Ik heb vroeger nog aan auto's gewerkt toen er nog puntjes in zaten en een condensator en bobine. De basis zal we het zelfde idee hebben maar dat is een aanname.

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2018
    jef, MicropropSport en ron van sommeren vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet er niet veel meer van, dan dat dit soort motortjes gesmeeerd werd met mengsmering 1:3 ongeveer, en dan simpele monograde minerale olie (er was toen niet veel anders), en voor zover ik begrepen heb, werd de ontsteking "laat" gezet voor het starten, en na warmdraaien de ontsteking weer vervroegd.

    Beetje net zoiets als een model diesel waarbij je mengsel én timing (compressie) afstelt.

    Maar dit ziet er echt uit als een verzamelaarsobject, zo op dat voetje.

    Ga je hem laten lopen? Zal dan nog best een zoektocht worden naar een geschikt bobientje.

    Mooi man, waar vind je zulke dingen toch allemaal?
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Op Marktplaats vind je van alles:)
    Ook de uitlaat zijde is mooi naar mijn idee!

    Jan
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het ding is gewoon in zijn geheel mooi... al was het maar omdat het zo indrukwekkend oud is... Dat men dat toen al allemaal kon maken, blijft me verbazen.
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je geduld hebt, met een vijl kom je een heel eind.:bye:
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Ik heb een vraag over een webra 61 motor die in mijn heli zit, welk type is dit want ik kan hem niet vinden bij webra, heb alle typ 61 al gehad maar vind geen een met de carb. achter.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 23.jpg
      23.jpg
      Bestandsgrootte:
      251 KB
      Weergaven:
      171
    • 24.jpg
      24.jpg
      Bestandsgrootte:
      142,4 KB
      Weergaven:
      197
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei.... Ik kan je geen type geven, maar ik weet wel dat ik ze vaker gezien heb, en ook in een heli....
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Webra heeft diverse motoren met een achter inlaat gemaakt. "In het begin" waren dit vrijevlucht en lijnbesturing motoren maar later ook voor RC modellen. De laatste types waren voor zover ik weet allemaal "Speed" motoren. Dit is waarschijnlijk de Webra Speed 61R. Ik ben er niet 100% zeker van want ik ben ook de Webra Speed 61 tegen gekomen met een achter inlaat.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb ook nog zo een brommer.
    Een losse rotary valve ipv op de propas.
    Verondersteld iets meer vermogen. Maar de plaats van de carb ook een praktisch voordeel bij soorten inbouw?
    De poorten van deze motor speciefiek heli, bijkans gepoort voor een optimaal vast toerental en koppel. En anders dan versie voor vliegtuigen...
    Vermoed ik.
    Bij OS zie je daarin duidelijk verschil bij nameten
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zoiets als, maar dan andersom, bij de SuperTigre G51 CL, die 'tammer' getimed is dan de G51 RC.
    Als een RC eenmaal (neus omhoog) vanuit viertakt naar tweetakt is geschakeld, komt 'ie maar moeizaam terug, terwijl de CL bij het weer oplopen van de brandstofdruk (neus naar beneden) meteen keurig terugschakelt naar viertakt. Bas heeft het in Stadskanaal live gedemonstreerd gezien.....
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Toen we afgelopen zaterdag op de TFA bouwdag van december, gezellig keuvelend, met een flinke groep aan de verdere voltooiing van de Kanaalvlieger voor 2019 werkten, kwam de Webra Record even ter sprake.
    Blijkt dat het voor velen van ons de eerste motor was. En dat er ruwweg drie uitvoeringen van zijn gemaakt, waarvan meestal de laatste onze LB en VV kistjes voortsleurde.
    Toen herinnerde ik me een uiterst curieus berichtje op het Barton (LB) forum over de ED Hawk, die toen de ED fabriek in puin lag door een brandje, was uitbesteed aan Feintechnik in Berlin. Laat daar nou in die tijd ene Günther Bodemann gewerkt hebben... Juist ja, de ontwerper van o.m. de Record en Winner.

    En zo'n Hawk zag er zo uit (herkennen wij iets?;)):
    [​IMG]
     
  17. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    De Webra 61 van mij kan ik ook nergens vinden bij de site van Webra , Motor met membraam inlaat nog in nieuwstaat heeft nog nooit gelopen.
    zie foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Reed valve dus!
    Weer heel anders dan die van mij!
    Maar een Reed valve?, das wel verschrikkelijk mooi!
    Wist niet het bestaan er van op zo een motor.
    Bloedje gaaf!
    Groet Bas
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu we het toch over Webraatjes hebben....

    Dit kwam ik tegen in een oldtimer heli die ik afgelopen weekend op de kop tikte.
    IMG_20181216_205426.jpg
    De olie verraadt dat hij minstens één keer gelopen moet hebben, maar het inwendige doet vermoeden dat het ook echt uitsluitend bij die ene keer gebleven is.
    Ik wil alleen dolgraag een vervangende carburateur zien te vinden, want van deze vertrouw ik de bevestiging van het gasheveltje niet zo heel erg....
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Een Webra 6,5cc Blackhead. Dat was de tweede motor die ik ooit gekocht heb. De eerste was een Webra 1,5cc RC diesel. Een dieseltje met een gasschuifje dus.
    De 6,5cc kocht ik toen ik mijn eerste vliegtuigje heb gebouwd en er mee wilde gaan vliegen. De motor is na iets meer dan 1,5 jaar bij een zware crash in drie stukken gebroken. Ik heb toen een nieuwe Webra 6,5cc Blackhead gekocht en die heb ik nog steeds. De motor in stukken heb ik ook nog steeds, nostalgie ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina