Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In tegenstelling tot de zwarte :worship:Gold Cups:worship: van de Hirtenberger Patronen-, Zündhütchen- und Metallwarenfabrik Fabrik (1860!) heb ik bovenstaande afwerking altijd vlekkerig en kitscherig gevonden. Was het gewoon polijsten van behuizing, of was er meer voor nodig?
    En was het alleen verschil in afwerking, of zijn er ook inwendige verschillen?

    En dan was er ook nog de HP Gold Cup twin.
    gold_cup_twin.jpeg hirtenberger-gold-cup-120-power-twin_1_96028b7748e0e629df92f07a6947865b.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2018
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat hoogglanzende trof je ook bij Webra 61 RC motoren. Puur de castings techniek en de legering die dat opleverde. Hoefde niet gepoetst te worden.
    Ook bij Fox trof je de giettechniek. Wellicht dat er een fabriek van spuitgietmachines marktleider was :)

    Dat de opvolgende generaties HP met zwarte afwerkingen kwamen had mogelijk met de verbeterde warmte afgifte van doen. Ze werden zwart gemoffeld in de fabriek. Het is echt een lak, geen annode?
     
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Het is weer even stil dus dan maar een Merco 29


    Op zich niet zo heel bijzonder maar mijn oog viel gelijk op de uitlaat.
    Echt zo'n ouderwetse uitlaat. Heerlijk! Ook hoe die vast zit.


    En de binnenzijde met een schot.


    Vervolgens de carburateur. Dit type had ik nog niet eerder gezien.


    Let op de hevel voor het stationaire mengsel af te stellen. Heel apart.


    En over de gashevel zit een dekseltje......


    Blijft leuk dat oude spul.

    Jan

    Edit: Ik keek nog even in het draadje en zag dezelfde carburateur ook op een 10 CC Merco zitten. Is dat echt een Kavan Carburateur? Ik zie ze op internet ook op Merco motoren zitten. Er lijkt een link met Merco te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die carburateur is voor zo ver ik weet een Kavan aftermarket carb, niet origineel.
     
  5. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik kan er ook naast zitten he? Daarom zei ik "voor zover ik weet"... er kwam laatst op RCGroups zo'n carb voorbij en daar werd gezegd dat het een Kavan carb was....
     
    Beton vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha...Brutus! Wel degelijk tuti originali :)

    Ik heb nu twee van die Merco's 61. Een uiteen en en de ander gaat rond. Mooi soepel in de lagers. Kamzuigertjes. Mooi blokje zo in de hand. Verwacht een vermogen van een 46 FX?
    Luchtdoorlaat venuri is krap. Het Kavan carburateur-halsje is uit tere kunststof.
    De tweede Merco heeft een ander type carburateur. Eerste is duo-plug... de ander mono...
    De Kavan een doorlaat van 7 mm (buitenmaat 9,45 mm),voor de duo-plugger, de standard carb een doorlaat van 7,7 mm en een aanmerkelijk grotere halsdiameter in het motorblokje, de mono-plugger... en dus beiden kamzuigers...

    Al die blokjes weer aan de praat???
    Even een bende kogellagers voor horden Enya's OS-en HP-ees... gunstig zien in te slaan.
    En dan maar een testkist op zetten... kunnen ze real-flight getest worden... zou mooi wezen!

    Ook een leuke OS MAX-H 80 uiteen. Prachtig ding...

    Zo...de oven gaat aan... lagers uitpellen... en maar weer meten!
     
  8. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag weer top weer dus weer lekker kunnen vliegen en motortjes testen.

    Een Cipolla Master C4.
    Op de Tacu gekocht voor 15 Euro met vliegtuig. Motor er afgehaald en vliegtuig verkocht voor 20 Euro.:thumbsup:
    Apart motortje wat betreft vormgeving. Heeft wel een schoonmaak beurt nodig.


    Ook carburateur apart van vormgeving .


    Maar loopt best goed!


    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Loopt inderdaad best mooi... Hoeveel cc is dat?
     
  10. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    4 cc is het motortje.
    Blijk baar op zijn Italiaans C4....

    Jan
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe dan ook een gaaf dingetje, en voor zover ik weet, redelijk zeldzaam....

    EDIT: of ze zeldzaam zijn, weet ik niet, maar ik heb wat gegoogled, en ze zien er tamelijk apart uit van binnen....
     
    marcivo vindt dit leuk.
  12. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik weet ook niet of ze zeldzaam zijn.
    Ik kende het in elk geval niet en het is anders dan we gewent zijn en dat maakt het voor mij leuk en interessant.
    En -5 Euro is een nette prijs:beer:

    Jan
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, maar bij een aanzienlijk aangenamer toerental/geluidsniveau > Prop ~ 13x6.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar valt weinig op af te dingen!
     
    Beton vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weer een prachtig brommertje gescoord! En als een zonnetje aan de loop.
    De carburateur is wel een best aardige...
    Positie hoofdsproeier en brandstofnippel... en stationair... positie oppassen met de prop :)
    Zag behoorlijke spoelpoorten op Google.

    Tacu... zitten daar ook jongen met lagers? Wat moet je van zo een beurs verwachten?
     
    Beton vindt dit leuk.
  16. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik vind het altijd leuk om naar de Tacu te gaan maar het is voor mij maar 25 km rijden. De ene keer staat er wat meer dan de andere keer.
    Echt een lager boer is er niet maar wel veel motor spulletjes. Het is altijd afwachten. Ik heb er al een hoop gevonden!

    Nog een actie foto van gisteren die een clubgenoot gemaakt heeft.


    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Heel verstandig om gehoorbescherming te dragen. Ik vergeet het soms wel eens en dan heb ik er toch nog enkele uren "plezier" van...
     
  18. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Zeker een nuttige accessoire!
    Er zaten 2 motoren bij zonder uitlaat en dan is het zeker geen overbodige luxe!!!

    Jan
     
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Eigenlijk gebruik ik enkel bij onze F2D motoren (2.5cc, 94dB) gehoorbescherming als ik geen helm draag. Als ik zelf vlieg draag ik geen gehoorbescherming maar als ik ga pitten probeer ik ze wel te dragen. Je hebt dan ongeveer 30 seconden een jankend model in je handen en dat zindert dan toch nog even na.
     
    Beton vindt dit leuk.
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heeft die Cipolla ('ui') C4 cylinderkop en bus uit één geheel, zoals ooit de Nederlandse USE motoren?
     

Deel Deze Pagina