Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Het lijkt me niet maar ik weet het niet zeker.
    Ik moet hem nog uit elkaar halen om schoon te maken dan kom ik het wel tegen.
    Of even op Google kijken.

    Jan
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... losse kop en losse bus... (toevallig gezien op google afbeeldingen)
     
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Inderdaad een losse bus en grote spoelpoorten.


    Echter de grote spoelpoorten zijn nodig omdat er geen spoelruimte in het carter is. Dat is aan de buitenkant van de motor ook te zien.
    Het mengsel gaat door spoelpoorten in de zuiger naar de spoelpoorten van de cilinder.


    De zuigerpen zit aan beide zijden met een ring geborgd.

    Jan
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Viel mij ook op... best wel een ingenieuze vormgeving van binnen, er is echt geprobeerd de motor zo compact mogelijk te maken.
    Zou me niet verbazen dat het een relatieve lichtgewicht is....
     
    strutter vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Geen lagerbronzen bus in de drijfstang?
     
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Inderdaad geen bus in de drijfstang.
    Wordt blijkbaar niet nodig geacht....

    Jan
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Het is weer even stil in dit draadje dus dan maar weer de volgende.
    Een Enya 29-IIIB Super Typhoon model 5103.
    Volgens mij van eind jaren 50.


    Met doos.


    En manual.
    Met standaard 2 cilinder koppen. een met hoge en een met een lage compressie verhouding.
    Ook 2 venturies met verschillende doorlaat diameter.


    En hij loopt ook nog.


    Jan
     
    ron van sommeren en jef vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och... Saito vind dat over het algemeen ook niet nodig....
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Methaneuze Saito's hebben een brons gelagerde in geperst :)
    Benzine draait natuurlijk op een deugdelijke smeerolie!
    Zolang die film niet wordt doorbroken... geen slijtage...
    Beter niet aan te 'overtuigen' met startmotor... zou je zeggen...

    Stil??? Huhhhh... herriefilmjes!
    Hmmmm.... de wespen zijn vroeg dit jaar! :D
    Loopt als een tierelier...
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van wat ik er van weet, is dat een "thing of the past"... en is de drijfstang van de FG serie bijvorbeeld identiek aan die van de huidige corresponderende "sputterontsteking" motoren.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sputterontsteking? Ik mis iets... leg eens uit?
    Of bedoel je moderne serie Glow?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D vergeleken met een vonk (exact gedefinieerd begin van ontsteking) begint een gloeiplug eerst met wat "fizzling and sputtering"....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha, ja... gewoon een snotterbel ontsteking
    Helemaal correct!
     
  14. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Toen ik de Enya uit elkaar haalde om schoon te maken schrok ik heel even want het leek er op dat de drijfstang krom was. Dit kon natuurlijk niet waar zijn want dan loopt hij niet zo soepel en hij is dan ook recht.
    Het ziet er alleen wel krom uit.....


    Het is in dit geval nodig om ruimte te maken voor het balans gewicht van de krukas.


    Had ik nog niet eerder op die manier gezien.

    Jan
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Enya's zijn heel mooi gebouwd. Ze waren nimmer slecht...
    alleen door de uiteindelijke marketingstrategie van OS uit de markt gedrukt...
    OS was wat lijkt de ASP van nu te zijn... Underdog...
    Kijk ik naar wat bladen uit de jaren 70... Nergens een OS in de advertenties...
    Webra, HP, HB... Enya... Zelfs in de bladen uit 79...
    Super Tigre amper... was groot in de USA (en in Italië)... toen ze nog in Italië werden gefabriceerd...
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een a-symetrische drijfstang heb ik wel vaker gezien (bij een OS? Een Webra?), maar niet dat hij aan één zijde zo mooi rond 'buigt'.
     
  17. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Weer even stil in dit draadje dus maar weer de volgende.
    Een OS Max 35 III R/C met een aparte carburateur van eind jaren vijftig.


    Ik heb ook nog een ander 35 III R/C maar die heeft een wat "modernere"carburateur. Die is ook nog ergens te vinden in dit draadje.

    Deze heeft echt een gasklep.


    Helaas ontbreekt de uitlaat klep maar hij loopt desondanks best wel aardig. Echter zonder uitlaat is stationair draaien wat minder stabiel.


    Jan
     
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.873
    Locatie:
    Hulshout België
    Hier nog een klein dieseltje dat ik een tijdje geleden overgenomen heb via "Enke Bleriot" , de MP Jet 0,6 cc , deze komt op een Veron Cardinal met enkel richtingroer via Futaba drukknop zendertje .
    MP JET 040.jpg

    Met filmke


    Groeten Jef
     
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat loopt mooi strak en regelmatig, zeg!
     
    jef vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wordt hier al doof van het geknetter :) haha
    Prachtig dieseltje! Mooie staat!. Tjonge!

    OSje... lijkt wel een lijnbesturingsmotor, waar een extra regelschuif kon worden geplaatst.
    Dat soort 'hacks' had je toen vast.
    Het woord 'hack' bestond nog niet eens denk ik :)
    Timing van een lijnbesturings-motor is dacht ik iets anders. Maar of dat hier het geval is?

    Prachtige vondsten! Mooi mannen!
     
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina