Brevetsystemen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Harold, 8 okt 2002.

  1. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Theo,

    Leuk brevet systeem. Is dat van de federatie?

    Dit triggert bij mij een "iedereen heeft recht op mijn mening onderwerp" :twisted: :eek:fftopic
    Ik heb sterke meningen over brevet systeem. (Peet volgens mij ook wel :wink: ) Vooral het onzinnige "elektrozweefbrevet" (waarom niet "zweefbrevet" ongeacht startmethode. Hoe zit het met HLG?)
    Kostte 5 jaar voordat men het niet meer over "elektrobrevet" had. Ik vlieg mijn (niet zwevende) elektro kisten onder "motorbrevet", want het zijn geen zwevers! Oeverloze diskussies over definitie van een elektrozwever :evil: .

    "Je hebt toch ook geen 4 takt brevet?" zei ik, allen omdat de aandrijving anders is. Sterk argument. Komt KnvVL met "Jet brevet". :(

    (Speciaal voor jetvliegers Bert, Dirk) Ik vind het zinvol dat er extra eisen aan turbinejetvliegers worden gesteld, maar ik had dat liever gezien dat het een uitbreiding op motorbrevet was, net zoals zweefbrevet een soort "beperkt brevet" zou kunnen zijn.
    Heb je alleen "helibrevet" en "vliegtuigbrevet" ("beperkt" voor alleen zweef, "plus" voor jet)
    Let wel, brevetten zijn alleen ingevoerd om als clubbestuur aan te tonen dat een vlieger op eigen verantwoordelijkheid kan vliegen. Uit het oogpunt van "bestuurlijke aansprakelijkheid" wil je zo snel mogelijk een brevet afgeven als club bestuur.
    Omwille van je veldbehoud wil je echter behoorlijk controle houden over je beginners.


    KNVVL systeem is te specifiek :teacher: . Mail gestuurd naar KNvVL (geen antwoord :( ), wannneer de typespecifieke brevetten komen voor hyperfly's, girocopters, piepschuimvliegtuigen, rogallo (zeilvliegers), blauwe vliegtuigen, (en UFO's om niet volledig :offtopic: te blijven) enz... Hebben op 1 of andere manier andere eigenschappen dan "normaal" en dat was een reden om jetbrevet in te voeren.

    KnvVl brevetten zijn vanwege veiligheid natuurlijk niet onzinnig, maar wel verdraaid verwarrend. Elke club heeft zijn eigen interpretatie met vliegtuig uitsluitingen, tijdelijke brevetten en weet ik wat voor onzin.

    De federatie brevetten spreken mij aan.

    Zo, weer van de zeepkist af, bloeddruk naar normaal, chillen... 8)
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit is niet de invulling van de Federatie maar van onze club.

    De federatie geeft wel 4 categorieen op maar de clubs kunnen die zelf indelen. Sommige clubs hebben experimenteel vervangen door helicopter.

    Verder ben ik het volledig met je eens. zweef is zweef ongeacht hoe je boven komt. motor is motor ongeacht welke motor erin het model zit en dan blijven eigenlijk nog maar 3 categorieen over nl rolroer, helicopter en experimenteel.
    Ikzelf heb experimenteel maar weet van mijzelf dat ik geen heli kan vliegen dus zal ik dit ook niet proberen zonder dat ik les heb gehad. Experimenteel zou je moeten krijgen als je bewezen hebt dat je de nodige kennis en ervaring hebt om zonder veel problemen Vreemde modellen zoals die UFO te vliegen
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Weet je dat wel zo zeker? Volgens mij heb jij talent voor alles...
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Harold: Het zal je misschien nog niet opgevallen zijn, maar het jet-brevet van de KNvvl is dus z'on door jouw gewenste aanvulling op het motorbrevet. Je kunt dus geen jet -brevet hebben zonder eerst een motor brevet te hebben behaald. De aanvullende eisen hebben dan ook vooral betrekking op de specifieke modelkeurings eisen voor jet modellen. Het brevet vlieg programma voor jets is niet veel anders dan het normale motor brevet programma (een paar aangepaste figuren). Het vlieg programma is vooral nodig om te checken of iemand veilig omgaat met een andere techniek, ook op de grond met motorstarts etc.
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ik vind die modelspecifieke eisen voor jet brevet ook best wel redelijk.
    Was mij echter tot nu toe niet duidelijk dat het een aanvulling betrof.

    "modelspecifiek" brevet is hier voor jet zinvol, maar het schept ook het idee (bij burocraten) dat afwijkende modellen (Ufo's :) ) niet onder een bepaald brevet vallen, dus dat je er dan maar niet mee moet vliegen :(

    Ik ken een voorbeeld (Peet ook) dat iemand met een picojet voor het brevet 3 minuten moest zweven (waanzin :( ), want het was toch een "elektro" (NEE, elektroZWEEF!!! :evil: ). Later wel motorbrevetprogramma, maar er werd gesteld dat het brevet alleen voor picojet geldig was, want het was geen "echt vliegtuig" :evil: (geen charter bedoelen ze dan.).

    Nu nog dus dat electrozweef onder het zweefbrevet brengen als stap naar meer duidelijkheid :wink:
     
  6. tigermoth

    tigermoth Guest

    mijn mening!

    En hier mag ik nog even mijn mening over het "model vliegbrevet" in zijn algemeen plaatsen:

    :evil: DONDER OP ERMEE!!

    exuus. moest er even uit..

    maar ik vind het ZOOOO kinderachig..

    ik bedoel; waarom kan je niet gewoon even wat lesjes nemen bij een instructeur, (zoals het nu gaat) en gewoon tot hij zegt:
    nou, je hebt me niet meer nodig. veel plezier ofzo..
    ook prettig voor die mensen met examen vrees. (en ik heb toch al iets tegen moment opnames)

    en al je is over stapt op een ander type kan je zelf toch wel bepalen of je het nodig vind om weer te lessen, of niet?

    echt achterlijk om een brevet systeem in te voeren voor modelvliegen
    echt weer iets nederlands

    leuke vergelijking:
    Nederlandse luchtvaart wet kent een aantal sportvlieg brevetten:
    zvb: zweefvliegbrevet
    rpl-tmg: touring motor glider
    rpl-mla: microlight
    rpl :nationaal brevet motorvliegtuigen tot 4 pers. en VLA's :!:
    (JA ÉCHT!! alsof je dan in het buitenland niet zou kunnen vliegen!! BELACHELIJK!!)
    rpl-balon: balon varen
    PPL-A: internationaal vliegbewijs tot 6 passagiers en tot 6000kg

    in ELK ander land in de wereld heb je 1 soort brevet:

    "PPL-A"

    period.

    en als je het nodig vind om een lesje te nemen op een ander type.. (behalve bij huren, dan kan de maatschappij het verplichten..)
    dan doe je dat lekker, en anders niet..

    om dan over de 3 verschillende manieren van vliegtuig registratie en bijhorende restricties nog maar niet te beginnen. ook hierin is nederland de enige..

    moet het nu allemaal zo moeilijk hier?

    zo. ik ben het weer ff kwijt.
    jammer dat ik er geen invloed op heb.
    weltruste.

    Rico.
     
  7. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Tigermoth: In het verleden heb ik meerdere keren meegemaakt dat een totale beginner dacht gewoon met een tweede hands ding op ons veld te gaan vliegen. Omdat er geen regelgeving was en de persoon het clubgeld had betaald was er geen mogelijkheid om hem tegen te houden, met voorspelbare gevolgen....Omdat niet uitgesloten kan worden dat zo iemand grote schade kan veroorzaken, wat tot verlies van de vlieglokatie kan leiden, is tot brevetverplichting overgegaan. Overigens moet je daar ook niet te zwaar aan tillen, het zijn minimum eisen. Gesteld mag worden dat als je het brevet programma niet veilig kan vliegen, je nog niet zonder instructeur kunt.
     
  8. tigermoth

    tigermoth Guest

    Dan nog vind ik het overdreven..

    ik vraag me af wat een charter voor enorme schade zou kunnen veroorzaken..

    en daarbij heb ik al gesteld dat ik het op prijs stel en waardeer van de instructeurs dat ze les geven. maar stel dat ik lid zou worden van welke club dan ook, en met een simpel piepschuim kistje van ca 700gram binnen kom lopen.. en ik kan bv al zweefvliegen.. beetje onzin om dan een brevet regel in te stellen..bla bla.. waar je op examen data moet wachten, afhankelijk bent van het weer. waardoor het afgelast en dus weer uitgesteld wordt enz enz....
    daarbij is het een moment opname.. wat ik al zij

    je zal op je examen dag maar door je examen vrees (ik heb er ook nogal last van ja.. dank u...) zo zitten te bibberen. (kan je niks aan doen..) dat je met geen mogelijkheid veilig je kist kan besturen..
    in dat geval voel je dat zelf al aan en zeg je zelf je eigen examen wel af..

    super fijn.. :?

    maar jah. wie ben ik eh..

    ik probeer dat examen wel te doen hoor, ik zal het wel halen ook... maar tis zo lullig voor alle andere die ook deze mening/problemen hebben..

    de groeten
    Rico.
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Dat examenvrees hebben sommige last van. "Examen " is echt niet meer dan een normale vlucht. Als er niemand bang wordt, ben je al bijna geslaagd.

    Voor de rest gaat het niet zo formeel. Kan ad hoc, maar zal wel per club verschillen (weer die eigen interpretaties..)

    Zeggen dat je vandaag brevet wil vliegen, zijn er instructeurs (en/of bestuursleden) om examen af te nemen?
    Ja, Cijferlijstjes pakken en direct vliegen!
    Ik merk trouwens weinig initiatief bij leerlingen om snel brevet te oefenen en te halen.

    Brevetten zijn ontstaan nadat er jaren geleden een turnstertje uit de ringen was gelazerd en de club aansprakelijk werd gesteld omdat de begeleider niet getraint was voor die taak.
    Daarna ging het hele vereningings leven zich beraden op hun aansprakelijkheid. Bij een postzegelclub kan je het bestuur aansprakelijk stellen voor een droge tong. Modelvliegen is helaas potentieel gevaarlijker.

    Wat mij betreft (persoonlijke mening) hoeft dat brevetten gedoe eignlijk ook niet, maar als het dan toch moet (mening als clublid) laten we het dan niet te ingewikkeld maken.
    Ik zie in de modelbouw ook een trend naar veelvoud van brevetten als in de grote recreatieve luchtvaart.

    (mijn rpl glider verlopen)
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik kan er ook niets aan doen dat de KNvVL mij jaren geleden tot Nederlands Kampioen helicoter vliegen gebombardeerd heeft.
    Hoe werkt zo'n ding eigenlijk? Ik heb er nog nooit mee gevlogen en toch Nederlands Kampioen!!!!!!!!
    Dit getuigd toch van enige vorm van vertrouwen in mij door de KNvVL
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Rico,

    Brevetten zijn verplicht ingevoerd vanwege aansprakelijkheid (bestuur) en verzekering.
    Punt. Einde discussie.

    Best erg domme opmerking van jouw hierboven;
    >> ik vraag me af wat een charter voor enorme schade zou kunnen veroorzaken..
    Jij wilt weten wat je met een charter kunt aanrichten..
    Ok, ik zal wel eens volgas op je invliegen, bel jij alvast de ambulance?
    Zeker weten dat ik dan in de cel kom wegens doodslag.

    Denk er dus maar niet te licht over,
    anders kunnen we jouw beter helemaal maar niet meer laten vliegen.

    Ander voorbeeld:
    Een modelletje als de holiday 280 is een vlotte 220 gr parkflyer, dik onder de 500 gr dus,
    maar mij zie je er niet mee in een park vliegen tussen allemaal ukkies..

    Nav het voorgaande gelijk volgend idee :idea:
    Mijn holiday is toch bijna ten einde, stel jij je met schriftelijke toesteming van jezelf en je ouders beschikbaar als proefpersoon? Ik wil dan met alle plezier deze holiday met volgas tegen jouw aan of op je hoofd proberen te crashen. Zal behoorlijk Auw doen en waarschijnlijk een flinke blauwe plek kosten, en dat van maar een piepschuim(!) holidaytje. !!

    Dus je moet maar eens goed nadenken wat je 1 a 1,5 kg Charter met 4 cc hakmolen kan aanrichten.
    Ik hoop dat je dan nog rustig verder kunt slapen...

    En met die hakmolen dus ook voorzichtig omgaan bij het starten, ik heb al eens iemand met een kapotte vinger naar het ziekenhuis moeten brengen.
    En dat 'maar' van een 4cc..

    4 a 8 volwassenen stellen zich bij ons bij de MVA heus niet zomaar even voor een wissewasje elke maand 1 middag ter beschikking als instructeur. Dit is een serieuze zaak. Deze brevetten zijn er niet zomaar voor niets of voor de lol of om jullie er mee te pesten. Het is een maatstaf waar aan alle solo vliegers zich minimaal dienen te meten.


    Opm: voor indoor hebben we (nog?) helemaal geen brevet.
    Maar daar merken we erg snel dat iemand het niet beheerst.
    Door schade (crahes) of schande (op en aanmerkingen) filtert dat bijzonder snel uit. Als het na een aantal pogingen het niet lukt met normaal rondjes vliegen, de plaats/zaal orientatie en in het bijzonder met gezamenlijk vliegen niet lukt zijn ze weer snel verdwenen.

    En er vliegen bijv in alphen div personen prima zelfstandig zonder een officeel motor brevet (hebben (nog) geen brevet door tijdsgebrek of onder min leeftijd (6 en 11 jr) ) die ik buiten zo zonder begeleiding met een charter zou kunnen laten vliegen.
    Maar een clubbestuur kan met hun hoofdelijke aansprakelijkheid dit nooit accepteren. Simpel.
     
  12. tigermoth

    tigermoth Guest

    en wederom is mijn boodschap niet aangekomen..
    de reacties slaan compleet de plank mis :?

    heeft iemand mijn stukje text eigenlijk wel gelezen of springt iedereen domweg ongenuanceerd in de verdediging tegen "weer zo'n groentje" die het niet met ons een is??

    ik heb duidelijk geschreven dat ik het een GOED idee vind om eerst met een instructeur te vliegen.

    ik kom ook met PLEZIER naar de club om LES te volgen..

    alleen vind ik dat BREVET gedoe overdreven.. zeker nu het ging om het meerdere brevetten systeem..

    het is echt iets nederlands. niet alleen in de luchtvaart, maar overal. (appart rijbewijs nodig voor een aanhangertje!!)

    les is niet erg. zeker omdat dit goed voor de veiligheid enz enz is..
    tis nog leuk ook

    maar examen is overdreven.

    het ging hier om veiligheid? ik zou dan niet domweg een maatregel treffen die anderen doen.. maar even na denken wat misschien beter zou helpen...

    Een goed alternatief zou misschien gewoon een beetje het aanstippen van wat theorie kunnen zijn..
    Niemand heeft mij nog uitgelegd dat je "start" of "landing" moet roepen.. dat je je kist niet mag loslaten met draaiende motor achter het hek,..
    (dit zijn toevallig wat dingetjes die ik zo hier en daar heb opgevangen)
    er zijn ongetijfeld meer regels... misschien een iedee om dit aan de "leerlingen" op schrift uit te delen, of even door te laten lezen...

    tot zondag, dan kom ik weer braaf lessen:)

    mvg
    Rico.
     
  13. tigermoth

    tigermoth Guest

    Rico post nogal verontwaardigd:

    kreeg net het volgende ter oren:

    als je examen hebt gedaan krijg je het pas na 3 maanden..
    bij wijze van proeftijd

    ik denk niet dat ik mijn mening verder hoef bij te lichten? :evil:


    mvg
    Rico.
     
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Mooi voorbeeld van een clubafhankelijke interpretatie.

    Vele clubs voelen de noodzaak om knvvl brevet een eigen draai te geven.
    Zegt meer over bruikbaarheid van knvvl brevet dan over (meestal veiligheidsbewuste) club.

    Bij ons hebben we de "rijbewijs" analogie.
    Brevet krijg je als je volledig zonder aanwijzingen kan vliegen (en terecht :teacher: )
    Zonder brevet mag je echter niets zonder dat er een instructeur bij staat (leuk hoor 20 minuten "lessen" met een ervaren electrozweef leerling :( ).
    Wij kennen dus geen "solo" status, die je wel in de grote luchtvaart vind.
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    :D Met een schijnwerper? :lol:
     
  16. tigermoth

    tigermoth Guest

    whehe ;)

    ik leer het ook nooit eh :p

    mijn ligte kist licht in het ligt van de ligtgevende lamp? :idea:

    lol
    mvg
    Rico.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Brevetten zijn er ondermeer om de leerling tegen zichzelf en de club tegen te enthousiaste leerlingen te beschermen.

    Als examenvrees een reden zou zijn om geen examen af te nemen, kun je alle examens/tentamens/toetsten/proefwerken afschaffen. Dit kan daarom nooit een argument zijn.

    Heb je liever dat je beoordeeld (de instructeur) wordt door een man of door drie? Je zult een officiele bevestiging van je kunnen moet hebben: brevet. Ik zou niet weten een bestuur het anders zou kunnen doen?

    Even los van de beschadiging van personen, het is ook behoorlijk lullig als je door de actie van iemand die niet goed genoeg kan vliegen, je veld kwijtraakt.

    edit dd. 10-10 typevaudje gecorrigeerd
     
  18. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik zou het met je eens zijn Rico, als het brevet moeilijk te halen was,
    maar zeg nou zelf wat moet je doen om het modelvlieg brevet te halen?

    wat was het ook al weer

    een P figuur vliegen, een achtje,2 loopings en een tolvluchtje

    En een paar circuitjes, waarvan een laag over,een motor bijna af,
    daarna een landing.

    Oja, ook nog opstijgen...........

    Wie dit niet kan, moet dicht bij z'n instructeur blijven staan.

    De lat ligt niet erg hoog....

    Dat er veel verschillende brevetten zijn vindt ik ook een beetje
    overbodig.
    2 zouden genoeg zijn volgens mij, modelheli en -vliegtuig.


    Ik zou als eis stellen, een goede controle over het toestel,wat voor
    toestel dan ook!

    wat bochten hier een daar,even laag over,wat circuitjes etc

    gewoon kijken of de piloot z'n vliegtuig bestuurd en niet andersom.

    Johan
     
  19. tigermoth

    tigermoth Guest

    Daar ben ik het helemaal mee eens Johan.

    mvg
    Rico.
     
  20. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Nu ik er over nadenk, ik heb m'n brevet gehaald met een motor
    vliegtuig.

    Is die dan ook geldig voor zweefvliegen? Of moet zweefvliegen alsnog?
    (M'n zwever zweeft trouwens ook goed zonder brevet...)


    :?
     

Deel Deze Pagina