Brevetsystemen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Harold, 8 okt 2002.

  1. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Helaas niet Johan. Volgens knvvl brevet structuur ben jij niet in staat om een zwever te vliegen met een motor brevet.
    Even direct "examen" vliegen bij eerste gelegenheid. Voor een zwever is dat gedurende 3 minuten niet crashen.
     
  2. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ja, en binnen een circel van 30 meter neerkomen!!!!

    Ik ga flink oefenen.........................


    [​IMG]
     
  3. tigermoth

    tigermoth Guest

    kijk. en dat bedoel ik nu met kinderachtig..

    alsof hij niet kan vliegen

    mvg
    Rico.
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    hij niet, zijn model wel :p

    maaruh, volgens mij gaat dit niet meer over UFO's :roll:
     
  5. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ook een proeftijd is twijfelachtig, stel een een pasgebreveteerde modelvlieger flikt een paar kunstjes die niet mogen, bv in een no fly zone vliegen, geen pinnetje gepakt, of gewoon algemeen gevaarlijk gedrag.
    resultaat --> geen brevet.

    Een oudgediende tot hetzelfde
    resultaat --> waarschuwingen (mag niet!!)
    Zelfde gedrag leidt tot verschillende resultaten.

    Vreemd.

    Enne Rico niet gaan vliegen binnen 3 mnd na het behalen van je
    brevet! Dan krijg je'm zeker thuisgestuurd!!!!!

    Als je breveteerd volgen de regels van de KNVvl, houdt je dan aan de
    regels, gehaald is gehaald, punt uit.
    Niet zelf regels gaan verzinnen.
    Gevaarlijk gedrag dient te worden gesanctioneerd, onafhankelijk van
    de ervaring van de persoon. (Een ervaren vlieger zou strenger moeten
    worden aangepakt, hij zou immers beter moeten weten.)

    Johan
     
  6. tigermoth

    tigermoth Guest

    thread een andere naam geven dan :p

    mvg
    Rico.
     
  7. tigermoth

    tigermoth Guest

    Ik ben wel zeer benieuwd waar de modeltak van knvvl vergaderd.. en vooral wanneer..

    I'll be there :)

    mvg
    Rico.
     
  8. Azrael

    Azrael Guest

    Yup. Splits de thread op en maak er "Onbenullige regeltjes in modelbouwland " van.
    Want dit gaat niet meer over de UFO :lol:
     
  9. Azrael

    Azrael Guest

    Heel hard oefenen en met heel veel geluk haal je het lastige examen nog wel :p
     
  10. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ufo examen:

    1 het maken van 1 ronde graancircel.
    binnen 3 minuten.

    daarna landen.

    Zo nu gaat het weer over ufo's

    Johan ( die hier nu mee stopt)
     
  11. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    en opstijgen?
     
  12. Azrael

    Azrael Guest

    Opstralen zul je bedoelen. Beep me up Scotty!
    :)
     
  13. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    brevet of niet

    een van de clubs waar ik vlieg kent geen brevetplicht,waardoor er leerlingen zijn die meer willen en doen als wat zij kunnen. zo iemand gaat gewoon vliegen als er niemand op het veld is of deze mensen pakken gewoon hun toestel gaan alleen vliegen en vliegen vervolgens de stukken uit het hek,keet of veld.
    als je er dan iets van zegt is vaak het antwoord:iedereen crasht weleens.

    Ik ben tegen allerlei antieke regels en overdreven gedoe maar 100% VOOR brevetten en desnoods per discipline.

    Jan.
     
  14. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik ben ook 100% voor brevetten, ik heb motor brevet.

    Jij schrijft per discipline voor welke discipline wil jij mij dan nog
    laten brevet vliegen? 180 seconden met m'n zwever?

    Zo zou ik indelen:

    Met als hoogste het Jet brevet,
    daaronder motorvliegen/elektrisch>1kg
    daaronder motorvliegen/elektrisch<1kg

    Hoogste staat boven laagste dus met een jetbrevet alles vliegen etc.

    Heli's apart.

    Johan
     
  15. Roy

    Roy Guest

    Brevet vliegen

    Ik wil ook nog wel mijn visie over dat hele brevet vliegen kwijt. :oops:

    Ik zat dit net allemaal te lezen en toen kwam ik tegen dat iemand zei: Brevet vliegen is afhankelijk van het weer......... :? Dit slaat echt totaal nergens op, want dat wil zeggen dat je alleen kan vliegen met "mooi" weer (zelden dus). Ik weet nog goed dat ik mijn brevet heb gehaald met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel wind. Je kunt pas een beetje vliegen als je met weer en wind kan vliegen (of zit ik fout??)

    Bovendien vind ik dat ze het niveau flink omhoog moeten schroeven, want ik als ik sommige (met brevet) zie vliegen sta ik alvast achter het hek.

    Om "examen vrees" als reden te geven om geen brevet te halen is zo slap. Ten eerste: letten mensen op jou (als beginner zijnde) hoe jij vordert en vliegt (en je aan de regels houd). Als tweede laat je instructeur je echt geen brevet halen als hij/zij denkt dat je er niet klaar voor bent, toch instructeurs?

    Nou dan ben ik dat ook weer kwijt..... :lol:

    Volgens mij kan modelvlieg nederland nog uren discusieren over deze kwestie......... 8O

    Groeen, Roy
     
  16. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    [​IMG]

    Nog zo´n discussie.... Echt mee gemaakt, Daar mag jij niet mee vliegen !!!
    Euuhh waarom niet ?? nou dat is een electrozwever en je hebt geen e-zweefbrevet !! Hmmm dit is geen zwever dit is een Hotliner.. Maar het ziet er als een zwever uit !!! nee is geen zwever Hotliner gaat heel hard Kijk maar... Gebler van de prop en binnen 10 seconden uit beeld verdwenen...Doe de motor eens uit en probeer eens te zweven ?? gaat niet kijk maar....Fieooooooowwww......binnen 30 seconden......zie je wel,
    Jaaa maar het ziet er uit als een zwever....Moedeloos opgegeven en een paar weken later mijn supermoeilijke examen gevlogen met een Multiplex alpha club 2,80 mtr met rolroeren kleppen een veel te grote motor, variosysteem erin :twisted: :twisted: om toch een beetje te Neten....
    .................................Peet.........................8)
     
  17. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Jongens, laten we wel wezen. De reden dat clubbesturen een brevet vereisen is om eenieder aan de zelfde criteria te kunnen toetsen. Als we stellen "dat de clubinstructeur dat wel kan bepalen" creeer je scheve toestanden: "Jij mag wel alleen want jij bent sympathiek en jij niet want jou mag ik niet" politiek.
    Zoals sommigen allang van mij weten ben ik het absoluut niet eens met de inhoud van het huidige brevet systeem. Dit omdat het absoluut niet toetst of iemand veilig kan vliegen. Evenwel ben ik van mening dat er een toetsvorm moet zijn die voor iedereen gelijk is en die duidelijk onderscheid maakt tussen diegenen dei wel- en diegenen die je niet met een gerust hart alleen kunt laten tijdens het vliegen.

    Voorbeeld:
    Trimmen van een kist hoort volgens mij absoluut thuis in het brevet programma. Voor goed en betrouwbaar vliegen is het in mijn ogen een absoluut noodzakelijke handeling. Een dubbele looping uit het A-motor brevet niet want iemand kan uitstekend veilig en betrouwbaar vliegen zonder dat figuur.
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Re: Brevet vliegen

    Had je moeten zien hoe ze mijn model gooiden tijdens mijn brevetvlucht (meskant) zie maar hoe je dat corrigeert als je dit nog nooit meegemaakt hebt.

    Dat gevoel ken ik ook bij sommige clubleden sta ik achter de draad of ik let alleen maar op hun model.

    En zoals Arjen zegt kunstvlucht figuren horen niet in een brevet programma.
     
  19. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Een paar quotes:
    - Brevet vliegen is afhankelijk van het weer.........
    - Hmmm dit is geen zwever dit is een Hotliner..
    - Trimmen van een kist hoort volgens mij absoluut thuis in het brevet programma.
    - 3 maanden voorwaardelijk brevet

    Toont eigenlijk aan hoeveel gevoelens en interpretaties er mogelijk zijn.

    Mee eens dat trimmen, zwaar weer ervaring, maar ook grondstart etc... zaken zijn die een vlieger moet beheersen voordat die persoon kan vliegen.

    Feit is dat als er in de brevet eisen niet iets over wordt gezegd, dan hoort het niet thuis bij de eisen voor het brevet vliegen :teacher:

    In de situatie van zweefvliegtuig/hotliner vind ik persoonlijk dat je met die ene kist 2 typen brevetten kan vliegen, dus dan is zowel electrozweef als motor brevet bruikbaar, want KNVVL is daar niet duidelijk in. Daar denken anderen anders over, en dus krijg je de oeverloze discusies van wat is een electrozwever.
    Via vage definities als: "als het op een zwever lijkt" (wel eens een moderne electro pylon gezien? :roll: ), of "als er een klapschroef op zit" (wel eens een mustang van Rob Bulk gezien? :roll: ) hebben we nu het redelijk objectieve "als de fabrikant zegt dat het een electrozwever is"
    Bij zelfbouw ben je zelf fabrikant, dus mag je waarschijnlijk kiezen :lol:

    Net als bij een rijbewijs zegt een brevet alleen maar dat je (van de KNVVL) onder alle omstandigheden met alle vliegtuigen MAG vliegen. Het betekend niet dat je de vaardigheid hebt dat je onder alle omstandigheden met alle vliegtuigen KAN vliegen. Hier ligt spanningsveld bij de meeste clubs.

    Als club kan je wel bepalen dat iets als ervarings eis hoort bij de opleiding (voor je brevet mag vliegen).
    Moeilijker is om gebrevetteerden duidelijk te maken dat ze met brevet nog geen ervaren vlieger zijn en (eventueel met hulp van instructeur) nog verder moeten leren.

    Bij ons heb ik er voor gestreden dat er KNVVL brevet wordt afgenomen strikt zoals het staat beschreven. Niets meer, niets minder. Geen eigen interpreties graag.

    Als je de brevetregels onvoeldoende vind als club en je wilt daar iets aan doen, dan heb je aanvullende "clubregels", maar geen aangepaste KNVVL regels.

    Aanvullend (als clubeis) vonden we het belangrijk dat je een grondstart moet kunnen. Moet je dus wel gedaan hebben bij het lessen, maar hoeft niet bij examen (want KNVVL zegt daar niets over)
    Na het halen van het brevet laten verstandige mensen met een nieuw type kist (voor het eerst rolroeren of laagdekker bijvoorbeeld) zich adviseren door een instructeur. Voor domme mensen hebben we dit verplicht gesteld :teacher: :lol: .

    Zo heb je toch een beetje balans tussen "bestuurlijke aansprakelijkheid" (zo snel mogelijk brevet) en "behoud van de club" (zo lang mogelijk controlle houden.
     
  20. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Wie is aansprakelijk?

    Iemand noemde een "3 maanden voorwaardelijk" brevet.
    Heb je die dan officieel wel (KNVVL aangemeld), of juist niet?

    ALs je officieel nog zonder brevet, maar wel solo vliegt is het bestuur waarschijnlijk nog steeds aansprakelijk.
    Direct een officieel brevet lijkt mij dan toch wat handiger voor het bestuur.
     

Deel Deze Pagina