Brixham Trawler Hans Groenenberg

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 18 sep 2017.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Daar heb je volkomen gelijk in Piet. Dat moet inderdaad gecorrigeerd worden. Fijn dat je het opmerkt!
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En een foto met daglicht. DSC_3938.JPG
     
    ThVo, SjorsZ, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Woooow
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    :worship: Dit wordt echt een mooi bootje
     
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
    eens met de rest
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Foutje in de tekening;) 15083568575261891793457.jpg
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha - inderdaad. Maar dan ga je je toch afvragen waarom dit dan fout is en de jufferblokken precies andersom wel goed.
    (quiz-vraag)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De mastgaten zijn uitgevijld. Deze had ik al die tijd aangegeven met een gaatje van een mm. Je ziet nu de stand en hellingshoek van de masten. Sterk naar voren. 15084357213491111873802.jpg
     
    TIMBERWOLF en Pingu57 vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat helt inderdaad serieus naar voren toe Hans. :)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De verschillende ventialiepijpen zijn gemaakt. Ook de schoorsteen van de keuken is geplaatst en de pomp uit gesegmenteerde onderdeeltjes is geplaatst. Het dek krijgt steeds meer leuke details zo. Alles is nog een beetje nat van de lak omdat ik net alle onderdelen en het dek heb gespoten. 1508444321288606287516.jpg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De kaapstanders zijn geplaatst 1508444479439215162390.jpg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En een overzichtsfoto van het dek tot nu toe 15084445342381962622674.jpg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Hans, dat blijft er allemaal goed uitzien zeg, spuit je met een airbrush of spuitbus??
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hoi Jaques, Ik ben tot nu toe wel tevreden met het resultaat inderdaad. Alle onderdelen zwart ik gewoon met een zwarte markerstift. Daarna spuit ik gewoon af met een spuitbus zijdeglans lak.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
    wordt een mooie boot
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Goede vraag Hans... Wat zou het voor verschil uitmaken vraag je je af:hammer:
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hans, in post 109 plaats je een foto van Trawler waarop de masten een behoorlijke hoek naar voren maken, dit tart een beetje alle logica. Ik heb nl. nog geen ander schip gezien waarop de masten naar voren staan. Ik heb totaal geen verstand van dit soort schepen, dus ik zou graag van jou horen waarom dit zo is...?? Ik heb het schip gegoogled en tientallen foto's bekeken, maar kan er geen één vinden waarop de masten zo staan. Sommige lijken inderdaad een heel klein beetje naar voren te staan, maar bij lange na niet zover als jij laat zien, de meeste staan zelfs kaarsrecht (zie bijgevoegd plaatje van de Trawler). Pilgrim.jpg
    Jammer dat je de boot precies op de tekening hebt gezet, want die zou ik graag willen zien en nogmaals waarom de masten zo staan.
     
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Huiswerk:)

    Piet, Dit scheepje kocht ik op marktplaats en toen ik de kit thuis kreeg ben ik me gaan verdiepen wat ik eigenlijk had gekocht. Ben puur voor de vorm van het schip gevallen en om even wat omhanden te hebben nadat ik de Duyfken had afgerond. Er zat 1 tekening bij waarbij enkel het aanzicht en bovenaanzicht wordt weergegeven. In de summiere handleiding wordt wel beschreven hoe e.a. moet worden gemaakt maar niet de benamingen van de diverse onderdelen. Hier liep ik al snel tegenaan tijdens het bouwen. Je wilt de logica van de onderdelen begrijpen en ook weten hoe de onderdelen heten. Met name van de dekinrichting liep ik hier mee vast. Ook door de Engelstalige handleiding vindt je niet een vertaling. Uiteraard zijn sommige onderdelen heel logisch en weet iedereen wat een roer is. Maar veel onderdelen worden niet benoemd. Dan ga je speuren op internet. Dat begint al met hoe de beplanking werd aangebracht. Theike kwam met een juiste afbeelding hiervan. In 1860 is de eerste Brixham trawler van de helling gekomen. Dit schip is lang gemaakt maar ook weer verbeterd en anders van vorm geworden. Dit maakt het speuren op internet zeker niet gemakkelijker. Ook vindt je van die eerste periode geen foto's en beschrijvingen van het dek. Conclusie: ik ken deze boot ook eigenlijk niet en dat vind ik voor mezelf ook wel een beetje balen. Dit maakt het plezier van het bouwen er niet minder om. Ook zijn er geen bouwverslagen op internet te vinden waar ik een beetje kan spieken.
    wat betreft de stand van de masten.....In post 4 zie je al de uitsparing hoe de mast op de valse kiel komt. sterk naar voren hellend. Ook op de tekening vindt je deze helling. Is dit realistisch? Toen ik de mastgaten maakte en de masten er in stak had ik zoiets als doe ik dit wel goed? Vandaar dat ik de boot één op één op de tekening heb gelegd. En dit klopte precies.
    Ik heb veel foto's op internet bekeken en dan blijkt dit niet realistisch te zijn. of toch wel? heeft het ook te maken met de waterlijn aangezien ik ook afbeeldingen vindt waarbij de boeg hoog boven het water ligt. Ik weet het dus niet. wel weet ik dat als ik de masten op gevoel rechter ga zetten dit ook consequenties heeft voor de te maken zeilen. Ik sta op het punt om te beginnen aan de masten en de verschillende onderdelen en ik moet dus een beslissing gaan nemen hoe nu verder. Volg ik nu de tekening of gaan we meer op het gevoel af wat betreft de stand van de masten? Of iemand leest een kenner dit en geeft goede adviezen? We wachten het commentaar maar even af voor duidelijkheid en zal eerst aan de boegspriet gaan beginnen. DSC_3941.JPG herbert-kerr-rooke-brixham-trawlers-2_1024x1024.jpg hellinghoek.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2017
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt voor je verhaal Hans. Normaal gezien staan de masten verticaal of iets naar achteren dit heeft te maken met de krachten die het (de)zeil(en) uit oefenen op de mast(en), dus dat is een vrij logisch verhaal. Vandaar mijn vraag, maar je weet het dus ook niet precies. Jammer want ik had hier erg graag een passend antwoord op gehad. Ik heb zelfs trawlers gezien waarvan de voorste mast verticaal staat en de achterste iets naar achteren, hetgeen eigenlijk "normaal" is. In ieder geval bedankt voor je uitgebreide verhaal.
    p.s. op de tekening hierboven staan de masten ook niet echt naar voren, maar min of meer haaks op de waterlijn, dus het zou aan de stuurlast en de bouw van het schip kunnen liggen....
     

Deel Deze Pagina