Bronzen glijlager voor 2,3 mm as.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door pompebled, 27 sep 2018.

  1. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.766
    Locatie:
    Sneek
    Goedemiddag!

    Voor de 2,3 mm asjes in mijn 19 mm(water) jet wil ik een kort schroefaskokertje maken om te zien of dit (met vet) beter afdicht dan de simmering die er standaard in zit.

    Ik zou het eerst met messing buis proberen, maar ik heb geen buis met Ø2,3 mm binnenmaat liggen.

    Daar zo'n jet nogal wat toeren maakt lijken bronzen glijlagers (gesinterd) me een betere oplossing.

    Probleem; ik kan nergens een leverancier van deze lagertjes vinden.

    Wie heeft een adresje?

    Groeten, Jan.
     
  2. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.433
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen elektromotortje in de buurt, waar je ze uit kunt "lenen", Jan?
     
  3. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.766
    Locatie:
    Sneek
    Destructief onderzoek heet dat, toch?

    Natuurlijk heb ik wel een aantal 400 serie borstelmotortjes liggen, maar de borst waarin de lagers geperst zitten, is Ø10 mm, dat wordt dus een forse schroefaskoker in een jet waarvan de naaf van de impeller maar 7 mm in diameter is...
    Daarnaast heb ik op de plek waar de schroefaskoker moet komen maar 7,5 mm vlees staan, wil ik daar een Ø10 mm gat in boren dan wordt het definitief een destructief gebeuren, want de jet is plastic.

    Er zit een messing.bronzen eindlager in de stator, waar het uiteinde van de impeller as in valt en die is buitenwerks maar 4,4 mm, als ik zoiets kan vinden wordt de schroefaskoker hooguit 5 mm buitenwerks, daar kan ik mee werken.

    Groeten, Jan.
     
  4. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.433
    Locatie:
    Oostvoorne
  5. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.766
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Klaas,

    Ik wil het niet bewerken, maar ik zoek om een leverancier van dat bronzen eindlager, als ik daarvan een paar kan vinden, frot ik er zelf wel een stukje buis tussen als schroefaskoker.

    We hebben wel een draaibank op m'n werk, maar die is wat groot voor dit priegelspul...

    Groeten, Jan.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.670
    Locatie:
    Betuwe
    Sorry Jan, ik kan je niet helpen, maar heb wel een vraag:
    Waar heb jij die 19mm jetjes vandaan?
    Ik zoek jets in globaal die maat voor mijn 1:35 CB-90....
     
  7. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.766
    Locatie:
    Sneek
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.670
    Locatie:
    Betuwe
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.448
    Locatie:
    Monster
  10. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.766
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Adam,

    Die bussen had ik ook al gevonden, de afmetingen zijn te groot voor de ruimte die ik er voor heb, er blijft dan nagenoeg geen vlees meer staan waar het buisje met de beide lagerbussen in zou komen.
    Het plastic, waar de originele as in draait is op die plek maar 7,5, mm dik, zelfs met een dunwandig messing buisje als schroefaskoker blijft er dan, na het opboren, een wanddikte van 0,65 mm staan, dat vind ik in metaal al weinig, in plastic blijft er niks van over, ben ik bang.

    Afgezien daarvan is het uitboren van sinterbrons nog best lastig zonder het goede gereedschap (draaibankje).

    Voorlopig laat ik dit idee varen voor de kleinste maat jet waarmee ik aan het prutsen ben.

    Bij grotere exemplaren is er meer ruimte voor dit soort dingen, en daarbij zijn de assen ook dikker, (3 mm) dus de keuze in lagermateriaal groter/ eenvoudiger te vinden.

    Groeten, Jan.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.101
    Locatie:
    zuid holland
    Ik meen ergens gelezen te hebben dat je dan juist de smerende werking verziekt door materiaal weg te smeren en dus de kanaaltjes dicht te smeren.
    Zoek er maar eens naar voordat je een hoop werk verzet en alles blijkt toch in elkaar te lopen, door gebrek aan olie/vet.
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.010
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou best eens zo kunnen zijn ja...
     
  13. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    538
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Misschien nuttig?
    Heb vroeger enkele jaren in een "Bosch Servicecenter" gewerkt: herstellen van autostarters,dynamo's,alternatoren, enz..
    Een van de eerste dingen die we daar moesten "leren" was, vooraleer we een nieuwe lagerbus gingen plaatsen , het "doorsmeren" van de bus.
    We zetten die op onze duim en vulden ze met olie en dan drukte je met je wijsvinger (en duim) zo hard je kon en werd de olie in (en door) de wand van de bus gedreven (je kon ze aan de buitenkant zien "zweten")
    Mogelijk ook bruikbaar bij kleine lagertjes?
     
  14. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.448
    Locatie:
    Monster
    Dat geldt voor solderen, je moet ze niet warm maken.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.618
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Was dat gewoon brons, of sinterbrons?
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.101
    Locatie:
    zuid holland
    Wanneer je ze eerst ontvet, kan de olie niet verbranden en dus geen roet achterlaten.
    Hervullen is hierboven al omschreven.
    Dat lijkt me niet DE reden om niet te solderen.

    Ik zou ze niet solderen omdat het soldeer door de capillaire werking van het materiaal alle poriën zal verstoppen en dan heb je een lager dat niet meer smeert.



    Zie je wel: weer gelijk. :D

    Schermafbeelding 2018-10-01 om 08.54.01.png
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  17. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    538
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Kan ik me niet zo direct herinneren of het bronzen ofwel sinterbronzen bussen waren.
    Voorbeeld:

    [​IMG]

    Is van een Volkswagen startmotor.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.618
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 1 okt 2018
    Stoompomp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina