Bruder | Scania R-serie

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Tamaniac, 9 feb 2014.

  1. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Het idee achter dit verslag is een rc truck te bouwen, goedkoper dan een Tamiya bouwpakket,
    eenmaal opgebouwd is er namelijk geen zekerheid dat ik er veel mee zou rijden...
    Maar ik wil een truck, en wil bouwen.

    Bij mijn tractor ombouw ben ik gestart met een Nikko-aandrijving, omdat ik deze liggen had.
    Echter begin ik mijn twijfels te hebben over de duurzaamheid.

    De Bruder Scania met dieplader staat hier ongeveer even lang als de tractor,
    maar omdat deze truck wel voldoende trekvermogen nodig heeft,
    en ik niet meteen een geschikte gearbox (sterk + traag) heb liggen, ga ik voor een ander principe.
    De truck biedt wat meer ruimte dus even een pauze inlassen bij de tractor, en van start gaan met deze.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb een 4x4 nitro chassis met middendiff aangekocht, en wil het compacte achterdiff gaan gebruiken.
    (het voordiff is identiek, dus mocht deze tussentijdse bouw goed meevallen, komt het ander diff later misschien in de tractor)
    De bestaande wielblokken wil ik dichter tegenaan het midden zetten (dogbones en armen inkorten).
    Qua motorisatie wil ik een reductiemotor gebruiken, die in deze opstelling mooi tussen de chassisrails zou passen.
    Bedankt aan Cor voor de inspiratie.

    Metalen tandwielen en lagers rondom:
    [​IMG]

    Toekomstige indeling:
    [​IMG]

    De voorwielen zijn nog niet sturend, het wordt nog een klusje om ze niet te laten aanlopen,
    maar eerst de bestaande Bruderwielen passend maken voor de nitro-aandrijving:
    Ofwel de hexen van de nitrovelgen in de Brudervelgen verlijmen,
    ofwel zelf een adapter fabriceren welke direct op de steekas+dwarsasje past.

    Hoe uitgebreid alles wordt, eenmaal de truck rijdend is, laat ik voorlopig nog open.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Cor vindt dit leuk.
  2. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    dit topic ga ik volgen..
    altijd handig wat extra info.
     
  3. Frans Wiggers

    Frans Wiggers

    Lid geworden:
    2 okt 2012
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Zoetermeer
    het kan nog eenvoudiger door een tandwiel op de bestaande as te plaatsen.
    dit principe komt uit de slotracing en kan je dan weer aandrijven zo als je nu de motor hebt liggen.
    alleen heb je dan geen spare aandrijving.
     
  4. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Volg dit ook met interesse. Probleem bij een Bruder is altijd
    de schaal 1:16 die afwijkt voor gebruik van de Tamiya onderdelen voor 1:14.
     
  5. subie prins

    subie prins

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    872
    een tip als het weer een tandemstel word , zorg dat je aangedreven as iets hoger staat anders slipt hij snel door , dit probleem had ik met mijn eerste bruder ombouw .

    Ben benieuwd wat je resultaat zal zijn als de truck werkend is :D

    Groet Ivar
     
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Aan het aantal wielen/assen van de truck wil ik niets veranderen.
    De truck wordt 2-wiel aangedreven, ik weet dat ik waarschijnlijk een kortere draaicirkel krijg
    als ik de middelste wielen aandrijf, maar gezien ik de accu dwars wil plaatsen net achter de cabine,
    en de motor met vertraging daarachter komt, zal het waarschijnlijk de achterste as zijn die aangedreven wordt.

    Ik let erop dat het de aangedreven wielen zijn die het meeste contact maken met de grond.
    Het zou geen zicht zijn, moest de truck dragen op de niet aangedreven as,
    en de aangedreven wielen los in de lucht staan draaien zonder dat er vooruitgang in komt ;).
     
  7. bruderboer

    bruderboer

    Lid geworden:
    8 nov 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Zuidbroek (gr.)
    Betreft de differentiëlen, ik heb voor Robbe gekozen. Maat komt goed uit met de bruder velgen en zijn ook makkelijk te monteren. Betreft prijs zijn deze ook nog wel te doen.
    Voor de stuuras kun je ook een tractor vooras van bruder gebruiken. Ik heb deze ook van Robbe gebruikt.

    Kijk anders even op mijn forum:

    bruder-budgetplan

    Groet sander
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    wedico vooras kan ook
    kan je wat spelen met de breedte als je bredee wielen wilt monteren
     
  9. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    inderdaad, Wedico past heel mooi.
    deze ombouw staat bij mij ook op de planning.
    ik heb een wedico chassis met assen kunnen verkrijgen en alles past zeer mooi.
    de banden van Bruder zijn naar mening ook te groot, maar ja….daar gaat de budgetbouw ;-)
    in ieder geval, ik volg met belangstelling!
    (btw, ik ben van Brugge)
     
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    - De vooras wordt waarschijnlijk ook 'zelfbouw' met 2 bestaande wielblokken.
    - Budgetbouw houdt voor mij evenzeer in als het wel kán, het (blijvend) experimenteren, en wat het resultaat ermee is, om bijvoorbeeld geen bestaande starre assen te nemen, maar een andere aandrijving te recupereren, misschien zijn er snellere en degelijkere alternatieven, maar zoals eerder gezegd, zou dit topic nogal snel afgelopen zijn met de aankoop van een truck-bouwpakket, en dan is de lol er even snel weer vanaf voor mezelf... Laat niet staan dat ik hier enorm opkijk naar bouwpakketten die volledig naar eigen wens worden af-/ver-gebouwd natuurlijk.

    Een kleine update van afgelopen weekend, na wat problemen met mijn online foto's, dus voorlopig de foto's vanaf nu rechtstreeks via MBF.

    De verstevigingsribbes langs de binnenkant van de velgen zijn weggefreesd,
    zodat de wielblokken dichter bij het center van de velg kunnen komen:
    [​IMG]

    Met een asje en een wielblok komt een 'dry fit' er zo uit te zien:
    [​IMG]

    Het definitief vastmaken volgt nog, ik ben nog enkele verschillende mogelijkheden aan het afwegen.
    Het idee is voorlopig een nieuw plaatje te maken, welke tussen de 5 ribbes past en deze zo 'meeneemt', en eveneens past op het dwarspennetje van de steekas in de wielblok.
    Meer hierover volgt binnenkort.

    Tussendoor:
    Verder nog toevallig 2 boormachines in handen gehad die zouden weggegooid worden.
    Met het idee om iets van een overbrenging te kunnen vinden binnenin,
    de grove middelen bovengehaald om de machines te demonteren.
    Het was vergelijkbaar met het demonteren van een Bruder, komt iets niet los? neem een grotere hamer ;)...
    zoals ook aangeraden in het filmpje met [URL=" techniek[/URL],
    (enkel was die in het filmpje waarschijnlijk net 10x uiteengehaald, en lagen mijn exemplaren al enkele jaren aan de kant).
    Bij een nieuw exemplaar zou ik het niet durven, maar hiermee ik kon weinig fout doen...
    En na enkele harde tikken, kreeg ik alles los en had ik de losse motorisatie in handen:
    [​IMG]

    De ene werkt op 12V, de andere op 7,2V.
    Enige probleem is dat de boormachines voorzien zijn van een soort slipkoppeling.
    Een spiraalveer houdt druk op een schijf binnenin de aandrijving.
    Deze veer zat in de kop die er nu af is, waardoor de motoren nu vrij kunnen draaien,
    zonder de uitgaande as aan te drijven.
    Binnenkort schroef ik eentje open, er zal wel een omweg zijn om het doorslipsysteem te omzeilen.

    Misschien zou dit wel kunnen dienen in de truck, de motoren zijn type 540-550,
    en de (planetaire) overbrenging ligt mooi in het verlengde,
    zoniet heb ik toch weer iets bijgeleerd. (ik loop ook nog graag eens 'tegen de lamp' :) )

    Voorlopig dus nog enkele losse principes / tests / verzamelen van onderdelen.
    Eenmaal de wielen op de wielblokken zitten, komt het diff er weer bij,
    dan is het een kwestie van het inkorten van de draagarmen, dogbones, ...
    daarna komt de keuze als ik voor een nieuw chassis ga met 2 losse balkjes, of als de Bruder voldoende is, ...
    veel vragen dus die elk op hun tijd een gepaste oplossing zullen krijgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Cor vindt dit leuk.
  11. superstock

    superstock

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    290
    Locatie:
    thuis
    hoi
    je kan er een schroefje in draaien aan de andere kant van de motor waar meerdere gaatjes zitten dan hou je de slip tegen dan draaid de uitgaande as wel mooi ik had dat ook in mijn volvo timber truck geeft een heel mooi rij beeld van je truck.
    gr willem
     
  12. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    briljant plan van de boormachines....
    ik ga spoedig even al mn contacten adviseren oude/defecte te doneren :)
    thnx hier had ik zelf nou nooit aan gedacht!!!

    aangezien mijn spul ook budget is, vind ik dit soort topics zelfs leuker om te volgen ;)
     
  13. superstock

    superstock

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    290
    Locatie:
    thuis
    zeker een mooie low butget oplossing ik heb dit gezien bij cor in zijn topic voor zijn volvo

    ombouw-volvo-trekker-van-4x2-naar-6x2

    hij laat het goed zien hoe je hem moet vast zetten .

    ik had dit ook in de volvo omdat ik gewoon het geld niet heb/had om een tamiya versnellings bak te kopen dit werkt ook erg goed en sterk.
    gr willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Bedankt voor het linkje, blijkbaar heeft zo'n overbrenging ruim voldoende kracht, mits vastgezet.
    Ik dacht dat er op de behuizing 300-500rpm stond.
    (dus voldoende mogelijkheden als ik ooit méér dan enkel de standaard plastic aanhanger wil trekken.)
    Tevens weer meer kans op/ (nood aan) een alu frame voor de truck zelf.

    In het bouwverslag eveneens nog wat inspiratie opgedaan voor de vooras,
    hoewel ik niet over frees-en draaimogelijkheden beschik (toch niet voor alu)
     
  15. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Kijk dit zijn mooir projecten

    Had ook aaleen ouw makita klaar liggen. ..
     
  16. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Opmerkelijk te zien dat de planetaire overbrenging van zowel mijn 2 boormachines, alsook die uit het vorige linkje, op de kleur na, haast identiek zijn.


    UPDATE:
    De 8 gaatjes in de behuizing, waar normaal kogeltjes/veren de gewenste 'doorslip'-druk geven, zijn getapt naar M5. In 2 gaten heb ik m5 boutjes gedraaid, kwartdraai per kwartdraai tot de boutjes vanbinnen de slip-ring raakten. Daarna elk nog een kwartje verder, nu houden deze dus de buitenste tandwielring vast.
    (de nokjes op de slip-ring zitten nu tegen de vaste boutjes aan, in plaats van tegen de kogeltjes die mits genoeg tegendruk op de veer, de ring toch doorlieten.)
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2014
  17. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Wielen

    Overzichtje hoe de velgen aangepast zijn:

    Linksboven:
    de verstevigingsribbes afgefreesd, een 2-tal mm lager dan de dikte van een 6-kant meenemer.

    Rechtsboven: een alu plaatje op de bodem (passend gemaakt rond de ribbes), zodat ook het midden ondersteund wordt, de velg zelf heeft hier namelijk weinig 'vlees' over. De standaard 5 mm as (ribbels op de uiteinde afgezaagd) zit er nu volledig in zodat de meenemer centraal zit.

    Linksonder: hotglue! ben niet meteen de grootste voorstander, maar gezien de zeskant al tegengehouden wordt door de vestevigingsribbes, hoop ik dat de taaie lijm de zeskant verder op zijn plaats houdt.

    Rechtsonder: nu de zeskant centraal zit, kan de 5mm-as eruit. (Deze had vooral nog ondersteuning in de naaf). De naaf is afgefreesd gezien de lengte van mijn steekassen hier ophield, hier zit op het uiteinde gewoon nog een vloot/rondelletje met een moer tegen. De kopjes/dekseltjes van de naven heb ik voordien afgesneden, deze kan ik eventueel nog op de moer kleven als afwerking. (of vastmaken op een stukje siliconeslang, en dit stukje slang over de moer klemmen)

    Resultaat: gemonteerd op een wielblok draaien beide wielen mooi gecentreerd, voorlopig is dit voldoende. Verder resultaat zal moeten blijken als de truck enkele meters gereden heeft.
    Voordeel is dat ik nu de vrijheid heb, om andere velgen + zeskantje te monteren, moest het ooit nodig zijn, de Bruder banden zijn natuurlijk helemaal hol, en open langsbinnen, dus daarin zien we wel verder.

    [​IMG]


    volgende puntjes op de planning, meteen enkele grotere keuzes die onlosmakelijk met elkaar samenhangen:

    - draagarmen: probeer ik zelf te maken op de correcte lengte
    - keuze van vering: ik denk voorlopig aan een dwarse bladveer, zoals bij een Corvette het geval is, om toch 'iets' te hebben
    - keuze van chassis, ofwel 2 L- of U-balkjes, ofwel één brede U zoals bij robbe soms het geval is
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Cor vindt dit leuk.
  18. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Dit project is jaren stil komen te liggen, omdat het allemaal toch niet volgens plan ging... de aandrijving wilde niet lukken, de inbouwbreedte van een diff + draagarmpjes was te breed, ... heb in tussentijd een 'echte' Tamiyatruck gebouwd en daarna geen nood meer gehad om 'het warm water opnieuw uit te vinden'...

    Echter, met de komst van een 3D printer, is dit project een paar maand terug weer boven water gekomen.

    (een witte verfstift /paintmarker) is trouwens best onmisbaar bij de zwarte plastic)
    [​IMG]

    De vooras is een schommelas geworden, met een standaard formaat servo en M3 stuurstangen.
    Na enkele versies van de wielblokken is dit uiteindelijk wat de meeste uitslag gaf:
    [​IMG]

    De reductiemotor is een iets kleiner type geworden dan een type 540, uit een test bleek dit voorlopig voldoende voor binnengebruik.
    De aangedreven as (bestaand model) staat vast op het chassis, ook voor de meenemers zijn weer onderdelen geprint.
    Voor de verbinding tussen beide zoek ik nog een korte dogbone (of ander alternatief):
    [​IMG]

    Totaal ziet het er momenteel zo uit, straks even de wielen monteren, wat elektro op vastmaken, en een eerste testrit maken.
    [​IMG]
     
    edge_nl, Cor, RCjeffrey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, 3D printen geeft veel nieuwe mogelijkheden!
    Als ik een opmerking mag maken, en de foto's goed interpreteer, dan moet de spoorstang eigenlijk wat korter zijn dan getoond, om een goede stuurwerking te krijgen.
    En daarom moeten de beide stuur armen wat naar binnen gebogen zijn.
    Zoals het nu is, zullen de voorwielen in de bocht wat gaan wringen.

    Cor
     
  20. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Het wiel langs de binnenbocht zal zo inderdaad iets scherper sturen dan diegene langs buiten, ik had zo enkele versies gemaakt, maar had dan uiteindelijk voor symmetrie gekozen. Nu is het een kleine moeite om toch terug dat punt iets naar binnen te zetten, en een nieuw paar te printen, dit komt binnenkort.

    Het eerder motortje is vervangen. Het zijn eigenlijk 12V motortjes, en gezien ik zal proberen een 'gewone' 7,2V stickpack (wegens voorhanden) te gebruiken kwam die toch wat te kort. Nu dus een groter exemplaar reductiemotor en een nieuwe print voor de motormount, met een 6-gatenpatroon perfect op maat ;) . De uitgaande as van de motor zit nu excentrisch, waardoor de motor nu iets hoger in het chassis ligt, en qua bodemvrijheid nu ook niet meer lager hangt dan de achteras.

    Een losse drivecup past niet meer op de 6mm as van de motor, dus een semi-flexibel koppelstukje besteld, waarin ik op het uiteinde een halve dogbone kan stoppen. Mocht het geheel dan toch een fractie niet in lijn staan, wordt dit opgevangen. Zou ook de drivecup kunnen uitboren tot 6mm, maar dan moet ik alsnog een dogbone zien in te korten tot de juiste lengte, dus dubbel werk.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2018
    Cor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina