Brushless aandrijving en werkschepen: voor elkaar gemaakt, of niet? (praktische tips, ervaringen, po

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Indoorvlieger, 18 feb 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik merk dat in diverse topics, wanneer het over motoriseren van een schip gaat, de discussie over wel of niet brushless motoren te gaan gebruiken, opduikt. Met diverse argumenten voor, en tegen. Daarbij lijkt het vaak vooral lastig om een passende brushless vervanger te vinden voor de meer bekende Speed- Marx en andere borstel-motoren, waar flink wat ervaring mee is opgedaan in het verleden, en is dat wat iemand tegenhoudt om eens een andere combinatie te overwegen.

    Verder lijkt het aanbod aan brushless motoren vooral gericht op de snelle vaarder, dus veel vermogen, veel toeren, en daarbij zijn soepele regeling, en lage toeren kunnen draaien, minder relevant. Dit maakt het vinden van een voor een werkschip geschikte aandrijving, waarbij juist ook langzaam kunnen draaien, en een soepele, lineaire regeling, ipv de "turbo boost" die je zelfs bij sensored brushless motoren ziet, als je meer gas geeft, veel belangrijker zijn dan "hard!" en "snel!" en "ongelooflijke power!" in je boot te hebben.

    Bedoeling van dit topic is om ervaring met bepaalde combinaties regelaar, motor, schroef uit te wisselen, waardoor het makkelijker wordt om een keuze te maken voor de "oude" techniek of over te stappen/eens wat anders te proberen. Svp geen welles-nietes discussies, of mensen die liever voor meer vertrouwde techniek kiezen als ouderwets af te schilderen. Nieuw is alleen beter als het ook echt voordelen biedt in de toepassing op dat moment.

    Ik ben benieuwd naar jullie bijdragen, en of we wat van het "mysterie" dat nu toch soms rond brushless motoren lijkt te hangen, kunnen oplossen.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2013
    Eugène vindt dit leuk.
  2. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    dit ga ik eens volgen.
    ik wil mijn seawolf ombouwen naar brushless maar 70 euro voor 1 moter vind ik eigenlijk aan de dure kant. vooral als ik dan naar de hobby king prijzen kijk.
     
  3. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Alleen denk ik dat dit topic gaat over of ze er geschikt voor zijn...
    de prijs is een heel ander punt.

    Persoonlijk ben ik erg tevreden over de brushless aandrijving in mijn Fairmount Alpine....(1/75)
    Ik vind dan ook dat brushless zeer geschikt is om ook werkschepen aan te drijven.

    Ik gebruik in de Fairmount Alpine twee Robbe Roxxy Bl motoren die 940 tpv draaien hierop zitten 3.3/1 vertragingen (planetair, van Robbe) met 8amp regelaars.
    Dit draait op 12 volt.
    Dus: 940 x 12 /3.3 dan kom ik op een kleine 3500 (3418,18 ) toeren op de as met een koppel van 3960 gr/cm op de schroefas.
    Op zijn alles langzaamst kun je een blad van de schroef volgen......
    Meestal vaar ik maar op een paar tandjes trim zonder dat er iets gesleept wordt, waarbij de regelaars gewoon koud blijven.
    Met een laag stroom verbruik.

    Prijs voor die gene die het wil weten...
    2 motoren
    2 vertragingen
    2 regelaars
    _____________
    iets meer dan 200 euro ( is al even terug weet het niet meer exact )

    Gegevens Fairmount Alpine:

    lengte 100cm
    breed 24cm
    gewicht 12,75kg
    schroeven Raboesh type D, 54mm afgetopt
    Bullard pull 3,5 kg
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2013
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Robert, zou je wat meer details kunnen geven over je setup? Zoals motor, type regelaar, schroefdiameter, gewicht en lengte van het schip? En wat een gangbare brushed setup was geweest voor deze zelfde boot, zodat we een beetje een "brug kunnen slaan" tussen de ene techniek en de andere?

    Prijs is inderdaad niet direct een punt waar dit topic zich op focust, maar wel interessant om erbij te vermelden. Het kan een drempel zijn, en misschien zijn er ook wel setups die nauwelijks meer kosten dan met borstelmotor, maar duidelijk beter presteren. Sommige motoren van de "grote merken" als Robbe zijn goedkopere motoren met een andere sticker bijvoorbeeld...


    @Roel: hee, dat is mooi. Ik had nog gezocht, kon me niet voorstellen dat er niet eerder een topic over was gestart. Blijkbaar de verkeerde trefwoorden gekozen bij het zoeken. Zullen we daar dan verder gaan?

    Wat me trouwens wel opvalt aan de aangedragen combinaties in dat topic, is dat het probleem van het moeite hebben met lage toerentallen meestal werd opgelost met een vertraging. Zou daar, meer dan een jaar later, wat vooruitgang zijn geboekt?
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Henk, er zijn BL-motoren die geen vertraging nodig hebben. Als ik kijk naar de U212 van Lex Verkuijl: daar ligt een beul van een BL-motor in.
    Toch kon Lex z'n 7-bladige sikkelschroef zo langzaam laten draaien dat je de bladen bijna kon tellen...
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    edit... zoals altijd...

    Was net dit hele relaas aan het intikken... komt Roel met z'n linkjes... Top!

    Kan een interessant draadje worden Henk!
    (vraag maar moderatie aan)
    Ben ook iets aan het bekokstoven... En Robert (10) bevestigd waar ik ook achter was gekomen.
    @Robert 10. Kwam jij uit met de asdiktes van de motoren en de rondsels?

    Bij Lindinger, Oostenrijk, ben ik een aantal interessante Planet-Hobby buitenloper motoren tegengekomen, waarbij het Kv ook zo om die 1.000 kv valt, voor op de 3.3:1 gerboxjes... met asdiktjes passend voor de rondsels.
    Dus Robert, wat mij betreft, "Genau", exact de oplossing voor m'n SAR model!

    Gezien het draadje:
    Waar ik in gedachten tegenaan hinkte bij brushless motoren in algemene zin.
    Kleine motoren hoog tot zeer hoog kv, opstartstroom (leerlauf A) laag(er)
    Grote motoren laag kv, opstartstroom (leerlauf A) hoog(er)
    En dan ook nog eens ruimschoots vermogen.

    Kijk ik naar m'n model in het bouwhok, heeft uitgerekend iets van 50W nodig om schaalsnelheid te varen, iets van 8 km/h, en dat over 3 motoren.
    En zou het model zou op één piep-klein motortje van 150W die snelheid ruimschoots moeten halen, meer hoeft niet.
    Zou ik iets mogelijk iets 60W nodig hebben om ook de wrijvingsverliezen van de 3 assen te overwinnen.

    Elke motor die sowieso groter wordt, dan die 150W, gaat eigenlijk een lui leventje tegemoet. Doch word ergens ook dorstiger in loze amperes om überhaupt rond te kunnen draaien (wegens die hogerere leerlauf).
    Nimmer z'n volle vermogen kwijt kan op de propeller. (speedboten buiten beschouwing gelaten, gezien de vereisten)

    Heb je een motor met een hoge opstart stroom, zeg minimaal 2A, verbruik je dus bij het minste of geringste al 2A aan stroom om een beetje te manoeuvreren? Is dat ook zo?
    En hoe draait die motor op dat grensgebied, maar dan belast...wat is dus het minimum toerental als er een prop en een as aan hangen?

    Dus wat wordt er werkelijk verbruikt aan amperes gezien de regeltechniek van de brushless regelaar?

    De brushlessregelaar levert een puls als je hem afknijpt/afregeld via de zender. De fets gaan aan het werk, worden warm. Knipperend aan/uit
    De motor krijgt de volle mep aan stroom, amperes, alleen zeer kortstondig. Zeg maar een variabel staccato aan stroom piekjes.
    Hoeveel pulsjes geeft die regelaar af om een naar de zin laag toerental te kunnen draaien.

    Dan... op welk voltage ga je varen. Altijd weer de vraag?
    Bij een hoge spanning trek je minder stroom. Doet een motor het beter.
    De ander heeft de accu alleen al als ballast als bijkomende belanrijke overweging.

    Hoe draait zo een bl-motor dan op 6V - 12, of erboven tot +13?
    Kies je voor loodaccu's, NiHm, Lipo of de LifePo4 met bijzondere eigenschappen? Dus hoeveel cellen...
    Staan de motoren tegenwoordig vermeld als 2-3 cellen lipo, kan deze ook nog lekker op 6 volt?

    Direct drive of met een reductie, gezien de spanning die je kiest, het kv van de motor?
    Laat die hoogtoerige motor zich beter afregelen regelen dan die laagtoerige?
    In hoeverre vangt een reductie de 'toerental-elasticiteit' van de motor op, gesteld dat je de prop op een zeer laag toerental wilt laten draaien.

    Maar dan toch ook aan de andere kant, de propeller heeft weer een toerengebied waarbuiten deze niet werkt.
    Te snel rotatie, dan caviteert de schroef, te langzaam, en hij levert onvoldoende stuwkracht.
    Heb je nog het fenomeen van de massa, inertia en waterweerstand van het modelschip. Boven een bepaalde stuwkracht komt er pas beweging in het geheel.
    Kan het dus zo maar zijn dat het gebrek aan toerenbereik van de motor geen probleem oplevert gedurende de vaart?

    Zet je op een motor, die bijvoorbeeld maar 7A trekt, een regelaar van 30A of een regelaar van 100A of 150A, omdat daar meer fets inzitten.De warmtehuishouding van de zwaarde regelaar beter is berekend bij voortduren afgeregeld varen? Maar ook de innere weerstand van de grotere regelaar minder is.

    Veel van de regelaars (vliegtuig) zijn bedoeld om eigenlijk voluit te gaan, en niet bij voortduren terug geregeld, ingezet te worden. Zijn de bootregelaars beter bestand tegen voortdurend afregelen binnen een grote tijdspannen?

    Nog wat anders...
    Veel modelscheepsbouwers kijken zelden of niet wat er in de modelvliegerij gebeurt. (Soms wordt je er om verkettert en uitgehoont als er er wat over schrijft.)
    Doch ik acht kruisbestuiving van technieken, kennis, aanpak etc. als zijnde goed.

    Zo wordt er gevlogen van laag tot en met veelal verschrikkelijk hoge vermogens. Blijft het zaak verschrikkelijk goed te letten op veiligheid van de techniek. Op het veld, maar ook in het bouwhok.

    Daar het grote koppel van een krachtige compacte brushless aardig blijft doorhakken. Vooral als er een aardige lipo achter staat waar je spreekwoordelijk een lasrups mee kan leggen...

    Zou je schroef bij wijze van, vast slaan... kost dit in extreem geval niet alleen je propeller, mogelijk de hele as of inwendige van je schip... om van lichaamsdelen maar niet te spreken...

    Tot zover mijn overwegingen...
    GrBas
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2013
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan waar Robert-10 over schrijft.. De Robbe gearboxjes...
    Worden bij MP-Jet in Tsjechië gemaakt.
    De webwinkel levert allen aan eigen land en aan Slowakije :rolleyes:

    Heb de indruk dat de boxjes steeds slechter in de verkoop geraken..
    Bedrijfje in Japan levert wereldwijd...
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Precies, het kan wel, maar niet elke laag kV motor zal ook een laag stationair toerental halen. Regelaar speelt ook een rol daarbij. Sensored vs sensorless, waarbij sensored beter zou moeten zijn bij lage toeren. Maar dan is de regelaar ook meteen een stuk duurder. Of zijn er ook bepaalde sensorless combinaties die zonder vertraging ook langzaam kunnen draaien? En wat H.B. terecht aanhaalt, niet elke regelaar/motor combi vindt het leuk om op lage toeren te draaien, en zal veel sneller warm worden dan bij volgas.

    En dan is de vraag weer, zou een langzaamloper als een forse Buhler niet een betere keuze zijn, ook massa's koppel, en geen speciale regelaar nodig.


    Wat betreft dit topic, ik denk dat ik aan een moderator ga vragen het achter het topic van Roel te plakken, dan blijft de info lekker bij elkaar.
     
  10. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    En dan is de vraag weer, zou een langzaamloper als een forse Buhler niet een betere keuze zijn, ook massa's koppel, en geen speciale regelaar nodig. Ik denk dat dit een persoonlijke keuze is....
    [/QUOTE]

    Over dat langzaam draaien... als ik aan mijn regelaar een brushless motor zou hangen die 300 tpv draait zonder vertraging zal het traagste toerental gelijk zijn aan die van 950 tpv ze hebben het over max toeren per volt.
    In mijn geval zou dan dus de schroef 3,3 x zo snel draaien en zal bij erg langzaam varen meer niet als wel draaien omdat de snelheid te hoog zou worden.
    Een borstel of een borstelloze motor is dan denk ik ook maar net waar je voorkeur naar uit gaat, ik heb voor dat deze motor met vertraging in de boot kwam deze een paar jaar gebruikt in een rc truck ( tamiya ) en dat voldeed erg goed, lange rijtijd en veel kracht.

    Ook is het zo dat de Robbe Roxxy regelaars erg mooi in te stellen zijn, langzaam versnellen en langzaam vertragen etc.
    Dat geeft een rustig beeld bij gas geven.

    @Robert 10. Kwam jij uit met de asdiktes van de motoren en de rondsels? ( vraag van Bas) tandwiel moest naar 4mm geruimt worden, maar er zijn ook roxxy motoren met een 3,17 mm as dan zou dit niet nodig zijn...
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2013
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de kriek gevaren met allerhande motoren van 400 speed tot zeer dure (65 euro)en speciale motoren
    maar het bleef ellende troef om ofwel er net geen race boot van te maken of een stroom wreter te hebben
    na het over schakelen op direct drive robbe roxxy motoren heb ik geen probleem meer met de boot en vaart hij net snel genoeg om er langs te kunnen snel wandelen
    om hem bij te houden
    tevreden van deze setup met ook robbe roxxy regelaars
    straks kijken welke ik er in heb zitten dan post ik het hier bij aan dit topic

    gr raf
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit-

    Dag Robert, dank voor je informatie.
    De brushless set up ga ik stevast doorvoeren in dit model.

    Voor die aandrijving van het model ben ik uitgegaan van een gewenste snelheid, bijbehorend geschat vermogen, schroefdiameter en spoed en het toerental.
    Schroefas toerental, via reductie uiteindelijk te vertalen in een kv en een voltage waarop 'je' straks zal gaan varen.
    Kwam ik met reducties 3:1, 3.3:1 beter uit dan met 4:1 en hoger (motorcalculatie programmaatjes). Zo heb je iets van een houwvast.

    De Motoren van Planet-Hobby, deze bewuste ogen gelijkwaardig aan DualSky, hebben de asdikte van 2,3 mm.
    Zouden goed verlijmd kunnen worden met de meegeleverde rondsels va de Robbe boxjes. Ware het niet dat de motoren een afgeplatte zijde hebben! En dat lijmt niet lekker, zou er een andere as gemonteerd moeten worden. Of een rondsel met een schroefstift van bijvoorbeeld Conrad.

    Ik heb het Robbe rondsel gepast op 3,17 asmaat, op het gevoel iets te veel speelruimte? (Zo gezocht en de Panet-Hobby tegengekomen.)
    Loctite geeft specificaties af voor de speelruimte. Ik heb wel de juiste 'vullende' staan.
    Ik zie de passing op de as het liefst zuigend?
    Conrad levert rondsels Modus 0,5 18Z (18T) met boringen 3,2 en 5,0 met schroefconus.

    De asmaat van de motor is in algemene zin ook een beperkende factor om een gearbox met een brushlessmotor te verenigen. Wegens dat rondsel. Je moet over een draaibankje beschikken of een kennis kunnen raadplegen om het rondsel te bewerken. Opletten dat je op een 28XX motor een Speed 480 geschikte gearbox-flens monteert.

    In dit verhaal zijn de boxjes prijzig 26,- euro per stuk.
    Motor rond de 15,- tot 18,- euro.
    Regelaar uit het buitenland, is hier niet te vinden, 35,- euro (100A regelaar) prijzig, kan ook een minder A's zijn.
    In mijn geval alles 3x. Per motor heb je een regelaar nodig.
    Accu zou LifePo4 4x worden, 13V
    Stalen schroeven, spoed 1.4 tot 1.6. Drie-blads of 3 x 47 mm of 1 x 52 en 2 x 37

    Keerzijde gearbox. Prijzig plaatje.

    gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2013
  13. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Bas,
    Helemaal mee eens, voor mijn sleepboot zocht ik een overbrenging met een grote reductie (Robbe Elt-Max 50 en 5 blads 95mm schroef) en ben uitgekomen op een tandriemoverbrenging uit een buggy. Sterk, licht en geluidsarm. Voldoet uitstekend, opduwers 1:1 met twee man aan boord slepen, no problem!

    Voor mijn ROV heb ik gekozen voor LiFePo4 cellen 12 Ah, jawel, made in China.
    Ik moet vertrouwen in de cellen hebben, het moet mij niet gebeuren dat tijdens laden of in bedrijf zijn een LiPo spontaan als kaars gaat fungeren.
    Voor de voortstuwing heb ik gekozen voor borstelmotoren met aangebouwde planeetreductie van Faulhaber, ijzerloos anker, laag leerlauf A en hoog rendement. Dit type motor kan ik met mijn huidige HF-regelaar uitstekend regelen. Dit scheelde mij in de kosten en is bekende techniek.

    Een vriend van mij eens geholpen met zijn Happy Hunter, stonden twee decaperm in met standaardvertraging, konden het niet bolwerken. De motoren vervangen door Bühler en op de bestaande vertraging gemonteerd. Gevolg: langere vaartijd en motoren bleven heel.

    Problemen bestaan eigenlijk niet, wel uitdagingen die je drie dimensionaal te lijf moet gaan. Voorbeeld: hoe maak je van zes lucifers vier gelijkzijdige driehoeken? Leg drie lucifers in een driehoek en maak van de overige drie een driepoot en zet die op de eerste drie lucifers.

    groet,
    Paul
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Even over het zo langzaam mogelijk draaien van een BL motor. Iedereen staart zich vaak blind op de KV waarde, maar je moet de motor eigenlijk los zien van de regelaar. De motor is voor zijn toerental afhankelijk van de regelaar, die stuurt de motor aan. Een borstelmotor 'regelt' dat zelf, een BL niet. Natuurlijk kan een laag KV motor langzamer draaien dan een hoog KV, maar hoe langzaam ligt hoofdzakelijk aan de regelaar. Zo lopen veel vlieg- en (speed)boot regelaars meteen aan op 30% van het toerental, langzamer pakken ze niet of heel slecht.

    Het beste werken auto regelaars. Die zijn er speciaal op ontworpen om een auto ook stapvoets te kunnen laten rijden, dat werkt in een boot ook heel goed om langzaam te varen. Bovendien hebben die meestal veel instelmogelijkheden en bij sommige kun je de rem uitzetten of zo aanpassen dat je meteen van vooruit naar achteruit kunt schakelen zonder noemenswaardige vertraging, ook prettig.
     
  15. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Even uit een oud topic van Lex gehaald de instelmogelijkheden van een Roxxy BL control ( alle typen die met een 9 beginnen zijn instelbaar)
    Instelbaar met de zender of met de V2, instelkastje van Robbe


    - Modeltype: Boat (uiteraard...)
    - Accu type: NiCd (=NiHm)
    - Cut off voltage: 7,5 volt. Zou voor accubehoud hoger moeten liggen, maar dan stopt de motor en kun je gaan vissen naar je model.
    - Cut off type: soft (maakt niet zoveel uit)
    - Motor direction: Reverse
    - Advance timing: 20 graden (later op 15) (hier komt de toerenwinst vandaan, staat standaard op 8 wat een inrunner waarde is)
    - Acceleration: Highest
    - Start power: High (later op Normal) (het betere aanlopen)
    - Reverse function: on
    - Motor pole number: 14 (is alleen van belang om de juiste toerentallen weer te kunnen geven)
    - Gear ratio: 1:1
    - Max RPM: geeft de controler zelf, bij mij nu 1295
    - Average RPM: geeft de controler zelf, gemiddelde van de totale vaart

    met Acceleration op Lowest zal de motor lekker rustig op toeren komen, LET WEL, alleen vooruit achteruitslaan zal zonder vertraging gaan.
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Geldt helaas niet voor alle auto-regelaars, "cogging" ofwel hakkelen, bij lage toerentallen, komt ook dan geregeld voor. En dan zijn er wel sensored auto-regelaars, en die kunnen, uit eigen ervaring, de motor prima langzaam laten draaien, maar dan moet je niet opkijken van een prijskaartje van boven de 100 euro. Heb je dan 2 motoren, dan wordt het een duur geintje.

    Of zijn er tegenwoordig ook goedkopere regelaars die erg goed zijn in het lage toeren gebied? Daar zit volgens mij vaak de drempel, wil je net zo fijngevoelig kunnen regelaar als met een 5- of meer polige borstelmotor, dan tel je flink wat meer neer.
     
  17. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Auto regelaars zijn net als vliegtuig en speedboot regelaars gemaakt om snel te rijden, langzaam is dan bijzaak..
    Ik geloof dat bv. LRP een truck regelaar heeft en dat er in de crawlers ook brushless gebruikt wordt, die zijn ook gemaakt om langzaam te draaien.
    Het enige voordeel van een auto regelaar is dan de achteruit.

    Ik heb verschillende regelaars geprobeerd en ben op de roxxy uitgekomen om de mooie rustige langzaam loop van deze regelaars.
     
  18. leen.boers

    leen.boers

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Gouderak
    Brushless motoren in werkschepen.

    Hallo collega modelbouwers.

    Ik volg deze topic al enige tijd en het is een interessant onderwerp, Brushless motoren in Werkschepen.
    In mijn inmiddels voltooide model van de Maersk Master heb ik nog tot alle tevredenheid de ouderwetse borstel motoren gebruikte.

    Maar voor mijn nieuwe model wilde ik ook de uitdaging aan gaan om brushless motoren te gaan gebruiken.

    Op de Werkschepen dag in Biddinghuizen kwam ik in gesprek met william (Smit Missisippi) die al wat research had verricht.

    Ik was direct overtuigd deze motoren te gaan gebruiken.
    In combinatie met de ervaring van Adam Danny en Tom (M@il-line) ben ik me gaan verdiepen het probleem "langszaam lopen en goede reverse"

    Na velen uren op internet heb ik gekozen voor low budget oplossing ipv, dure sensor brushless motoren en regelaars.

    Het gevolg dat de motoren (hoofd en Thruster)bij Hobby King vandaan komen en na wat testen is de thrustermotor aangesloten op een Brushless controll 18 regelaar van Graupner.

    Ik moet zeggen dat deze combi voor de thrusters prima bevalt.
    Extreem veel kracht uit een motor van maar 28mm diameter bij 750KV
    De Thruster schroeven zijn voor 48 en achter 38 mm.
    (het toerental is later gereduceerd tot 5000/6000tpm)

    De hoofdmotoren welke beide een verstelbare schroef (80mm) aan drijven zijn ook van HK (G46) , 420KV en worden geregeld door een heli regelaar van HK.
    Deze eenzijdig regelende regelaar laat de schroef voor mijn model netjes langzaam aanlopen en de langzaamste snelheid is ongeveer 100tpm.
    Er is daarbij een riemvertraging toegepast van 5/3.
    Dit levert een max toerental van 2500KV en is later gereduceerd tot 1750tpm'

    Omdat Mijn model met verstelbare schroeven werkt is het programmeren van de regelaar en bediening niet vergelijkbaar als een model met vaste schroeven.

    Gisteren heb ik met mijn model voor het eerst gevaren.
    En kan in een woord zeggen, GEWELDIG, extreem krachtig en prima bruikbaar in werkschepen.

    Tijdens de proefvaart waren de toerentallen nog niet geheel gereduceerd maar dat leermomentje was snel ingesteld.

    De Thrusters zijn enorm krachtig en moeten wel tot 40% worden gereduceerd.
    De hoofdmotoren zijn ook tot 60% terug gesteld.

    Een volgende proefvaart moet uitwijzen of dit voldoende is.

    Als conclusie kan ik zeggen:

    Voordeel:
    Zeer krachtig
    Klein
    licht
    GOEDKOOP

    Nadeel.
    hogere aanloopsnelheid (heb ik met verstelbare schroeven geen last van)
    Geluid

    Ik hoop dat mijn (te lange) bijdrage interessant was, en onderstaand wat links naar mijn Picasa album waar foto's staan van de inbouw en naar you tube voor bewegende beelden:

    Picasa
    https://picasaweb.google.com/109808640114685542427/MaerskTopperCPPDriveUnits

    you tube:
    Oqzz8pE8Diw[/media] Turnigy G46, Maersk Topper, scale 1/50 - YouTube
    FPlmd8LcwsE[/media] propulsion Test Maersk Topper - YouTube

    Bouwverslag:
    https://www.facebook.com/Maersk.Osv.Modelling

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hakken of 'cogging' heb je in een boot geen last van, dat wordt veroorzaakt door speling in de aandrijflijn in een auto. Vergelijk het met optrekken in je eigen auto bij een (veel) te laag toerental, gaat je motor ook bokken. In het water heb je die schokbelasting niet, het water is 'flexibel'.

    Ik gebruik nu twee Trackstar regelaars van Turnigy in een auto (van zoonlief) en de ander in een boot, 28 dollar. Loopt in de auto zeer soepel, schokvrij wegrijden, laagste snelheid echt stapvoets, 10cm per seconde schokvrij, bij een 3600KV buitenloper op 2S. De boot heb ik nog niet in het water gehad (te hard de laatste tijd) maar daar zit een 2700KV motor in op 3S en bij het laagste toerental kan ik de klok nog zien draaien. Zal in het water ook sluipsnelheid worden. Ja, het piept bij die lage toeren, dat is inherent aan BL aandrijving.

    Persoonlijk ben ik zeer tevreden over BL aandrijving. Wat Leen ook al zegt; krachtig, licht, en tegenwoordig zelfs goedkoop. En het motorkarakter is via de regelaar (binnen grenzen) in te stellen, voor sommige modellen is dat ook erg handig. Maar goed, dit zijn mijn ervaringen, ieder zijn eigen mening natuurlijk!
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Lex... Nog even de vraag?
    Laag of hoog Kv? Maarrr... Hoe zit het met die 'Leerlaufstrom' (no-load) en kan je daarbij spreken van een zekere elasticiteit van de motor, en kan je dat terugvinden in de aanstuurbaarheid in het scheepsmodel?

    Een lage leerlaufstroom bij borstel motoren staat -kort door de bocht- voor een minder krachtige motor?
    Bij brushless, de kleinere motoren, altijd nog een meer dan geriefelijk 150 Watt, tref je een leerlauf-stromen van bijnvoorbeeld 0,6A. Ga je groter, richting 600 Watt etc... zie je die leerlauf omhoog kruipen.
    Hoe liggen daar de ervaringen?

    Zeer makkelijk hulpmiddel voor het zoeken is de database van eCalc.ch

    @Robert-10 Welke typenummers regelaar moet ik op zoeken, nummers van de motor?

    @Leen... fraaie layout! Maar de verstelprops spannen toch echt de kroon!? Eigenlijk weet je helemaal niet meer waar je moet kijken. Ogen te kort. Hoog niveau!
    De motoren gaan mooi rond. Goed genoeg bij bij laag toerental. Geeft een goede indruk.

    De ICE vaarregelaarserie waar ik op wil mikken van HiModel.
    esc boat : Searching results from HiModel

    Uit ervaring (en kennis uitwisseling) blijken de vliegregelaars van bijzonder goed kwaliteit zijn. Heb er een 150A regelaar in een krachtig zweefmodel zitten. Overigens dient die daar als veredelde aan/uit schakelaar. Bedoeld voor vol gas stijgvlucht.

    Motoren, Lindinger... een voorbeeld...
    http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=9700096

    Accu's
    http://shop.strato.de/epages/613330...AHR32113M1-AMP20-HEADWAY 38120 HEADWAY 40160"
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2013

Deel Deze Pagina