Brushless motor fases doormeten.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ruudxd, 24 okt 2012.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.342
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Ik heb laatst op het forum gelezen hoe je fases door moet meten van een brushless motor.
    Maar dit draadje kan ik niet weer vinden.
    Volgens mij moesten de draden van de Volt meter zo op de motor:

    [​IMG]

    En dan de Volt meter op de Ω stand, toch?
    Dan zou ik tussen de fases een maximaal verschil moeten meten van 1 Ω toch?
    Of op alle fases maximaal 1 Ω?
    En moet ik dit meten met de regelaar aan?
    Zoja, met of zonder gas?
    En maakt het nog uit op welke fase de rode en de zwarte draad gaat?

    Ik wil dit doen om er van te leren, en eventueel toevallig te zien of er wat met mijn mis is ;)


    Sorry voor de misschien hele domme vragen, maar ik zou dit graag willen leren,

    Alvast bedankt voor alle hulp,

    Ruud
     
  2. Roeland54

    Roeland54

    Lid geworden:
    6 dec 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Brugge
    Gewoon meten zonder regelaar aangesloten. De rest is juist.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.097
    Domme vragen bestaan niet. Alleen domme antwoorden...

    Met een gewone Ohmmeter kan je de weerstand van de wikkelingen niet meten. Die is daar veel te laag voor.

    Als je wilt weten of de wikkelingen nog goed zijn, kan je het beste de motor als generator gebruiken en de spanning van de drie wikkelingen meten.

    Hiervoor moet je de motor met b.v. een boormachine met een constante snelheid laten draaien. Dan met de voltmeter in de stand volt (wisselspanning) de spanning van de wikkelingen meten. De voltmeter kan je aansluiten zoals je in je tekeningen hebt aangegeven. De drie spanning die je meet, moeten gelijk zijn.

    Omdat de motor niet erg snel zal draaien zal ook de opgewekte spanning laag zijn. De meter kan daarom instellen op 2 volt wisselspanning. Dat zal waarschijnlijk goed zijn. Anders even 20 volt wisselspanning proberen.

    Let op! de motor tijdens de test niet aansluiten op de ESC!
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nee, je meet een weerstand tussen twee draden, en een weerstand heeft geen richting. Het maakt dus niet uit, als je zwart en rood omwisselt meet je precies hetzelfde.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Hier kan ik ook nog van leren, blijf dit volgen :)
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.342
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Oke, heel erg bedankt heren!
    Dus dan zou ik de motor het best in mijn kolomboor doen?
    Omdat deze de hele tijd het zelfde aantal toeren maakt, Toch?
    En dan gewoon de motoras in de spankop, en de motor voorzichtig in het bankschroefje doen?


    Nogmaals bedankt ik vindt het erg leuk om te lezen en te doen en te leren,

    Ruud
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.097
    Als het een binnenloper betreft zou dat kunnen, maar zou wel kiezen voor een wat flexibele koppeling tussen de motoras en de as van de boormachine,
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het gaat niet om verschil. Je moet tussen alle drie de draad-paringen minder dan 1Ω meten. Die 1Ω is ruim genomen omdat gewone multimeters niet goed lage weerstandswaardes kunnen meten. Zitten één of meer van de drie metingen boven de 1Ω dan weet je dat er iets niet goed is. Echter, bij drie-hoekschakeling zul je zo geen draadbreuk kunnen constateren, alleen bij ster-schakeling.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Je kan met een multimeter toch de weerstand van je motorwikkelingen meten.
    Dit doe je door een constante stroom van 1A door de motorwikkeling te laten lopen en dan de spanningsval over de wikkeling te meten. De spanningsval is dan gelijk aan de weerstand volgens de wet van Ohm (R=U/I met I=1 => R=U)

    Een stroom van exact 1A kan je bereiken met een constante stroombron. Een lipo lader is een constante stroombron. Ik stelde mijn lader in op 1A, sloot 2 draden van de motor in serie aan
    tussen lader en batterij, amp meter er ook tussen ter controle en vervolgens de voltmeter op mV en meten over de motordraden.
    Gaf zeer goede resultaten.
    Vervolgens Kv en Io meten en ik kon mijn motoren netjes karakteriseren op PeakEff: An Internet Database for Logging Motor Performance.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Helaas helaas maar dan nog heb je geen exacte meting!
    Kijk maar eens goed naar de tekeningen van de motor in Ron's reactie. Wanneer de wikkelingen in ster staan geschakeld meer je de weerstand van 2 wikkelingen in serie. Wanneer de wikkelingen in driehoek staan meet je één wikkeling met daaraan parallel nog twee wikkelingen.
    Alleen als de motor in ster staat geschakeld en je kan ook bij het sterpunt komen kan je van elke wikkeling de weerstand meten. Dan is de voorgestelde manier ook een goede manier.
    Staat de motor in driehoek of kan je niet bij het sterpunt komen dan is ook deze manier niet echt de juiste manier en blijf je een benadering krijgen. Misschien is die benadering wel de meest nauwkeurige maar dat hangt dan weer zeer sterk af van de nauwkeurigheid van de Ampère meter en de millivolt meter.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ster- en delta-schakeling bij een motor met negen statorpolen (spoelen), telkens drie per fase.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. rustigerudy

    rustigerudy

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    75
    Locatie:
    belgie wvl
    is een megger geen optie om te meten , lijkt me gewoon een ac motor ??
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.097
    Als je zo'n ouderwetse megger bedoeld, vaak met een slinger om via een dynamo een hoge meetspanning op te wekken, die dingen zijn voor het meten van hele hoge weerstanden. Zo in het vele megaohm bereik. Die zijn ongeschikt voor het meten van lage weerstanden.

    De afbeelding toont een bridge-megger. Maar het principe van de ingebouwde generator is gelijk.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Met een megger zou je de weerstand van de isolatie tussen wikkeling en anker kunnen meten.
    Je meet dan in mega ohms.
    De weerstand van een wikkeling zou je kunnen meten(onder eerder genoemde vorwaarde) door er een stroom van b.v.1A door te sturen en de spanning er over te meten.
    Je meet dan in milli ohms.
    Met een multimeter weerstand meting een wikkeling meten lukt niet omdat alleen de meetsnoeren +simpele stekertjes soms al meer weerstand hebben als de wikkeling zelf.
    Alleen een draadbreuk zou te meten zijn als je echt elke spoel appart kunt meten.
    Voorwaarde is wel het goed begrijpen van de(vrij simpele) wet van Ohm.;)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ohm
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2012
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vierpunts meting
    nl.wikipedia.org/wiki/Ohmmeter#Milliohmmeter

    milliohm measurements
    Design to measure winding resistance?
    DIY Test Fixture to Measure Motor Resistance (Rm) - RCG (Lucien Miller was toen nog niet de USA Scorpion importeur, www.innov8tivedesigns.com)


    De weerstand gemeten tussen twee aansluitingen is makkelijk om te rekenen naar de fase-weerstand, mits bekend is of de motor in ster danwel in driehoek/delta geschakeld is. Middelbare school natuurkunde :)
    nl.wikipedia.org/wiki/Ster-driehoektransformatie

    Bedenk wel dat niet alle fabrikanten hun weerstand volgens eenzelfde methode specificeren. En de gemeten/berekende weerstand is niet de weerstand Rm in het motormodel:
    rpm = Kv x (Ub - (Im x Rm)
    Im = stroom in Ampère.
    Rm = totale elektrische weerstand in Ohm
    Ub = accu-spanning
    Io = nullaststroom, hier buiten beschouwing gelaten
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2012
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.097
    Met een megger de isolatieweerstand meten geeft weinig toegevoegde waarde t.o.v. de megaohmmeting van een universeelmeter. Meggers werken over het algemeen met een hoge meetspanning. Een spanning van 250-500 volt is geen uitzondering. Die hoge spanning is nodig om nog een beetje stroom in het circuit te laten lopen. Als de stroom te laag wordt, komt het mechanische meetsysteem, een kruisspoelmeetsysteem, niet in beweging. Die hoge meetspanning is dus pure noodzaak.

    Als de isolatie van de windingen nog in orde is, moet je er toch rekening mee houden dat de hoge meetspanning voor doorslag van de isolatie kan zorgen. Dan weet je zeker dat de motor kapot is...
     

Deel Deze Pagina