Brushless motor voor sleper

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door petebost, 15 aug 2017.

  1. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Wie weet wat een goede brushless motor is voor sleper van 15 kg. Zoek langzaam deaaiende motor ter vervanging van decapherm.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Op welk Voltage moet de motor draaien?
    Hoeveel toeren aan de prop wil je hebben?
    Hoe groot is de prop, welke spoed?
    Hoe lang is de sleper?

    Groeten, Jan.
     
  3. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Hoi Jan

    Sleper is 90 cm. Schroef 6.5cm 4 blad. Voltage 6v. Max 3000 toeren aan schroef. Spoed onbekend maar stevig.

    Groet peter
     
    mave77 vindt dit leuk.
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Om op 6V (loodaccu neem ik aan) op 3000 toeren onder last te komen heb je een motor nodig, die tussen de 500 en 600 toeren per Volt draait.
    Dit beperkt de keuze een beetje; er zijn namelijk een heleboel brushless motoren die in die range zitten, maar die vallen door de lage Kv (= toeren per Volt) nogal fors uit.
    Deze zou passen:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-g32-brushless-outrunner-530kv-32-glow.html
    Met een diameter van 42 mm en een lange can (= koppel) heeft deze buitenloper geen probleem met een 65 mm prop.
    Wat een onbekende factor is, is het aanloopgedrag bij zo'n relatief Voltage, de specificaties geven 11,1 - 14,8V aan.

    Wat dat laatste betreft zou zo'n motor ook passen:
    https://hobbyking.com/nl_nl/ack-4006cq-550kv-ccw-brushless-outrunner-motor.html
    Echter, zoals je ziet is de can maar heel kort, ik betwijfel of je hiermee een 65 mm prop kunt aandrijven zonder thermisch in de problemen te komen.
    Ook deze motor wordt voor een veel hoger Voltage gespecificeerd.

    Het is sowieso aan te raden deze buitenlopers op een watergekoeld motorspant te monteren; het zijn vliegtuigmotoren en in een gesloten romp is er weinig luchtomwalsing om het opwarmen van de motor weg te koelen.

    Ook lopen niet alle buitenlopers mooi langzaam aan en kunnen ze niet zo mooi langzaam lopen, als een borstelmotor.
    Da's zonder meer iets om rekening mee te houden.

    Om je een indruk te geven wat 'langzaam' is voor een 42 mm buitenloper, kijk eens naar dit filmpje van mijn 110 cm M.A.S.
    De vergelijking met een sleper gaat ontzettend mank, want deze boot weegt nog geen drie kilo vaarklaar en er zit een 58 mm tweeblad schroef onder met hoge spoed en de boot vaart op 14,8V (dus maximaal 9500 toeren onder last), maar het filmpje begint en eindigt met het laagste toerental waarop de gebruikte motor (een 4250 - 800Kv Aeolian) nog wil lopen:



    Ook deze motor zou passen:
    https://nl.aliexpress.com/item/C425...lgo_pvid=a0cbc5b0-de98-4d71-ace9-f1b7199032fc
    Het is een 600Kv versie van de motor in het filmpje.

    Denk je nog meer vermogen nodig te hebben, dan is er ook nog een 500Kv versie:
    https://nl.aliexpress.com/item/Free...?spm=a2g0z.10010108.1000015.10.38b944afceH1ah

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2017
  5. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Bedankt Jan voor je uitvoerige antwoord en advies. Ik ga het verder uitzoeken. Die eerste lijkt me wel wat vanwege koppel.
    Hartelijke groet Peter
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het komt door de manier waarop de regelaar werkt dat de meeste borstelloze motoren niet zo heel erg langzaam kunnen draaien. De motor op zich kan het echter wel! Om echt heel langzaam te kunnen draaien moet je een motor gebruiken met sensoren. Daar heb je natuurlijk ook een regelaar voor nodig die deze sensoren gebruikt.
    Nadelen zijn er ook. Het aantal types motoren met sensoren is beperkt. Er is een extra kabel( of kabels) nodig om de sensoren op de regelaar aan te sluiten. De motoren en de regelaars zijn duurder, en ook iets zwaarder. Nu zal dat iets grotere gewicht in een boot niet zo'n probleem zijn maar de kosten en vooral het beperkt aantal verschillende types kan dat wel zijn.
    Je kunt ook een vertraging gebruiken. De voordelen daarvan zijn dat je een kleinere motor met een hogere kv kunt gebruiken, deze zijn makkelijker te vinden en meestal ook goedkoper. Je hebt natuurlijk wel een (extra) vertraging nodig en die kan soms het nodige (irritante) geluid produceren. Door die vertraging kan het minimum toerental van de prop behoorlijk lager zijn. Het maximum toerental natuurlijk ook maar door het kiezen van de juiste motor en vertraging kan je daar heel veel mee "doen".
    Succes.
     
  7. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Dank Ernst. Heb watergekoelde motor gevonden met kv600. Weegt 600 gram maar dat is geen probleem. Ben benieuwd. Wacht op levering. Neem aan dat die derde gele kabel voor sensoren is?
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Heb je een link naar die 600Kv motor?

    Groeten, Jan.
     
    Bewebe vindt dit leuk.
  9. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    De Aquastar 4084-620Kv is een 'normale' 4 pool binnenloper, zonder sensor, ontworpen om op maximaal 10S (=37V) te lopen, da's 20.000 toeren onder last.
    Ik betwijfel ten zeerste of je hier iets aan zult hebben in een sleper op 6V, met name vrees ik dat je minstens half gas zult moeten geven wil de motor schokvrij aanlopen.
    Ik ben informatie aan het verzamelen over sensored brushless, I'll be back...

    Groeten, Jan.
     
    bobt vindt dit leuk.
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Waar je het meeste aan hebt een een borstelloze motor met sensor, zodat de regelaar ook op lage toeren soep kan maken van de feedback van de motor waardoor langzaam draaien zonder schokken (cogging) mogelijk is.

    Zoiets zou werken, maar dan moet je Voltage omhoog naar 12V om aan 3000 toeren te komen:
    http://www.ebay.com/itm/C5065-270KV...eboard-brushless-Sensored-motor-/132222198585
    Bij een motor met sensor hoort uiteraard een regelaar die daar geschikt voor is, zoiets bijvoorbeeld:
    https://www.banggood.com/FVT-180A-S...ESC-For-15-18-RC-Car-p-1074183.html?rmmds=buy

    Let wel; ik zeg niet dat je een 180A regelaar nodig hebt, ik ben niet erg thuis in het sensored motor gebeuren, omdat dit overwegend in RC auto's gebruikt wordt.
    De toeren die die motoren draaien zijn véél te hoog om rechtstreeks een schroef aan te drijven in een schaalmodel omdat ze in een auto altijd aan een reductie werken.

    Deze is ook een optie, maar dan heb je op 6V maar 2400 toeren (onbelast) maximaal:
    https://nl.aliexpress.com/item/N426...108.1000016.1.38b944afD7z2lM&isOrigTitle=true

    Als ik geen fatsoenlijke langzaam lopende oplossing kan vinden, dan is het inzetten van een reductie d.m.v. een getande riem (= geruisloos) natuurlijk altijd een optie.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2017
  12. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Eigenlijk is 6Volt te weinig voor een borstelloze motor om goed te kunnen regelen .
    Als je naar 12Volt kan gaan zou ik niet twijfelen en van motor bvb de ROXXY BL-outrunnerC35-30-45 nemen .
    Deze heeft 300k/v zodat je op 12Volt op 3600tr/min uitkomt .
    Ik gebruik deze al geruime tijd in mijn sleper zonder problemen .
    Groetjes
    Ronny
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 17 aug 2017
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen idee Jan, ik heb Field Oriented Control nog niet in de winkels gezien.

    Ik zie dat Hobbykrap de hobby nog steeds blijft vergiftigen met hun onkunde/onwil:
    "RPM/v: 620kv" is pure natuurkundige/mechanische nonsense, zet modelbouwers op het verkeerde been.
    Waardoor menig motor en regelaar in de fik gaat. Tot groot plezier van HobbyKrap natuurlijk.

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en max.stroom (in ampère) betreft kunnen ...

    Brandstofmotoren houden koppel constant, elektromotoren houden toerental constant, ook al leidt dat bij zware belasting tot een vurige dood. Trouw als een hond.
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
      stroom = koppel × Kv (in SI eenheden, radiaal, seconde)
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2017
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Sensored of sensorless heeft geen invloed op wat regelaar of motor aan kan.

    Helaas Jan, ook die specificaties zijn bij elkaar gefantaseerd zoals zo vaak in in de autowereld. En dan ook nog een burst current van 1200A, abjecte kolder.
    Meer uitleg van deze schromeloze overdrijving door aantal residente elektrotechneuten:
    Speed Passion ESC brushless - MBF
    C-waarde Lipo/burst current ESC - MBF

    Het is wel zo dat zo'n regelaar het makkelijker zal hebben in een boot dan in een auto. Bij tractie lopen er grotere stromen bij starten, want startkoppel is hoger dan bij water of lucht.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2017
  18. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Wow.... you have lost me. Ben een alpha. Leuk en dankbaar voor de discussie. Zeer verhelderend. Ik ga alles onderzoeken en begrijpen. Tot die tijd draait mij koolborstel motortje gestaag door.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Dat had ik nog willen vragen: 'Waarom wil je overstappen naar brushless?'

    Groeten, Jan.
     
  20. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Hoi Jan. Bootje heeft 15 jaar stilgelegen. Oude techniek. Wordt ook te heet. Vaarders HMBC adviseren brushless. Vaar op stoom met andere boten.
    Groet Petet
     

Deel Deze Pagina