Brushless of Coreless servo motor

Discussie in 'Model elektronica' gestart door kadet-kampen, 14 aug 2017.

  1. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Wie kan mij het verschil in werking uitleggen tussen een Brushless en een Coreless servo motor?
    Alvast bedankt voor een beantwoording.

    M.vr.gr.
    Kadet-Kampen
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Een coreless motor is gewoon een brushed motor (koolborstels) alleen kent het anker alleen een spoel zonder een kern, dat maakt de draaimassa licht en snel.
    Brushless bevat gewoon dezelfde constructie als de brushless aandrijfmotoren. Een rotor met een magneet hangend tussen 3 spoelen die een magnetisch draaiveld opbouwen.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Voordeel van brushless is de hogere levensduur van de motoren. Maar in het woord zie je al "duur".

    Vele borstel motoren die in servo's worden gebruikt en zeker alle coreless motoren hebben geen koolborstels maar metalen borstels, die hebben minder wrijving wat de nauwkeurigheid rond het nulpunt helpt te verbeteren.
    Bij langdurig gebruik met hoge belastingen kan het voorkomen dat borstels doorslijten waardoor de servo stilvalt en in het ernstigte geval (maar dat is zelden) de (ontvanger)accu kortsluit.

    Voor normaal gebruik is brushed (eventueel coreless) ruim voldoende. Als je heel veel vlieguren maakt met relatief hoge belastingen is brushless interessant.
    Ik gebruik (nog?) geen borstelloze servo's.
     
    kha vindt dit leuk.
  4. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Het is mij wat duidelijker geworden, bedankt voor de beantwoording.
     

Deel Deze Pagina