Bubbles fly electric scratchbuild

Ik heb op dit forum al een paar maal de "bubbels" tegengekomen maar nog geen bouwdraadje.
Reden voor mij om er dus mee te beginnen.
Ik vind bouwen van tekening, en zeker in balsa, het echte "modelbouwen"
Natuurlijk zijn al die ARF toestellen prima om mee te vliegen, maar het is toch een apart gevoel als je alles zelf gebouwd heb.
Ik heb nog niet veel ervaring met scratch bouwen heb zocht ik dus een niet te moeilijk te bouwen kist.
Zo moet hij dus worden:
111534a52f802d7959.jpg
[/IMG]
Tekeningen heb ik gedownload van:
'Fly Electric' - Bubbles

Even wat details over de Bubbles:
Deze in ontworpen in de tijd dat elektro vliegen nog met Borstelmotoren en Nicad accu's ging.
De foto is van een vroege Bubbels, de tekeningen zijn van een latere versie, "J'" uit 2002.
Deze heeft geen vakwerk staart maar 1 met dichte zijkanten.
Ik wil er wel een paar gaten maken voor gewichtsbesparing.
De Bubbels in cijfers:
Spanwijdte ca 1300 mm
Lengte ca 1000 mm
Vlieggewicht 1750 - 2200 gram (afhankelijk van accu/motor)
Vleugelprofiel bijna symetrisch.
Instelhoek vleugel 0 graden
Instelhoek stabilo 0 graden
V stelling 0 graden.
Niet echt een beginnerkist dus, ik wil een truukje uithalen om hem toch te vliegen, maar daarover later.
Het gewicht was als volgt verdeeld:
Romp + vleugel = 530 gram (Ribben depron en zeer lichte constructie, wielen depron)
Motor + prop = 290 gram
Accu = 710 gram !!
Besturing = 205 gram (inclusief ontvager accu)
Minimaal 1733 gram dus!


Ik denk iets anders te gaan bouwen:
100% balsa (met een paar staafjes koolstof) iets meer conventioneel.
Gebruik makend van het balsa wat ik laatst voordelig overgenomen heb.
Motor een lichte brusless (ik hoef geen 3D maar wil meer een slowflyer)
Romp wel voorbereiden op een zwaardere motor.
Accu 3S2000 lipo (die heb ik liggen van mijn Clouds Fly)
Ik kom dan op:
Romp + vleugel = 650 gram
Motor + prop = 100 gram
Accu = 200 gram
Besturing = 150 gram
Dan kom ik dus op 1100 gram.
Door dit lage gewicht denk ik dat dit vliegtuigje ook met een lichtere motor nog wel zal vliegen, maar niet spectaculair.

Ik hou jullie op de hoogte!
Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
10 a 20% verkleinen misschien. Die tekeningen staan ook al op de site, zover ik me kan herinderen.

En een rib minder zoals ze al vaak aangeven.

Anders is ie te licht. Dat vliegt niet leuk...
 
De tekeningen op die site zijn in 3 formaten: 95%, 100% en 105%
Dit is gedaan om kleine fouten in de printer te corrigeren.
Ik heb de tekeningen uit mijn printer op ongeveer 99% gekregen.
Ik wil de Bubbles op dit formaat gaan bouwen.

Ik heb de tekeningen al iets aangepast (met tipex en pen ;)):

1) Het orginele motorschot krijgt een groot gat in het midden wordt zo licht mogelijk gemaakt van Gamma hobby tripex (erg licht) en Ik maak een extra motorschot (vliegtuig multiplex) op circa 30 mm achter de orginele locatie, omdat de outrunner anders voor het vliegtuig uitsteekt.
Dit motorschot krijgt 1 graad downthrust (volgens tekening) en 4 graden side thrust (tekening is 0 graden???).
Dit kan ik natuurlijk nog aanpasen.

2) De plaat met de accu en besturing gaat 100 mm naar voren om het zwaartepunt goed te krijgen, (accu kan dan 140 mm naar voren maximaal), naar mijn gevoel klopt de tekening al niet erg (accu ligt onder de vleugel, terwijl hij met de zwaardere staart naar mijn gevoel iets meer naar voren zou moeten, en ik moet natuurlijk de accu naar voren plaatsen met de veel lichtere brushless motor.
Als ik een ander plekje zoek voor de ontvanger kan de accu makkelijk weer 100 mm naar achteren, dus genoeg speling voor experimenten.

3) Alle servo's gaan naar voren en 100% binnenin de romp, dat is minder kwetsbaar en ziet er veel beter uit!
Er komt maar 1 rolroer servo in (alle servo's 19 gram midi, dus sterk zat)

Ik gebruik dus eerst een lichtere brusless, de orginele Bubbles vloog goed met een Astro Cobalt 15G motor met vertraging (260 watt).
Een lichtere Bubbles zal volgens mij wel vliegen met dit motortje wat ik al heb:
1000KV Outrunner Brushless Motor Type 2815-01C | HiModel
Het zal niet overhouden, daarom hou ik ruimte voor een zwaardere motor in de toekomst.
Voor de accu's heb ik een stel 3S2000mAh en een stel 3S2200mAh lipo's.
Ik heb genoeg ruimte voor 2 accu's in de romp (parallel zetten is dus 3S4400mAh) dus daar is ook ruimte genoeg.

Ik ben niet bang dat het toestel te licht wordt om goed te vliegen.
Het lijkt mij beter om licht te beginnen en later een zwaardere motor en zwaardere accu te plaatsen.
Met 3S4400 en een zware Brusless kan ik nog steeds onder de 1500 gram blijven
Orgineel waren veel 2200 gram, dus de constructie moet sterk genoeg zijn.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dus begonnen met de vleugels.
De afmetingen volgens de tekening, maar het materiaal niet!
Op de tekening staat:

1) Ribben 2,5 mm balsa
Dit heb ik niet op voorraad, ik heb wel 3 mm en 1,8 mm balsa (het laatste in een grote hoeveelheid plakjes van 1500 mm lang)
Ik maak dus de 2 centrale ribben en de 2 tip ribben van 3 mm en de overige van 1,8 mm dik.
De tussen ribben maak ik nog wat lichter met wat gaten, en weer sterker met capstrips.
Dit maak de ribben veel sterker en het ziet er ook mooi uit.
Ik wil de vleugel met transparante folie bekleden.

2) Het middendeel van de vleugel wordt ingedekt met 0,8 mm balsa.
Dit is wel erg kwetsbaar (en heb ik niet op voorraad) dus dit maak ik ook 1,8 mm.
Dit betekend wel dat de ribben in dit deel iets kleiner moeten worden.
Ik krijg dus 4 verschillende ribben:
a) tippen = 3 mm ribben zonder capstrips.
b) Centrale ribben = 3 mm dik, iets kleiner i.v.m. bekleding met 1,8 balsa.
c) Ribben naast centrale ribben, 1,8 mm dik verder als centrale ribben.
d) tussen ribben met gaten en capstrips.
111534a53c450716de.jpg
[/IMG]

3) idem voor de rolroeren, deze horen hol te zijn van 0,8 mm balsa maar ik maak ze van 1,8 mm balsa (achterkant iets afschaven).
Wel iets zwaarder maar zeker sterker.

4) de langsliggers worden volgens de tekening samengesteld uit 40% spruce en 60% balsa, gecompliceerd maar wel licht.
Ik doe het anders volgens het volgende recept:
1e laag = balsa van 1,8 mm dik en 6 mm breed.
2e laag = stripje balsa 1,8 mm dik 2mm breed, carbon staaf 2 mm rond 1500 lang en weer een stripje van 1,8 x 2 mm.
3e laag = weer balsa 1,8 x 6 mm
Wat CA is de boter van deze sandwich..
Resultaat is een balsa strip van 6x6 mm met een koolstof kern.
Licht en sterk en goed te lijmen aan de ribben.
Het koolstof zorgt vooral voor het opnemen van de trekkrachten.
111534a53c44fb69f6.jpg
[/IMG]

Er is maar een beknopte bouwbeschrijving.
Ik ga de vleugel uit 1 stuk bouwen (V-stelling is toch 0 graden), het is veel makkelijker en sterker om de langsliggers uit 1 stuk van 1300 mm te maken (mijn "potloden" zijn 1500 mm lang).
Ik bouw de rolroeren vast aan de vleugel en zaag die pas los als de vleugel klaar is.
Voordeel: makkelijke bouw en rolroeren passen zeker.
Nadeel: de achterlijst van de vleugel en de voorlijst van de rolroeren worden dus allemaal losse stukjes, zien hoe gaat.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren was het onverwacht mooi weer en heb ik dus wat in de tuin zitten plakken.
Is mijn vriendin ook tevreden als het balsa zaagsel en stof buitenshuis blijft ;).
De vleugel is rechttoe rechtaan en bouwt dus snel.
de ribben zijn aan de onderzijde van de hoofdligger totaan de achterlijst vlak, dus ze liggen gewoon op de plank, wel eerst de capstrips aan de onderzijde aangebracht om ze gelijk te krijgen met de hoofdligger.

111534a53c472811d4.jpg
[/IMG]

Zie nu wel een fout in de tekening:
In de voorlijst van de vleugel zit een rechthoekige opening waar de romp in valt.
Maar op deze plaats loopt de romp taps toe, dus zou ik een grote kier tussen vleugel en romp krijgen!
Ik wacht met dit afwerken van de vleugel op deze plaats tot ik de romp gereed heb.

Ook de achterzijde maak ik anders.
de rolroeren wil ik aansturen met 1 servo in het midden van de vleugel.
De torsie stangen lopen dan net achter de achterlijst langs.
Maar daar zit op de tekening nu net de bout voor de vleugelbevestiging.
Die bout gaat dus naar achteren, wat betekend dat ik het stukje tussen de rolroeren extra moet versterken voor deze bout.
Als eerste dus een stukje massief balsa daar, en later een stukje 1,5 mm triplex erop maken.

111534a53c471d581d.jpg
[/IMG]

Hier het stukje balsa tussen de rorroeren, waar de stuurstangen komen worden de rolroeren ook massief.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu maar even begonnen met de romp.
ik moet de vleugel pasmaken op de romp dus wil de romp eerst in ruwbouw klaarmaken.
Volgens de tekening moeten de zijden van 2,5 mm balsa gamaakt worden waaybij het voorste deel gedubbeld is met 0,4 mm vliegtuigtriplex.
Ik gebruik 3 mm balsa (op voorraad) en 0,4 mm triplex (net gekocht, was niet goedkoop!
Ik heb mij verder aan de tekeningen gehouden, alleen wat gaten in de zijden gemaakt.

full


Ik heb nu wel een probleem, ik gebruik voor bijna alles witte houtlijm en ook hier, ik herb het vrij "nat" gebruikt en dat was denk ik fout, na het drogen trekken de zijden hol, het balsa is bluikbaar uitgezet door de natte lijm en nu de lijm droogt krimpt het balsa, het triplex zet niet uit of krimt niet.
Hierdoor trekken de zijkanten hol.
(ik had ze wel samangeklemt tijdens het lijmen)
Maak ik het balsa vochtig dan is de zijkant weer vlak.
Vanwege de prijs van het triplex (75% van het plaatje is al gebruikt) wil ik geen nieuwe zijden maken dus ga ik het volgende doen:
Romp noprmaal in elkaar plakken maar balsa aan de buitenkant nat maken als ik de spanten lijm.
Paar extra balsa latten (op de foto al 1 te zien op de rechterzijkant)
Ik hoop de zijkanten dan weer vlak te trekken.

full


hier het eerste resultaat van het samenvoegen, het lijkt te werken, laatste holte kan ik wel wegschuren (balsa is toch iets te dik)

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De afgelopen dagen weer flink aan het plakken geweest.
Als eerste de radioplaat, deze is van Gamma 3 mm knutselplaat.
Weegt de helft van triplex en is goedkoop.

111534a5dc10bb52ce.jpg
[/IMG]

nu deze plaat nog los is is het makkelijk alles op maat te maken, in de romp heb ik veel minder ruimte voor mijn dikke vingers!
Terwijl dit droogde verder gegaan met de staart.
Deze is op de tekening van 2 lagen 3 mm balsa maar ik gebruik 3 lagen van 1,8 mm balsa omdat ik daar veel van heb.
Zit wel een foutje in de tekening:
de 2 hoogteroeren zijn verbonden met een staafje verenstaal.
Hiervoor moet ik een holletje maken in de voorlijst van het richtingsroer.
Dit wordt nu wel erg zwak en ga ik nog versterken.
Het staafje veren staal is volgens de tekening 3mm, en weegt dan 7,2 gram, veel te zwaar.
Ik heb getest en een 2 mm staafje trordeerd ook niet, ik ben niet bang voor flutter en dit weegt maar 2,8 gram.
De voorlijst van het stabilo vloelt wel flexibel aan, de achterlijst wordt verstevigd door het hoogteroer, maar de voorlijst is na schuren maar 5 x 7 mm.
Ik weet dat de folie het wel sterker maakt maar ik ben niet zeker.

111534a5dc10c60103.jpg
[/IMG]
(de scharnieren zitten nog los)
Voorlijst vervangen is lastig door de opbouw in 3 lagen, dus ik denk maar een stripje extra balsa aan de binnen kant.

De constructie van 3 lagen is erg sterk doordat de nerven niet allemaal in dezelfde richting lopen.
In de hoeken is de middelste laag onder 45 graden geplaats en steekt iets uit.
Een foto zegt meer als 1000 woorden

111534a5dc123ea8da.jpg
[/IMG]

Ook het plaatsen van de scharnieren gaat erg makkelijk in de middelste laag balsa.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Intussen is de romp ook bijna klaar, laatste handelingen moeten wachten tot de vleugel ook bijna klaar is, dan kan ik zorgen dat alles goed op elkaar past.

111534a5dc10c07f7e.jpg
[/IMG]

En even de staart passen, hierbij kwam echter mijn angst al uit, ik kraakte de voorlijst van het stabilo.
Veel te zwak dus.
Ik ga de voorlijst verstevigen met en strookje 3x5 balsa waarin ik een stukje 2 mm rond koolstofstaaf verzink.
Dit heb ik ook gedaan met de hoofdliggers van de vleugels en het is enorm sterk.
Jammer alleen dat ik de schuine versterkingen ui het stabilo moet breken.

111534a5dc1239c30a.jpg
[/IMG]

Extra werk maar beter nu als wanneer alles bespannen is.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
word mooi leuk vliegtuigje zo te zien
en je ben wel lekker bezig:P
vorige week begonne ofzo?
en wat was nou je truc? dat je het wel goed zou late vliegen?
groetjes jouri
 
Hallo Jouri

Ik ben al bijna 2 weken bezig maar het gaat best snel ja.
Door de kredietcrisis heb ik veel vrije tijd :(.
Die vrije tijd moet je voor jezelf houden dus plakken dan maar :).
De truc die ik wil gaan toepassen is de PAR ontvanger die te zien is op de foto van gisteren.
Deze ontvanger heeft een sensor die de horizon "ziet" en is dus een soort automatische piloot.
Ik heb nog niet veel vliegervaring en weet dat balsa veel kwetsbaarder is als schuim.
Ik bouw de bubbles om meerdere redenen:
1) ik bouw graag, speciaal ouderwets balsa + witte houtlijm.
2) Ik wil wel eens zien wat het gewicht wordt van mijn versie (balsa/wittehoutlijm met en paar staafjes koolstof) tegenover het orgineel van balsa + depron.
3) Ik wil ervaring opdoen om later grotere (schaal) kisten te gaan bouwen.
4) Ik wil een platform om de (gebruikt gekochte) PAR te testen.
5) Het is gewoon een leuk kistje :D.

Het is dus geen beginnerskist, maar door een lage vleugelbelasting en relatief kleine motor hoop ik dat hij goed langzaam vliegt.
Als dan ook de PAR nog een beetje helpt bij b.v. de landing hoop ik schadevrij te kunnen vliegen.
Later kan er atijd een zwaardere motor + accu in.

Ik heb het stabilo dus aangepast, de voorlijst is nu 5x11 mm met een koolstof staafje erin verstopt, veel sterker!

111534a60306e8d852.jpg
[/IMG]

En hier ook een fototje van de fout in de tekening, bij de voorlijst is er een grote kier tussen romp en vleugel.

111534a60306ed6498.jpg
[/IMG]

Ik kan deze kier niet helemaal weg krijgen, want dan kan ik de vleugel niet meer op zijn plaats schuiven!
Maar ik wil de kier wel onder de 1 mm houden.

De romp en staart zijn dus bijna klaar (in ruwbouw) en nu kan ik dus verder met de vleugel.
Capstrips maken de ribben sterk en zien er goed uit, maar ik heb net geteld dat ik in totaal 108 stripjes van 1,8 x 5 mm balsa nodig heb, en de meeste nog voorgebogen (in warm water) ook, ben ik dus wel even me bezig.
Er gaan heel wat meer uren in als in een ARF kistje!

Groeten Willem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
okeee die par ontvangers gebruike ze tegenwoordig ook in heli's enzo begreep ik toch?

ik wil binnekort ook is een keer zoiets proberen te bouwen met nadruk op proberen
maar dan mischien een pipercub
zit al beetje leuke tekeningen te zoeken.
maar is verder nog toekomst werk.
vind het aan de ene kant wel jammer
en aan de andere kant ook weer leuk dat je steeds meer arf pakketten krijgt
ik ben zelf niet echt een bouwer. wil het wel. maar omdan met de hobby te beginne is een arf pakket wel makkelijk.
maar ben benieuwd hoe die vliegt met die ontvanger.
en al enig idee welke kleure je hem bespant?
groetjes jouri
 
Hallo Jouri

Ik heb erook aan gedacht om de PAR ontvanger in een Piper te bouwen.
Ik heb diverse kisten en bouwdozen overgenomen en geruild en daar zitten ook een stel Pipers bij.
Helicopters gebruiken een gyroscoop, dat is heel iets anders.
Een Gyro probeert de kist in dezelfde positie te houden.
Voorbeeld, je vliegt met een heli met de neus naar het noorden, heb je dan een Gyro op de hekrotor dan houdt deze de neus naar het noorden.
Zet je een gyro op de rolroeren van en vliegtuig dan houd hij ook de laatste positie vast, dus knuppels loslaten bij 45 graden helling wordt vanzelf een spiraalduik.
Er zijn ook andere soorten, zoals de "lagereglers" die in duikboten worden toegepast.
Dit is in feite een elektronische waterpas die de zwaartekracht meet, en dus weer sterk beinvloed wordt door versnellingen.
Bij een spiraal duik zoals boven bescheven kan de totale G kracht ook recht naar beneden wijzen, de lageregler denkt dus dat je horizontaal vliegt!
Bij de PAR zit een horizon sensor, deze zit op zowel rolroeren als hoogteroer, laat je nu de knuppels los bij 45 graden helling dan legt de PAR de kist weer horizontaal.
Deze PAR heeft een optische sensor, er zijn er ook die op warmte (infraroodlicht) werken.

Ik moet zeggen het is erg leuk om een balsa kistje te bouwen, maar er gaat wel veel tijd inzitten, ik schat de complete bouw van de Bubbels op zeker 100 uur werk.
Dan wordt je er wel zuinig op!
Een kistje zoals de Easystar of Clouds fly assembleer je in 1 avond, en is ook nog eens veel crashbestendiger.
Als mijn Easystar van balsa was geweest dan was hij allang naar de eeuwige vliegvelden vertrokken. ;).

Heb vandaag ook even gewogen, en valt niet tegen!
Witte houtlijm en Balsa is mits netjes gebruikt hooguit 10% zwaarder als Depron en CA lijm, en daar had ik op gerekend.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
nee wat ik had gehoort van die ontvangers
is dat ze die nu ook op heli's gebruike voor beginners
vanwege het lastige hoveren
maar kan ook totaal ander iets zijn
ik heb net wel paar flinke afval stukke depron kenne krijgen van locale parket dealer
6mm dik. en bijna 2 vuilnis zakken vol
dus heb genoeg om verlopig wat kleine vliegtuigjes te gaan bouwen,
ben nu bezig met plakke en knippe voor een shockflyer om gewoon is uit te proberen
moet alleen nog de carbon staafjes hale en de electronica en dan is kijken wat dat word
maar dit is allemaal offtopic van jou vliegtuig.
ben benieuwd hoe dit zal vliegen met die ontvanger erop
groetjes
 
Ok succes

Ik wil de bubbles bespannen in transparante folie. romp rood en vleugels geel.
Het is zonde om mijn noeste plakwerk te verstoppen ;).
Ik wilde folie bestellen in China.
Himodel: geen voorraad.
Hobbyking geen voorraad.
deze week op stock bij Hobbyking, dus besteld.
Krijg ik te horen dat door personeelsgebrek het inpakken wel 7 dagen kan duren!
Dus volgende week nog geen folie!
Dus Bubbels voor de vakantie niet klaar.
Kan ik dus beter wat rustig aan gaan doen.

Groeten Willem
 
Had je deze gelezen, over die kier tussen romp en vleugelvoorlijst?
Je kan de opvulling ook op de romp maken ;)
Vond ik wel een slimme.
Misschien is het ook wel mogelijk een extra schotje in de rompje zetten ter hoogte van de vleugelneus, zodat de versmalling van de romp pas vanaf daar begint...
 
Ik heb al aan beide zijden 2 mm tussen de voorlijst gezet.
De middelste 2 ribben staan nu dus iets krom naar binnen.
Opvullen van de romp aan de buitenkant is lastig, ik had daar net een gat gemaakt in de zijkant om gewicht te besparen.
Extra spantje aan de binnenkant is inderdaad ook een optie, maar dit komt dan wel midden in het accu luik.
Ik heb net het middendeel van de vleugel aan de onderzijde beplakt.
Dit is nodig omdat ik dan pas goed de vleugel kan passen.
De bovenzijde beplank ik pas als de rolroerservo op zijn plek zit.
Morgen als de lijm droog is zal ik nog een keer passen.

Dan kan ik ook zien hoe ik een fout ga oplossen:
ik heb het achterdeel al beplankt, netjes uit 1 stuk, maar de rolroerbeniening moet ik er nog in kwijt!
Zal dus aan de onderkant een sleufje moeten frezen en weer opvulen als de rolroerstangen erin zitten!
Wordt er niet mooier op, maar zolang het aan de onderkant zit...


Dan kan ik gelijk weer een paar foto's maken!

groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend niet echt vliegweer.
(ja ik ben een mooiweervlieger ;) als ik meer ervaring heb ga ik mischien wel vliegen bij vlagerig wind).
Dus maar verder plakken.

En dus even passen:
De kier tussen romp en vleugel is nu veel netter.

111534a6300a628b98.jpg
[/IMG]

Aan de onderzijde zit nog een kiertje, dit komt omdat de rompzijkanten wat hol staan door het lijmen met witte houtlijm.
Ik had dus de 3 mm balsa gelijmt op 0,4 mm triplex, maar doordat ik de lijm vrij "nat" gebruikte kromp het balsa na het lijmen en werd de zijkant krom.
Ik overweeg nu oom aan de binnezijde een 6x6 mm balsa ligger te lijmen met daarop een strookje 6x0,4 triplex.
Zien of dit de zijkant "rechttrekt".
Tijdens het lijmen maak ik het oude 3 mm balsa aan de buitenzijde weer nat (dan is de rompzijkant weer vlak).

Kon ook niet laten om alle delen even verder te passen.

111534a6300a588ed4.jpg
[/IMG]

111534a6300a5d7c79.jpg
[/IMG]

Ook even gewogen, zit nu op slechts 450 gram!
En dit met gewone witte houtlijm en standaard wielen etc. in tegenstelling tot het orgineel!
Streven is vliegklaar 1100 gram en kale romp + vleugel 650 gram dus daar blijf ik denk ik nog onder!
Dit wordt dus echt een lage vleugelbelasting!
vleugel is 36 dm2
stabilo is 9 dm2
totaal 1100 gram op 45 dm2 is 24 gram/dm2
Dit is meer het gewicht van een parkflyer als een stuntkistje (dus precies wat ik wil)

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hij ziet er zeer netjes uit willem!
ben jaloers!:oops:
alleen bale dat je zolang moet wachten op je folie
maar suc6 verder!
 
De zending met de folie is 2 dagen geleden verstuurd door HobbyKing.
En ligt nu dus bij de douane :evil:
Bij Himodel gaat 80% van de zendingen zonder roblemen door maar bij Hobbyking worden ze er bij mij allemaal uitgepikt :mad:

Ik werk rustig verder aan de Bubbles.
De vleugel is veel werk.
30 ribben en halve ribben, 108 stukjes capstrips, heel veel onderdelen.
De ribben zijn gereed en ik werk nu aan de tippen.
Dan nog de rolroeren en rolroerservo.
En de grote klus van schaven en schuren om alles strak te krijgen.

111534a67532743b36.jpg
[/IMG]

De romp is bijna klaar, alleen nog 2 extra ribben in het accu compartement en het acculuik nog (dat doe ik als de vleugel kaar is en ik ze op elkaar kan aansluiten)
De neus is ook bijna klaar, onder de spinner is een extra opening voor koellucht., in het motorschot zit ook een extra opening.

111534a67532795bdb.jpg
[/IMG]

De lucht gaat langs de motor, ESC en Lipo.
In de staart is ook een opening gemaakt waar de lucht er weer uit kan.

111534a675327b82e7.jpg
[/IMG]

sterk afwijkend van de tekeningen, hier zitten de inlaten aan de zijkant van de romp en de uitlaat midden onder.
Maar dit is veel minder opvallend, en omdat de motor meer naar voren zit is het ook nodig de koellucht in de neus te krijgen.

Nu wachten op de douane, dat kan wel eens een paar dagen duren....

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top