Budget CNC frees/snijtafel

Discussie in 'CNC' gestart door trebor siuhyn, 8 jul 2013.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Een goede bekende had als wens een CNC snij/frees tafel maar zijn budget was beperkt. Het moest een tafel worden die zowel als snij (hotwire) en als simpele frees gebruikt kon worden het frezen moest alleen voor depron en balsa zijn. Met kerst had hij een CNC controlboard van Letmathe gekregen dus gingen we opzoek naar de overige onderdelen.

    De motoren Nema 23 vijf stuks waren $ 25 dollar incl verzenden ( Ebay)
    Liniare kogellager blokken 10 stuks $ 19,95 dollar incl verzenden ( Ebay)

    Daarna het metaal gedeelde hiervoor zijn we naar de plaatselijke sloop gegaan en hadden we voor € 0,19 de kilo ons metalen delen ofwel hoekijzer, 8 meter 16 mm blanke as en plaat ijzer en 8 meter draad eind M6 totaal gewicht 13 kilo ofwel € 2,50

    Tot nu toe waren we kwijt aan kosten;

    Controlboard € 84,95
    Motoren € 19,41
    Liniarlagerblokken € 15,49
    Metaal delen € 2,50
    schroefen,kabels e.d € 10,00

    totaal € 132,35 tot nu toe

    resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    op mijn 6040 hebben we de benodigde gaten in de metalen onderdelen gefreest
    De bedoeling is dat er twee kolommen komen die bevestigd worden op een 22 mm MDF blad en dat hij de snij draad kan vervangen voor een freesbalk.

    dit was de stand tot nu toe wordt vervolgt
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik zie dat je open lineaire kogelgeleidingen hebt. Maak die horizontale assen ondersteund! Dat kun je wellicht zelf. Dat was een oorzaak van de problemen die ik had met het niet aansluiten van het onderbed van twee schuimpanelen

    Ik zie een paar behoorlijk kleine stappenmotoren. Ik betwijfel of die straks wel een freesbalk plus spindel omhoog kunnen krijgen. Bovendien: met een freesbalk etc. erop zakken die horizontale assen millimeters (mv!!) door.

    Verder vind ik het schitterend voor 1/15-de van mijn budget ....

    Dirk
     
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    De motoren zijn 2,5 NM ik ga er van uit dat dit sterk genoeg is :( zo niet heb ik nog 4,0 NM liggen.

    De X assen worden op een frame van 50 x 30 mm kokerbalk gelast
    wat betreft het door zakken van de assen dat staat op het lijstje van te controleren items, als ik morgen de assen afgelast heb dan wil ik dit v/d week gaan testen en meten door gewicht boven op de Y as als we dit namelijk weten kunnen we ook pas beslissen hoe groot de breedte van de bovenbalk wordt
     
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Bovendien zijn de assen niet gehard of verchroomd, die zijn na 4x heen en weer joggen al ingesleten... of de kogels in de lagers verrot...;)
     
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Overdrijven is ook een kunst maar goed deze tafel zal hoog uit drie vleugeltjes op jaar basis snijden en 1 of twee depron indoor modelletjes frezen maar omdat de eigenaar niet afhankelijk wil zijn van een ander daarom wil hij een eigen tafel.

    We hebben ondertussen besloten dat voor het frezen de brug uit multiplex gemaakt gaat worden ondanks dat het door buigen van de assen te verwaarlozen was
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2013
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Heb je enig idee wat geharde stalen kogels doen met een pisbakkenstalen rail?;)

    Daarbij is dergelijke kwaliteit staal, En niet vlak, En niet recht, En niet rond..;) maargoed.. t blijft een hobbyforum, dus vooral doen wat goed voelt...;)

    Ben evengoed wel benieuwd naar die doorbuig berekening..

    Mijn bed, gemaakt van 40x80 alu profielen, met daarop nog 20mm trespa, buigt namelijk al door bij n kilo of 10 alu.. van projecten die ik frees.
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Er zijn voor industriële toepassingen geen slechte materialen, wel materialen met mindere eigenschappen. Het zal best zo zijn dat bij goedkopere producten de fabrikant naar materialen grijpt met wat mindere specificaties, maar dat hoeft nog niet altijd te betekenen dat je een zoveel slechter product krijgt. Een slimme constructeur past dure materialen met top eigenschappen alleen toe waar die echt nodig zijn.
    Het gebruik van niet rechte en niet ronde materialen op plaatsen waar ze dat wel moeten zijn is helemaal niet slim, en waarschijnlijk ook niet lonend. Meestal is dat funest voor je productieproces, dat storingen te verwerken krijgt.
    We spreken natuurlijk wel van materialen met een "bouwmarkt kwaliteit", maar dat zijn volgens mij producten die niet door de kwaliteitscontroles van materiaal leveranciers zijn gekomen. Die worden dan naar de consumentenmarkt gedumpt omdat ze geen kwaliteitscertificaat kunnen krijgen. Fabrikanten van (ook goedkopere) producten gaan die echt niet aanschaffen.

    Kortom, zo dramatisch zwart-wit als jij het schetst ligt het echt niet. Voor hobbygebruik waarbij minder strenge kwaliteitseisen worden gesteld kan het wel degelijk lonen om van goedkopere materialen/producten gebruik te maken.

    Groet,

    Ad Bakker
     

Deel Deze Pagina