Gerben
Forum veteraan
Al enige tijd zijn GJVo en ik naast onze hotliners bezig met budget hotliners, vooral met de aandrijving. De Hawk is een uitstekende budget kist gebleden, snel en sterk, zeker voor wat hij moet kosten.
Nadat de Hawk romp echt total los was, bleef de vleugel over. Nu had ik nog een romp liggen die GJVo ooit eens voor me gesopt had. Bleek mooi op elkaar te passen. Nieuwe montagepuntjes inlamineren voor de vleugelbouten en klaar is klara. Alles over van andere projecten, dus 0.-- euro.
De aandrijving is vaak het hete hangijzer in een hotliner. Een beetje aandrijving kost al zeer vele euro's.
Na het testen met een AXI op een AXI gear, wat al aardig ging maar niet ver boven de 700W kon, en een Scorpion op AXI gear, waarmee zelfs even 3200W gezien is, bleken deze buitenlopers toch wat lastig in een hotliner neus te passen. Volgende idee was een binnenloper. Aangezien de hotliners met lipos tegenwoordig erg licht zijn, in de Hawk kwam zelf 200gr lood om het een beetje vlot te maken, mocht er best wat gewicht in de motor zitten. Das nuttiger dan lood. Een zware motor kan wat meer hebben.
Gekozen werd voor deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-74-06XL 2800kv Brushless Inrunner $29.95
28$, best een experimentje waard.
Als vertraging een Robbe Planeta met een overbrenging van 3.7:1. Deze had ik ooit eens op de kop getikt via het forum voor 20 euro.
Als regelaar een Marcus 80A. Betaalbaar, en hebben bewezen tegen stromen boven de 150A te kunnen.
Dit geheel op een oude Kokam 4S 3200mah lipo met voor de eerste test een 15x14prop.
Moest wegens de zware motor helaas 27gr lood op de staart, waarmee het geheel op 1800gr kwam. Een gewicht wat bij de Hawk, na toevoeging van lood, als optimaal gebleken was, dus dat kwam mooi uit. Een spinner was helaas niet beschikbaar, dan maar een simpele meenemer met een M8 moer.
Vandaag ingevlogen. Kist vliegt prima. Vertikaal 135km/hr gemeten met de radar gun. Gemiddelde stroom, teruggerekend uit motorloop en ingeladen capaciteit, ligt op 105A. (unilog was niet beschikbaar)
Temperatuur van motor van 1:25 motorloop in rakken vliegen lag op 35 graden. Er kan dus nog wat meer uit deze low-cost aandrijving gehaald worden. We gaan nog wat verder testen!
135km/hr vertikaal voor een aandrijving die 50 euro gekost heeft, leuk voor iemand die een betaalbare instap zoekt!
Tot zover, meer nieuws volgt,
Groet,
Gerben
Nadat de Hawk romp echt total los was, bleef de vleugel over. Nu had ik nog een romp liggen die GJVo ooit eens voor me gesopt had. Bleek mooi op elkaar te passen. Nieuwe montagepuntjes inlamineren voor de vleugelbouten en klaar is klara. Alles over van andere projecten, dus 0.-- euro.
De aandrijving is vaak het hete hangijzer in een hotliner. Een beetje aandrijving kost al zeer vele euro's.
Na het testen met een AXI op een AXI gear, wat al aardig ging maar niet ver boven de 700W kon, en een Scorpion op AXI gear, waarmee zelfs even 3200W gezien is, bleken deze buitenlopers toch wat lastig in een hotliner neus te passen. Volgende idee was een binnenloper. Aangezien de hotliners met lipos tegenwoordig erg licht zijn, in de Hawk kwam zelf 200gr lood om het een beetje vlot te maken, mocht er best wat gewicht in de motor zitten. Das nuttiger dan lood. Een zware motor kan wat meer hebben.
Gekozen werd voor deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-74-06XL 2800kv Brushless Inrunner $29.95
28$, best een experimentje waard.
Als vertraging een Robbe Planeta met een overbrenging van 3.7:1. Deze had ik ooit eens op de kop getikt via het forum voor 20 euro.
Als regelaar een Marcus 80A. Betaalbaar, en hebben bewezen tegen stromen boven de 150A te kunnen.
Dit geheel op een oude Kokam 4S 3200mah lipo met voor de eerste test een 15x14prop.
Moest wegens de zware motor helaas 27gr lood op de staart, waarmee het geheel op 1800gr kwam. Een gewicht wat bij de Hawk, na toevoeging van lood, als optimaal gebleken was, dus dat kwam mooi uit. Een spinner was helaas niet beschikbaar, dan maar een simpele meenemer met een M8 moer.
Vandaag ingevlogen. Kist vliegt prima. Vertikaal 135km/hr gemeten met de radar gun. Gemiddelde stroom, teruggerekend uit motorloop en ingeladen capaciteit, ligt op 105A. (unilog was niet beschikbaar)
Temperatuur van motor van 1:25 motorloop in rakken vliegen lag op 35 graden. Er kan dus nog wat meer uit deze low-cost aandrijving gehaald worden. We gaan nog wat verder testen!
135km/hr vertikaal voor een aandrijving die 50 euro gekost heeft, leuk voor iemand die een betaalbare instap zoekt!
Tot zover, meer nieuws volgt,
Groet,
Gerben