Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Al enige tijd zijn GJVo en ik naast onze hotliners bezig met budget hotliners, vooral met de aandrijving. De Hawk is een uitstekende budget kist gebleden, snel en sterk, zeker voor wat hij moet kosten.
    Nadat de Hawk romp echt total los was, bleef de vleugel over. Nu had ik nog een romp liggen die GJVo ooit eens voor me gesopt had. Bleek mooi op elkaar te passen. Nieuwe montagepuntjes inlamineren voor de vleugelbouten en klaar is klara. Alles over van andere projecten, dus 0.-- euro.

    De aandrijving is vaak het hete hangijzer in een hotliner. Een beetje aandrijving kost al zeer vele euro's.
    Na het testen met een AXI op een AXI gear, wat al aardig ging maar niet ver boven de 700W kon, en een Scorpion op AXI gear, waarmee zelfs even 3200W gezien is, bleken deze buitenlopers toch wat lastig in een hotliner neus te passen. Volgende idee was een binnenloper. Aangezien de hotliners met lipos tegenwoordig erg licht zijn, in de Hawk kwam zelf 200gr lood om het een beetje vlot te maken, mocht er best wat gewicht in de motor zitten. Das nuttiger dan lood. Een zware motor kan wat meer hebben.
    Gekozen werd voor deze:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-74-06XL 2800kv Brushless Inrunner $29.95
    28$, best een experimentje waard.

    Als vertraging een Robbe Planeta met een overbrenging van 3.7:1. Deze had ik ooit eens op de kop getikt via het forum voor 20 euro.

    Als regelaar een Marcus 80A. Betaalbaar, en hebben bewezen tegen stromen boven de 150A te kunnen.

    Dit geheel op een oude Kokam 4S 3200mah lipo met voor de eerste test een 15x14prop.
    Moest wegens de zware motor helaas 27gr lood op de staart, waarmee het geheel op 1800gr kwam. Een gewicht wat bij de Hawk, na toevoeging van lood, als optimaal gebleken was, dus dat kwam mooi uit. Een spinner was helaas niet beschikbaar, dan maar een simpele meenemer met een M8 moer.

    Vandaag ingevlogen. Kist vliegt prima. Vertikaal 135km/hr gemeten met de radar gun. Gemiddelde stroom, teruggerekend uit motorloop en ingeladen capaciteit, ligt op 105A. (unilog was niet beschikbaar)
    Temperatuur van motor van 1:25 motorloop in rakken vliegen lag op 35 graden. Er kan dus nog wat meer uit deze low-cost aandrijving gehaald worden. We gaan nog wat verder testen!

    135km/hr vertikaal voor een aandrijving die 50 euro gekost heeft, leuk voor iemand die een betaalbare instap zoekt!

    Tot zover, meer nieuws volgt,
    Groet,
    Gerben
     
  2. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    wat kost een hawk dan?

    zeker leuk filmpje maken van de volgende vlucht ben zeker benieuwd

    Justus
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt: 25 okt 2009
  4. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Juist, dat motor is het het helemaal wat betreft LOW COST. Je kunt geen motor vinden waar je voor minder geld meer vermogen door kan jassen met een redelijk rendement.

    Let op, de door jou gekozen bewikkeling heeft een KV van 2800 en is dus pas op toeren met 6S lipo. Ik gebruik nu 6S 3000mah Turnigy 30C en die zijn net zo goed als de beste zoals Thunder Power, Neu Energy en Hyperion G3.

    Met een 3.7 vertraging (erg weinig) kom je dan op een best kleine prop uit. Met een RFM 14.5x14 zit je dan al snel aan de top.

    Denk dat het toch verstandig is een CC P125 er in te gooien en dan kan je de prop vergroten (op 6S) tot je iets van 150-200A peak trekt zonder problemen.

    Je zit dan op het echte F5B vermogen met een prima rendement.

    En dat voor...... jawel...... weinig!
     
  5. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hier een video van een motor uit dezelfde serie.

    Het was een 7S (S=short) versie met een KV van 5000. Dit ging goed tot 5S en krap 4KW, bij 6S en 5KW werd deze kleine motor te heet.

    [URL="[/URL]

    [URL="[/URL]

    Vertraging Neu 6.7:1 en een RFM 15x16 prop.

    Ik denk dat dit de ideale instap apperatuur is. Gewoon nog even kijken waar nou precies de limiet ligt wat betreft motor temperatuur en vermogen. Beter om veilig te gaan met een XL of L motor en dat gewicht is echt geen probleem.

    Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jos,

    Deze motor komt prima op toeren. Vergeet niet dat de gearing die ik gebruik veel lager is.

    Proptoerental: 2800rpmv*14V*0.8(onder belasting) / 3.7(gearing)= 8475rpm

    Jouw 5000kv motor op 5S:
    Proptoerental: 5000rpm* 17.5V * 0.8 / 6.7 = 10.450rpm

    Zoals je ziet is er wel een behoorlijk verschil in toerental, maar niet zo extreem als je zou denken.
    Met dit lagere toerental kan ik een vrij grote prop rondslingeren voor een behoorlijk proprendement. Zou een hoger kv gebruikt worden, heb je inderdaad een veel kleiner propje nodig om de stroom binnen de perken te houden. Op 6S zou het proptoerental wederom zo hoog worden dat een te kleine prop noodzakelijk wordt.

    Vandaar de keus voor een motor met een kv van 2800 op 4S. Met een dergelijk laag kv kom je dan wel op een vrij zware motor uit om een behoorlijk vermogen te kunnen verwerken. Zou een 6.7gear beschikbaar zijn, zou ik ook voor een hoger kv motor gekozen hebben.

    Eerste testen waren met een oude Kokam 3200. Spanning zakt behoorlijk in, met een frisse accu is al zeker meer te halen. Tevens wat meer pitch, een 16x16 zou wel eens een hele geschikte maat kunnen zijn.

    Groet,
    Gerben
     
  7. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Gerben,

    als ik gewoon een "budget" motor wil kopen voor een hawk bijvoorbeeld, wat is dan een mooie setup?

    ik bedoel dan eigenlijk buiten de hierboven genoemde setup moet er toch ook wel bij hacker,pletti of mega wat te koop zijn inclusief een bijbehorende vertraging? en dan ben ik met maximaal 1000 watt helemaal tevreden.

    volgende vraag: ik heb uit een helikopter verleden nog een plettenberg HP 220/20/a3 "s" p6 liggen. zou ik hier wat mee kunnen?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, die motor die jij er in hebt is de beste setup die je kan kopen (voor dat geld).
    Je haalt met die axi met gear dezelfde snelheid omhoog als Gerben met de binnenloper haalde.
    De buitenloper is veel efficienter.

    GJ
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jan,

    Ja tuurlijk kun je een plet of hacker kopen, kant en klaar. Weegt ook vast minder. Maar...daar betaal je wel een heel stukje meer voor. Dat is een keus.

    Dit experiment draait om het vinden van een betaalbare setup voor diegene die in hotliners of F5B willen stappen. Deze planeta's zijn met een beetje moeite 2e hands te vinden voor een beperkt bedrag (mijne had ik voor +-20euro), eventueel kun je ook een nieuwe AXI 4:1 vertraging nemen, die kost dan 80 euro.
    Ik vindt het erg leuk dat je tegenwoordig met een motor van 28$ dit soort prestaties kunt behalen. En het maakt de instap in dit soort modellen een stuk makkelijker. Wil je topprestaties, zul je ook voor topmateriaal en prijzen moeten gaan, dat spreekt voor zich. Maar daar is dit experiment niet voor bedoeld.

    Heb je motor door motocalc gehaald, maar kwam niet op een setup die echt beter presteert dan de AXI met gear die je nu hebt. Met 1000W ben je voorlopig tevreden...en dan wil je weer meer.
    Deze motor zou 1000W moeten kunnen redden op een 4:1 gear met 4S: HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-08L 3000kv Brushless Inrunner $28.95

    Groet,,
    Gerben
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan je een Plettenberg 220/37/A1 met 7:1 gear leveren voor 330 euro...
    Maar dan zit je ook aan een 200A regelaar a 200 euro.

    Maar dat is zoals Gerben zegt inderdaad niet de bedoeling van dit geexperimenteer.
    Als alles volgens plan loopt neem ik mijn Surprise F5B kist mee naar de Sleepmeeting.
    Als het mag dan wil ik hem even invliegen.
    Helaas is het dan zo dat alles wat je daarna ziet vliegen erg langzaam omhoog gaat.

    GJ
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    GJVO,

    Doen we eerst vluchtje met de budget hotliner, is beter voor het effect ;)

    Gerben
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hier is een heel kort filmpje van de budgethotliner.
    Woog 1800 gram.

    Stijgsnelheid 47 m/s
    op 4S, 2 jaar oude koude Kokams 3200, 140A piek, 100A in vlakke vlucht.
    Prop 15x14 Falco.

    Bertus als gooier.


    http://www.f5b.nl/hawk/budgethotliner.wmv


    GJ
     
  13. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Leuke video.

    Geluidje klinkt lekker, ook al is het dan maar ~1400W gemiddeld.

    Jammer dat ie alweer stuk is.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jammer dat deze niet meer is.
    Ziet er echt goed uit op het filmpje!
    Ook flink gang erin!
    Blijkbaar een goede mix van onderdelen.... behoudens de slapte van de vleugel...
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2009
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Slapte van de vleugel?
    De vleugel is erg sterk, zeker voor deze prijsklasse.
    Ging iets niet goed in de start, achteraf waarschijnlijk een iets te achterlijk zwaartepunt met een crash tot gevolg. Dat je dan schade hebt spreekt voor zich, heeft niks te maken met de sterkte van de vleugel.

    Ben nog aan het overwegen of het nog reparabel is.
    In pure "budget style".

    Gisteravond de log gezien van de gefilmde vlucht. De accu heeft absoluut zn beste tijd gehad en dipt naar 12V (4s pack). Er is een ander packje onderweg, als er weer een vliegbare kist is gaan we verder testen. Met een vers en modern pakket verwacht ik rond de 2V meer over te houden onder belasting, dat maakt een wereld van verschil.

    Groet,
    Gerben
     
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    3.5V per cell is realistisch met de laatste generatie.

    Denk dat je toch blij gaat worden als je mijn Groene vleugel ziet, en ziet vliegen.

    :)

    Het is een RW2 vleugel.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Aha! Niet de vleugel...Dat was me niet geheel duidelijk.
    Alleen maar des te beter.

    Als de vleugel te herstellen is, zou ik dat zeker overwegen... waarom niet...
    Als er verder niet al te veel ter ziele is gegaan....
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, hij is best wel stuk.
    Ik weet niet of Gerben een foto kan maken maar ik stond al op het punt hem de vuilnisbak in te proppen.

    GJ
     
  19. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    welke laadstroom gebruik jij voor de turnigy 3000 zellen? op de site staat 2C..
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Jan,

    Ik zie het nut niet in van sneller laden. Bij Thunder Power hebben ze mij verteld dat het laden met meer dan 1C het leven van de Lipo's niet ten goede komt. Dat wil zeggen, zelfs al staat er 5C laden op je pack. Hij gaat waarschijnlijk langer mee als je het gewoon bij 1C houd. Dan hebben de electronen en chemi rustig de tijd om op hun juiste plek te komen.

    Omdat ik met F5B de Lipo nooit verder leeg trek dan ~50% duurt ook het herladen niet langer dan 30 minuten. Met 2 packs kan je dus de hele dag door vliegen zonder pauze. Moet je al 2 motoren hebben want die moeten ook 30 minuten afkoelen. Misschien 15 minuten met een ventilator.

    Tot nu toe gaan de Turnigy 30C cellen net zo goed als de Thunder Power 30C cellen. Zeker meer dan 40 cycles en geen verschil. Let wel, je moet het pack wel ontdoen van het plastic en de soldeer verbindingen inspecteren. Soms dan zit het print plaatje er scheef op, of niet geheel aangedruk alvorens ze aan het solderen zijn geslagen. Je hebt dan dus een slechte verbinding en dat kan natuurlijk niet met hoge amperages. Ook al is het maar voor even.

    Jos
     

Deel Deze Pagina