Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zeer bedankt,voor de uitvoerige info en het delen van ervaringen.
    Ik realiseer mij dat alles wat groter is dan een Bandit FVK serieus geld gaat kosten en dat is op korte termijn niet haalbaar. Dit eerste half jaar maar eens goed met laagdekkers leren vliegen. (ik begin nu wel ineens heel erg verstandige dingen te zeggen :D). Ik sta te trappelen om de Carbon Z en de WOT4 in de lucht te brengen.Dat ga ik gewoon weer met mijn instructeur doen. Waarom zou ik onnodig onnodig risico lopen (alweer zo verstandig :D). Misschien koop ik op de beurs in Duitsland wel vast een Bandit.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Of een van de modellen van Simprop... Geduld bewaren. Veel vliegen. Alleen maar goed om je reflexen in je systeem te embedden. Zit dat snor, vlieg je alles.
    Hele kleine giftige mini-hawks en bandids gaan bliksems snel en je moet ze heel goed in de gaten houden. Dat geld ook voor de hawkjes. Ze hebben een schraal profiel in de lucht, en keren nogal eens om in je beleving, en zetten je dan op het verkeerde been. Dus je moet ze zichtbaar voor-vliegen... of echte haviksogen hebben. Ook de kleuren strategisch kiezen. Kleur verdwijnt op afstand. Kanarie-geel blijft het langst zichtbaar. Knalrood of oranje wordt zwart/grijs. Vraagt om concentratie en geen geklets om je heen tijdens het vliegen.

    Ik werd destijds 'verliefd' op het model. Prachtige lijnen. Ook als je hem zo in de hand houdt, ziet het er verschrikkelijk goed uit!

    Ben ook maar ooit begonnen met een calmatootje. En een echte 'crack' ben ik ook nooit geworden, maar ik red me thans goed. Meeste dat ik gesloopt heb, was door een verkeerde zenderinstelling en veel geklets om me heen... 5 cm boven de grond rugvlucht of meskant heb ik nooit aangedurfd. 50 cm ook niet... wel op veilige hoogte...
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2017
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Fijn op te lezen dat je er veel plezier aan beleeft. Je hebt de, voor jouw, juiste weg gevonden.
    Als blijkt dat ik een snel toestel niet aan kan en dat zou gezien mijn leeftijd zomaar kunnen, dan is dat geen ramp. Dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Velen verklaren mij al 2 jaar voor gek, maar daar geef ik lekker niks om :D.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach... ik ga ook al weer naar de 58... tijd vliegt...
    Maar als je je niet safe met hoge snelheden voelt, zij er ook schitterende alternatieven... ook vol GFK...
    http://www.nanmodels.com/models/omega.html
    En dat vliegt verschrikkelijk mooi en chique... is ook mee te hellingzweven etc.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De tijd vliegt en wij ook :D.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben 51 en durf niet eens meer met een HLGtje te vliegen.
    Motorfiets de deur uit, Porsche de deur uit en een speedbike zal me ook wel te snel zijn :banana:
    Misschien ook de snelle schaatsen wegdoen en weer friese doorlopers kopen?
    Bij mij ligt de oorzaak helaas niet in de ouderdom maar in een gezondheidsprobleempje.

    Elk normaal mens zou een hotliner moeten kunnen vliegen want z'n ding vliegt vanzelf en zeer neutraal.
    Alleen moet er wel een basiskennis zijn van vliegen en na 1 a 2 jaar vliegen (op onze leeftijd) is die basiskennis er waarschijnlijk niet

    GJ
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voor ik het bejaaardenhuis in geschoven wordt, wil ik het weten.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je voordat je het bejaardenhuis ingaat het wil weten heb je tijd zat.
    De wachtlijsten worden er niet korter op dus als je nu inschrijft zit je ergens rond je 80e in het tehuis.

    Ik wil alleen zeggen, ga niet te snel met dit soort modellen vliegen.
    Ten eerste (en dat is de reden dat ik er mee gestopt ben) je hebt een moordwapen in handen als het fout gaat.
    Ten tweede: zo'n model is niet goedkoop en het kan binnen 2 seconden stuk zijn, helemaal als je geen hulp hebt van mensen die dit soort modellen kennen.
    Vaak gaat het fout door helpers die het model verkeerd gooien, dan ligt er in een oogwenk een hoopje glasweefsel van een eurootje of 500 of meer voor je op de grond.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik wil alleen zeggen, ga niet te snel met dit soort modellen vliegen.
    GJ[/QUOTE]

    Ik neem je reactie serieus. Wanneer kun je wel met dit soort toestellen vliegen? Als je een brevet hebt? Als je met 3D toestellen kunt vliegen?

    Groeten, Wil
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik neem je reactie serieus. Wanneer kun je wel met dit soort toestellen vliegen? Als je een brevet hebt? Als je met 3D toestellen kunt vliegen?

    Groeten, Wil[/QUOTE]

    Een brevet is onzin, dat zegt helemaal niets over je vliegkunsten.
    Brevet is een momentopname, dat je veilig met je model om kunt gaan.
    Ik ken mensen die gewoon hun brevet gekregen hebben en ook mensen die ooit eens afgevlogen hebben maar in de praktijk niet kunnen vliegen.
    In de F5B wereld heeft de wereldkampioen ook geen brevet, dat is puur iets nederlands... knvvl-achtigs
    Nee, je moet gewoon geleidelijk je kennis opbouwen, steeds je eigen grenzen verleggen, iets sneller, nerveuzer, kleiner.
    Maak het jezelf moeilijk met vliegen, vlieg niet achter je model aan, dwing jezelf om op een bepaalde plek op het veld te landen, ga ook eens met harde stormachtige wind vliegen.
    En daarom zeg ik ook, ga eens bij een wedstrijd kijken.
    Niet om mee te doen maar meer om kennis op te doen.
    Iedereen zal je graag willen helpen, niemand zal je beoordelen op je model.
    Op wedstrijden is ook regelmatig wat te koop of kan men zeggen wat je wel en beter niet kan kopen.
    Ik zie hier op het forum regelmatig mensen advies krijgen van andere mensen die niet gehinderd worden door enige praktische kennis.
    Dat zou bij F5B funest zijn, dan wordt het gevaarlijk en duur.
    En het hoeft niet echt duur te zijn, als je op een normaal niveau wilt vliegen.
    Allereerst zou ik nu alvast gaan kijken voor een Unilog logger met stroomsensor en temperatuursensor.
    Die heb je nodig om alles te meten en monitoren en kan je in elk model gebruiken.
    Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er bij mij door techniek iets stuk ging, mede door de Unilog.
    Alleen wel eens een complete motor/aandrijving afgeschreven door er een verkeerde prop op te zetten.
    Dat voorkom je door geteste aandrijvingen te gebruiken.
    Gewone Hobbyking accu's zijn vaak beter geschikt dan de "dure" merkaccu's.
    Sommige mensen zweren bij een bepaald merk maar als je dan gaat onderzoeken blijken ze allemaal uit dezelfde fabriek en batch te komen.
    En ook dat soort gegevens, wat de beste accu is, haal je uit de gegevens van de Unilog.

    Dat soort informatie krijg je door op wedstrijden te gaan vragen.
    In het verleden hebben Gerben en ik wel eens via een leraar / leerling systeem mensen met hotliners laten vliegen.
    Misschien dat iemand je wel een keer met zijn model wil laten vliegen, gewoon vragen.
    In de tussentijd, veel vliegen, ook bij turbulente wind en jezelf dwingen het toestel te besturen en op een vantevoren bepaald punt op het veld te laten landen en niet, zoals veel mensen, kwak maar neer, hij staat toch op het veld...

    Succes!!
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 21 jan 2017
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een brevet is onzin, dat zegt helemaal niets over je vliegkunsten.
    Brevet is een momentopname, dat je veilig met je model om kunt gaan.
    Ik ken mensen die gewoon hun brevet gekregen hebben en ook mensen die ooit eens afgevlogen hebben maar in de praktijk niet kunnen vliegen.
    In de F5B wereld heeft de wereldkampioen ook geen brevet, dat is puur iets nederlands... knvvl-achtigs
    Nee, je moet gewoon geleidelijk je kennis opbouwen, steeds je eigen grenzen verleggen, iets sneller, nerveuzer, kleiner.
    Maak het jezelf moeilijk met vliegen, vlieg niet achter je model aan, dwing jezelf om op een bepaalde plek op het veld te landen, ga ook eens met harde stormachtige wind vliegen.
    En daarom zeg ik ook, ga eens bij een wedstrijd kijken.
    Niet om mee te doen maar meer om kennis op te doen.
    Iedereen zal je graag willen helpen, niemand zal je beoordelen op je model.
    Op wedstrijden is ook regelmatig wat te koop of kan men zeggen wat je wel en beter niet kan kopen.
    Ik zie hier op het forum regelmatig mensen advies krijgen van andere mensen die niet gehinderd worden door enige praktische kennis.
    Dat zou bij F5B funest zijn, dan wordt het gevaarlijk en duur.
    En het hoeft niet echt duur te zijn, als je op een normaal niveau wilt vliegen.
    Allereerst zou ik nu alvast gaan kijken voor een Unilog logger met stroomsensor en temperatuursensor.
    Die heb je nodig om alles te meten en monitoren en kan je in elk model gebruiken.
    Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er bij mij door techniek iets stuk ging, mede door de Unilog.
    Alleen wel eens een complete motor/aandrijving afgeschreven door er een verkeerde prop op te zetten.
    Dat voorkom je door geteste aandrijvingen te gebruiken.
    Gewone Hobbyking accu's zijn vaak beter geschikt dan de "dure" merkaccu's.
    Sommige mensen zweren bij een bepaald merk maar als je dan gaat onderzoeken blijken ze allemaal uit dezelfde fabriek en batch te komen.
    En ook dat soort gegevens, wat de beste accu is, haal je uit de gegevens van de Unilog.

    Dat soort informatie krijg je door op wedstrijden te gaan vragen.
    In het verleden hebben Gerben en ik wel eens via een leraar / leerling systeem mensen met hotliners laten vliegen.
    Misschien dat iemand je wel een keer met zijn model wil laten vliegen, gewoon vragen.
    In de tussentijd, veel vliegen, ook bij turbulente wind en jezelf dwingen het toestel te besturen en op een vantevoren bepaald punt op het veld te laten landen en niet, zoals veel mensen, kwak maar neer, hij staat toch op het veld...

    Succes!![/QUOTE]

    Of te wel: voorlopig (en waarschijnlijk nooit) niet aan beginnen.
    Dat is wel een tegenvaller, want daarvoor ben ik met vliegen begonnen.
     
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Hoezo tegenvaller? 2 jaar geleden kon je nog niet eens vliegen..... en kijk nu eens!

    Oefening baart kunst, komt op latere leeftijd iets trager, maar om nou meteen de zender in de wilgen te hangen.....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ron, die Wattmeter is leuk voor normale modellen maar de Unilog is alom bekend en verplicht bij wedstrijden.
    Er zijn voor de Unilog ook allerlei analyseprogrammaatjes gemaakt dus dan is het beter om niet opnieuw het wiel uit te vinden en gewoon de Unilog te kopen.

    En Willy,
    ik zeg niet dat je er niet aan moet beginnen of niet zal kunnen maar we hebben al vaak genoeg mensen gezien die te snel aan modellen begonnen die ze niet beheersten.
    Dat is vervelend voor omstanders maar nog veel vervelender voor de piloot.
    Je gaat juist modelvliegen om wat te ontspannen en niet boven je kunnen iets te gaan doen.
    En vaak, als je te snel overstapt naar een bepaald model dan gaat het geld kosten wegens crashes, de lol is er dan snel af als je elke week een model de grond inboort.
    Dus.. gewoon rustig aan, jezejf steeds iets beter maken.
    Ik zat even te denken en de ION is misschien wel een leuk model om te proeven.
    Hij staat bekend als de Freudenthaler ION maar Freudenthaler koopt hem gewoon in bij JP models
    http://www.jpmodels.cz/en/rc-modely-letadel/ion-neo/
    Je hebt dan een zwever die best hard omhoog kan, degelijk gebouwd is maar ook rustig kan zweven,
    En .... betaalbaar.
    Of bij Freudenthaler https://shop.modellbau-freudenthaler.at/

    Koop dan de versie met Wolbklappen.
    Kost rond de 250 euro.

    Daar zet je dan een motor met vertraging in, RFM prop erop en Sunrise 150 Dutch F5B regelaar in.
    Een goede gebruikte Hacker motor zal je voor 150-200 euro kunnen kopen.
    Om te beginnen kan je dan een 4S motor nemen en hem op 3S vliegen, met een iets te kleine prop.
    Je gaat dan onder een hoek van 45 graden omhoog.
    Heb je hem na een tijdje onder de knie en ben je vertrouwd met het model dan kan je op 4S gaan vliegen en de juiste prop erop zetten.
    Dan zit je op hotliner niveau.
    Recht omhoog met zo'n 30 m/s moet dan geen probleem zijn en horizontaal zwevend haal je de 200+ makkelijk.
    Aanduiken zonder motor haal je de 250 km/u.
    En door de welfkleppen kan je ook gewoon langzaam binnenkomen, 30 km/u of heerlijk zweven in de thermiek.

    Dit is het enige model dat ik ken dat ik mensen wel aan kan raden als leuk alternatief.
    Maar ook hierbij, ga voor de eerste vluchten hulp vragen aan mensen die met dit soort modellen vliegen.
    Ronald (sundaypilot) vliegt in de buurt van Eindhoven, misschien dat je hem kan vragen.

    GJ
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er komt niks in de wilgen te hangen Arnold. Misschien moet ik mijn doel bijstellen naar omlaag.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Willy, ik wil je er niet vanaf praten, je doel moet altijd het hoogst mogelijke zijn dus gewoon doorgaan.
    Zelf heb ik vanwege mijn ziekte alles stop moeten zetten.
    Mijn reactievermogen is dusdanig dat ik zelf vind dat ik niet meer kan en mag vliegen.
    De laatste keer dat ik mijn Avionic de lucht ingooide voelde ik me als een beginner en dat is niet fijn met een model dat zo hard gaat en agressief kan zijn.
    Dat was een gevoel van... HELLUP!! ik weet het niet meer.
    Met veel moeite het ding aan de grond kunnen krijgen en meteen de beslissing genomen, ik stop met modelvliegen.
    Zo zal een ongeoefend modelvlieger die voor het eerst een hotliner in zijn handen krijgt zich ook voelen, dan is de lol er snel af.
    Dus... rustig aan, stapje voor stapje en als ik jou was zou ik die ION eens bekijken.
    Misschien niet helemaal wat je wilt maar wel een goeie opstap.
    Er staat van alles over geschreven op RC Network.

    GJ
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beste GJ,
    Het is me inmiddels duidelijk dat je problemen met je gezondheid hebt en dat is vele malen erger dan dat geneuzel van mij. Het laatste zijn slechts luxe problemen. Ik wens je dan ook veel beterschap toe.
    Verder begrijp ik heel goed, dat je bij mij een fiasco, in welke vorm dan ook, wilt voorkomen. Bij mij lopen gevoel en verstand niet altijd gelijk :D.
    Als ik een leerling heb, die na twee jaar van plan is als solist bij het Concertgebouworkest te gaan optreden, raad ik hem dat ook af.
    Terug naar de werkelijkheid: De Ion die je voorstelt, staat ook op een van mijn lijstjes. Ik ga me daar eens in verdiepen (dat doe ik graag).
    Groeten,
    Wil
     
    Niels1275 vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even een lijstje gemaakt van wat IK in de ION zou zetten (rekening houdend dat je naderhand wat sneller wilt).

    ION Pro met kleppen 249 Euro
    http://shop.jpmodels.net/product/modely/ion_pro_plus/ion-pro_-/217
    Hacker B50-7L met 6,7 gear (6S motor die je op 4 of 5 S gaat vliegen) 299 Euro
    http://www.hacker-motor-shop.com/e-vendo.php?shop=hacker&a=article&ProdNr=10406644&t=3&c=7205&p=7205
    RFM spinner versetzt 39 Euro
    https://shop.modellbau-freudenthaler.at/176-cfk-spinner-versetzt-verdreht-fuer-f5b
    16x16 RFM prop 33 Euro
    https://shop.modellbau-freudenthaler.at/cfk-klapp-propeller/94-propeller-16x16-breit.html
    Regelaar Sunrise F5B (te koop bij Gerben) 69 Euro
    4 of 5S 3000 mAh lipo, gewoon een Gens Ace, Dymond of Turnigy 40C pakket van 30 Euro kopen.
    6mm LMT stekkers (heb ik nog wel liggen voor je)
    Unilog 2 met stroomsensor en temperatuursensor 100 Euro
    Als servo's Graupner DES 448, deze zijn goed en betaalbaar (30 euro per stuk).
    Op welfkleppen zou je wat goedkopere kunnen zetten, als ze maar wel goed centreren.

    Motoren kan je 2e hands kopen, props ook.

    En dan is het een avondje plakken, solderen en zender instellen.

    GJ
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je uitgebreide plan. Ik print hem uit.
    Zojuist even naar het filmpje op de website gekeken. Met dit toestel zou ik kunnen leven.

    Gr. Wil
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zo'n 1000 euro is serieus geld.
     

Deel Deze Pagina