buitenloper met vertraging in vaste stand stoppen

Ik heb een expirement ik wil een buiteloper, en daar een vertraging achter van 500:1 en dat wiel wil ik elke keer in de zelfde stand laten stoppen als ik de gas stick dicht trek en dan ook weer gas kunnen geven

wie heeft daar een idee over :shock:
 
Hoe nauwkeurig moet het wiel stoppen?
Wat voor massa moet gestopt worden?
Met welke snelheid draait het wiel?

Wat is de bedoeling van het geheel?
 
Sensor en mechaniche rem die op het juiste moment grijpt lijkt me de eenvoudigste oplossing. Deze sensor en rem werken dan alleen bij compleet gas dicht. Hiervoor zou je een schakeling moeten maken met een chip.

Ben ook wel benieuwd waarom je dat zou willen :)
 
Of mechanisch. Nokje of pennetje wat in een opening valt. Je zult in ieder geval eerst moeten afremmen, anders loopt de boel in de soep.
 
buitenloper met vertraging

Ik kwam een site tegen waar ze een vogel met de vleugels laten vliegen nu wil weten hoe je de vleugel in zweef stand kan stoppen wandt als de vleugel naar boven staat dan val het uit de lucht, en als de vleugel naar beneden staat kan je niet landen zie hier wat ik bedoeld
Festo's SmartBird robot takes off with elegance, doesn't poop on you (video) -- Engadget
en ik wil onder staande foto een nieuwe maken met aandrijving met vleugels
zie onder staande link


https://picasaweb.google.com/117543997932602500700/20111127#
 
Aha, dan zit je alleen op de verkeerde plek in het forum :)

Er komen ook nog wat krachten op de rem in dit geval. Je zou een systeem kunnen maken waarbij een pen met een veer tegen een schijf aan drukt bij motor uit (servo oid). In de schijf zit een uitsparing waar de pen in valt en zo wordt de schijf geblokkeerd. De veer zorgt ervoor dat de vleugels uit kunnen draaien zegmaar en als het goed staat schiet de pen in de uitsparing door de veer. Zodra je gasgeeft trekt de servo de pen weer terug en kan het weer vrij bewegen.
 
@Tadango: zie mijn post hierboven ;)

Ik vraag me af of je met zo'n grote vertraging nog een rem nodig hebt, maar als ik de constructie van de smartbird zo eens bekijk, moet het niet zo moeilijk zijn om een dergelijke "harde stop" in te bouwen.

SmartBird-Internal-Parts%5B5%5D.jpg


 
Laatst bewerkt door een moderator:
helaas ik zit geen 24 uur achter de computer van daar mischien een iets latere reactie
maar de links zullen het hoop ik, duidelijk maken wat zou willen maken maar da in een buizerd model
MVG Gerard
 
Hier nog wat beeldmateriaal (even doorspoelen naar 0:55):


En hier vanaf 1:10:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De regelaar heeft van zijn eigen een brake en dat druk je vogel mij niet door met zo'n vertraging aantal veugel slagen tussen de 100 en 180 slagen kan je regelen met gas knuppel maar na vleugel stilstand moet je ook weer gas kunnen geven en verder kunnen vliegen dus met een pen blokkeren kan dus niet
 
Natuurlijk kan dat wel, maar dan moet je dus wel een extra servo inbouwen die de pen terugtrekt voordat de regelaar reageert op je gas-signaal.
Maar zoals gezegd: ik denk niet dat je een dergelijk blokkeersysteem nodig hebt. Het enige wat je zou kunnen inbouwen is een sensortje (optisch / magnetisch), om het systeem automatisch in de gewenste positie stil te zetten.

Festo zelf houdt er trouwens wel een bijzondere manier van landen op na:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met de pulslengte bij gas dicht = +/- 1 ms valt de motor in de brake maar daar moet eerst de veugel in de juiste stand staan en dan de brake er in vallen , dus gas dicht motor langzaam draaien en bij de juiste stand de brake er in , maar gasgeven motor weer draaien
MVG gerard

PS het is allemaal super licht ik heb kunnen vinden het heeft een spanwijte 1,96 m en weeg 450 gr compleet dus zomaar een stok in dat tandwiel steken nee
een optische sensor ja (lichtsluis) plaats bepalen is een kwestie uitprobeeren maar hoe schakel je dat?????
 
Laatst bewerkt:
Dat kan ook. De vertraging is zo groot dat de motor met brake genoeg weerstand moet hebben om de vleugels vast te zetten. Zoniet zal je een andere oplossing moeten gebruiken.

Je zal een schakeling moeten maken die bij gasdicht van de ontvanger de motor langzaal laat doordraaien totdat de vleugels goed staan en dan pas gas dicht naar de regelaar. Moet niet heel lastig te maken zijn. Met een PIC oid is dat vrij eenvoudig te realiseren. Heb je microchip programmeer ervaring? Of iemand in de buurt?
 
Dus:
- Sensor inbouwen die de juiste stand detecteert.
- Functie inbouwen die bij minder dan x% gas de sensor activeert
- Bij eerste signaal sensor toerental langzaam afbouwen naar bijna 0
- Bij tweede signaal sensor gas direct terug naar 0 (=rem erop)
- Bij meer dan x% gas de regelaar weer inschakelen.

Edit: krijg nou wat, alweer dezelfde gedachte!
 
Laatst bewerkt:
tadango nee dat niet heb wel veel elektronica gebouwd maar programeren niet

maar ik zit zelf te denken aan een wissel ralis en een pulstimer (servotester) die je op een apart kanaal omschakeld van puls ontvanger naar puls van pulstimer en dat moet gebeuren als hij de lichtsluis paseerd

gerard

of koppelen met een mix op zender en gas sick
 
Laatst bewerkt:
Dus:
- Functie inbouwen die bij minder dan x% gas langzaam afbouwt naar 0 in minimaal y (milli)seconden.
- Sensor inbouwen die de juiste stand detecteert.
- Bij signaal sensor direct terug naar 0 (=rem erop)
- Bij meer dan x% gas de regelaar weer inschakelen.

Edit: krijg nou wat, alweer dezelfde gedachte!

Dit lijkt mij het juiste idee ,maar hoe maak je dit:p
gerard
 
Jouw idee zal ook werken maar is wat groot en zwaar. Het gewicht is bij deze vogels vaak een groot probleem dus een chipje van een paar gram lijkt me handiger, maar dan moet je dat dus wel kunnen maken.

Ik zou eens kijken naar de PIC programmers en wat voorbeelden zoeken. Wellicht kan je naar wat oefenen wat mee.
 
Back
Top