buitenloper mhz gecko bloedheet

Discussie in 'Speedboten' gestart door pataz, 7 jul 2018.

  1. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
    hoi allemaal .is het mogelijk om een buitenloper te voorzien van waterkoeling.
    de motor word bloedheet en stinkt .regelaar is handwarm.
    ook loop ik tegen het probleem aan van het kantelen van het bootje heb er nu 80 gram lood in om het bootje te laten kantelen .duurt ook even voor het bootje in plane raakt mischien dat hij daarom zo heet word
    ik vaar het bootje op 2 cell lipo 2200 mah .buitenloper geen idee lijkt op een turnigy typhoon geprobeerd met 29 tot 31 mm k serie props.
    grt patrick
     
  2. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo pataz

    Aller eerst hebben we wat foto’s nodig en wat meer info over je setup.

    Als een motor te warm word is er iets mis.
    Wat is de diameter van je motor. Hoeveel Amp is je regelaar?

    Loopt het zaakje licht rond of staat er te veel gewicht op een verkeerde plaats.

    Gr eddy
     
  3. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Graag foto's want ik ben ook bezig met een Gecko te vullen :banana:en waarschijnlijk kan ik leren uit jouw eventuele fouten.
    Gecko 17-02-2018 001.JPG
     
  4. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
    hierbij wat foto's van het bootje.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe hoog was de stroom die je gemeten hebt?
    Motor merk/type/Kv/link?
    Schroef spoed/diameter/#bladen/type?

    Je motor is veranderd. Magneten verliezen sterkte door hitte (permanent!), daardoor stijgt Kv, stroom is evenreding met Kv tot derde macht. Stroom neemt enorm toe, magneten nog heter, lagere Kv, nog hogere stroom, etc.etc., vicieuze cirkel die in uitfikken zal eindigen.

    Je kunt stroom verminderen door kleinere spoed en/of kleinere diameter te kiezen, vooral het verkleinen van spoed heeft een enorm effect:
    Opgenomen stroom is rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
    Opgenomen vermogen rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De vliegerij gebruikt (conservatie) vuistregel: 3watt/gram. Maar ik betwijfel of die voor boten opgaat.

    Vier eenvoudige methoden voor bepalen van Kv
    www.bavaria-direct.co.za
    → Motor constants
    velocity constant (Kv)
     
  8. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
    hoi Ron Dank voor de links en uitleg.ik heb dit bootje een jaar of 6 geleden gekocht en nu pas mee gaan varen.ik heb echt geen idee welk motertje er in zit.hoogte van de stroom heb ik niet gemeten .de props die ik gebruik zijn carbon graupner 29 30 31mm k serie
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Antwoord = ja. Jan (Pompebled hier op het forum) heeft daar ervaring mee.

    Da's foute boel; de magneten kunnen daardoor een behoorlijk deel van hun werking verloren hebben.

    Dat mag. Moet hij tegen kunnen, anders had hij geen regelaar moeten worden.

    Maar... waterkoeling op een bloedhete motor (wat voor motor dan ook) is symptoombestrijding.
    Te vergelijken met: het lampje "motorolie" op je dashboard brandt. Oplossing: sla het lampje stuk.


    Systematisch te werk gaan om het probleem te zoeken:
    1 draait de schroef (met aangekoppelde motor) met de hand soepel rond?
    2 wat is het opgenomen vermogen met gesplaatste aandrijving?
    3 wat is het opgenomen vermogenmet de motor los? Als daar veel verschil tussen zit,, zit het probleem ergens in de aandrijflijn.
    4 Schroef geschikt voor motor en boot? Niet te groot of teveel spoed?
    enz enz enz....
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Als die motor stinkt en rookt is het kwaad al geschied. Ik heb toevallig hetzelfde voorgehad met een zwevert. Motor in de kliko en een nieuwe setup bedenken die het wel doet zonder rooksignalen. Waterkoeling wordt toegepast bij extreme setups.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pataz,

    Aan de foto's kunnen we niet zien welke maten de motor heeft (Ø en lengte can, het draaiende deel)?
    Hoe lang kon je varen op één acculading en heb je minimaal 80% van de vaartijd vol gas gevaren?

    Als de wikkelingen op de stator al beginnen te stinken dan vrees ik dat de magneten al een behoorlijke opdonder gehad hebben.
    Nu waterkoeling installeren lijkt me mosterd na de maaltijd, hoewel dat relatief eenvoudig te maken is, als je het materiaal en het gereedschap hebt.

    Ik neem een plaatje aluminium 6 mm dik en boor door de bovenzijde een gat van 3,8 mm.
    De beide einden boor ik op met Ø4 mm zodat er een stukje 4 mm dunwandige aluminium buis in past, bij wijze van slangnippel (vastgelijmd met Loctite), je kunt er natuurlijk ook draad in tappen en er aan weerszijden een nippel indraaien.

    In het plaatje komen nog de gaten voor de motorbevestiging en een gat ter grootte van de koppeling.
    Op de foto een versie voor een 3654-1600Kv buitenloper:
    Waterkoeling buitenloper.JPG

    Omdat aan één kant een vloedkanaal in de weg zit, wijst één pijpje omhoog, dat hoeft dus niet als je voldoende ruimte hebt:

    Aeolian in position 02.jpg

    Zoals je kunt zien komt de koelplaat tussen de motorsteun en de motor in, je hebt dus een langer flexas nodig.

    Echter, als de motor naar z'n grootje is dan zou je voor een watergekoelde buitenloper kunnen gaan zoals de ADS400L:
    https://hobbyking.com/nl_nl/ads400l-water-cooled-brushless-outrunner-3700kv-600w.html?wrh_pdp=3

    Ik heb er al jaren eentje in mijn 50 cm (gestepte) Baracuda en op 2S is de boot amper op het water te houden, op 3S is het een ongeleid projectiel dat zichzelf omver vaart.
    Het feit dat er een 37,5 mm prop achter zit is natuurlijk ook een factor...
    Een Gecko heeft geen steps, dus die zou het vermogen iets gemakkelijker weg kunnen steken.

    Addertje onder het gras is de Ø3 mm motoras, daar moet je dus een passende koppeling voor vinden.
    Als je toch bezig bent, vervang de huidige koppeling door een klemkoppeling, die niet je flexas stuk drukt na aan paar keer de flexas eruithalen voor onderhoud; met een beetje mazzel is de klemkoppeling langer dan de huidige en hoef je geen nieuwe flexas te kopen.

    Hier een plaatje van de ADS400L in mijn Baracuda; het plaatje tussen de motorflens en de motor is alleen een vulplaatje, ik wilde de (starre) as niet inkorten:
    PIC07589.JPG

    Ik vaar iets van 20 minuten vol gas op 2S 4200mAh met een ongekoelde 40A regelaar.

    PIC07591.JPG

    Groeten, Jan.
     
  12. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Mijn motortje, nog niet getest.
    Gecko 028.JPG
     
  13. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Draait de as soepel?
    Schuurt de buitenloper niet tegen de bodem romp?
    Zitten de 2 boutjes niet tot tegen een draaiend deel geschroefd?

    En zoals hier al aangehaald zijn de magneten waarschijnlijk al te heet geworden, daardoor hun kracht verloren gaat en waardoor het probleem alleen maar erger wordt

    Lijkt me een 28mm formaat?
    Zou dan toch een 29mmpropje moeten aan kunnen indien het kv niet waanzinnig hoog is.(staat het er niet op?)

    Waterkoeling is altijd aan te bevelen in een speedboot
     
  14. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
    bedankt voor de reacties allemaal.
    vandaag de boel eens goed nagelopen
    as loopt soepel.ook aangesloten op de motor
    motor schuurt niet tegen de bodem.naar mijn idee mankeert er verder niks aan.
    @pompebled heb eerst 5 minuten rustig gevaren en toen de boel nagelopen toen was het motertje al warm.
    daarna in mijn enthousiasme best volgas gegaan denk een minuut of 10.
    motortje is 28X28mm formaat.
    ik wil dus een nieuw motortje esc en wat props gaan bestellen ,dan weet ik zeker dat hij weer ok is.
    waterkoeling is toch niet perse nodig in dit bootje lijkt mij?
    grt patrick
     
  15. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
    ziet er goed uit.wanneer ga je testen
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Patrick,

    Een speedboot, ongeacht het formaat, moet je 80% van de vaartijd vol gas varen, anders wordt de boel heet.
    Met je vijf minuten rustig varen heb je de boel eerst 'voorgebakken' en vervolgens met een al warme motor nog eens tien minuten vol gas gevaren.

    Was de motor (en eventueel regelaar) watergekoeld geweest, dan had je in ieder geval een deel van de warmteopbouw kunnen afvoeren, nu was de boel door het in deellast varen al lekker heet geworden, het vele schakelen, dat de regelaar moet doen in deellast, zorgt voor veel warmteontwikkeling in zowel regelaar als motor zoals je gemerkt hebt.
    Om Ben eens te quoten:
    Het formaat boot doet er niet toe, alleen bij een schaalmodel kom je weg zonder waterkoeling.
    Of je moet bij een speedboot de boel dusdanig overdimensioneren dat de warmteontwikkeling geen probleem is, het nadeel daarvan is het hoge gewicht van alle componenten, want overdimensioneren is meestal een stuk zwaarder, daar gaat je topsnelheid...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2018
  17. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Dat weet ik nog niet, ik heb nog geen mini-servo voor erin. Welke servo heb jij erin zitten?
    Er moet ook nog een 2s lipo besteld worden.
     
  18. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
    Ik vaar met turnigy lipos en er zit een hitech servo in.heb jij lang moeten wachten op jou motorte bij ali vandaan.mischien bestel ik dezelfde wel
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Magnetische hobbeltjes (cogging) zijn energieneutraal, geen probleem.
     

Deel Deze Pagina