Burt Rutan's Pond Racer: voortgangscontrole ;-)

ron van sommeren

Forum veteraan
Ik ben nieuwsgierig hoe staat het met de activiteiten op het gebied van Burt Rutan's Pond Racer. Mijn aanbieding (vlaai, zie onderstaande thread) geldt ook voor 2003. Van Theo Coenen heb ik op onze elektro fly-in al een leuke tekening gezien. Zie ook:
http://forum.modelvliegen.com/showthread.php?threadid=615

brettpond.jpg

tekening is inderdaad klaar. Ik zit nog te twijfelen over de aandrijving. 2x speed 400 of 2x speed 280. Eerst maar eens eentje bouwen en kijken wat het gewicht wordt.

Hmm, indoor look-alike ook toegestaan? Beetje wit depron, platte plankrompen enz.

Met de test van 2 motortjes in de Transherc van Harold blijken die 2 kleine ima motortjes met de kleine gunther propjes best en knap hard te kunnen gaan.

Of moet ie bij jouw op het veld gevlogen worden?

Dat was de afspraak hij moet vliegen op de electromeeting in Winsum

Theo Coenen zei:
Dat was de afspraak hij moet vliegen op de electromeeting in Winsum
Theo, jij mag op 22 juni gerust in Winsum gaan vliegen maar dan ben je 220km te ver doorgereden ;) Mijn lokkertje is een vlaai voor degene die op 22 juni een Pond Racer vliegt. In depron wordt dat denk ik moeilijk Niek maar ik zal niet streng zijn :twisted: .

Sorry ik had de kaart op de kop Ik dacht al wat is dat voor een rare punt in het noorden. :lol:

ron van sommeren zei:
.........Mijn lokkertje is een vlaai voor degene die op 22 juni een Pond Racer vliegt. .........

Moet ik even iemand bellen die van plan is om een pondracer met 2 borstelloze motoren te maken.

Vraagje:

Moet een Pondracer echt 500 gram wegen??? :roll: :wink:

Ja, niet meer dan 500gram en hij moet nog waterdicht zijn ook ;)

Serieus nu. Dit toestel is door Burt Rutan ontwikkeld en gebouwd voor Dick Pond. De laatste vond het erg jammer dat er zoveel originele WWII 'heritage' toestellen bij luchtraces verloren gingen en heeft daarom dit toestel laten ontwikkelen. De Pond Racer is al een poosje niet meer onder ons, gecrashed.

Ron, Eric is tot zover ik weet (5 dagen geleden) gestopt met het idee voor de pound racer want hij vond de vliegtijd die hij eruit kon persen met twee borstelloze te weinig om tot een redelijke tijd te komen werd hij te zwaar aan accu's

Hey Rob,

Zou dat echt de reden zijn? :?
Ik vlieg sinds afgelopen weekend met zo'n borstelloze aandrijving.

De aandrijving weegt:

Mega Motor 16/15/3 + 30 Amps JETI regelaar 110 gram
Aandrijfaccu 8x1200 NiCd 290 gram

Dit moet dan natuurlijk maal 2.
Dan kom ik op een totaal aandrijf gewicht van 800 gram.

En de vliegduur is met continu volgas ca. 3 - 3,5 minuut en als je dus met het gas speelt zou je dus toch tot een aardig vluchtje moeten kunnen komen.

Nog niet tevreden? Er zijn nu ook nieuwe 1700 mAh NiMh cellen die net zo zwaar zijn (33 gram per stuk), belast kunnen worden tot 25 AMPS en dan zou het project toch moeten kunnen slagen lijkt mij zo?

(je zou eventueel nog 2 cellen (66 gram) erbij kunnen zetten, maar dit gaat wel ten koste van vliegduur en duwt nogmeer door bij de landing. :o

Wat misschien ook een optie is, 2 borsteloze motoren op 1 regelaar (is dat mogelijk)? Of ipv 2 accupakketten maar 1 pakket?

Grtz,
Emile

Emile als je de Pond-Racer bekijkt en eens gaat rekenen aan dit model dan kom je erachter dat het zwaartepunt op een voor een model zeer ongunstige plek ligt. Er is niet veel plaats voor het zwaartepunt om het gewicht aan de achterzijde te compenseren. Het zal dus ook zeer moeilijk zijn om dit model met electromotoren uit te rusten.

De Pond-Racer blijft nog steeds een van de hoog geplaatste projecten in mijn lijst.
Wel zal ik proberen om hem te maken met 2 speed 400 motoren of nog kleiner. Mischien nu wel met speed 280 motoren en Kokam cellen. Mischien dat het op die manier wel mogelijk is.

Dat weet ik zo inderdaad niet 1,2,3 ... 8O

Misschien bouw ik ooit nog wel zo'n ding, maar ik ga daar nog geen weddenschap op afsluiten. Momenteel heb ik nog teveel andere leuke bouwprojecten.

Maar ... als ik naar de Pond Racer kijk dan heeft ie toch behoorlijk dikke motor gondels, dus daar zou toch heel wat gewicht in kwijt moeten kunnen om het zwaartepunt naar voren te krijgen? :?

Wat wel een probleem wordt met mijn aandrijving en een dikke romp is dat de propellor niet buiten de romp uitkomt en dus een vertraging gewenst is.

Als ik Erik zie of spreek zal ik hem eens een positieve push geven, LOL :lol:
Maar hoe is het met de bouwstatus van de andere Pond Racer bouwers?

Zou wel eens foto's willen zien .. of is dat TOP Secret?

Grtz,
Emile 8)

Hallo!

Ik was inderdaad van plan om de pondracer met twee mega's te gaan bouwen maar kwam met behoorlijk wat problemen met het gewicht en de ruimte. De miniviper van graupner weegt bij mij met 8 800ar vliegklaar 550gram en dat maal 2 dus 1100.Als je dan de 24 a4's op de grond legt en kijkt hoe klein de vleugel is dan zegt er iets in me dat dat niet goed kan gaan.

de 1200's zijn te groot in diameter en krijg je daardoor niet goed in de gondels voor het zwaartepunt dus de 800 bleef over. hier wilde ik twee gepushte en dezelfde paketten van en twee regelaars om zo weinig mogelijk dunne bedrading in de vleugel te hebben. In elke gondel 1 servo, 1 voor hoogteroer en 1 voor 1 rolroer wat mij voldoende lijkt (het blijft toch een pylonracer!). Ontvanger in het midden en gaan! De hoge vleugelbelasting deed mij schrikken en de hele tekening vergroten lukt niet omdat de gondels dan inderdaad te groot worden t.o.v. de propellers. Konstruktief is het ook erg lastig om een degelijke manier te vinden om je akkupakket te kunnen verwisselen zonder dat je de neuzen te veel verzwakt. Een luik aan de onderkant was ik ook niet zo'n voorstander van omdat Die luik al moet beginnen vanaf de achterkant van de motor om je pakket er nog redelijk uit te kunnen krijgen en ik wil niet dat een pakket bij een scherpe bocht of looping eruit zou kunnen vliegen. Met 2 400's werd er al geschreven dat het landen al erg spannend was dus hiermee sta ik ook niet te juigen.

Ik heb nu zoveel leuke projecten dat de pondracer even vergeten is, maar misschien komt het er weer eens een keer van als er een paar goede en praktische oplossingen gevonden worden want hoe moet hij gelanceerd worden? een haak in de neuslijst gaat niet want dan zit hij op het zwaardtepunt wat niet lekker zal klimmen en 2 haken aan de gondels lijkt mij ook niet 100% sukkelproof.

Zit er wel over te denken om de vleugel van de pondracer op de miniviper van JP te plaatsen .Ik heb te tekening onder de romp gelegd en ziet er wel erg gaaf uit! Daar zitten geen rolroeren aan de vleugel dus kan hij wel sterk genoeg worden wat volgens mij bij een pijlstelling naar voren wel belangrijk is. Maar dan heb ik ween een probleem met het zwaardtpunt.

typt hier wel snel weg... Dacht dat dat alleen in mijn e-mail zo was.

groeten uit Oss!

Ron voor die pond-racer geld toch als hij maar vliegt dus ongeacht de bouwmaterialen en het uiterlijk.

een regelaar 2 x borstelloos

het wil wel ik heb 2x een axi op de twinstarr zitten alleen opletten
met de motorenze moeten allebij loopen bij een beetje gas
en dan in de lucht niet meer uit zetten en met meer cellen
word het wat moelijker maar het wil wel regelaar een tmm 40 ampere :D
Code:

Theo Coenen zei:
Ron voor die pond-racer geld toch als hij maar vliegt dus ongeacht de bouwmaterialen en het uiterlijk.
Ongeacht het bouwmateriaal, maar hij moet wel op een Pond racer lijken, e.e.a. te beoordelen door mijn persoon :D:D

Back