Vandaag op het werk van een klant een Byron MiG 15 in m`n handen geduwd gekregen van kijk maar eens wat je er mee doet Nou denk dat ik daar wel wat mee kan
@ Pieter, hij staat wel in het turbine gedeelte hé @ Ray, yep dat gaat als eerste eruit. Heb daar ook al een gegadigde voor Mocht iemand interesse hebben in de OPS 15cc met Byron fan laat maar weten
Echt 1 uit de oude doos nooit geweten dat er zoiets bestond in die grote. Voor 10 jaar geleden vloog er 1 met een kyosho f16 dat vloog net maar daar had je ook alles mee gezegd. Het was maar een klein motortje. Dat motortje hebben we toen op een pico jet gezet en dat ging wel hard totdat een servo het niet meer leuk vond. Maar erg leuk kistje wat voor turbine komt erin? Het zal wel lastig zijn om alles kwijt te kunnen met zo.n open romp
Yep, een echt oudje van voor de jaren 80 zelfs. Diegene die nu bij mij op de bouwkamer staat is zelfs nog de eerste versie, niet zo 'geavanceerd' als die uit de folder Joey, m`n zoon, heeft zojuist de kist leeg gemaakt, servo`s eruit, impellor eruit, alle oude aansturingen eruit. Kist is nu echt leeg. Vleugelbevestiging moet wel wat aan gebeuren, die voelt wel heel slap aan Hoogte en richtingroer servo`s wil ik in de staart zetten ipv onder de cockpit, minder goed voor het zwp maar dat zal zichzelf ook wel weer oplossen. Rolroerservo`s in de vleugel. Turbine? K45 zou al genoeg moeten zijn. K70 zou het dan worden voor 'de toekomst', een K85G zou beter zijn als ik de F/A-18A als twin uit zou gaan willen voeren. Maar dat bekijk ik in een later stadium wel even. Retracts is eigenlijk wel een must maar misschien eerst wel eens fixed vliegen. We kijken wel ff. Dogfighten met de F-86 Ray
WoW. Ziet hij er voor die leeftijd nou echt zo goed uit of ben je gewoon een goede fotograaf Gr Vinze
@ Herman, mwoah valt nog wel mee hoor, aansturing zijn niet zoals ik ze wil zien dus dat er helemaal uitgehaald en vleugelbevestigingsspant is beetje twijfelachtig, verder zit het er prima uit. @ Ron, yep, schuim vleugeltjes, daar gaan we denk ik ook maar iets mee doen.
Retract. Die wielen moeten in. Heb voor de F86 een goede kandidaat en de neuspoot in solidworks gesimuleerd .
Is een heel goed vliegende kist. In de jaren '80 vlogen er twee bij de haagse modelvlieg club waar ik lid was. Vloog heel strak met een 15 cc en retracs. Is m.i een kist die maķkelijk vliegt. Zal het met een turbine waarschijnlijk nog beter doen omdat deze meer vermogen heeft. Dit maakt de start eenvoudiger. Veel succes met de ombouw! Grt, Arnoud.
Hoi Arnoud, Thanks, vorige eigenaar melde ook al dat de kist lekker vloog dus ga ervan uit dat dat ook daadwerkelijk zo is na de ombouw. Joey lekker aan het mee sleutelen: Nostalgie: De impellor, interesse? Laat maar weten: En hier zaten alle servo`s, onder de cockpit: Spant waar de impellor aan vast zat en waar ook de vleugelliggers aan bevestigd zijn: Spantje in de staart, deze is ook wat slapjes:
Heb alle roeren losgezaagd en 1 vleugel al even kaal gemaakt: Dit zou de wat 'schaligere' positie moeten zijn van het gear: Ondertusen de oude poten er al afgeslepen en de gear positie al wat uitgehold. Vleugels, stabilo en roeren zullen geglast worden, misschien hier of daar nog een kleine versteviging aanbrengen, Romp zal inwendig ook wat verstevigd worden met carbon strengen en wat spanten extra, etc., Kist zal worden voorzien van elektrische retracts (kijk nu nog even naar de ER-30`s), Flaps is eigenlijk ook wel een must en het zijn split flaps dus vrij eenvoudig aan te brengen, Speedbrakes, damn dat hoort er eigenlijk ook wel op te zitten, Een Grumania pijp kan er zo van achteraf ingestoken worden, Zeer waarschijnlijk zullen alle roeren direct aangestuurt worden, dus niet zoals het zat met bowdenkabels, Turbine? K45G, K70G past zeker, ik kijk echter nog met een schuin oog naar een K85G qua gewicht en grootte zou dat ook geen probleem moeten zijn en dan zou ik al 1 motor hebben voor als ik de F/A-18A als twin uit zou gaan willen voeren. Het zal geen schaal kist worden maar gewoon een leuk uitziend sport schaal model.
Leuk kissie voor Joey om lekker wat turbine ervaring op te doen, Zag deze Byron kisten eind jaren 70 vliegen, hoop herrie en rook en maar weinig gang toen met die impeller's. Dat je er nog tijd voor kan vinden om zo'n vintage vlieger te upgraden.