C&C Models MB339

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door skycat, 14 jun 2013.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk dat zit dus wel goed, hoop voor jullie dat het op Pampa deze editie iets minder warm is dan vorig jaar.

    Veel plezier in ieder geval en vliegze.
     
  2. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zo vandaag maar één vlucht kunnen maken. Had zitten te klooien met de turbine instellingen en dan kan je niet meer vliegen. Had de EDT vergeten dus kon het niet direct op het veld herstellen en dus BALEN!!!!!! Maar goed toch lekker buiten en met andermans kisten gevlogen.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Komende zondag nieuwe kansen Ray ;-)
     
  4. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zo begonnen aan de reparatie. Een week voor Prowing, zou daar vliegen voor RemoteJets, alles er onderuit gevlogen. Dacht namelijk slim te zijn en mijn kleppen iets meer naar beneden gezet om meer te remmen. NEEEE. In de lucht werkte het goed echter boven de baan met het grond effect als een raket. Na twee doorstarts toch maar landen want de peut was toch wel op.

    Goed uithuilen en beginnen . Dus alle electronica eruit, stukken erin gelijmd met seconden lijm, alles aan geschuurd en weer maten koolstof en glas erin. Nu uitharden en dan spanten. Nee, deze zijn alleen weer in elkaar gezet als teken mallen en worden opnieuw gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Wordt een drukke werkweek dus weinig vooruit gaan.
     
  5. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    FF opzoek geweest naar de kleppen stand van een MB339

    Die staan nog dieper.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Let ook op de up stand van het hoogte roer.
    Ga het na meten en toch nogmaals proberen met deze configuratie.

    Maar eerste de reparatie afronden. Hij moet voor Pampa 2015 weer vliegen.
     
  6. Pieter

    Pieter

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Delfzijl
    kop op Ray dat moet je lukken success met de wederopbouw
    gr.Pieter
     
  7. Dickie

    Dickie Guest

    Ray dat gaat wel lukken jou kennende.
    trouwens dat grijze kleuren schema heeft ook wel wat.
     
  8. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zo weer een stukje verder.

    Neus poot op een iets andere manier bevestigd.
    [​IMG] [​IMG]
    Volgende stappen:
    -Poot reparatie
    -Spant in lijmen
    -Schade romp verder uit plamuren
    -Spuiten
    -RC inbouw

    Pfff nog veel te doen dus snel verder.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    De vorderingen zijn er weer :)
     
  10. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    De mijne is gisteren ingevlogen. Vliegt vanzelf en landt nog trager dan mijn zoon zijn extra.
    Heb alleen redelijk wat hoogte moeten trimmen en bij rugvlucht moet ik tamelijk veel diepte geven.
    Misschien het zwaartepunt, maar dat ligt al iets verder naar achter dan aangegeven door cc models.
    Voorts geen mixer moeten instellen met flaps-hoogte bij de landing. Ook geen flaps nodig bij het opstijgen.
    Kortom een licht gewicht kit met een zeer goede prijskwaliteitsverhouding. Alleen de bevestigings blokken voor het landingsonderstel vind ik zwak, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

    grtjs Koen

    ps Ray : nog veel succes met de herstelling
     
  11. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zo naast het slechte weer buiten en F1 op TV ook mijn MB weer aan het opbouw. Eindelijk na maanden is hij gespoten en kan het inbouwen weer beginnen. Hier wat foto's.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ga ook direct mijn stekkers vervangen.
     
  12. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Heeft ff geduurd maar het einde is in zicht. Vandaag de AMT Mercury testen met kerostart, Deze turbine heeft standaard gas start maar tegenwoordig is dat wat achterhaald. AMT heeft al voor een langere tijd kerostart voor de grote type motoren. Toch wel handig als je zelf de software hebt geschreven.
    Hierna de motor inbouwen en dan vliegen.
     
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Lekker! Staat ie weer klaar voor t nieuwe seizoen!
    Veel plezier met testen vandaag!
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Ben benieuwd Ray, mijn ervaring is dat je vrij lang de sticks moet laten opwarmen voordat hij mag doorlopen en de startmotor niet te snel moet laten draaien anders gooit hij de vlam eruit.
    Heb een beetje lang moeten zoeken naar de goede instellingen en koste me een gloeistift.

    Ger.
     
  15. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Pech. De teflon slang naar de burner is te dun dus schot hij eraf. Dan maar ff de normaal slang maar krijg te weinig temperatuur in de motor voor goed ontbranding. Dus kijken wat ik veranderen om dit te verhelpen. Maar we gaan door en zorgen dat dit gaat werken.
    @Ger, wat is je start toerental?
     
  16. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Ray.
    Startmotor krijgt1,5 volt wat resulteert in een toerental van +\- 4000- 5000 rpm.
    Ik laat de keroklep naar de fuelring pas open gaan als er een temperatuur wordt gezien van 160 grd.
    En dan nog moet de startmotor langzaam naar de 22K lopen anders koelen de sticks weer af.
    Bij 22K gaat de keroburner en de startmotor uit en kan hij langzaam rinchting de 45K kruipen.
    Kero naar de burner hoeft niet zoveel te zijn anders maak je de motor alleen maar nat binnen, het moet allemaal een beetje de tijd krijgen om te ontbranden en op temperatuur te krijgen.
    Heb zelf al een nieuwe gloeistift liggen maar te lui om hem weer te plaatsen, gasstart gaat ook lekker makkelijk.

    Ger.
     
  17. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Hoi Ger,

    Had bijna gelijke instelwaarde behalve de minimale temp. Bedankt voor het delen van de info. Ga van de week weer testen.:yes:
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker bezig Ray, de 10e weer een poging. Kan best tussen oliebollen eten door ;)
     
  19. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Balen :hammer::rofl::weetnie:

    Beide flapservo's defect. Klinken rot hebben dus toch ook een klap gehad bij de crash. Nieuwe besteld maar 10 januari vliegen zit er dus niet in. Nieuwe target is einde van de maand. Wordt een beetje druk met werken en die servo's moeten toch ergens van betaald worden.
     
  20. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zo vandaag weer lekker gewerkt aan de MB339. Toch besloten om nu voor de gas start te gaan en misschien van de zomer hem om te zetten naar kero.
    [​IMG]

    Zoals al aangekondigd ook de stekkers vervangen. Was niet direct nodig maar deze zijn beter.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wachten op de bestelde flap servo's en deze inbouwen. En dan weer jetten.:yes::yes::yes:
     

Deel Deze Pagina