C-waarde Lipo/burst current ESC

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Synasthesia, 19 mei 2011.

  1. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Ben aan het kijken voor Lipo accu's voor mijn nieuw gekochte hobbywing SC8 regelaar
    kon alleen 1 ding niet vinden in het algemene lipo draadje.

    De regelaar heeft de volgende specs:
    Continuous current 120A, burst current 760A;

    Nu wil ik de volgende lipo's bestellen:
    Turnigy 5000mAh 2S 40C Lipo Pack

    50C peak 10sec

    Dus dat is, 5x40 = 200A continu
    en 5x50 = 250A peak voor 10sec max

    Dit zit ruim boven de 120A continu maar weer ver onder de burst van de regelaar
    in hoeverre moet je dan rekening houden met de burst current van een regelaar bij het kiezen van je Lipo?
     
  2. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Je moet in dit geval ook kijken naar je motor. De motor in combinatie met de belasting bepaald namelijk hoeveel stroom er daadwerkelijk loopt.

    Je ESC moet overbemeten zijn op je motor en de lipos moeten overbemeten zijn voor je motor. Verband tussen ESC en Lipo is niet (minder) van belang.
     
  3. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    ok, de motor en esc is een set, dus ik neem aan dat dat verhaal van de regelaar/motor wel goed zit.

    Het betreft een 2700kv 4pole motor voor in een 4wd shortcourse

    kan verder op de site van de fabrikant niet vinden wat het (gemiddelde) vermogen zou zijn van de motor, is natuurlijk ook afhankelijk van de belasting van de motor
    maar een richtlijn zou dan handig zijn :)
     
  4. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Ik weet verder weinig van RC autos. Maar als de motor en ESC als combi verkocht wordt moet het wel goed zijn.

    Op zich zijn je lipos die je nu aangeeft dan ook een goede keus alleen vraag ik me wel af wat de burst currents kunnen zijn bij autos in het algemeen.
    Als jij vanuit stilstand meteen volgas geeft en de regelaar heeft hierin geen soft start achtig iets dan kun je wel hele grote pieken krijgen.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De accu, die je hebt opgezocht is ruim toereikend. Je moet daarbij eigenlijk uitsluitend kijken naar de continu stroomopname van je motor, zoals hierboven al werd opgemerkt. Bij een set zal deze ruim beneden de continu belastbaarheid van de regelaar liggen.

    Naar de gegevens van de 'burst current' moet je eigenlijk niet kijken en ook de specs van 'continuous current' van de regelaar moet je met enige reserve nemen. Bij snelheidsregelaars worden als regel theoretische waarden verstrekt, waarbij uitsluitend gekeken wordt wat de fets van de eindtrap in theorie kunnen verdragen (bij een optimale koeling). Daarbij wordt geen rekening gehouden met de stroom, die de bedrading en de printsporen in de regelaar kunnen verdragen en ook niet, dat de koeling verre van optimaal is.

    Je moet je trouwens eens voorstellen hoeveel 760 Ampere wel is. Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met de bedrading in je 1 : 1 auto: een startmotor van een doorsnee benzine auto trekt (dacht ik) iets van 150 Ampere . Als je nooit hebt gekeken naar de bedrading daarvan moet je eens kijken naar de dikte van je startkabels. Dat is niet voor niets. Zulke startkabels worden trouwens ook warm als het lang duurt voordat de motor aanspringt.

    Nu zijn de draden van een snelheidsregelaar relatief kort, trekt de motor tijdens het rijden slechts een deel van de tijd zijn maximale stroom en is het minutenwerk voordat de accu leeg is. Hierdoor kan de bedrading wat dunner zijn. Daarnaast wordt er bij 'burst current' ook meestal aangegeven hoe lang deze stroom geleverd kan worden. Dat is hooguit enkele milliseconden.
     
  6. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Corrien,

    bedankt voor deze heldere uitleg!
    gelijk weer wat geleerd :)

    weet nu dus welke accu's ik kan bestellen
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat getal zou lachwekkend zijn als het geen oplichterij was. Negeren dat getal, complete onzin, bij die stroom zouden de draadjes in de schakelcomponenten (de FETs) explosief verdampen.

    Daar hoef je geen rekening mee te houden. Je moet rekening houden met de stroom die motor maximaal trekt en daar 30% boven gaan zitten. Regelaar is dom ding wat doorgeeft wat de motor vraagt. Regelaar bepaalt spanning die motor krijgt, motor bepaalt de stroom die bij die spanning getrokken wordt. Het is niet de regelaar die geeft maar de motor die neemt. Zie in dit e-links overzicht de-rating motors and controllers link voor het kiezen van grootte van regelaar.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2011
  8. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    allen bedankt!
    de n.a.v. bovenstaande adviezen geselecteerde accu's doen hun werk perfect!
     

Deel Deze Pagina