CAD-tekenen leren; software, tutorials en advies gezocht.

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Igwe Aneke, 11 okt 2004.

  1. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Omdat ik de potlood, gum en het milimeterpapier graag achter me wil laten, zou ik me graag willen gaan verdiepen in CAD-tekenen.
    Probleem is een beetje dat ik geen idee heb welke software ik hier het beste voor kan gebruiken, of ik meteen met 3D moet beginnen, of juist 2D, en of het voor een optimale leer-curve verstandig is een boek aan te schaffen of dat online tutorials hiervoor voldoen.
    Met betrekking tot CAD ben ik dus echt een n00b. Ik heb een trial van Rhino3D geinstalleerd, maar zag al snel dat de Help alleen niet voldoende is om het te leren. Ik heb wel enige ervaring met grafische pakketten a la Photoshop & Flash maar dit was toch echt andere koek. :oops:

    Welke software kan ik nou het best gebruiken? Is het ook verstandig maar meteen met 3D te beginnen, of maakt dat niks uit? Qua software is er ook zoveel om uit te kiezen : :?
    3D
    3Dstudiomax
    Lightwave 3D
    rhino3D
    Solidworks
    Maya

    2D
    QCAD
    Autocad 98

    Mijn voorlopige doel is dat ik in staat ben 3-views te tracen en verder te bewerken tot een bruikbare bouwtekening. 2D is hiervoor natuurlijk ook prima geschikt, maar als dit geen extra moeite met zich meebrengt, zou ik natuurlijk het liefst met 3D willen beginnen. :)
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ben op het moment bezig met autocad 2002 cusus basistraining I & II op de fontys hogeschool in eindhoven, ik heb al veel opgestoken daar.
    mooie van aales is dat mijn baas betaald, die heeft er hoop in dat dat wat voor hem op gaat leveren ooit nog eens denk ik :wink:

    kosten ik meen 300 euro de module.
     
  3. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Mijn baas ziet me al aankomen. :lol:
    'Zou je 600 euro kunnen lappen zodat ik thuis in prive-tijd vliegtuigjes kan ontwerpen?'
    'Nee echt, het heeft een toegevoegde waarde voor ons personeelsinformatiesysteem, geloof me nou maar.' :rolling:

    Maar ff serieus; zo'n cursus heeft voor jou natuurlijk een grotere toegevoegde waarde omdat het je werk is. Voor mij persoonlijk is het voor de hobby en hoeft het allemaal ook niet op een professioneel niveau. Een cursus van 600 euro is dus ook een beetje teveel van het goede. Laat mij thuis met een handleiding maar een beetje prutsen. ;)
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik werk zelf met 3D studio Max en Maya. Maar daar maak ik hele andere dingen mee dan vliegtuigjes. (zie de showreel op m'n site)
    Het is dus meer voor commercial werk en grafische vormgeving dan voor industrie/technisch 3D

    De pakketten zijn dus niet zo georiënteerd om te werken maten. Daar zijn meer de pakketen zoals autocad meer geschikt voor.
    Het kan wel hoor, ik was een tijdje geleden bezig mijn Logo10 heli in 3D uit te tekenen:
    [​IMG]
    Maar dit is ook veel “natte vinger” werk.

    Daarnaast is het voor een beginner ontzettend taai om met zo’n pakket te beginnen. Zeker voor het doel waar jij het voor wilt gebruiken, verdrink je in de voor jou onnodige optie’s.
     
  5. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Michel, heb je alternatieven die wel geschikt zijn om technische tekeningen mee te maken en niet al te lastig zijn om mee te beginnen?

    edit: ik wil dus eigenlijk alleen 3-views kunnen tracen, dit te bewerken tot een bouwtekening en eventueel van een 3d-model de crosssections kunnen extraheren. :)
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    jezusmina michel, als jij zo "even" die logo in autocad stamp verdien je al een behoorlijke pluim in mijn ogen.
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Die logo had ik in 3D studio max gemaakt. Het is puur ervaring, ik weet zeker dat als je ervaren bent met Autocad, je zo’n heli er ook even uitstampt.
    Dit was overigens wel een paar avondjes werk hoor. Vooral de canopy met al z’n ronde vormen is erg taai om te modeleren.
    3D studio max, Lightwave 3D, Maya, Rhino 3D, Truespace, Softimage enzo, zijn meer gericht op TV commercials, animaties en film-special effects.

    Ik denk dat je het beste met Autocad kan beginnen. Dit is wel zo’n beetje de industriestandaard op het gebied van technisch tekenen.
    Je gaf zelf aan dat Autocad 2D was. Maar het is ook mogelijk objecten in 3D te visualiseren. Ik geloof dat Solidworks ook meer gericht is op industrie / technisch 3D.

    Voordeel van zo’n populair pakket als Autocad is dat er ook veel op internet over te vinden is. (tips, plugins, scripts, tutorials)
    Verder heb ik niet veel ervaring met Autocad dan dat ik vroeger op school er les over in had gehad (Autocad versie van zo’n 11 jaar geleden dus ;) )
    Misschien zijn er wel "simpeler" software paketten die meer gericht zijn op jouw doen. Die ook bv. Meteen de aërodynamica van het model simuleren.
     
  8. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Bij mij op de zaak werken we met zowel Autocad (2D) als Solidworks (3D)... Wie met Autocad uit de voeten kan, heeft een voorsprong bij de overstap naar Solidworks... alleen moet je iets anders te werk gaan.

    Heb je geen ervaringen met Autocad (of zeer weinig) dan is beginnen met Solidworks niet zo heel erg moeilijk (je hoeft bepaalde zaken dan niet af te leren!)... Je maakt met Solidworks net zo makkelijk een 2D als een 3D tekening...

    Ik ben geen tekenaar van huis uit, dus stond zeer onbevangen tegenover beide pakketten... Na enkele weken er mee gestoeid te hebben is mijn voorkeur toch wel uit gegaan naar Solidworks...
     
  9. samuelsierat

    samuelsierat Guest

    hoi in autocad , rhino e.d. werk je veel met vektoren en coordinaten, dit is goed te doen in 2d voor 3d moet je ook nog een derde coordinaat toevoegen,lastig voor een beginner waarom probeer je niet inventor. dit programma is iets beperkter in design vormen maar uitermate geschikt voor ontwerpen en volwaardig 3d.autocad is niet volwaardig 3d. je tekent een 2d vlak waarna je dit vlak een dikte geeft. even oefenen. als je een programma door hebt is een overstap eenvoudig.
     
  10. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Jonathan..

    Als je het voor rc wilt gebruiken hou je dan aub bij rhino.. dat is de beste combi 2d en 3d in de cad sfeer voor een goeie prijs.. en een niet zo hoge leercurve..

    Ik doe al jaren 3d voor commercials ed.. zie www.corvidae.net en wat voorbeeldjes op www.corvidae.net/ref
    Ik werk al vanaf het begin met maya (eigen licentie) en daarvoor ook wel met lightwave, 3dsmax, softimage, poweranimator)..
    Blijf weg van die pakketten.. ga gewoon met rhino in de weer.
    Persoonlijk vind ik acad ontzettend irritant voor 3d dingen.. en is naar mijn mening alleen geschikt voor 2d.

    Voor meer cad achtige dingen gebruik ik alleen nog maar rhino..

    Peter
     
  11. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    wij leren op school Inventor 9 van autodesk ( :oops: nu word je lijstje nog groter ...)
     
  12. samuelsierat

    samuelsierat Guest

    bij de th rijswijk kun je readers kopen met eenvoudige uitleg voor diverse programma's
    autocad is niet ontwikkeld voor 3d. je kunt geen bewerkingen uitvoeren in 3d zoals een gat maken of later je gat snel aanpassen heet is wel mogelijk maar dit blijft 2d je moet nog steeds aanzichten maken. inventor maakt zelf aanzichten heeft tevens redelijke tutorials
     
  13. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hey,
    Ik werk op school met Solidworks.. aangezien autocad af is geschaft :S
    Bij deze solidworks zitten ook tutorials om te leren tekenen etc. Het is een 3d programma en vanuit daar genereer je een Tekening.

    kijk eens op www.solidworks.com leuke info.

    Zo heb ik onlangs een Blade (depron model) getekend in solid.. Dit is relatief gezien een eitje..
    Alleen wil je precies weten hoe alles werkt is het wel even oefenen.

    groeten Vip-er

    ps..downloaden kan ook (wel illegaal)
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als je wilt is het best mogelijk om dergelijke programma's middels zelfstudie (en veel proberen) onder de knie te krijgen.

    Ik heb voor autocad bijvoorbeeld het boekje "basiscusus autocad 2000" van Academic Services gekocht (bij de Bruna)

    Resultaat:
    [​IMG]

    Het probleem is, dat dergelijke paketten over het algemeen onbetaalbaar zijn voor de niet-professionele gebruikers.
     
  15. andry

    andry Guest

    8O 8O 8O 8O

    Dat heb jij goed voor elkaar gekregen.

    Maar ik heb zelf autocad 2004 ( 8) ) en ik krijg autocad op school maar ik heb al 4 toetsenborden aan gort geslagen ( 2 van mijn zelf en 1 van school waren de poten afgebroken en nog 1 bij een vriend maar dat was een oud toetsen bord ).

    Dus als ik het programma gebruik moet ik als eerst kalmerende midelen gebruiken zodat ik niets sloop ( monitoren, muizen, toetsen borden enz. ).

    Maar om nou een hele cursus te nemen van tig honderd euro's is niets , gewoon paar keer een goed boek lezen ( Een echt goed boek ) , en als je het hebt meteen, uitvoeren met autocad , dan vergeet je het minder snel.
     
  16. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Nog iets om over na te denken.
    Je bent nu bezig met die Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk UAV.
    De romp daarvan is best wel organisch.
    Organische vormen modelen kan je nou eigenlijk weer beter met 3d pakketten die voor entertainment doeleinde zijn gemaakt.
    Begrijp me niet verkeerd.. je kan best een organisch model maken met een cad pakket als rhino of solid edge.. het is vele male makkelijker (als je weet hoe) om dat in bv Maya te doen.
    Als je echt power zoekt.. en dus een pakket zoekt die het beste heeft van beide werelden.. kijk dan eens naar Alias StudioTools op www.alias.com
    Ik heb samen gewerkt met Philips Design, toen het hier nog bestond in Groningen.. en die werkte met de voorloper ervan.. en ik werkte in die tijd met maya.. was een perfecte combinatie..
    De nieuwe studio tools is zo'n combi.

    Maar inderdaad.. al dit soort paketten zijn niet te betalen voor de niet-pro gebruiker..

    En dus kom ik toch weer op rhino terecht.. kwa prijs, tools verhouding vind ik die gewoon het sterkst..

    Cheers

    Peter
     
  17. AWe

    AWe Guest

    Dit geldt alleen voor AutoCAD LT. De volledige versie is 100% 3-D.
     
  18. samuelsierat

    samuelsierat Guest

    nog nooit met een inventor gewerkt of solidedge zeker. dit zijn 100% 3d programma's en ook opgezet voor 3d.
    2d tekenen is ook bijna geen doen in 3d prog's
    autocad kan wel 3d maar werkt een stuk minder dan inventor of solid edge is wel ideaal voor 2d mischien maar wat je gewent bent. mechanical desktop is meer 3d dan autocad.
     
  19. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ik heb inmiddels een keuze gemaakt en besloten met Rhino3D aan de slag te gaan. :D

    Iedereen bedankt voor de reacties. :)
     
  20. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    waar kun je een trail van rino3d downloaden
    want ik ben al heel lang op zoek een een echt mooi 3d ontwerp programa
     

Deel Deze Pagina