CAD-tekenen leren; software, tutorials en advies gezocht.

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Igwe Aneke, 11 okt 2004.

  1. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Je maakt je tekening in verschillende kleuren.
    Bocnc vraagr welke stift welke kleur word.

    [​IMG]

    Die wijs je toe met stiftnummer.
     
  2. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    classicracer vindt dit leuk.
  3. eddy

    eddy Guest

    Hallo mensen,

    Ik zie dat er wel een paar mensen (ook) met autocad werken. Ik heb dan ook een vraagje over autocad. Ik ben mijn hovercraft 3d aan het tekenen, nu ben ik bij de schroefdraad van m'n brushless fietbel.
    Kan iemand mij vertellen hoe ik de schroefdraad kan tekenen? (m3 draad)

    Bij voorbaat dank,
    Eddy
     
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    en weet hier iemand ook toevallig of je pdf bestanden om kunt zetten in rhino bestanden? en hoe? ik ben een beetje in de war namelijk.....
     
  5. Alexkvw

    Alexkvw Guest

    Sorry ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar kan iemand aangeven met welk programma ik het gemakkelijkst een uitslag van een (dubbel) gekromde plaat kan maken? SolidWorks kan voor zover ik weet alleen buiglijnen met een vaste radius uitvouwen....

    Het uiteindelijke doel is om ook voor gekromde en 'warped' delen van een ontwerp een exacte snijmal te kunnen printen.
     
  6. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    In Adobe illustrator openen,
    exporteren als .dwg

    dan kun je hem in Rhino openen.
     
  7. bprosman

    bprosman

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    217
    @Alexkvw

    "Logitrace" misschien een optie ?
     
  8. djorkaef

    djorkaef Guest

    ik werk met autodesk inventor 10

    je kan er ook filmpjes, assemblages, adaptiviteit, plooien, thermische spanninge, vervormingen enzo mooi mee weergeven.

    http://download.autodesk.com/us/interactiveoverviews/inventor/main.html

    heb er wel eens aan gedacht men helicopter proberen na te maken maar nog niet begonnen, misschien als eindwerkje voor het vak computerontwerp.
     
  9. jhakkens

    jhakkens

    Lid geworden:
    27 sep 2014
    Berichten:
    1
    Zoals jullie wel weten bestaat Alibre Design niet meer maar gaat deze nu verder onder de naam Geomagic design. Dit is een betaald cad pakket voor zowel de hobbyist als de professional.

    Hier een filmpje over het product: [URL="[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Ok dit is dan wel een ouder draadje maar misschien toch even leuk om hem op te pakken.
    Ik teken zelf in Spaceclaim. dit pakket staat bekend om zijn enorm korte leercurve (voor een leek is een halve dag training vaak al voldoende om er mee te leren werken) Spaceclaim vervangt in rap tempo de dure pakketten die hier al eerder genoemd zijn.

    Spaceclaim is voor de hobbyist nog steeds een erg kostbaar pakket Met een prijs van rond de 2400 euro ex btw + kosten voor een jaar onderhoud (wat verplicht is) word het voor de meeste te gek. Echter er is nu van de makers van Spaceclaim een volledige gratis versie. (op mijn website heb ik hier meer informatie over gepubliceerd)
    Ik geef met deze pakketten ook les in het zelf ontwerpen en bouwen van vliegtuigen. Voor hen die geïnteresseerd zijn heb ik ook eigen software modules die met het invoeren van slechts 3 maten (spanwijdte, koorde en gewicht) de volledige geometrie van een vliegtuig doorrekenen inclusief het benodigde vermogen, zwaartepunt etc.

    Hier een linkje naar een van de ontwerp pakketten uit de reeks.

    [mod]Reclame buiten het forum houden a.u.b.[/mod]

    Onder Services/diy vind je meer informatie over gratis 3D cad pakketten waarmee je dan je eigen ontworpen vliegtuig kan ontwikkelen.

    Mocht je enkel willen ontwerpen maar niet bouwen. Ik bouw in opdracht en dankzij high end cnc apparatuur kan ik vrijwel ieder toestel snel en betaalbaar bouwen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2015
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Sinds wanneer is een link naar een GRATIS pakket reclame?
    Ja, ze kunnen zo proberen bekend te worden.
    Maar je kunt ook overdrijven als moderator.

    Dan moet je ook consequent zijn, en ook al die linkjes naar een artikel in een web-shop verbieden die nav. een vraag als "ik kan xyz niet vinden", of "wat gebruiken/adviseren jullie?", of "Waar kun je xyz (goedkoop) kopen?".
    Maar als je dat ook zou doen, haal je het nut van zo'n forum heel snel flink onderuit.

    Just my 2 cents ...
    Dirk.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het was een link naar een eigen commerciële site.....
    Nu weer ontopic!
     
  13. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Oud draadje of niet.

    Dat rhino3d kun je daar bestanden mee maken om met een 3d printer te printen
    Of moet ik dan weer andere software gebruiken?

    Voor de printer gebruik ik simplify3d als software.
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, maar ....

    Ja, het kan! Ik heb zelf Rhino gebruikt, en het kan veel, en het is vrij makkelijk te leren.
    Nadeel van Rhino is dat koppelingen tussen twee onderdelen (delen van een 'surface' of lijndelen, of ...) gebeurt op basis van de afstand tussen 2 gekoppelde punten.
    Stel je hebt 3 curves, en je wilt daar twee aan elkaar gekoppelde surfaces (oppervlakten) van maken. B.v. door een loft van A==>B en een loft van C==>B. De koppeling tussen die twee wordt bepaald door de afstand van de punten van rand B van AB (B') en rand B van CB (B''). Zolang de afstand van die gekoppelde punten binnen een beaalde marge blijft, is die koppeling mogelijk. B.v. zolang de eerste 5 decimalen overeenkomen (Rhino werk met 7 of meer decimalen) In eerste instantie gaat dat goed, maar als je voor het koppelen eerst nog meerdere bewerkingen moet doen, kunnen er afrondingsverschillen op gaan treden tussen B' en B'' waardoor de puntn 'nog maar' tot de 4e decimaal overeenkomen. En dan lukt/klopt de koppeling niet meer.

    Heel frustrerend, want dit gebeurt pas als je heel veel werk hebt verzet, en dan kun je weer terug naar af ...
    Dit was voor mij de reden om een ander pakket te zoeken, en ik ben begonnen met het leren van Solidworks (versie 2013).
    In Solidworks treden die afrondingsverschillen zeker ook op, maar de definitie van "gekoppeld" is waarschijnlijk anders, waardoor dit fenomeen niet optreedt.

    Dirk.
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Rhino werkt normaal met "Nurbs" oppervlakken, maar kan die omzetten in meshes. Die kunnen dan geëxporteerd worden naar een .stl bestand. Ik heb daar beperkt ervaring mee, tot nu toe heb ik twee simpele objecten succesvol laten printen door Shapeways.
    @DirkSchipper : open randen kunnen gerepareerd worden met het "Match Mesh Edge" commando en eventueel opgezocht worden met "Naked Edge", zie de helpfile. Ik heb daar zelf (nog) geen ervaring mee.

    Max.
     
  16. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Ik moet nog leren werken met dit soort software.
    En doe het liever een pakket wat dan ook gelijk 3d printer .stl bestanden kan opslaan.

    Printen doe ik wel met simplify3d

    Solidworks is volgens mij niet bepaald goedkoop te noemen heb ik ergens gelezen.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Eeehh.... Rhino ook niet echt. Ik heb dan nog de Mac versie (480 euro), die is een stuk goedkoper dan de Windows versie (925 euro). Goed bruikbaar, maar minder compleet (wordt aan gewerkt).

    Max.

    (en ter verduidelijking: ik bedoel met "exporteren naar .stl" ook "opslaan als .stl")
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2016
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Soms is software heel goedkoop. :rolleyes:
     
  19. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    leg dat eens legaal uit.
     
  20. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Dan ben ik ook zeer benieuwd.....
    Mag in een conversatie wel uitgelegt worden
     

Deel Deze Pagina