Callistic

Nog steeds aan het dubben over een aantal opties. Ben ook erg benieuwd hoe de ervaringen met de Calistic (electro) zijn. Lijkt me eenvoudiger voor een beginnende bouwer. Ik heb op het forum ´Electrovliegen´ e.e.a. gelezen, maar die berichtgeving was zeer beperkt.
Is dat ook iets voor de beginnende bouwer of dan toch maar liever de Climaxx als bouwpakket?

Een maat van me heeft enige tijd geleden zelf een aantal bouwpakketjes gemaakt op basis van de callistic. Bij ons op de club vliegen er dus meerdere rond. Zelf heb ik ook een paar keer ermee kunnen sturen. Het is een heerlijke kist. Als het een beetje thermisch wordt zijn de callistics als eerste boven. Hij stuurt heerlijk, glijdt mooi en komt prachtig langzaam naar beneden. Bouwen is een eitje, ik denk dat hij (nog) simpeler bouwt dan een climaxx, wat me ook geen moeilijk pakket lijkt. Ook het vliegen is wat ongecompliceerder dan een climaxx, welke een 4-klappen vleugel heeft. Climaxx geeft misschien wel langer uitdaging door zijn extra mogelijkheden.
Enige nadeel dat ik kan verzinnen van een callistic: hij is niet geschikt voor hoge snelheden. De vleugel is door zijn slankheid en simpele bouw niet superstijf, als je echt hard gaat vliegen voorzie ik flutter. Het is een echt licht-weer vliegtuig.

Ik zou persoonlijk meer zien in een climaxx door de extra mogelijkheden van een 4-klappen vleugel, maar de callistic is zeker een hele goede keus.

Hmmm, Olaf.. Ik zit met hetzelfde probleem. Het enige wat ik jammer vind aan de Callistic is dat ie geen remkleppen heeft, maar daar is natuurlijk ook wel een oplossing voor. De Climaxx vind ik ook erg mooi, maar is denk ik bij elkaar een stuk duurder (meer servo's en ik zal dan ook een ander ontvanger moeten kopen). Ik heb ook begrepen dat de romp en de V-staart van de Climaxx verstevigd moeten worden, Dat vind ik wel jammer.
Ben nieuwsgierig waar jij op uitkomt. Veel succes!

Even los van de prijs nog kijk ik even naar zowel mijn vlieg- als bouwervaring. Die vliegervaring is beperkt en wat betreft het bouwen is het mijn eerste bouwpakket. ´Vlieguitdaging´ is met die beperkte ervaring dus niet zo relevant voor mij. Het is de vraag of ik dit zelf in elkaar kan zetten.
Dan kan ik na die ervaring ook grotere toestellen in elkaar gaan zetten denk ik.
@Fotor, in elk geval bedankt voor je reactie. Jij bent alleen w.s. een stuk verder met de bouwervaring dan ik.
Wat voor de een heel simpel lijkt kan voor een ander een stuk moeilijker zijn. Zo heb ik b.v. ook nooit Oracover op een vleugel gemaakt.

Olaf,

Ik heb een afgeleide versie van de CALLISTIC gemaakt (FISSABLE). Daarna nog een romp voor een collega en nog een vleugel voor een andere.
De bouw van deze kist was echt een feest. De vleugel is een kwestie van ribben op de koolstofstaaf schuiven, netjes verdelen en vastzetten met een druppel CA lijm. De romp is wat ingewikkelder. De oorspronkelijke versie was wat te zwak naar mijn smaak en zijn versterkt. Dit had eigenlijk geen invloed op het gewicht.

De motor die ik heb ingebouwd is eigenlijk te sterk en gaat als je niet uitkijkt loodrecht omhoog. Heeft ook geen nut want stijgt dan niet zo snel.

Wat @Fotor schrijft klopt. De vleugel is erg gevoelig voor flutter. Moet echt verstevigd worden en dan nog. Aanduiken gaat echt niet. Door het dunne profiel KAN hij redelijk snel en kan GEEN remkleppen herbergen. Dus rustige dagen uitzoeken (avonden) en vooral rustig vliegen.

Vandaag nog een vlucht gemaakt. Motorloop 10 seconden en meer dan een half uur weg door de sterke thermiek. Stond te trillen op mijn benen.
En alweer die flutter als je uit die bel moet komen............

Als je nog wat nodig hebt hoor ik het graag.

745848ebb84762cf5.jpg

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwen moet opzich lukken zou ik zeggen. Deze bouwdozen zijn zo nauwkeurig gemaakt dat het net lego lijkt. Bespannen vind ik ook nog steeds moeilijk, maar er is geen betere manier om het te leren dan het te doen. Misschien kun je er hulp bij krijgen en anders zijn er vast wel tips op dit forum te vinden. Dit alles geldt voor beide modellen trouwens.

Buizerd

Vandaag nog een vlucht gemaakt. Motorloop 10 seconden en meer dan een half uur weg door de sterke thermiek. Stond te trillen op mijn benen.
Hoi Jan-Hein, dan heb ik je gezien!
Ik zag dat je Fissable werd achtervolgd door een buizerd!

De callistic was 3 jaar geleden ook mijn eerste bouwdoos. Ik was toen volkomen leek. Het lukte vrij aardig. Vloog perfect. Heel veel plezier aan beleefd. Verleden jaar door zenderstoring perte total. Maar er komt ooit een opvolger.
Samengevat: een aanrader.

Mijn dank voor alle reacties. Ik ga ´m zeker bouwen. Kreeg vandaag de tekening van de EON binnen die ik samen met een ervaren bouwer ga bouwen op de club, dus dan heb ik hulp. Zie ander bericht van mij. Maar dit staat even los van deze Calista want een bouwdoos is ook leuk en ik wil toch beiden doen. Beetje ervaring opdoen zodat ik daarna iets groters en moeilijkers kan bouwen. :)

Gebrek aan bouwervaring lijkt me geen probleem bij de pakketten van Hollein. Alles is mooi laser gesneden en valt zo in elkaar. Juist dit zijn de ideale dozen om een eerste kist mee te bouwen. Makkelijker vind je ze haast niet. Een EON van tekening bouwen lijkt me een stuk moeilijker (ook leerzaam!).
Tja, bespannen is een trucje dat je een keer gezien moet hebben. Gewoon met een ervaren bouwer van de club samen doen. Jan-Hein heeft mij leren bespannen, en ik kan het nu zelf ook strak.

Kun je de Callistic eigenlijk ook met een V-staart bouwen? Ik vind het optisch wat mooier, maar misschien is er een goede reden om het niet te doen?

Ik ben een snelle denker, maar soms een langzame beslisser. Ik heb er bijna een jaar over gedaan om te beslissen welke nieuwe zender ik wilde hebben en ja hoor ... wel blij met de FF10CG. ;-). Nu weer dit he?

De EON600 is ook definitief en ga ik bouwen met een clublid met de nodige ervaring. Ik wacht komende (club)woensdag ook even af.
Voor hetzelfde geld bouwen we 2 varianten. :)

De Calistic komt met toebehoren ook boven de 200 trouwens en dan moet er nog een regelaar en ontvanger in. Dan misschien beter eerst de EON bouwen en als bouwdoos de Climaxx nemen voor de komende herfst/winter.

EON en Calistic lijken misschien kwa vliegen weer meer op elkaar namelijk.
dubdubdub. :-?
Weet jij het al jorn?

Ik ben een snelle denker, maar soms een langzame beslisser. Ik heb er bijna een jaar over gedaan om te beslissen welke nieuwe zender ik wilde hebben en ja hoor ... wel blij met de FF10CG. ;-). Nu weer dit he?

De EON600 is ook definitief en ga ik bouwen met een clublid met de nodige ervaring. Ik wacht komende (club)woensdag ook even af.
Voor hetzelfde geld bouwen we 2 varianten. :)

De Calistic komt met toebehoren ook boven de 200 trouwens en dan moet er nog een regelaar en ontvanger in. Dan misschien beter eerst de EON bouwen en als bouwdoos de Climaxx nemen voor de komende herfst/winter.

EON en Calistic lijken misschien kwa vliegen weer meer op elkaar namelijk.
dubdubdub. :-?
Weet jij het al jorn?

Ja ik denk dat ik er wel uit ben, maar dat ik pas dit najaar ga bouwen. Het wordt de Callistic. De Climaxx is mooi, maar ik denk dat de Callistic makkelijker is. Niet met allemaal toeters en bellen. Het gaat mij toch om het draaien in de thermiek. Ik denk dat 4 kleppen daar niet echt bij helpt. Remkleppen zouden wel fijn zijn, en dat is wel op te lossen natuurlijk. Mijn oog is ook gevallen op de Eon, maar ik heb al eerder met de bouwdozen van AFF-CNC gewerkt, en dat is een genot! Bouwt echt heerlijk en snel. Ik zou hem wel met v-staart willen bouwen, gewoon omdat ik dat mooi vind.
Maar als je wat anders wil dan een Callistic of Eon, dan kun je inderdaad beterde Climaxx nemen. Die geeft wel wat meer mogelijkheden.

Maar ja, wat wordt het dan voor jou?

Welnu, dan besluit ik maar om nu alleen de EON600 te gaan bouwen met remklepjes al dan niet zelf gemaakt. Even overleggen op de club.
Ben met depron toch ook met allerlei leuks bezig. :-)

En dan ga ik in de herfst de Climaxx maar kopen en bouwen. Leuk winterprojectje wel. Is dan ook net weer een stapje verder in het vliegen.
Daar ben ik dan in de lente 2010 wel aan toe. :-)
Kom ik zeker eens langs MVC Otto. Is toch maar 40 minuten hiervandaan.
Lyck, ik kom eraan!

Gezellig Olaf, in soest vliegen! :)

Even over Flutter en hoe uit een hoge bel te komen: oefen op spins. Deze zijn (mits correct uitgevoerd) zeer vriendelijk voor je vliegtuig en zorgen dat je HEEL snel weer beneden bent. Roer en rolroeren beide in de uiterste hoeken (en tegengesteld) en hij moet in rustige slagen omlaag komen. Oefen dit in een dead-air situatie op voldoende hoogte. De snelheidsopbouw is miniem en begrenst en de stress op de kist zeer laag (wel zorgen dat je vleugels niet alleen maar op de pen geschoven zijn, er zijn een paar centrifugale krachten aan het werk). Dit alles uiteraard op eigen risico, maar voor mij werkt het perfect, net als in 1:1 vliegen. Het ziet er enger uit als het is.

p.s. met een erg voorlijk zwaartepunt gaat het waarschijnlijk niet lukken, let dan op dat het geen spiraalduik wordt, dan ist snel gebeurt qua flutter.. Zolang de kist fladdert tijdens het spinnen gaat het lekker.

Succes!
Jeroen

Ik heb zowel de Callistic als de Eon. Beide kisten vliegen zeer goed.
De Eon heb ik een jaar of 5 geleden gebouwd en de Callistic is ook alweer een paar jaar oud.

Een enorm groot nadeel van de Eon vind ik het vliegen tegen de wind in. Dat kreng komt bijna niet vooruit!!
De Callistic heeft een een hol profiel waardoor het bespannen met oracover wat aandacht vraagt. Ik heb de ribben eerst ingesmeerd met orafix voor een betere hechting zodat bij het opspannen het oracover niet los laat en het profiel aangetast wordt.
In tegenstalling wat eerder in dit draadje vermeld wordt vind ik dat je de Callistic wel heel snel kan vliegen zonder dat er flutter ontstaat.

De Callistic is veel sneller te bouwen dan de EON.

Zoals ik al zei hebben beide kisten voor en nadelen. Buiten mijn DLG's heb ik nooit meer vliegplezier gehad dan aan mijn Spectra van Great Planes.
Wat een heerlijk kistje was dat. Had ik nooit moeten verkopen.

Zo eerste clubwoensdagavond na de tekening van de EON gehad en gekeken welke materialen we nodig hadden. E.e.a. zal aan Balsa worden besteld. Aantal verschillende soorten hout vervangen we. In de EON wordt namelijk 3 soorten hout gebruikt. Hier en daar ´latjes´ zelf snijden, etc.

Vanochtend de tekening even 2 maal gekopeerd. Zijn 3 vellen trouwens waarvan ik beide 2 kopieen heb gemaakt. ben je bij de Multicopy alweer 18 euro verder :-S
Volgende week woensdag een van die vellen uitknippen en wat malletjes maken. Met het Balsa wat we hebben kunnen we alvast wat gaan snijden/zagen op de club. Zodra we ´echt´ begonnen zjn start ik het bouwdraadje op het juiste forum en klets ik daar wel verder.
Gisteren is mij ook uitgelegd hoe ik de tekening moet ´lezen´.
Nu eerst eens heel goed de bouwbeschrijving gaan lezen ...

Back