Calmato dilemma

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Beginner, 15 jan 2017.

  1. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Hallo iedereen,

    Ik heb hier een calmato staan met werkende servo's, de motor heeft een gloeiplug en wat aandacht nodig. Mijn vraag is nu of ik de calmato mijn project zou maken of verkopen.
     
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Je vraag lijkt simpel maar is het ook weer niet. En is daarom moeilijk te beantwoorden. Welke Calmato is het, is het de trianer, de sports en welke maat is ie .40 of .60. Dan verder is het ook goed te weten wat je al wel gevlogen hebt. Dus graag wat meer info.

    Verder alle Calmato's zijn prima vliegtuigen die allen gewoon goed vliegen. De Calmato heeft een groot minpunt en dat is de folie. Die komt er altijd een keertje af is wel wat tegen te doen ... maar toch.

    Groet Aad d. B.
     
  3. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    420
    Locatie:
    amsterdam
    De Calmato vliegt perfect de mijne heb ik omgebouwd naar electra dan mag ik overal vliegen.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  4. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Het is de calmato .40 trainer. De motor is in slechte staat. Ik zoek dus een hééle goedkope nitro motor om het te testen.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goedkoopste optie is een ASP van hobbyking of alternatief een "shortblock" ASP via justengines. Dan heb je nieuw spul. Maar voor dat shortblock Moet je een beetje kunnen knutselen.

    Je moet dan uiteraard wel eerst die motor laten inlopen
     
  6. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Brandstof heb ik genoeg, dat is geen probleem, maar geld is het probleem. Waar kan ik het goedkoop vinden? op justengines was er denk ik een .58 of .56 (ik weet het niet meer) voor €125. Maar dat is ook duur.
     
  7. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Knutselen kan ik wel.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een ASP .40 "short engine" (dwz zonder carburateur en demper) kost bij JustEngines 44 pond (ongeveer 6 tientjes) maar dan moet je wel de carb van je oude motor gebruiken....

    De kans bestaat, dat het probleem wat je nu hebt, in die carb van je oude motor zit, en dan schiet je er niks mee op. Dat is dus een gok.
    Een complete .40 kost 70 pond, zal ongeveer 90~95 euro zijn incl verzenden.
    Bij Hobbyking kost een .46 van hetzelfde merk 70 euro exclusief verzenden (dus mischien 80 euro totaal) vanuit het Euro-warehouse, dus geen extra kosten.

    Maar bij JustEngines heb je betere hulp bij garantie, en alle onderdelen op voorraad. En ik kan niks bewijzen, maar heb sterk het gevoel, dat de motoren bij JustEngines betere kwaliteitscontrole hebben dan die via HobbyKing....

    Zelf weten welke optie je kiest....
     
  9. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Of als iemand nog een motortje heeft liggen...
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Doorgaans liggen die motortjes niet voor niets op de plank...
    ik zou de hobby niet beginnen door de rommel van een ander over te nemen.
    Meer ergernis dan lol

    Maar, praat eens een beetje verder.
    waarom denk je dat het motortje "op" is?
    alleen uiterlijk?
    Heb je zelf al iets gedaan om te testen?

    je meld dat je voldoende brandstof hebt.
    wat heb je dan? 5% nitro?
    benzine?

    Punt is een beetje, dat wat je ook doet...
    in handen van een "beginner" kan iedere motor in 5 tellen compleet om zeep worden geholpen.
    En in handen van een wat gevorderd vlieger kan een oude motor nog goed genoeg draaien..
    Calmato heeft niet zoveel nodig.

    Verder, je kunt het ding verkopen.
    maar je krijgt er zelden leuk geld voor.
    Zeker brandstofkisten worden voor eng lage bedragen verkocht.
    daar kun je niet zomaar een ander nieuw vliegtuig van kopen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Je zou ook een ruil-deal kunnen voorstellen.
    Ruilen tegen een leuke beginners elektro kist.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bij de vliegclub waar je lid van wilde worden waren tweetact motoren niet toegestaan. Daarom zocht je een viertact motor. Ga je nu ergens anders vliegen?
     
  13. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    1. De motor is kapot omdat de vorige eigenaar de motor met full throttle jaren weggezet heeft waardoor er zich roest op de krukas en misshien de lagers gevormt heeft.
    2. Ik gebruik 5% nitro.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Daardoor roest de motor niet.
    De motor roest omdat er geen after run in is gegooid na de laatste keer draaien.
    En zelfs al is dat gedaan, kan het wel eens gebeuren..

    Een tikkie aanslag op de as is an sich geen probleem.
    Roest op de lagers natuurlijk wel. Kwestie ff lagertjes wisselen.
    Voornaamste vraag is of er nog compressie is, en of er gekke butsen of krassen in de voering of zuiger zitten.

    Als een tikkie roest alles is. Kun je beter ff een keer knutselen, en deze motor herstellen..
     
  15. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Alles in perfecte staat buiten de krukas en de kapotte maar goed aangespande schroef op de kop. Ik wou deze motor eens laten lopen dus had ik een glowplug besteld. (os #8) maar deze brandde meteen uit bij testen met een 1.2 v NiCd batterij. Nu heb ik niks om hem in gang te krijgen...
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan ga je een andere motor ook niet aan de gang krijgen.
    Die gloeipluggen moeten bij een andere motormmeestal wel een keer gewisselt worden.

    Maak foto's van die motor..
    Ga knutselen.
    Laat ons meegenieten van wat je aan het doen bent, en laat ons ook tips en trucs geven.
    Dan hoornje ook vanzelf of de motor het nog waard is om gered te worden.
     
  17. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik moet nu wel eerst een glow plug hebben en die heb ik niet... Heeft iemand hiet nog wat pluggen? Ik zal wat foto's proberen te trekken.
     
  18. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ow ja ik wat het bijna vergeten te zeggen maar de brandstoflijn van de HSN is kapot.
     
  19. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    HSN wat is dat? Ik loop al een tijdje mee maar ik heb hier nog nooit van gehoord.
     
  20. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Ik kan ook verkeerd zijn, maar was dat niet de high speed needle?
     

Deel Deze Pagina