Camera bij-bootje :)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door DutchRC, 12 okt 2014.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hallo peoples :)

    onlangs ging ik weer es met m'n broer RC-zeilen, en ik vroeg me af hoe ik wat leukere / interessantere video's daarvan zou kunnen maken..

    Na wat tobben over plekken Op de boot, bedacht ik me dat ik nog een paar drijvers had liggen voor een watervliegtuigje, maar ook een zwaard van een kleine zeilboot.

    Et voila:
    [​IMG]

    Met een camera-platformpje dus.. en een 2-meter-draadje..

    Nou bleek de voorspelde 4BF meer richting -4BF te zijn.. Maar het bij-bootje kon toch getest worden...
    En dat leverde dit op:


    Best aardig beeld lijkt me? Inmiddels heb ik de draad zwart gemaakt trouwens...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Geeft wel een stabiel beeld, maar het remt te veel , te testen met meer wind ;)
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Als je toch bezig bent, voorzie de drijver dan van een eigen aandrijving (en maak de camera eventueel draaibaar met een servo), dan ben je veel flexibeler in wat je hoe opneemt.
    Nadeel hiervan is dat je altijd met z'n tweeën er op uit moet (gezellig, toch?) en dat de camerabootbestuurder flink moet oefenen om goed beeldmateriaal af te leveren...

    Groeten, Jan.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik vind het best een goed resultaat. Gezien de mindere wind, valt me de snelheid niet tegen, en je kan ook mooi zien wat je zeilen doen.
     
  5. DutchRC

    DutchRC Guest

    Huh? Hoe weet je dat? Ik had het idee dat dat nihil was.. Op momenten dat er ietsjes wind was, ging mijn boot ongeveer even snel als die van m'n broer.. Normaal zijn onze schepen ook vrijwel even snel.
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo een korte drijver met een gewicht er onder kan niet planeren, en zit snel aan zijn max snelheid en gaat dan veel weerstand veroorzaken.
     
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    We gaan het zien :) De drijver is trouwens iets langer dan de zeilboot waar de kiel van afkomstig is. De diepgang in rust is +/- een centimeter.

    Anyhow.. eerst een keer met wat meer wind testen.. De boot van m'n broer is eigelijk vrijwel even snel, dus we kunnen goed zien hoeveel het afremt dan :)
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je drijver iets langer dan je boot, dat was op je foto niet te zien , dan heb je daar ook nog een flinke kiel onder hangen :)
     
  9. DutchRC

    DutchRC Guest

    Nee nee... hij is iets langer dan de boot waar die kiel van afkomstig is!
    Die kwam van een Kyosho Furtune III (612mm)
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    OK zo is het duidelijk .
    Ben benieuwt hoe de stabiliteit is bij korte golfjes.
    Stabiel blijven bij het filmen is altijd een uitdaging.
     
  11. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Leuke beelden zo.
    Met hardere wind zal je er idd meer van merken, maar ach, je vaart geen wedstrijd.
     
  12. DutchRC

    DutchRC Guest

    Nope.. geen wedstrijd.. Zo ie zo niet, maar ik ga ook niet Altijd met die camera-boot varen natuurlijk :)
    Hoe dan ook: voor es een ander gezichtspunt is et wel leuk voor een kwartiertje bouwen ;)
     
  13. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    je ideeën zijn leuk maar, je kan het verder uitwerken
    filmen van af een schaal of semi schaal boot je vind ik natuurlijker over komen.
    met een bestuurbare camera boot kan je het overstag gaan ook beter volgen.
    je kan proberen met een tweede ontvanger en een reserve kanaal op de zender een roer op de camera boot te besturen.

    [media=youtube]5sLa3EsClfA[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ehm true.. Op die manier kun je de zeilboot ook in bochten volgen.. Dat kan zo-ie-zo al wel omdat we ook andere motor-bootjes hebben..
    Je hebt dan eigelijk wel een 2e piloot nodig, dus als we met z'n 2en zeilen...
     
  15. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    ik weet niet wat voor een zender je hebt.
    als je een vrij kanaal heb op je zender en je kan twee ontvangers te gelijk besturen
    kan je een werkend roer maken op de gesleepte camera boot

    ik hoop het zo beter uitgelegd te hebben
     
  16. t de gier

    t de gier

    Lid geworden:
    19 okt 2012
    Berichten:
    5
    Locatie:
    ijsselstein-utrecht
    wel een super idee gaik ook broberen gr teunis.
     
  17. DutchRC

    DutchRC Guest



    Yes.. Ikke snappen :) DAT kan uiteraard ook.. Ik heb een 14-kanaals zender, dus technisch is dat geen probleem :)
     
  18. DutchRC

    DutchRC Guest

    Vandaag nog weer eens gevaren met de camera-bij-boot:



    soms wat vlagen met meer wind..

    Conclusie: de hoeveelheid remmend effect van de bijboot is verwaarloosbaar.. Zonder camera-boot was mijn Seawind IETS sneller dan de Voyager van m'n broer.. Met camera-boot idem dito..

    Over het slechte zeilen: de wind draaide op die plas vandaag om de haverklap.. Er viel geen peil op te trekken..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Weer mooie beelden. Bij o.a. 11:11 zat de gang er goed in.
     
  20. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dank u :) Hij wilde inderdaad soms lekker vooruit, maar het steeds wegvallen, en draaien van de wind was wel vervelend ;)
     

Deel Deze Pagina