Camera om automatisch vliegtuig te volgen en te filmen

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 okt 2017.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik mijn vliegtuig (Freewing F-16) automatisch kan volgen en filmen. Ik ben vaak alleen op het veld en het lijkt me leuk om m'n vliegtuig dan toch te kunnen filmen.

    Met volgen bedoel ik overigens niet dat ie achter het toestel aan vliegt. Ik bedoel dat ie het toestel automatisch in het vizier houdt. Een camera die op een statief staat en dan automatisch meedraait met het te filmen object, is ook een optie. Maar ik heb geen idee of dat bestaat.

    Wat ik wel vond, is deze:

    https://store.lily.camera/

    Deze lijkt wel te kunnen wat ik zoek. Maar ik kom op Internet tegen dat het oorspronkelijke bedrijf failliet is gegaan. Geen idee of dit dus een verstandige koop is. En of ie inderdaad in staat is een redelijk ver en snel vliegend toestel in beeld te houden.

    Hebben jullie tips voor camera's (of drones met camera's) die automatisch rc vliegtuigen kunnen filmen?
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik film mijzelf ook wel eens tijdens het vliegen. Je hebt hier niet zoveel ingewikkelde apparatuur voor nodig hoor. Ik heb een kleine compacte camera. In mijn geval een mobius en doe zit met klittenband op de klep van mijn pet vast. Ik kijk de hele tijd naar mijn toestel en mijn camera is dus ook continue dezelfde kant op gericht. Werkt prima
     
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Hoi Pieter,

    Met een drone is dat niet haalbaar lijkt me, zeker gezien de snelheid van een EDF jet.

    Heb er zelf ook wel eens over na gedacht, en het zal best mogelijk zijn maar veel heel veel geld kosten. Het enige bruikbare doe-het-zelf alternatief wat in mij op komt en iets is wat ZOU kunnen werken, is een FPV antenne tracker systeem.
    Dit wordt voor FPV gebruikt, en is een systeem wat de positie / richting van een vliegtuig volgt.

    Maar hoe precies / nauwkeurig zo iets werkt weet ik ook niet, ik betwijfel of je steeds alles perfect in shot zal krijgen.
    En of je het simpel zo maar om kan bouwen met een (zware) camera er op, vraag ik me ook af.


    Niet te moeilijk maken dus, gewoon een headcam geeft echt bruikbaar resultaat om leuke dingen mee te maken.

    De Mobius is een prima keus, ik ben zelf pas geleden over geschakeld naar een HawKeye Firefly Q6

    Let op dat de meeste action-cams een groothoek lens hebben, en je vliegtuig dan snel een klein stipje wordt.

    Voor de Mobius kies je voor de zogenaamde A-lens, bij de Firefly Q6 is het de 90 Degree Angle 11G Lens


    Let op bij de Mobius dat er soms fakes verkocht worden, eletoponline365 verkoopt direct en is betrouwbaar:

    http://www.ebay.com/itm/Mobius-Acti...t-Camcorder-/151071891306?hash=item232c961f6a

    Firefly Q6: https://www.gearbest.com/action-cameras/pp_451141.html

    (Altijd met Paypal bestellen zodat je kopers bescherming hebt, geen dure verzendkosten selecteren)


    Wat voorbeelden kan je vinden op mijn youtube kanaal, dat ken je waarschijnlijk nog wel uit de goede oude FMS P-51D tijd ;)

     
  4. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt voor jullie reacties. Aan een camera op m'n hoofd heb ik ook wel eens gedacht. Maar ik vraag me dan af in hoeverre ik het vliegtuig volg met m'n hoofd, of door alleen met m'n ogen te draaien. Maar misschien valt dat mee. Het zoomen is inderdaad een ander issue. F-16 gefilmd met een iPhone wordt erg, erg klein. Is een iPhone camera (qua lens) vergelijkbaar met een action-cam met groothoeklens?

    Ok, in geval van een Mobius is een A-lens dus aan te raden. En een zoomlens? Dat geeft denk ik een veel te schokkerig beeld, als je het toestel al in beeld krijgt? Of zou je achteraf nog iets kunnen doen met elektronische beeldstabilisatie?

    @Justapoke: vlieg je nog met je Mustang? Ik heb de mijne nog wel, in uitstekende staat zelfs. Maar moet zeggen dat mijn interesse op dit moment meer bij m'n F-16 ligt. Iets meer snelheid, spanning en uitdaging. :)

    FPV antenne tracker systeem is ook een leuk idee. Ik kende het niet eerlijk gezegd, maar heb er even naar gegoogled. Maar dat gaat me vast veel tijd en geld kosten, met grote kans op een tegenvallend resultaat.

    Wat betreft een drone met object tracking: denk je dat de F-16 ook te snel is als de drone het toestel niet fysiek hoeft te volgen? Wat ik bedoel: stel ik laat de drone op 1 plek boven het veld hooveren en hij hoeft alleen maar de F-16 in beeld te houden en te filmen (maar er dus niet achteraan te vliegen). Zou dat kunnen werken? Of werkt object tracking alleen als het object dichtbij is en langzaam beweegt?
     
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Leuk filmpje trouwens, Justapoke! Is dat gefilmd met die Firefly Q6?
     
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Nee is gewoon een compilatie van wat stukjes film bij elkaar gegooid. Met verschillende cams, ik heb in totaal al een stuk of 5 - 6 verschillende cams gebruikt.

    De laatste video met de Nano Talon maiden op mijn kanaal is met de Q6 gemaakt.

    Met dit soort cams heb je wel redelijk wat zon nodig om goed resultaat te halen overigens. Suc6!
     

Deel Deze Pagina