Camperduin - echt met zoveel windrichtingen te vliegen?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door arjan191, 26 jul 2015.

  1. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    L.S.,

    Op de slope-site slople.com staat vermeld dat Camperduin bij veel windrichtingen te vliegen is:
    Northeast wind, East wind, Southeast wind, Southwest wind, West wind, Northwest wind (http://www.slople.com/niederlande/noord-holland/camperduin/camperduin/S13978/).

    Op die site lijkt het om de locatie Hondsbossche Zeewering te gaan, waarvan in een ander draadje wordt gezegd dat dat helemaal geen fijne vliegplek is.

    Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van vliegers die er echt gevlogen hebben: is Camperduin vanuit al die richtingen te bevliegen, of is het dat helemaal niet?

    Ben benieuwd, hoor graag,
    groeten,

    Arjan
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op de Hondsbosse kan je met vele windrichtingen vliegen.
    Zelf vind ik het niet fijn, aan de zeekant is asfalt en aan de andere kant staan hekjes of lopen er schapen.
    Als je gaat, oud klein kistje want het asfalt is niet echt fijn voor je model.

    GJ
     
  3. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Dag GJ,

    Dank voor je reactie.
    Dan slaan we de Camperduin/Hondsbosse Zeewering over en gaan naar Langevelderslag.

    Groeten,

    Arjan
     
  4. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    dubbelpost sorry
     
  5. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ik moet helaas mededelen dat de Hondsbosche zeewering niet meer bestaat. Er is zand opgespoten en het is nu gewoon een groot strand met duinen geworden.
    Geen asfalt meer aan de zeekant en geen schaapjes. De "polderkant" is nog wel hetzelfde.
    Even ter info...
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, dat hebben ze dan binnen een jaar of zo gedaan.

    Op naar de Maasvlakte dan maar.

    GJ
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik realiseer me dat het draadje al enigszins oud is, maar vind het toch de moeite waard er even wat aandacht aan te besteden. Zelf zat ik de afgelopen week in Petten waar ook flink wat duinen en strand zijn opgespoten (erg mooi geworden). De wind stond Noord-Oost en ik ben vervolgens de dijk (wering) afgelopen naar Camperduin, al waar een prachtige kom ligt (voor Struin, het restaurant). Uiteindelijk daar prima gevlogen en nog een filmpje laten schieten. Sinds ik vader ben (inmiddels ruim 2 jaar) is er veel veranderd :). Het filmpje was ook al te zien in 'Bouwverslagen', maar ik heb het idee dat het topic daar niet bekeken wordt. Vandaar nog eventjes alhier:

     
    Berrie vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vlieg zelf toch niet meer dus ik zal de plek maar verklappen waar wij altijd vlogen en dit is voor zover ik weet de enige plek in het westen waar je kan dynamic soaren.

    Als je naar het strand in Camperduin gaat zie je aan de linkerkant een snackstop, je loopt daar het parkeerterrein op, richting duinen.
    Dan moet je op een gegeven moment een hekje met prikkeldraad over en loop je een kom in.
    Rechts aanhouden en dan het duin opklimmen, er ligt een klein paadje.
    Als je hijgend en puffend boven komt sta je op het hoogste duin van Nederland.
    Als je naar voren kijkt zie je de zee, als je naar achteren kijkt ligt er een grote kom van zo'n 35 meter diep.
    Als de wind west, noord-west is kan je dynamic soaren in die kom.
    De scheidingslaag is dan vrij scherp.
    Bij wind 5 en hoger zie je het model echt heen en weer rammen in de scheidingslaag.
    Je moet wel wat zwaardere en sterke modellen meenemen, zelfs volglas modellen spatten uit elkaar.

    Hou wel de boel schoon en probeer zo min mogelijk op de duinkap te lopen ivm met de natuur.

    Hier nog een screenshot waar het is:

    [​IMG]
     
    eric_laermans, Berrie en jve vinden dit leuk.
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Wow, dat is nog 's info! :) Ik vond het uitzicht vanaf de dijk al indrukwekkend (want al best wel hoog boven de omgeving). Maar de duinenrij is natuurlijk nog indrukwekkender. Er wordt bij west ook wel gevlogen door paragliders, afgaand op de yt-filmpjes. Ik ga toch 's DS overwegen :).
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb daar echt nog nooit een parapent of hangglider gezien.
    Dat kon ook niet omdat er tot een jaar of 2 geleden een restaurant voor de duinenrij stond.
    Ik ben laatst daar nog even wezen kijken, na de verbouwing van de zeewering en gelukkig hebben ze aan de hoge duinen en de kom niets gedaan.
    De eerste pogingen DS-en kan wel vermoeiend zijn.
    Als je model onder in de kom terechtkomt is het een enorme klim naar boven :)
    Advies is, maak je model lekker zwaar, minimaal 75 tot 100gr/dm2
    Dan zet ie goed door en wordt hij stabieler.
    Je kan daar aan de voorkant flink hoogte opbouwen en je kan vrij ver de zee opvliegen.
    We hebben daar ook regelmatig met snelle motorkistjes gewoon aan de helling gevlogen, met de motor uit.
    Een Simprop Racerat liep daar zonder motor met weinig wind (4 a 5) makkelijk 180 km/u parallel aan de duinenrij.

    GJ
     
  11. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer
    Hoi GJ,
    heb je wel eens een boete gekregen voor het betreden van het duingebied of doen ze daar niet zo moeilijk als je je netjes gedraagt?
    m.v.g. Erik
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je betreed de duinen illegaal.
    Daarom., kjik een beetje uit wat je doet, respecteer de natuur en ga niet steeds heen en weer lopen.
    Neem de rommel die je maakt (plakbandjes en zo) mee.
    Bij DS sta je aan de achterkant van de duintop dus zien ze je niet vanaf het strand.
    Bij normaal vliegen kan je gaan zitten, dan val je ook niet echt op.

    GJ
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hallo GJ, volgens mij is de kennis die je deelt ook geen oproep om 's 'met z'n allen' lekker te gaan DS'en bij Camperduin :). Als ik wat verder ben met hellingzweven (qua skills) en het bouwen van zweefvliegtuigen wil ik het wel 's een kans geven. Ik zou het overigens ook niet snel op eigen houtje doen, maar wel met iemand die al vaker op die plek ge-DS't heeft.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan ook niet lekker met z'n allen gaan DS-en, 1 model in de lucht is genoeg.
    Hellingzweven is heel makkelijk en dodelijk saai (is mijn mening).
    Voor leuk hellingzweven en beginnend DS-en zou je een plankje van zo'n 1.5 meter span moeten maken.
    Roofmate snijden, zeillat als ligger en dan bekleden met 2 lagen 80 grams weefsel.
    Profiel MH60 voldoet prima, je zou ook een HS130 kunnen nemen
    Als romp en sterke glasvezel boot die je de duinen in kan rammen.

    GJ
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, op deze manier (illegaal het duin betreden omdat de pakkans toch maar zo klein is) is de Langevelderslag bijna voor ons verboden gebied geworden. Gezien alle bedreigingen die de laatste jaren op ons afkomen in de vorm van hoogte- en locatie-verboden, lijkt het mij zeer zinvol om ons imago van mensen die legaal en op een verstandige wijze hun vliegsport beoefenen goed te houden. EN DAN DOE JE DIT DUS NIET! :mad:
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry Dirk maar als je gewoon netjes met de natuur omgaat is er niks aan de hand.
    Langevelderslag heeft volgens mij nog een ander dingetje namelijk dat er parapentes en dergelijke gebruik van maken en er zijn wel eens wat aanvaringen geweest.
    Ik denk dat (en weet haast wel zeker) niemand op dit moment de modelvliegsport 100% legaal beoefend.
    Iedereen vliegt wel eens wild, iedereen zit regelmatig te hoog.

    Er staat trouwens geen bordje in Camperduin dat je de duinen niet mag betreden.

    Ik heb inmiddels door mijn werk geleerd dat als er niets staat, het mag..
    Dat krijg je in een land wat ten onder gaat aan regeltjes, procedures en wetten.
    Zelf nadenken doen we niet meer (dat zie je al op de snelweg, als er matrixborden branden dan trapt iedereen op de rem zonder eerst te kijken wat er aan de hand is).

    GJ
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als er een hek staat waar je overheen moet klimmen ...
    Dat is toch geen uitnodiging om verder te gaan, of moet dat met bermbommen aan het verstand worden gepeuterd ...?

    Enne ...
    Er staat toch een hek?!
    Of bedoel je dat jouw voordeur in jouw woning een uitnodiging aan iedereen is om binnen te komen om zich daar een beetje te gaan amuseren?

    "(te) veel regels en wetten", daarin kan ik met je meegaan!
    "Zelf nadenken doen we niet meer". Inderdaad, gezond boeren verstand lijkt soms ver weg.
    "Brandende matrixborden, en dan remmen": verstandig. Meestal is er wat aan de hand, en als je dan niet tijdig geremd hebt zijn de gevolgen vaak VELE malen groter dan het tijdsverlies a.g.v. overbodig remmen.

    Maar dat rechtvaardigt nog niet om maar gewoon 'bij de buren over de schutting te klimmen, en in hun tuin van het mooie weer te gaan genieten'.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2016
    jacobbos, Justus en Rick NL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina