Canadair CL-415 - Hulp gezocht!

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door Rossero, 3 jul 2018.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @Rossero : stuur me even een pb ,ik heb iets leuks voor je ;)

    Mvg,

    Bart

    1.jpg
     
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een enorm steile leercurve, en al helemaal met onderhavig toestel.
    Babysteps.
     
  4. Rossero

    Rossero

    Lid geworden:
    3 jul 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Swifterbant
    Babysteps is niets voor mij haha, als een project niet ingewikkeld genoeg is verlies ik de interesse... Helaas heb ik wel weinig vrije tijd dus het kan zijn dat dit project wel met babysteps voortgang boekt!

    Afgelopen weekend het model opgeschaald zodat het geprint kan worden met een spanwijdte van 1m en alvast een proefprint gedaan van de neuspunt:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De neuspunt was een print van 90min en hij weegt 43 gram. Zowel de romp als de vleugels bestaan uit 4 delen, dus ik verwacht dat het gewicht uiteindelijk onder de 500 gram blijft. Ik heb in de wangen hele kleine inwendige ribben aangebracht en deze helpen gigantisch met de stijfheid, dit ga ik ook nog doen voor het dak.

    Verder ben ik bezig geweest met het vleugelprofiel. Bij gebrek aan kennis heb ik gewoon het vleugelprofiel genomen dat @Bart83 aanraadde, de S7055. Echter is deze erg plat voor het ontwerp als ik het vergelijk met de tekeningen en het echte vliegtuig:

    [​IMG]
    Het profiel van de S7055

    [​IMG]
    De hoogte van het profiel in vergelijking met het echte vliegtuig

    Zijn er mogelijk profielen die ook goed werken met een hogere doorsnede? Dit zou de getrouwheid van het model maar ook de stijfheid van de vleugels erg ten goede komen!

    En als laatste: Ik ben nog niet begonnen aan de rolroeren, maar ik moet met het ontwerp van de motoren rekening houden met een roer dat zo'n 20 graden omhoog kan bewegen, kopt dan? En hoe belangrijk is het minimaliseren van de gleuf tussen het roer en de vleugel op deze schaal? Onderstaand is een tekening hoe de overgang het gemakkelijkst is te realiseren met 3D printen:

    [​IMG]
    Let nog even niet op de verhouding vleugel/roer of de locatie van het scharnierpunt, hier heb ik nog geen idee van... (Maar mocht iemand daar wel een idee van hebben... ;) )
     
  5. Rossero

    Rossero

    Lid geworden:
    3 jul 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Swifterbant
    Ik kom overigens ook de C-factor tegen op internet. Het berekenen van het gewicht van de body wil wel lukken, maar wat is het gewicht van de electronica voor een vliegtuig van dit formaat ongeveer? (2x motor, batterij, ontvanger, servo's, etc...)
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Famous last words ;) Ik ben de beroerdste niet, wil het best wel ingewikkelder/uitgebreider maken ...
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  7. rvdl

    rvdl

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Dieren
    Hallo Rossero, mag ik mezelf even voorstellen, ik ben namelijk ook bezig met een CL-415.
    Maar dan in hout, en met een span van 1m95. En eigenlijk vind ik dit al aan de kleine kant voor zo'n toestel. Big = Beautiful :)
    Op dit moment -door werk- heb ik helaas geen tijd, maar ik heb inmiddels wel al wat resources online gezet: http://starbase55.com/cl415/
    O.A. ook een paar gedachtes over motorisering. Misschien heb je daar wat aan.

    Wanneer je maar 1m span hebt, dan is het wellicht voordelig om de vleugel iets dieper te maken dan volgens de plannen. Dat geeft wat meer oppervlak, lagere belasting en kun je wat langzamer vliegen. Dit soort toestellen moet juist statig (i.e. langzaam) vliegen imo ;-) Het ligt natuurlijk wel aan de plannen die je gebruikt, als die al voor een schaalmodel zijn, dan kun je dit wellicht achterwege laten.
     
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB

Deel Deze Pagina