carbon weefsel

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door nico v kooten, 7 jan 2018.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Welk soort carbonweefsel is hier gebruikt in de video?
    Ik ken het niet

    Indekken met balsa/carbon en dan PU gebruiken, werkt dat?
    Ik dacht dat je met carbon epoxy gebruikt.

    gr, Nico
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Het is geen carbon weefsel dat hij hier gebruikt maar carbon vlies. Dit heeft vezels in alle richtingen en die zijn licht gebonden met een beetje PVA.
    De vlies die hij gebruikt is vergelijkbaar met de volgende van R&G: https://shop1.r-g.de/en/art/190288
    PU gaat goed voor dit soort vleugels maar is wel wat zwaarder dan bij het voldoende maar spaarzaam gebruik van epoxy. Doordat hij de kernen een beetje vochtig maakt zal de PU wat gaan schuimen hetgeen een goede doordrenking geeft van het carbon vlies met het schuin en de balsa.
    Een vacuümzak om de vleugel en dan tussen de kernen is nodig om het pakket netjes in vorm te houden.
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Thnx Rick!
    Ik dacht eerder aan een soort "gaasachtig" spul, zoiets als dit zeg maar;
    https://www.horrenbouw.nl/webshop/horrengaas/
    Kan je PU ook gebruiken dan icm glasdoek?
    btw, weet jij of iemand waar nog abachi fineer te koop is, liefts 0.8 mm dik?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Carbonvlies kan je denk ik alleen maar goed verwerken met epoxy.
    PU blijft te flexibel volgens mij.
    Dus waarom zou je dan carbon gebruiken, want dat gebruik je omdat je het licht en stijf wilt hebben.
    Abachi fineer kan je kopen bij de houthandel.
    Hier in Amsterdam zit Fijnhout, die verkoopt het en de Arnhemse Fijnhouthandel heeft het ook.
    Ik heb de laatste keer hele mooie stukken gekocht bij Heerdegen Balsa in Duitsland en die is ook niet te duur.
    Vanwege de grootte moest ik het wel ophalen, 60cm breed en ruim 3 meter lang.

    GJ
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik had al bij Herdegen op de site gekeken, maar zag geen fineer.
    Was dat 0.8?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Thnx GJ, ophalen bij herdegen is in ieder geval geen optie, 380 Km, enkele reis...
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb heel wat vleugels voor F5B (en in de tijd dat het nog F3E heette) gebouwd met piepschuim kernen, een degelijke ligger en dan bekleed met 1 mm balsa.
    Om het te verlijmen gebruikte ik 25 gram glasmat (goedkooste variant) dat ik impregneedre met epoxy. Daarma met keukenrol papier zoveel mogelijk epoxy wegrolle en dit als 'lijmlaag' gebruiken. De kern was gesneden op 0.8 mm balsa, waardoor ik na het vacumeren nog iets kon schuren om alles mooi glad en in de juiste profilering te krijgen. Daarna bekleedde ik het met weer 25 grams glas, maar dan een goede kwaliteit, met behulp van G4. Dit was een oplosmiddel gedragen PU lak die kei hard wordt. De eerste lagen moesten héél dun om de piepschuim niet op te lossen.
    Deze week begin ik weer met een FOX 218 cm vleugel volgens het zelfde procedé alleen dan met glas en watergedragen PU voor de afwerking.
    Mogelijk ga ik dan voor Carbon vlies ipv goedkoop glas.

    Voor Abachi moet je kern met liggers etc wel héél erg nauwkeurig zijn om het zonder al te veel nabewering goed te krijgen.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rick, ik heb voor mallenbouw ook met balsa gewerkt en dat bestreek ik eerst met sterk verdunde behangplaksel (cellulose) om te voorkomen dat het balsa alle epoxy opzoog.
    En voor bekleden van piepschuimkernen deden we wel eens een heel klein beetje schuimmiddel in de epoxy.
    Maar zoog de balsa bij jou dan niet de epoxy op?

    Nico, ik moest het ophalen omdat ik ook balsa lijsten van 200cm moest hebben en omdat de abachi 60cm breed was.
    Abachi kunnen ze oprollen, in een doos stoppen en oprollen.
    Je bent net een jaar te laat, ik heb vorig jaar tijdens de grote opruiming die platen weggegooid, volgens mij waren het 5 platen van 60x350 cm.

    En ik vond deze nog voor je.
    In Rhoon.
    http://hout-fineer.nl/

    GJ
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Gert-Jan,
    Omdat ik de glasmat op plastic folie impregneer en dan uitrol zuigt de balsa niet meer op dan nodig voor de hechting.
    Er gaat dan met 25 grams glas ook ongeveer 25 gram/m2 hars op de vleugel, plus wat heel licht inrollen van de neus- en eindlijst op de kern.
    Ook in de achterlijst komt extra glas (nu mogelijk carbon) om de achterlijst scherp en sterk te houden.
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    idd jammer....:(
    Thnx voor de info!
    Ik zag laatst nog een tip om balsa eerst in te spuiten met haarlak... verminderd dat de hechting van de epoxy niet?, ik begreep dat je dat met spanlak ook hebt.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haarlak is volgens mij vloeistofafstotend. net als spanlak.
    Wateroplosbare dingen zoals witte houtlijm en behangplaksel hechten prima aan epoxy.
    Bij mallenbouw voorkom je dan dat de toplaag delamineert van het weefsel.
    Ik heb dat toen van wat duitse bouwers geleerd, Weberschock en Erwin Schamberger, die ook heel veel bouwbeschrijvingen op RC-network gezet heeft, doen dat standaard bij balsa.
    Abachi op het piepschuim lijmen gaat prima maar bij abachifineer heb ik zelf problemen met het mooi glad krijgen van de buitenkant.
    Dat ligt aan mij maar ik heb het idee dat epoxy gewoon niet lekker werkt met abachi, dus om de buitenkant glad te krijgen zou je dan met iets van PU of misschien polyester kunnen gaan werken.
    Er bestaat ook een soort filler voor hout, ik heb ooit eens een link van een website gekregen van iemand.
    Dat was een duits produkt, een soort spuitplamuur maar dat was heel mooi glad te krijgen en keihard.
    Helaas ben ik die link kwijt.
    Waarschijnlijk zijn er wel mensen in de zweefhoek die het weten.

    GJ
     

Deel Deze Pagina