cardankoppeling vraag

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door bad65, 27 jul 2017.

  1. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    Ik vraag me af wat beter is: een kruiskoppeling, een veerkoppeling of een dubbele kruiskoppeling?
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    lees ook:
    alternatieven cardan
    Kan de link niet geven, subforum staat uit.
    Maar wilde je toch helpen toen ik uitgelogd je bericht zag.

    Met een enkele kruiskoppeling moeten nog steeds de assen elkaar exact kruisen op het punt van de koppeling.
    Een dubbele kruis lost alle uitlijnproblemen op.

    veel hangt af van het door te geven koppel en toerental.
    een stukje slang kan ook werken.
     
    bad65 vindt dit leuk.
  3. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    tnx voor de info
     
  4. sanmos

    sanmos

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    325
    Locatie:
    nijkerk
  5. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dat ligt aan de toepassing.
    Voor een stoommachine (lage toerentallen) kan een "pen-en-gat-koppeling" prima volstaan. Ook om een klein hoekverschil uit te gummen.
    Bert heeft zoiets in zijn Victoria.

    Voor een werkschip met elektromotor (iets hogere toerentallen maar vooral kracht nodig) is een stevige, dubbele cardan een prima oplossing.
    Gebruik ik in mijn Thamestug met een (uiterst krachtige) lage toeren elektromotor
    (Ventilatiemotor van een auto)

    Voor een marineschip of snel plezierjacht (elektromotor, hoge toerentallen) kun je prima met een stuk dikwandige siliconenslang uit de voeten. Niet te veel ruimte tussen motoras en schroefas, anders gaat de zaak slingeren.
    Gebruik ik in mijn PT-boat, Schnellboot, Waaserschutzpolizei, Yamato en Bismarck.

    Bij brandstofmotoren (hoge toeren, veel power) moet je echt denken aan een 'echte' flex-as. Maar die kan maar één kant uitdraaien. Wil je achteruit varen draai je je flexas in de soep.

    "Veerkoppelingen" zaten origineel in mijn Yamato. Of het aan de leeftijd lag (het model was minstens 20 jaar oud toen ik haar overnam) of wat dan ook: de eerste keer toen ik stroom op de motoren zetten, gaven twee van de vier veerkoppelingen binnen de minuut de geest. En ik had nog niet eens half gas gegeven...
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Géén koppeling.

    Een oplossing die bij het gebruik van een buitenloper een bijzonder stille aandrijving oplevert; de as wordt uit de buitenloper gehaald en vervangen door de schroefas, hetgeheel met een koppelingsflens aan het motorspant geschroefd.

    Een alternatief bij binnenlopers in speedboten is de starre koppeling.
    Een hele mooie heeft MBP: http://mbp-rc.de/Praezision-Starrwellenkupplung-SWK-5x2mm

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina