Cargo plane maken.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Viper 01, 28 jan 2017.

  1. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Beste lezer,

    Ik wil 1 februari een vliegtuig gaan maken van balsa en Depron.
    Dit word mijn eerste zelfgemaakte vliegtuig en ik heb bijna mijn eerste solovlucht op mijn rtf Mini Apprentice S. Ik wil graag een cargo plane gaan maken.
    Is dit goed en niet te moeilijk?

    Finn.
     
  2. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Beetje rare opbouw gemaakt :(
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    euhm, begrijp ik het goed dat je daar maar 1 dag wil aan werken?

    Het valt me op in je posts dat je direct wil lopen (stunt vliegtuig etc). Vlieg je op een club? Wat zeggen je begeleiders?
    Jonge mensen zoals jij zijn meestal heel gretige leerlingen en dat is leuk! Maar sla geen stapjes over ok? Want iedere beginnende piloot moet bepaalde stappen doorlopen, en je kunt er geen overslaan.
    Bij een jong persoon duurt een stapje soms enkele weken terwijl oudere beginners een jaar over een stap kunnen doen. Maar je kunt ze niet overslaan.

    Trouwens: zelf bouwen is altijd een aanrader, daar leer je het meeste van.
    Ik vermoed dat het een buitentoestel betreft dat je wil maken?

    Maar goed: nu een concrete tip i.p.v. geklaag :D
    Een heel goed moderne aanpak voor beginnende bouwers is FliteTest, kan je vinden op youtube. Is wel in het Engels.
    Daar worden heel eenvoudig te bouwen toestelletjes getoond. Het benodigde materiaal en kitjes om ze te bouwen kan je tegenwoordig ook in Europa krijgen.

    Persoonlijk denk ik dat dit wel eens een goede aanloop voor jou zou kunnen zijn, omdat je dan een kitje bouwt wat een stap gemakkelijker is dan zelf vanaf een plan alles te moeten uitvlooien.
    Als je dan al wat gebouwd hebt van een kitje is de opstap naar zelfbouw plotseling veel kleiner.

    Hopelijk ben je hier iets mee :)
     
  4. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ja hier heb ik zeker wat aan,
    Ik zit zeker bij een club en mijn begeleider zegt dat ik heel goed leer en over een half jaar al ong. naar een volgend toestel kan.
    Ik had trouwens dan het idee om op 1 februari te beginnen met de bouw en dan maakt het niet uit wanneer die dan klaar is.
    Ja het is voor buiten. Ik kende FliteTest al wel maar vond het nooit zo aantrekkelijk. Ik vond die DIY cargo plane van Peter heel mooi en daardoor ben ik op het idee gekomen om een cargo plane te gaan maken.
    Ik zag ook dat FliteTest best meevalt met geld. Is de Guinea Pog een leuk toestel? Ik vind die cargo planes echt heel mooi ik weet helemaal niet waarom.

    Bedankt voor je reactie en ik ga kijken op FliteTest om er een te kopen.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als je handig bent..

    Veel toestellen van Flite test zijn gratis.
    tekeningen staan daar gewoon op de site.. (even zoeken naar de bouwverslagen, staan ze vaak onderin)

    Je betaald voor de schuimplaten, en eventuele motorschotten/kapjes/wieltjes enzovoorts.
    Die kun je eigenlijk meestal zelf maken.
    Servo's en motor, accu en de rest hebben we ook andere shops voor.

    Er zijn tegenwoordig zelfs genoeg winkels die de originele flite test schuim platen verkopen.
    en winkels die de spullen van flite test verkopen. zie bv lindinger (duitse webwinkel) of aerobertics (belgische winkel)
    flite test komt uit amerika, als ik mij niet vergis. Verzendkosten zijn dan wat hoog voor grote pakketten ;-)


    Qua vrachtvliegtuig, als jij die wilt maken, moet je dat gewoon doen.
    Als ik me niet vergis, is dat gewoon een vrij goede vlieger.
    Laat wel je instructeur de eerste vlucht doen, dan kom jij niet voor al te grote verassingen te staan.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
  7. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik denk dat ik de FT Mini speedster ga maken. Is dit een goede bouwtekening en niet te moeilijk (ik vind het stiekem best moeilijk lijkt me)[​IMG][​IMG]
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Bekijk de tekening heel goed. Probeer in je hoofd het model al te bouwen en maak je zo een voorstelling van hoe het gaat worden.
    Kijk ook of je dingen ziet die je niet duidelijk genoeg zijn of zelfs helemaal niet op de tekening staan. Kom dan met vragen en/of ga naar iemand bij je in de buurt die je eventueel kan helpen. Een lokale modelvliegclub is daar zeer geschikt voor. Je woont (veel) te ver weg anders was je zeker bij ons op de club welkom. Wij hebben in de loop van de jaren heel wat jongen mensen op de club gehad die bijna allemaal goede modelbouwers en vliegers zijn geworden.
    Iedereen die het echt wil en die zich er voor wil inzetten kan het. :yes:

    Hier via het forum kunnen we je maar deels helpen. We kunnen helaas niet op afstand zien wat er eventueel mis gaat. Of je misschien verkeerd gereedschap of lijm gebruikt of op een verkeerde manier is ook lastig te bepalen. Je bent nog jong en je hebt nog veel te leren. Dat je daarbij fouten maakt is heel gewoon en daar hoef je je niet voor te schamen. Als je nooit fouten maakt maak je meestal helemaal niets!
    Ga lekker aan de gang, probeer niet te overhaast te werk te gaan. Vraag als je ergens over twijfelt en gaat er eens iets fout dan niet treuren en doorgaan. Maak dat onderdeel opnieuw en dan zonder die fout. ;)
    Heel veel plezier!
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ben je van plan vanaf de bouwtekening te bouwen of koop je een bouwpakket? Met zo'n pakket (en het bijbehorende instructiefilmpje) gaat het waarschijnlijk heel makkelijk.
    Er zijn filmpjes op Youtube met aanwijzingen van alle Flite Test modellen; ze doen heel inventieve dingen met dat foamboard, maar dat is wel net een materiaal waar de meesten hier op het forum weinig of geen ervaring mee hebben. Ik heb een aantal van die filmpjes bekeken (en genoten van de inventieve manier waarop ze dat foamboard gebruiken) maar ik heb geen idee hoe makkelijk of moeilijk het is als je zelf op basis van een tekening de onderdelen uitsnijdt.
    Ik geloof niet dat er iemand op dit forum al iets heeft geschreven over het bouwen van deze modellen, maar het zou de moeite kunnen lonen daar even naar te zoeken...
    Ik heb zelf toevallig onlangs een paar platen foamboard in handen gekregen (niet de watervaste FT versie); ik denk dat ik er iets voor indoor mee ga maken, maar dat wordt pas voor volgend indoorseizoen.
     
  10. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt voor jullie reacties, ik ben net nieuw op dit forum en heb al heel veel geleerd. ik had echt niet zoveel verwacht van dit forum. Thanks guys!

    Alles zitten narekenen zoals de spanwijdte enzo maar er staat dan zo'n ding wat dan aangeeft hoeveel mm in het echt 1 cm moet worden. Ik kom uit op dat 3mm 1 cm moet worden maar dan kom ik niet uit met de echte spanwijdte wat FliteTest aangeeft. Ik denk dat het misschien toch makkelijker is om een vliegtuigje te kopen bij FliteTest of in een winkel(Heb al een paar winkels) want ik vind het echt wel moeilijk om dat vanaf een bouwtekening te doen want er zitten veel slappe bochten in de FT mini speedster. Ik denk dat ik dan ook de Mini Speedster ga maken
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Als je nu HIER de tekening in stukjes download kun je ze alle 8 op A4 formaat afdrukken (printer op 100% zetten!), netjes op de lijntjes aan elkaar plakken, dan heb je gelijk de tekening op ware grootte, hoef je verder niets uit te rekenen en op te schalen.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Op zich is het geen slecht idee om het je voor je eerste vliegtuig een beetje makkelijk te maken. Dus bijvoorbeeld een kompleet bouwpakket (van Flite Design via de link die ik eerder gaf) of iets van balsa of zo. Zelf bouwen is hardstikke leuk maar als je eerste model niet goed vliegt dan geeft dat een deuk in je motivatie. Je eerste model kant en klaar kopen kan ook (bijv. een schuimmodel). Terwijl je daar dan mee leert vliegen kan je zelf wat gaan bouwen... hoe meer je van vliegen weet, des te beter kan je bij zelfbouw bepalen hoe je iets het beste kan doen.
    Ik ben gewoon een beetje bang dat als je vastloopt met je bouwplannen, er een modelvlieger verloren gaat... :)
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Op de site van flitetest staan per model meerdere filmpjes over hoe het gemaakt moet worden.
    met alle tips en trucs..

    Ik heb zelf hun Versa wing een keer gemaakt, met alleen de tekening.
    Werkt gewoon goed. hun methode voor de vleugel is ook goed, alleen zorgen dat je de ronde, ingesneden randen wel even voldoende verstevigt.
    anders scheurt het door. Maar daar heb je met hun eigen schuimplaten geen last van.

    Die tekening zelf..
    In PDF moet je altijd zorgen dat je het formaat op 100% hebt staan.
    dus niet op "passend" of zo.
    Je kan dan ook aangeven dat je hem als poster wilt printen, waardoor de pdf reader de grote tekening op gaat delen in meerdere a4's., die je dan aan elkaar kunt plakken.
    onderdelen van het toestel uitknippen.
    op het schuim plakken met een spuitlijm of prit stift, zoiets. niet te vast.
    daarna de onderdelen met een flink scherp stanleylesje uitsnijden.
    en dan gaan kijken hoe het in elkaar moet ;-)
     
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Die is al zo beschikbaar, zie mijn post.
     
  15. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Jij bent denk ik wel een hele goede modelvlieger. De een zegt: "koop een compleet bouwpakket." De ander zegt: "hier heb je de bouwtekeningen van een FliteTest model." Ik heb die bouwplannen uitgeprint maar dan via de browser zelf. Dus niks kopiƫren en plakken.
    Ik snap zelf ook niet waar ik zou moeten beginnen dus ik denk gewoon een FliteTest Mini speedster te kopen. Ik zou het anders ook niet meer weten.
     
  16. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Nu klopt er nog steeds niks van en ik denk dat dat komt omdat ik dat via mijn iPad zelf heb gedaan.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Hier was letterlijk knippen en plakken bedoeld, dus gewoon met schaar en plakband....
    Ik weet niet hoe dat met de iPad werkt, ik ben waarschijnlijk de enige in Nederland die er nog geen heeft....;). Maar op de PC of Mac moet je gewoon DIT document ( een .pdf met meer pagina's) openen in je browser en afdrukken op A4 en 100%.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik vermoedde al dat dat een probleem ging worden. Zeker als je dan nog nooit eerder een vliegtuig hebt gemaakt.
    Als je het qua geld redt, zou ik zeggen, maak het je even makkelijk.

    Die PDF tekening zou je moeten downloaden, en dan printen. Kan in principe met een telefoon maar ik weet niet zeker of je dan ook die 100% kan instellen. Maar dat zijn dan nog niet eens BOUWproblemen...
     
  19. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik ga een pakket kopen maar bedankt voor je tip. Ik denk dat dat beter voor mij is
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Prima... kijk alvast naar het bijbehorende bouwfilmpje, dat doen ze prima, lijkt mij een heel goeie steun in de rug (ervan uitgaande dat je wel wat Engels verstaat).
     

Deel Deze Pagina