Carley C12 schaal 1:3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 7 jan 2012.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ben van plan deze kist te gaan maken :D

    Zit te denken aan schaal 1:3, kistje wordt dan ca. 2,5m spanwijdte.
    Motor Laser 200V twin, geschat gewicht 6-7kg.

    Rompje heeft een V-vorm, profiel kies ik denk ik Clark-Y, aan de tips dunner.

    Voordat ik hiermee aanvang zou ik jullie willen vragen of er nog meer info te vinden is als wat ik nu heb anders dan deze boeken:

    De Nederlandse vliegtuigen, door Theo wesselink en Thijs Postma
    Pander, een Haagse vliegtuigbouwer, door Harm J. Hazewinkel
    Vliegtuigbouw in Fokkers schaduw, eveneens door Harm J. Hazewinkel.

    [​IMG]

    Hier goed te zien hoe klein de kist is, span slechts 7,5m

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Transport achter de auto :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier de maatschets waarvan ik hem ga opschalen.

    Hoor graag wat jullie ervan vinden.

    Groeten, Ralf
     
  2. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Wat een prachtige "vliegfiets"

    Staat deze nog ergens in een museum?

    Succes met de bouw! ik ga het draadje volgen.
     
  3. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Hmmmm kort neusje Ralf, leuke uitdaging om 'm van achter zo licht mogelijk te houden.
    Leuk model, ik kende deze nog niet! Weinig info op 't internet trouwens, ff googelen levert niets op!

    Succes,

    gr,

    Frank
     
  4. rosingkamp

    rosingkamp

    Lid geworden:
    2 aug 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Ammeloe (Vreden), Duitsland
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ralf, ik zal even wat rond vragen.
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    @Glaerox: Bij mijn weten bestaat er geen origineel meer van, en dus ook niet meer in een museum helaas.
    (zie trouwens dat je Cox liefhebber bent, heb nog een Babe Bee 0,8cc en een Tee Dee 1,5cc te geef.
    Mocht je interesse hebben ;))

    @Frank, is idd een zeer kort neusje, de 'echte' had de rompachterzijde ingedekt met triplex,
    dat laat ik bij het model maar weg :D
    Maar het is zeker een leuk modelletje :D

    @Henk: Goede vonst! die had ik nog niet gevonden.

    @Johan: fantastisch! Met details van het onderstel!
    Dat zijn de dingen waar je naar zoekt! Super bedankt!

    @Henri: Graag! Jij hebt de nodige ingangen m.b.t. info van nederlandse kisten geloof ik.

    Dank zover voor het meedenken, zo zie je maar weer, met z'n allen kom je verder :music:

    dank! Ralf
     
  8. Sukhoi

    Sukhoi

    Lid geworden:
    15 nov 2008
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Belgie ,Kortrijk
    Apart toestel, eentje om te volgen :D
     
  9. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    België
    Is trouwens een mooi model voor een 3cil. saito.
     
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Dat is zeker een leuk lief klein kistje!
    En wat de aandrijving betreft hoort er eigenlijk een mooi 3 cilindertje op te staan Ralf!

    Ja toch?

    Mvgr Hans
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    :yes:Yes!, Zeker Mr Tucano en Hans.
    Het eerste model had trouwens een 2-cilinder, maar die maak ik niet.

    Deze Saito zou mooi passen, de nieuwe 200 :D



    Ach een V-twin met een dummy cilinder er bovenop lijkt ook aardig toch? :rolleyes:
    Geluid van de Laser is in ieder geval ook goed!

    Kan trouwens uit de foto's moeilijk de kleur van de romp bepalen, is dit nu zwart of rood??
    In zw/w foto's komt de kleur rood namelijk heel erg donker over.

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Sterker nog ... rood is op die oude foto's zelfs zwarter dan zwart.

    Ik heb er een verhaaltje over op m'n website: The colors of G-AAGC

    Omdat we meestal alleen maar zwart-wit foto's van die tijd zien, hebben we de neiging te denken dat alles toen zwart-wit was. Maar mensen hielden toen ook van kleur! Ik denk dat rood het meest voor de hand liggend is. Zwart werd/wordt niet zo heel vaak gekozen voor een vliegtuig.

    Maar om het echt zeker te weten moet je met enige kennis van de panchromatische en orthochromatische films van die tijd, de originele foto's goed bestuderen.
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Interessant stuk op je website Henri, zeer leerzaam!
    Kleuren op zw/w foto's houden me erg bezig omdat ik voornamelijk in de WW1 area zit, daar zijn maar weinig originele kleurenfoto's van.
    Er zijn recentelijk originele zw/w films omgezet naar kleur, ook hier kun je een goed vergelijk maken met de foto's van die tijd.



    Dat is mijn gedachte ook :D.

    Verder dacht ik dat de vleugels linnen kleur zouden zijn, nu ik je verhaal zo lees zouden deze misschien ook wel zilver kunnen zijn.
    Hoewel ze niet 'glimmen' op de foto's.
    Blijft lastig deze dingen te achterhalen, maar wel leuk.

    Voorts dien ik wel te zeggen dat dit projectje geen 100% schaalkist gaat worden maar ik neem zoveel mogelijk info mee natuurlijk ;).

    Thanks, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Uit het stukje van Johan lees ik hetvolgende: :D

    The machine is

    painted in Mr. Carley's favourite colours—
    i.e., a red fuselage
    and yellow wing and tail planes.


    De PDF van Johan levert verassend veel details op, zo ook dat de (gravitaitie)tank bovenop de romp staat.
    Verder vele beschrijvingen over de vorm van het onderstel en de romp.​


    The undercarriage is of the divided type, and hinged to the
    fuselage where the lower longeron forms the keel. The axle
    is provided with a wooden streamline fairing, and rests in a
    cut-out of the V of streamlined steel tubes which runs from
    the upper longeron to the end of the axle, which is sprung by
    rubber cords. The ends of the V are fitted to the fuselage
    by a triangular steel box, where a bolt goes through the eye in
    the streamline tube. To the same box is fitted a U-bolt which
    connects the wing to the fuselage, as may be seen in the

    illustration.

    Johan, nogmaals dank! :yes:

    Groeten, Ralf​
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Niks te danken hoor Ralf :D

    Via Google vind je alles wat geschreven staat op het WWW

    Vaak moet je op heel andere termen zoeken .

    Mvg Johan
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb antwoord gekregen van de Koolhoven conservator. Deze meneer was voor zijn pensioen technisch conservator van de Aviodome en is heel deskundig.

    Wat je al gevonden hebt is volgens hem wel wat er nog is. Mogelijk dat er nog iets meer van het zelfde te vinden is, maar niet veel beter. Een bezoek aan Thijs Postma (Hoofddorp) lijkt hem nog de enige mogelijkheid.

    Hij heeft Joop Carley nog eens een hele middag geïnterviewed (daar is een geluidsband van). Meneer Carley had zelf geen materiaal meer.

    Verder merkt hij nog op dat de Anzani een erg zwakke motor was en dat er daardoor weinig verschil was tussen de minimum en maximum snelheid. De kist kwam los en bleef net boven de stall doorvliegen. Dus voor schaal vliegen zal je weinig gas moeten gebruiken. Het kistje ziet er snel uit, maar was dus met recht een "luchtfiets".

    Een Clark Y profiel bestond toen nog niet. Het zal wel iets van een Göttingen 387 zijn geweest, ofzo.

    Toevoeging van mij: Göttingen 387 werd toen inderdaad veel gebruikt. Het lijkt wel wat op Clark Y, maar met een iets holle onderzijde. Dit profiel zit in de collectie van Profili. Het wordt ook wel als Goettingen 387 of Go 387 geschreven.

    [​IMG]
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Die twee boeken heb ik ook, plus nog een boek over Vliegveld Waalhaven van J.L. Arense, waar ook nog drie mooie foto's in staan.

    Thijs Postma zal die foto's vast ook wel hebben en bij hem kan je tegen betaling 600 dpi scans van de foto's krijgen. Wat hij heeft verzameld zijn vaak doordrukken van originele foto's, maar dat is beter dan gerasterde foto's uit boeken. Dus kijk eerst even wat dat oplevert. Anders kan ik nog de foto's in de boeken scannen en in Photoshop het raster eruit halen en de beeldkwaliteit verbeteren.
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Henri waanzinnig bedankt voor je info! :D
    Göttingen 387 zal het juiste profiel zijn.
    Ik zal heer Postma mailen en jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

    Thanks! Ralf
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Jazeker Henri :D
    Nogmaals dank, ik wacht de reaktie van T. Postma even af en ga dan je andere infobronnen raadplegen.

    Thanks, Ralf
     

Deel Deze Pagina